Aktualnosci roku 2025

24 gru „Merry Crimble” od The Beatles: Świąteczna podróż śladami ich bożonarodzeniowych singli
19 gru „You Gave Me The Answer” – Ostatnie pytania od fanów w 2025 roku
19 gru Paul McCartney oddaje hołd producentowi „wspaniałych” basów po ogłoszeniu bankructwa firmy
18 gru Premiera filmu o kulisach „Free As A Bird”
18 gru Paul McCartney odsłania kulisy „Wonderful Christmastime” w serii Vevo Footnotes
18 gru Prawdziwe święto dla fanów The Beatles: Wyciekły trzy unikalne dema z wczesnych lat 60.
16 gru Premiera oficjalnego teledysku do klasyka George'a Harrisona „Give Me Love (Give Me Peace on Earth)"
15 gru Paul McCartney wspomina Roba Reinera
9 gru Moje dwie rozmowy z Seanem Ono Lennonem
8 gru Fotograf Allan Tannenbaum wspomina ostatnie tygodnie życia Johna Lennona
6 gru British Library zaprasza na „The Beatles at Stowe School” – odsłuch i spotkanie z gośćmi
4 gru Siostrzenica Pete'a Besta z kluczową rolą w filmach o The Beatles u Sama Mendesa
3 gru MOJO śledzi kulisy powstania albumu Rubber Soul zespołu The Beatles
3 gru Serial biograficzny o The Beatles „Hamburg Days” trafi na BBC iPlayer oraz BBC One
1 gru Laureat Oscara, film „WAR IS OVER!”, trafia na YouTube. Sean Ono Lennon zaprasza na wyjątkową premierę
26 lis To miłość, która trwa wiecznie: Jak "Anthology" zdefiniowało historię The Beatles
26 lis Dziewięć odkryć z nowego, dziewiątego odcinka Antologii The Beatles
26 lis John Lennon w nieznanych wspomnieniach Jacka Douglasa
26 lis Analiza odcinka Anthology 9. Uwaga! Zawiera spoilery
26 lis The Beatles Anthology: nieudolnie sklejony „nowy odcinek” wydaje się kompletnie bezcelowy
26 lis W Polsce ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa
26 lis Książka Iana Lesliego „John & Paul. The Beatles i muzyczne love story” trafi w przyszłym tygodniu do sprzedaży w Polsce
26 lis Dziesięć najlepszych utworów z nowej „Anthology 4”
25 lis The Long and Winding Road: Stuart Maconie o tym, dlaczego nasze opinie o The Beatles ciągle się zmieniają
25 lis Świat Johna Lennona, Yoko Ono i The Beatles w Apple Records (1968–1971) oczami Johna Kosha
21 lis Zaginiony rozdział Beatlesów – kulisy wielkiego powrotu
21 lis Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology
21 lis „To musi być ostatnia piosenka Beatlesów”. Kulisy nowego odcinka Antologii i pożegnalnego singla Czwórki z Liverpoolu
21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
21 lis REAL LOVE – MIKS 2025: Skąd ta różnica w brzmieniu?
20 lis Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu
19 lis „Thirty Three & 1/3”: George Harrison wraca do formy
18 lis To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles
18 lis Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania
17 lis The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!
17 lis Paul McCartney dołącza do protestu branży muzycznej przeciwko AI, publikując „niemy” utwór
15 lis Geniusz i kupa: Zemsta Paula McCartneya
14 lis Problem na "drodze" do filmu o Beatlesach. Słynne przejście niedostępne dla ekipy
13 lis POKÓJ, MIŁOŚĆ I POP – Niezwykła solowa passa Ringo Starra w latach 1970–1974
11 lis Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później
9 lis Wywiad na wyłączność z Paulem McCartneyem: „Na początku John, George i Ringo nie byli zachwyceni Wings”
7 lis "Heaven" Jamesa McCartneya: Niebiański hit czy piekielne rozczarowanie?
7 lis Ukazuje się box set WINGS 2025 – nowa kompilacja z 32 utworami.
4 lis Dlaczego mylicie się w ocenie Wings Paula McCartneya - recenzja Telegraph
4 lis WINGS na nowo: Recenzja ostatecznej składanki
3 lis Niepublikowane zdjęcia Beatlesów sprzedane na aukcji
2 lis „Świat twierdził, że nie żyję – i pod wieloma względami tak było”: Paul McCartney o straconych latach po Beatlesach
1 lis Duchowe Podróże Johna Lennona i George'a Harrisona
29 paĽ Spadają zyski Apple Corps, firmy założonej przez Beatlesów
24 paĽ Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"
24 paĽ Wczesne plany albumów Anthology
24 paĽ Czy Taylor Swift jest większa niż The Beatles? Eksperci komentują
24 paĽ Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”
23 paĽ "Paul nazwał moją książkę 'gównem', a Yoko zrobiła awanturę o Churchilla" - relacja ze spotkania z Philipem Normanem
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ Uzależnienie, romanse i zgolone brwi: Najlepsze fragmenty biografii Ringo Starra
23 paĽ Syn Ringo Starra o Keoghanie: "Potrzebuje wielkiego nosa". Zdradza też, że czeka na zupełnie inny film
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
22 paĽ Jak Ringo Starr ukształtował Beatlesów
22 paĽ Główna obsada filmów o Beatlesach jest już znana. Pora obsadzić szersze Kinowe Uniwersum Beatlesów
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
11 paĽ Paul McCartney koncertuje w Ameryce Północnej
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisałem piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
25 kwi Najnowsza książka o romantycznym micie Beatlesów na nowo definiuje więź Lennona i McCartneya - recenzja Kennetha Womacka
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
7 kwi John Lennon według siostry Julii
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
25 mar Jak Yoko Ono poznała Johna Lennona w Indica Gallery w 1966 roku
22 mar Wszystko, co wiecie o Yoko Ono, to nieprawda
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Klasyka rocka wydana w grudniu:

