Aktualnosci roku 2025

21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
7 lis Paul McCartney zapowiada WINGS – nową kompilację z 32 utworami zespołu
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisaemł piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
16 maj Gitara za milion dolarów.
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi John Lennon według siostry Julii
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w paĽdzierniku:

3 Extra Texture - Read All About It (LP - 1975)
3 Say, Say, Say / Ode To A Koala Bear (S - 1983)
3 Working Class Hero - The Definitive Lennon (LP - 2005)
3 Ocean's Kingdom (LP - 2011)
4 Walls And Bridges (LP - 1974)
4 Whatever Gets You Thru The Night / Beef Jerky (S - 1974)
5 Love Me Do / P.S. I Love You (S - 1962)
5 John Lennon Signature Box (LP - 2010)
7 Liverpool Oratorio (LP - 1991)
8 Imagine (LP - 1971)
8 Queenie Eye (S - 2013)
14 Lennon Legend: The Very Best of John Lennon (DVD - 2003)
14 New (LP - 2013)
15 A Dose Of Rock 'n' Roll / Cryin' (S - 1976)
16 The Singles Collection (2019) (box - 2019)
17 Pipes Of Peace (LP - 1983)
19 Photograph / Down And Out (S - 1973)
22 Give My Regards To Broad Street (LP - 1984)
23 My Bonnie / The Saints (S - 1961)
23 Best Of Dark Horse (LP - 1989)
23 Ringo Live at Soundstage (LP - 2007)
24 Cold Turkey / Don't Worry Kyoko (S - 1969)
24 Shaved Fish (LP - 1975)
26 Helen Wheels / Country Dreamer (S - 1973)
26 Wide Prairie (LP - 1998)
27 Lennon Legend (LP - 1997)
28 New (Collector's Edition) (LP - 2014)
31 Something / Come Together (S - 1969)
Klasyka rocka wydana w paĽdzierniku:

1 The Tide Is High (Blondie) (S - 1980)
2 Atom Heart Mother (Pink Floyd) (LP - 1970)
3 Out Of The Blue (ELO) (LP - 1977)
4 Hit The Road Jack (Ray Charles) (S - 1961)
5 Śniadanie u Tiffany'ego () ( - 1961)
5 Red (King Crimson) (LP - 1974)
10 In the Court of the Crimson King (King Crimson) (LP - 1969)
11 Without You (Harry Nilsson) (S - 1971)
11 Far Far Away (Slade) (S - 1974)
22 Led Zeppelin II (Led Zeppelin) (LP - 1969)
24 Too Much Heaven (Bee Gees) (S - 1978)
28 News of the World (Queen) (LP - 1977)
29 Exit...Stage Left (Rush) (LP - 1981)
29 The Girl Is Mine (Michael Jackson) (S - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/3029842300_1761204292.png

Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"

2025-10-23,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Kiedy w 1970 roku rozpadli się Beatlesi, Paul McCartney znalazł się w punkcie kryzysowym. Uciekł do Szkocji, a rok później założył zespół Wings. W tym ekskluzywnym fragmencie swojej nowej książki opublikowanej w dzisiejszym The Times ujawnia, co wydarzyło się później.

Nowa książka Wings: the Story of a Band on the Run jest zapisem godzin rozmów, historycznych wywiadów oraz nowo odkrytych, niepublikowanych wcześniej relacji z osobistego archiwum Paula McCartneya. Stanowi ona niezwykle odkrywczy wgląd w życie najsłynniejszej gwiazdy rocka na świecie.

Historia zaczyna się w 1970 roku w High Park – bardzo odległej i prostej farmie bez łazienki, położonej niedaleko Campbeltown na półwyspie Kintyre w szkockich Highlands.

O końcu Beatlesów

Paul McCartney: Odejście z Beatlesów, lub to, że Beatlesi odeszli ode mnie, jakkolwiek na to spojrzeć, było bardzo trudne, ponieważ była to praca mojego życia. Gdy to się skończyło, pojawiło się pytanie: „Co teraz zrobimy?”. Prawdę mówiąc, nie miałem pojęcia. Miałem dwie opcje: albo rzucić muzykę i wymyślić coś innego, albo dalej się nią zajmować i wymyślić, jak to robić.