1 Made in Japan (Deep Purple) (LP - 1972)
2 In Another Land / The Lantern (Rolling Stones) (S - 1967)
4 Requiem d-moll (Wolfganf Amadeus Mozart) ( - 1791)
7 Merry Xmas Everybody (Slade) (S - 1973)
8 California Dreamin' (The Mamas And The Papas) (S - 1965)
8 Their Satanic Majesties Request (Rolling Stones) (LP - 1967)
13 Stayin' Alive (Bee Gees) (S - 1977)
23 She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home (Rolling Stones) (S - 1967)
25 Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Frank Sinatra) (S - 1948)
27 Songs of Leonard Cohen (Leonard Cohen) (LP - 1967)

https://obrazki.elektroda.pl/6318334100_1766826444.png

Dziesięć najlepszych utworów z nowej „Anthology 4”

2025-11-26,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Redakcja MOJO bierze pod lupę niepublikowane wcześniej nagrania z zestawu „Anthology 4”, wybierając z nich te absolutnie najdoskonalsze perełki.

Seria Anthology doczekała się aktualizacji do – jak głosi zapowiedź – swojej „ostatecznej formy”. The Beatles w końcu oddają w ręce fanów czwartą i prawdopodobnie ostatnią odsłonę tej fascynującej podróży przez archiwalne odrzuty, ciekawostki i przerwane wersje utworów z całego okresu ich działalności.

Na Anthology 4 trafiło 36 ścieżek, w tym nowe miksy Real Love, Free As A Bird oraz „ostatniego utworu Beatlesów” – Now And Then. Dzięki nowym technologiom głos Johna Lennona przestał brzmieć jak eteryczny, ledwo słyszalny ślad z przeszłości, zyskując pełnię i głębię. Mimo tych nowinek większość słuchaczy skupi zapewne uwagę na pozostałych 33 kompozycjach.

Album kreśli swoistą alternatywną historię zespołu: od drugiego podejścia do I Saw Her Standing There (zarejestrowanego 11 lutego 1963 roku) po niesamowicie piękne, wyizolowane ścieżki instrumentów smyczkowych z utworu Something (nagrane 15 sierpnia 1969 roku na potrzeby płyty Abbey Road). Nie wszystko, co tu znajdziemy, jest absolutną nowością – dla przykładu 26. podejście do Strawberry Fields Forever pojawiło się już w edycji „super deluxe” albumu Sgt. Pepper w 2017 roku. Inne nagrania to z kolei oficjalne wersje utworów krążących od lat na bootlegach.

I choć pewne legendarne nagrania wciąż pozostają w ukryciu – mowa tu zwłaszcza o awangardowym Carnival Of Light czy 27-minutowym jamie Helter Skelter – to Anthology 4 faktycznie sprawia wrażenie godnego podsumowania historii Wielkiej Czwórki. Co istotne, twórcom udało się to osiągnąć bez wrażenia, że „wyciągają z szafy wszystko jak leci”, byle tylko wypełnić miejsce.