Linda McCartney: Pamiętam, jak Paul mówił: „Pomóż mi zdjąć trochę tego ciężaru z pleców”, a ja na to: „Ciężaru? Jakiego ciężaru? Jesteście książętami tego świata. Jesteście Beatlesami”. Ale prawda była taka, że Paul nie był w najlepszej formie. Dużo pił, dużo grał i, choć otoczony kobietami i fanami, nie był zbyt szczęśliwy. Wszyscy myśleliśmy: „Och, Beatlesi i flower power”, ale ci goście mieli na karku każdego pasożyta i sępa.

Paul McCartney: Pamiętam, jak leżałem w nocy, trzęsąc się, co nie przydarzyło mi się nigdy później. Pewnej nocy obudziłem się i nie mogłem podnieść głowy z poduszki. Pomyślałem: „Jeśli tego nie zrobię [nie podniosę głowy], uduszę się”. Pamiętam, że ledwo miałem energię, by się unieść, ale z olbrzymim wysiłkiem zdołałem podnieść głowę. Położyłem się na plecach i pomyślałem: „Było blisko”.

Linda McCartney: Szkocja nie przypominała niczego, co znałam. To była najpiękniejsza kraina, jaką kiedykolwiek widziałam; [farma] była na końcu świata. Po raz pierwszy miałam uczucie, że cywilizacja znika. Czułam się, jakbym była w innej epoce. Było tam tak pięknie — czysto, tak inaczej od tych wszystkich hoteli, limuzyn i biznesu muzycznego. Była to więc spora ulga, ale sama farma była bardzo zaniedbana.

Paul McCartney: Pojechałem tam, zanim poznałem Lindę, i niespecjalnie mi się tam podobało. Spodziewałem się, że Szkocja to lasy i góry, a to były wzgórza i prawie żadnych drzew. Byłem rozczarowany. Spotkałem tam sąsiada, starszego faceta o imieniu Ian McDougall. Ian był prawdziwym góralem; ledwo można było zrozumieć, o czym mówi, więc wykombinowałem, że spróbuję wyłapywać ostatnie słowo w zdaniu. Mówił coś, ja słyszałem „owce” i odpowiadałem: „Tak, owce. Strzyżenie owiec”. Ale byłem tam obcy. Potem, kiedy poznałem Lindę, zapytała: „Masz farmę w Szkocji? Możemy tam pojechać?”. Pojechaliśmy i nagle zobaczyłem to miejsce jej oczami. A ona je pokochała. Wyjazd do Szkocji był dla nas prawdziwą wolnością. To była ucieczka, nasz sposób na znalezienie nowego kierunku w życiu i czas na przemyślenie, co tak naprawdę chcemy robić.

Linda McCartney: To było bardzo eksperymentalne i proste. Właściwie na ścieżce The Lovely Linda [z albumu McCartney] słychać skrzypienie otwieranych i zamykanych drzwi ogrodu.

Stella McCartney: Kiedy nadszedł Covid i wszyscy trafili do izolacji, pomyślałam: „Nie wydaje mi się to dziwne”. Moi rodzice świadomie wybrali izolację. Dokonali tego wyboru, aby uciec jak najdalej od rzeczywistości. I osiągnęli to. Droga dojazdowa odchodząca od głównej drogi do farmy — nie wiem nawet, ile ma mil długości, ale jest naprawdę odizolowana. Mieliśmy menhir [starożytny monolit] za oknem kuchennym, na litość boską.

Mary McCartney: Po prostu zwarli szeregi. Ich postawa brzmiała: „Kochamy się”. Jedynym sposobem, by przez to przejść, jest ucieczka z Londynu, bycie bardzo „funky” i robienie czegoś przeciwnego do życia w mieście. Powrót do podstaw. Strzyżenie owiec, zbieranie ziemniaków, jazda konna pośrodku niczego, chodzenie na plażę z dziećmi, po prostu bycie razem. Śpiewać, tworzyć muzykę w pokoju na zapleczu.

Paul McCartney: Wzięliśmy się ostro do roboty, uprawiając pola, i hodowaliśmy różne rzeczy w naszym ogrodzie warzywnym. Mieliśmy naprawdę niezłą rzepę. Nauczyłem się kilku sztuczek od taty i jego kwiatów w naszym domowym ogrodzie, więc dobrze je wykorzystałem w Szkocji. I do dziś nie przestaje mnie to zadziwiać: wkładasz nasiono do ziemi, przychodzi deszcz, by je podlać, przychodzi słońce, by na nie świecić, potem coś rośnie i można to zjeść… Nie mieliśmy wanny. Ale obok naszej małej kuchni było miejsce, w którym rolnicy czyścili maszyny do udoju. To była wanna, umieszczona jakieś trzy stopy nad ziemią, wielka ocynkowana balia. Powiedziałem: „Powinniśmy napełnić ją gorącą wodą. Będziemy mogli się wykąpać”.

Wczesne dni Wings i wyjazd w trasę

Paul McCartney: Nasz pomysł polegał na tym, by jeździć na uniwersytety i pytać: „Chcecie, żebyśmy dla was zagrali?”. To było tak proste i tak szalone.

Elaine (Smith) Woodhams: [sekretarka ds. socjalnych, związek studentów Uniwersytetu w Nottingham] Tego wieczoru byłam w barze, kiedy podszedł do mnie jakiś facet. Powiedział: „Jesteśmy z nowego zespołu Paula McCartneya, Wings. Jesteśmy w trasie i szukamy miejsc, by grać improwizowane koncerty. Jesteś zainteresowana?”. Pierwszą rzeczą, jaką pomyślałam, było to, że ktoś mnie wkręca, ale powiedziałam: „Oczywiście, że jesteśmy zainteresowani”. Powiedział: „Jeśli chcesz, wyjdź na zewnątrz i spotkaj się z szefem, aby omówić szczegóły”. Poszłam za nim. Przed budynkiem Portland zaparkowany był czerwony minibus. Zapukał w okno, drzwi się odsunęły, a kto siedział na miejscu kierowcy? Paul McCartney. Moje pierwsze wrażenie to było: „Wow!”. Naprawdę myślałam, że gdy tylko wyjdę z budynku, powita mnie tłum śmiejących się ludzi albo ktoś wyleje na mnie kubeł zimnej wody. Potem chyba przez chwilę stałam z rozdziawioną buzią. Paul powiedział: „Mój człowiek mówi mi, że jesteście chętni, więc porozmawiajmy o szczegółach”. Zapytał: „Jakie są szanse na zagranie jutro wieczorem?”. Wyjaśniłam, że będę musiała uzyskać zgodę rektora.

Paul McCartney: Powiedzieliśmy więc: „Wrócimy jutro w południe i weźmiemy 50 pensów”.

Linda McCartney: Zatrzymaliśmy się tam w trzeciorzędnym hotelu. Kierownik był jak z Hitchcocka — uważał nas za najgorszy sort.

Denny Seiwell: (perkusista) Nigdy nie zapomnę, jak pewnej nocy byliśmy na północy. Podszedł do nas nocny kierownik, mały, łysy facet z dziecięcym wiaderkiem. I powiedział: „Czy ktoś z was jest właścicielem tego czarno-białego psa?”. Paul na to: „Tak, to mój pies, Lucky. Dlaczego?”. „Cóż, biega po korytarzach i narobił w korytarzu. Będziecie musieli to posprzątać”. Więc Paul poszedł i to posprzątał. Wiesz, to było magiczne.

Paul McCartney: Pomysł od początku polegał na tym, by zacząć od małych rzeczy… Nie byłem pewien, jak zostanę przyjęty, ponieważ dawno mnie tam nie było, mimo że niektóre moje piosenki były popularne. Ale śledziłem wiadomości. Mówiono w stylu: „Paula McCartneya nie było tu od dziesięciu lat”. To było wspaniałe. To było to, do czego zmierzaliśmy. Odszedłem z Beatlesów. Zacząłem cały ten nowy projekt od zera. A teraz Wings było po prostu Wings, a nie tylko kontynuacją Beatlesów… Chcieliśmy, aby Wings stało się czymś, co ludzie znają i kochają. Wielka amerykańska trasa.