This Boy (Takes 12 And 13)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 17 października 1963 r.

Utwór ten, znany pierwotnie jako strona B przełomowego w USA singla I Want To Hold Your Hand, został zarejestrowany tego samego dnia przy użyciu nowo zainstalowanego w studiu EMI (dzisiejsze Abbey Road) czterościeżkowego stołu mikserskiego. Choć żadna z piosenek z tej sesji nie trafiła na kończony wówczas drugi brytyjski album zespołu, With The Beatles, amerykańska wytwórnia Capitol Records zdecydowała się włączyć je do swojego debiutanckiego wydania LP pt. Meet The Beatles!.

Napisany przez Lennona jako próba zmierzenia się z estetyką Smokeya Robinsona, utwór stanowił przede wszystkim popis ciasnych, trzygłosowych harmonii wokalnych Lennona, McCartneya i Harrisona. Oba prezentowane podejścia zaczynają się od nienagannie zgranych głosów, jednak szybko kończą się fiaskiem, gdy muzycy gubią rytm, próbując płynnie przechodzić między frazami „This boy” a „That boy”. Zamieszanie w podejściu 13. jest tak duże, że Beatlesi omyłkowo wyśpiewują przedziwną hybrydę „Thas boy”, po czym cała trójka wybucha zaraźliwym śmiechem.

Tell Me Why (Takes 4 and 5)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 27 lutego 1964 r.

Utwór Tell Me Why zarejestrowano w ośmiu szybkich podejściach, zaledwie kilka dni przed rozpoczęciem zdjęć do filmu A Hard Day’s Night (pojawia się on w finałowej sekwencji, otwierając medley wraz z If I Fell oraz I Should Have Known Better). Piosenka ta od zawsze pulsowała swobodą i niespożytą energią.

Gdy przy podejściu 4. rusza taśma, słyszymy McCartneya i Lennona w trakcie dość „cierpkiej” wymiany zdań na temat sposobu śpiewania harmonii. Nagranie przerywa się po kilku sekundach, gdy ich wokale tracą czystość, jednak zespół błyskawicznie przechodzi do podejścia 5. To wersja znacznie bardziej surowa, radosna i zagrana w nieco szybszym tempie niż ta znana z oficjalnego albumu. Zadziorny głos Lennona w miksie brzmi wysoko i klarownie, podobnie zresztą jak perkusja Ringo Starra – to prawdziwa lekcja mistrzowska; Starr rzadko kiedy swingował z taką lekkością jak tutaj.

I've Just Seen A Face (Take 3)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 14 czerwca 1965 r.

Często zapomina się o wpływie muzyki country na twórczość The Beatles, jednak nic nie zbliżyło ich tak bardzo do brzmienia ukochanych Everly Brothers, jak I’ve Just Seen A Face – utwór napisany z myślą o ówczesnej partnerce McCartneya, Jane Asher.

Podobnie jak wiele nagrań na Anthology 4, ta wersja ma w sobie znacznie więcej wigoru niż ostatecznie wydany oryginał. Dzięki „pociągowemu”, szurającemu rytmowi Starra (tzw. shuffle), Harrisonowi na gitarze dwunastostrunowej i Lennonowi, który bije w struny tak mocno, że aż jedną zrywa, to swobodne wykonanie przypomina niemal żywiołowe, „ogniskowe” granie. Była to pierwsza piosenka zarejestrowana ostatniego dnia sesji do albumu Help! (tego samego dnia nagrano również I’m Down – stronę B singla Help! – oraz legendarne Yesterday). Co ciekawe, w USA utwór ten ukazał się dopiero później, jako numer otwierający tamtejszą edycję płyty Rubber Soul.

In My Life (Take 1)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 18 października 1965 r.

Utwór, który Lennon uznawał za swoje „pierwsze poważne dzieło”, okazuje się zdumiewająco dojrzały już w swojej pierwszej studyjnej próbie. Odarty z promiennych, trzygłosowych harmonii, które nadają blasku wersji z albumu Rubber Soul (choć w głębokim tle można wyłowić wspierający głos McCartneya), śpiew Lennona staje się jeszcze bardziej tęskny i nostalgiczny. Brzmi on niezwykle czule, mimo że John już tutaj stosuje tę specyficzną, „transatlantycką” manierę (charakterystyczny akcent), którą zachowano w ostatecznym miksie.