Mary McCartney: Zanim dotarli do Ameryki na trasę Wings Over America, stało się znacznie bardziej oczywiste, jak sławni byli moja mama i tata. Wcześniej tak nie było — nie mieliśmy tego bezpośredniego doświadczenia z fanami, którzy ich ścigali.

Paul McCartney: Do tego właśnie dążyliśmy. O tym myśleliśmy, kiedy zakładaliśmy Wings. Jeśli zrobimy to w ten sposób, staromodny sposób, od zera, nadejdzie dzień, kiedy będziemy na polu numer sto… Wbrew wszelkim przeciwnościom i próbom — i w obliczu wielu ostrych krytyk — nagle pewnego dnia obudziliśmy się i zdaliśmy sobie sprawę, że nam się udało.

Nagrywanie Band on the Run w Lagos

Paul McCartney: Słowo „amatorszczyzna” nie jest tu do końca trafione, ale już w samolocie zapytano mnie: „Chciałbyś zobaczyć lądowanie?”. Powiedziałem: „Tak, świetnie”. To była dżungla… Gęsty afrykański las. Na dodatek było pochmurno. Nad wszystkim unosiła się mgła. A piloci rozmawiają między sobą. Jeden mówi: „Nie wiem, widzisz lotnisko?”. Oczywiście nie mieli przyrządów. A drugi pyta: „Czy to tam?”. W każdym razie wylądowali. Myślę, że okrążyli je kilka razy, ale znaleźli i wylądowali. Musieliśmy się więc do tego przyzwyczaić. Była pora monsunowa, lało jak z cebra… I budowali studio, kiedy tam dotarliśmy… Zapytaliśmy: „Gdzie jest kabina wokalna?”. A oni na to: „Och, nie mamy”.

Więc rozmawialiśmy z tymi facetami, byli tacy mili, ci dwaj inżynierowie. Jeden nazywał się Monday (Poniedziałek), a drugi Innocent (Niewinny). Byli wspaniali i, faktycznie, bardzo niewinni. Musieliśmy więc pokazać im kilka studyjnych sztuczek. Powiedzieliśmy: „Cóż, posłuchajcie, weźmiemy trochę drewna, zbudujemy duże pudło, a jeśli zdobędziecie trochę pleksi, przez którą można patrzeć, wstawimy ją w pudło, uszczelnimy i zrobimy małe drzwi”. Nauczyliśmy ich, jak zrobić kabinę wokalną.

Mieliśmy tam szalony czas. Pewnej nocy nas napadnięto… Podjechał samochód i wyskoczyło sześć osób. Ten mały miał nóż — trząsł się, był przerażony, podobnie jak ja w tym momencie. Nagle zdałem sobie sprawę, co się dzieje. A Linda to twarda babka. Zaczęła krzyczeć: „Nie dotykaj go! Jest muzykiem! Jest taki sam jak wy. To bratnia dusza. Zostawcie go w spokoju!”. Krzyczała na całe gardło. „No dalej. Czego chcecie, stary? Pieniędzy? Proszę. Możecie je mieć. Taśmę? Jasne! Bierzcie. Aparat? Tak, śmiało, możecie mieć wszystko. No dalej”. Odeszli. I faktycznie zawrócili. Wrócili. Myśleliśmy, że zanurkujemy w krzaki, ale na szczęście skręcili w inną stronę i odjechali z piskiem opon. Powiedziałem: „Dobra, idziemy szybko, bardzo szybko i nie zatrzymujemy się przed niczym”. Forsowny marsz. Wróciliśmy do willi…

Następnego dnia dotarliśmy do studia, a właściciel studia mówi: „Macie szczęście, że jesteście biali. Zabiliby was, gdybyście byli czarni, bo pomyśleliby, że ich rozpoznacie. Ale wiedząc, że jesteście biali, wiedzą, że ich nie rozpoznacie”.