W tej wersji brakuje również barokowego, bachowskiego łącznika fortepianowego autorstwa George’a Martina – tego, który nagrano w połowie tempa, a następnie przyspieszono podczas dogrywki, by imitował brzmienie klawesynu. Paradoksalnie, tym razem brak tego słynnego wkładu Martina wychodzi utworowi na dobre, pozwalając mu wybrzmieć w jego surowej, poruszającej prostocie.

Something (Take 39 – wersja instrumentalna – same smyczki)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 15 sierpnia 1969 r.

George Martin, muzyk z klasycznym wykształceniem, nie zawsze bywa doceniany tak, jak na to zasługuje za swoje aranżacje orkiestrowe, które zdawał się pisać niemal od niechcenia. Wszystko zaczęło się oczywiście od jego sugestii, by w Yesterday wykorzystać sekcję smyczkową, jednak niewiele jego późniejszych dokonań dorównuje pięknem oprawie do utworu Something Harrisona. Nawet Lennon przyznawał swego czasu, że to prawdopodobnie najlepsza piosenka na całym albumie Abbey Road.

Aranżacja, wykonana przez 21-osobowy zespół (w tym 12 skrzypiec), jest tak monumentalna, że zajęła aż dwie z ośmiu dostępnych wówczas ścieżek studyjnych. McCartney określił gotowy utwór mianem „najlepszej piosenki, jaką George kiedykolwiek napisał” – i co ciekawe, komentarz ten można odnieść z równym powodzeniem do kompozycji Harrisona, jak i do aranżacji Martina.

Got To Get You Into My Life (druga wersja – miks nienumerowany)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 6 i 11 kwietnia 1966 r.

To dość zawiła historia. Początkowo, 7 kwietnia, The Beatles zarejestrowali wczesną aranżację tej piosenki miłosnej McCartneya do… marihuany, używając organów, gitary akustycznej i bębnów. Jednak już następnego dnia całkowicie zmienili koncepcję, przekształcając utwór w energetyczny numer (tzw. stomper) w stylu wytwórni Stax. Prezentowane nagranie wydaje się być wczesną wersją tego nowego podejścia, choć brak numeracji miksu utrudnia precyzyjne osadzenie go na osi czasu produkcji.

Zamiast charakterystycznych, dętych „uderzeń” w stylu Memphis Horns znanych z albumu Revolver, słyszymy tutaj George’a Harrisona grającego surowe riffy na przesterze typu fuzz. Miały one służyć jedynie jako przewodnik dla sekcji dętej, którą planowano dograć później – to niemal identyczny zabieg, jakiego użył Keith Richards w (I Can’t Get No) Satisfaction. Ostatecznie jako bazę do dalszych dogrywek (dodatkowej gitary, kolejnej linii basu i falsetowych chórków Lennona i Harrisona) wybrano podejście nr 8. Ale nawet bez sekcji dętej, ta surowa wersja ma niesamowitego kopa.

Strawberry Fields Forever (Take 26)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 8, 9, 15 i 21 grudnia 1966 r.

Podejście nr 26 Strawberry Fields Forever pojawiało się już wcześniej, jednak jeśli nie wyłożyliście ponad 100 funtów na edycję Super Deluxe albumu Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band z 2017 roku, możecie nie znać go w jego oryginalnej formie. Jak powszechnie wiadomo, to właśnie ten fragment zmontowano z Podejściem nr 7 (które trafiło na Anthology 3), by stworzyć ten kamień milowy w historii muzyki, jakim był singiel z 1967 roku. Aby zrównać tonację obu wersji, Podejście nr 26 musiało zostać spowolnione – i wtedy wydarzył się cud: tempo obu nagrań również idealnie się zgrało.

Samo powstanie Podejścia nr 26 to zresztą osobny majstersztyk techniczny. Polegało ono na wielokrotnym zgrywaniu wcześniejszych ścieżek (tzw. bouncing), puszczaniu ich od tyłu pod innymi wersjami i ponownym zgrywaniu, aż w końcu uzyskano materiał, który stał się drugą połową singlowej wersji. Zanim pod koniec nagranie przejdzie w dudniący, perkusyjny chaos, Podejście nr 26 zaskakuje żywym tempem. Piosenka beztrosko „pomyka” przez te słynne pola, brzmiąc niemal dziecięco – zupełnie inaczej niż znany nam finałowy efekt, przefiltrowany przez „odurzone trzecie oko” Lennona.