Dustin Hoffman: Byłem na Jamajce, kręcąc Papillon ze Steve'em McQueenem, i ktoś powiedział, że Paul McCartney jest w okolicy i chciałby się ze mną spotkać… [On i Linda przylecieli na wakacje podczas przerwy w nagrywaniu Band on the Run.] Chwilę porozmawialiśmy, a kiedy wróciłem, Paul był w kuchni, grał i śpiewał. Pamiętam, że pomyślałem: „Jesteś jak trubadur, masz to w genach, jak ktoś z XVI wieku, kto po prostu zagra od niechcenia”. I jakoś zeszliśmy na temat Picassa, ponieważ właśnie zmarł, chyba kilka tygodni wcześniej. Paul zapytał mnie, dlaczego tak bardzo lubię Picassa… Po prostu zaczął brzdąkać i przysięgam na wszystko, co święte, że zaczął śpiewać piosenkę o historii, którą właśnie mu opowiedziałem o Picassie — to po prostu z niego wypłynęło. [To stało się Picasso’s Last Words (Drink to Me) na Band on the Run.] Jeśli chodzi o wspaniałe wydarzenia w moim życiu, stawiam to tuż obok narodzin dziecka. To znaczy, byłem przy narodzinach czegoś. Mam nadzieję, że mówiąc o tym, mogę w jakiś sposób przekazać, jakie to uczucie, być blisko wielkiego artysty.

O nagrywaniu Mull of Kintyre

Paul McCartney: Mieliśmy taki incydent, kiedy Mull of Kintyre wyszło w szczycie ery punk rocka. Jesteśmy w Londynie w samochodzie, zatrzymujemy się na światłach, a tam duża grupa skinheadów maszeruje jak falanga. Próbowałem unikać kontaktu wzrokowego. Ale jeden z nich mnie zobaczył. „Hej, Paul. Co słychać, kolego?”. „Świetnie, podejdź do samochodu”. „Mull of Kintyre. Uwielbiam to, świetny kawałek”. Te wszystkie małe rzeczy, których byś się nie spodziewał.

Denny Laine: (gitara, instrumenty klawiszowe) Paul powiedział, że próbuje napisać szkocką piosenkę, ale nie jest pewien, jak ludzie na to zareagują — Anglik śpiewający szkocką piosenkę. Następnego dnia, uzbrojeni w butelkę whisky, usiedliśmy na schodach domku w popołudniowym słońcu i napisaliśmy zwrotki. Rozejrzeliśmy się po okolicznych wzgórzach i dolinach, i po prostu napisaliśmy słowa oraz resztę piosenki tego popołudnia.

Paul McCartney: Ściągnęliśmy dudziarzy i perkusistów z Campbeltown Pipe Band, aby dołączyli do nas na farmie, najpierw na próbę, a potem na nagranie piosenki. Byli po prostu wspaniali. Przybyli w pełnym stroju, w kiltach i sporranach, więc oczywiście w pewnym momencie ja też się przebrałem. Poprosiliśmy Mary i Stellę, żeby ustawiły stół z poczęstunkiem, ale trzymaliśmy zespół z dala od piwa, dopóki nagranie się nie skończyło. Zespół składał się głównie z rolników i synów rolników. Był tam też były glina z Glasgow. Wszyscy byli podekscytowani, bo dla nich to też było pierwsze nagranie tego typu piosenki… Gdy już mieliśmy najlepsze ujęcie, nadszedł czas, by „otworzyć piwo” i wszyscy zaczęli robić się trochę rumiani na twarzy. Niektórzy faceci mówili: „Tak, ta płyta będzie numerem 1”. Nie byłem taki pewien, ponieważ scena była zdominowana przez punk… Skończyło się na tym, że sprzedał się w ponad dwóch milionach egzemplarzy, stając się najlepiej sprzedającym się singlem w Wielkiej Brytanii aż do Do They Know It’s Christmas? w 1984 roku.