All You Need Is Love (próba przed transmisją BBC)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 24 czerwca 1967 r.

Występ na żywo przed 350-milionową publicznością na pięciu kontynentach to doprawdy spektakularny sposób na promocję nowego singla. Kiedy BBC poprosiło zespół o wykonanie premierowego utworu podczas przełomowej, ogólnoświatowej transmisji satelitarnej (Our World), niemal nic nie zostało pozostawione przypadkowi.

All You Need Is Love drobiazgowo przećwiczono – trzy ścieżki na stole mikserskim były już wypełnione gotowym podkładem, który miał zostać odtworzony podczas wieczornej emisji. Niniejsza finałowa próba zawiera pierwszy zapis głównego wokalu Lennona śpiewającego na żywo z towarzyszeniem orkiestry; to właśnie ten element miał następnego dnia wypełnić czwartą, ostatnią ścieżkę nagrania.

Zanim wejdzie orkiestra i ruszą podkłady, słyszymy nieco nerwowe żarty muzyków, jednak sam głos Lennona – co charakterystyczne dla wielu wersji z serii Anthology – jest łagodniejszy i cieplejszy niż w ostatecznym miksie. Miesiąc wcześniej producent BBC, Derek Burrell-Davis, potwierdził udział The Beatles koordynatorowi projektu, Aubreyowi Singerowi, w krótkim telegramie: „Happening spodziewany” (Happening hoped for). Jak się okazało, otrzymaliśmy coś znacznie potężniejszego.

Hey Bulldog (Take 4 – wersja instrumentalna)


Nagrano: EMI Studios, Londyn, 11 lutego 1968 r.
„Oscylujemy między bluesem a komedią” – żartuje Lennon, gdy to wczesne podejście do Hey Bulldog ostatecznie urywa się po nieco ponad trzech minutach. Utwór od początku powstawał z myślą o ścieżce dźwiękowej do filmu Yellow Submarine – i choć trafił na album, z samej animacji został wycięty i przywrócony dopiero przy okazji reedycji w 1999 roku.

Beatlesom wystarczyło zaledwie 10 podejść i 10 godzin pracy (wliczając dogrywki), by dopracować numer do perfekcji. Sesja ta była wyjątkowa, ponieważ w studiu obecna była ekipa filmowa, która rejestrowała pracę zespołu na potrzeby filmu promocyjnego do – a jakże! – ich kolejnego singla, Lady Madonna. Choć Podejście 4. kończy się dość lekceważącą uwagą Lennona, nie jest jasne, do kogo (i czy w ogóle do konkretnej osoby) była ona skierowana. Mimo to, ta czysto instrumentalna wersja, w której nie uświadczymy ani jednego psiego szczeknięcia, brzmi uderzająco podobnie do finalnego podkładu uzyskanego sześć podejść później. To świetny dowód na to, jak wielkimi perfekcjonistami w studiu stali się Beatlesi w tamtym okresie.

Helter Skelter (Wersja druga – Take 17)

Nagrano: EMI Studios, Londyn, 9 września 1968 r.

„Zatrzymajcie to! Zaznaczcie jako 'fab'!” – woła zdyszany i skrajnie wyczerpany McCartney pod koniec sesji do najbardziej niesławnego utworu The Beatles. Przez późniejsze powiązania ze zbrodniami Charlesa Mansona piosenka ta już na zawsze zyskała apokaliptyczny wydźwięk.

Pierwotnie utwór zaaranżowano w tonacji e-moll i grano w znacznie wolniejszym tempie (stąd określenie „druga wersja”). Ringo Starr wspominał, że gdy zespół zmienił tonację na E-dur i podkręcił tempo, rejestracja tej nowej odsłony odbywała się w atmosferze „absolutnego szaleństwa i zbiorowej histerii”. Wbrew ukrytym przekazom, które rzekomo słyszał w piosence Manson, tekst był w dużej mierze nonsensowny – McCartney chciał po prostu stworzyć coś głośniejszego niż dokonania Pete’a Townshenda z The Who. Choć niniejsza wersja jest jeszcze bardziej „łomocząca”, brzmieniowo jest już bliska temu, co ostatecznie trafiło na „Biały