O wpadce narkotykowej w Japonii w 1980 roku

Paul McCartney: Byłem w Nowym Jorku i miałem mnóstwo naprawdę dobrej trawy. Doskonały towar. Mieliśmy lecieć do Japonii i wiedziałem, że nie będę w stanie niczego tam dostać do palenia. Towar był zbyt dobry, by go spłukać w toalecie… W Ameryce prezydent Carter oświadczył, że uważa, iż marihuana powinna zostać zdekryminalizowana. Może myślałem: „Hej, to nic wielkiego”.

Laurence Juber: (gitarzysta) Stałem obok niego [na lotnisku w Tokio], kiedy pojawiła się ta torba z marihuaną. Linda i dzieci przeszły, a Paul był za nimi. Celnik obmacywał kurtkę [w walizce Paula] i miał zdziwioną minę. Sięgnął do środka i wyciągnął tę torbę z zielem, w tym momencie Paul momentalnie zbladł… W ciągu kilku sekund pojawili się ludzie nie wiadomo skąd i eskortowali nas na zaplecze strefy celnej.

Paul McCartney: To była najgłupsza rzecz w moim życiu — jechać do Japonii, gdzie za trawkę grozi siedem lat ciężkich robót, i być tak swobodnym i beztroskim. Położyłem cholernie wielką torbę tego towaru na samym wierzchu walizki. Dlaczego nawet nie ukryłem jej w swetrze? Patrzę teraz na nagrania i myślę sobie: „To nie mogłem być ja”.

Mary McCartney: Pamiętam tylko, jak ktoś to podniósł, a ja czułam się bardzo zdezorientowana, przeczuwając, że to może być problem. A potem zapytali mamę i tatę: „Czyje to jest?”. Ponieważ to była ich [wspólna] walizka. I pamiętam, jak patrzyli na siebie, myśląc: „Które z nas to weźmie? Bo jedno z nas musi zostać z dziećmi”. A potem tata powiedział, że to jego, i zabrali go. A potem my byliśmy w hotelu przez około dziewięć dni, a mama próbowała sprawić, żebyśmy się zrelaksowali. Pamiętam, jak robiła kanapki i codziennie chodziła go odwiedzać.

Stella McCartney: Nawet dziewięciolatek potrafiłby lepiej ukryć trawę niż moi rodzice. Ale wiesz, uwielbiam to, że po prostu nie mogli się oprzeć. Byli w stylu: „Było zbyt dobre, żeby je zostawić”.

Paul McCartney: Zeznałem wszystko w noc aresztowania i przeprosiłem za złamanie japońskiego prawa. Prawdopodobnie nie pomagał fakt, że miałem więcej, niż mógłbym spalić przez miesiąc. Nadal chcieli wiedzieć wszystko. Musiałem przejść przez historię całego mojego życia — do jakich szkół chodziłem, imię mojego ojca, nasz adres, mój dochód. Musiałem im even opowiedzieć o medalu MBE od królowej.

Steve Holley: (perkusista) Wszyscy byliśmy tym oczywiście bardzo zestresowani, a brutalną wydajność Japonii pokazał fakt, że kiedy jechaliśmy z lotniska do hotelu, co sto stóp wisiał plakat z napisem: „Wings — największy zespół rockowy świata odwiedza Japonię w 1980 roku”. Były wszędzie: na billboardach, latarniach, budynkach, w witrynach sklepowych. Nie sposób było oszacować, ile ich było. A rano wszystkie zniknęły.

John Hammel: (wieloletni menedżer tras koncertowych) Wszystkie plakaty. Wszystko zostało zdjęte. Natychmiast. Stacje radiowe zamilkły w sprawie płyt McCartneya. Nie grały niczego.

Paul McCartney: Teraz wciągnąłeś w to żonę i dzieci. A wiedząc, jak wierna była Linda, pomyślałem: „Cóż, dzieci dorosną w Japonii. Linda tu zostanie”. Wszystko to przelatuje ci przez głowę: „Czy ja naprawdę to zrobiłem? Ty cholerny idioto”. Więc naprawdę obwiniasz tylko siebie. A następnego ranka budzisz się w japońskiej celi, a oni podają ci japońskie jedzenie przez kratę. Coś jak bułka do hot doga z jakimś masłem w środku. Trochę zupy miso. I to wszystko. To był spory szok kulturowy. Na śniadanie dostałem zupę miso z wodorostami i dymką. Byłem przyzwyczajony do płatków kukurydzianych, jajek i tostów.

Kiedy pierwszy raz tam trafiłem, myślałem: „To burza w szklance wody. Wyjdę w mgnieniu oka”. Potem brytyjski wicekonsul powiedział mi, że mogę dostać siedem lat ciężkich robót. Wtedy stało się to niezwykle niepokojące. Nie mogłem spać przez pierwsze trzy dni. Minęło pięć dni, zanim Linda mogła mnie odwiedzić, a ja nigdy nie spędziłem nocy z dala od niej, odkąd się pobraliśmy. Było dość ciężko. Musiałem dzielić kąpiel z facetem, który siedział za morderstwo. Bałem się zdjąć ubranie, obawiając się, że zostanę zgwałcony. Ale widziałem te wszystkie filmy o jeńcach wojennych i wiedziałem, że trzeba trzymać się na duchu. Więc organizowałem wspólne śpiewanie z innymi więźniami.

W celi obok byli faceci i próbowaliśmy się komunikować. Próbowałem nauczyć się kilku słów po japońsku i słyszałem, jak ludzie mówią konnichiwa (cześć). Więc przerobiłem to na „Connie Chua”. Brzmiało jak imię licealistki, Connie Chua. Umiałem powiedzieć arigato (dziękuję), ale niewiele więcej. Więc robiłem tak: wykrzykiwałem nazwy handlowe do facetów w celi obok. Było ich tam około czterech. Mówiłem: „Toyota!”. Oni na to: „Toyota! Toyota!”. Słyszałem, jak się śmieją. A potem oni odkrzykiwali: „Rolls-Royce!”. Ja na to: „Rolls-Royce! Bardzo dobrze”. Potem robiliśmy to szalone: „Yamaha! Yamaha! Och, Yamaha, tak!”. Krzyczałem: „Suzuki!” i „Honda!”, a oni odkrzykiwali: „Magitatcha! [Maggie Thatcher]” i „Bell’s!” — czyli whisky Bell’s. Słyszałem, jak wszyscy klaszczą. Trzeba było coś robić, inaczej byś zwariował.

Przez kilka dni nie pozwolono mi widzieć się z Lindą, ale potem zorganizowano wizytę. To było jak w filmach więziennych: byłem za kratą i nie mogliśmy się dotknąć.

Mary McCartney: Wracała z wiadomościami, jak on się ma, i mówiła, że radzi sobie dobrze. Ale zdecydowanie było to uczucie: „Co się stanie? Jak długo tu będziemy?”. Czuję, że mama po prostu przeniosłaby rodzinę do Japonii.

Yasuji Ariga: [strażnik więzienny] Jest bardzo uprzejmy i wywarł dobre wrażenie na strażnikach.

Paul McCartney: Cieszyłem się, że wychodzę [po dziewięciu dniach], ale poznałem tam kilku przyjaciół, więc rozstanie było trochę smutne. Wychodząc na wolność, ściskałem dłonie więźniów przez okienka w ich celach.

Mary McCartney: Zdecydowanie trzymali nerwy na wodzy. A tata napisał potem małą książeczkę [Japanese Jailbird] o tym, ze swoimi wspomnieniami, i dał nam po egzemplarzu. Coś w rodzaju pamiętnika z tamtego czasu. Starał się twardo stąpać po ziemi i po prostu przechodzić przez codzienny rytuał bycia tam.

Stella McCartney: Zbeształ mnie, gdy podałam [Japanese Jailbird] jako moją książkę w audycji Desert Island Discs. Powiedział: „Mam wnuki. Nie wiem, czy chcę, żeby o tym wiedziały”. A ja na to: „Tato, myślę, że ludzie o tym wiedzą”.

Książka "Wings: the Story of a Band on the Run Paula McCartneya" ukaże się w sprzedaży 4 listopada.
Więcej na temat Wings: the Story of a Band on the Run:
2025-10-23: Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run",
2025-02-27: Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run",

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-10-24 18:25:17,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl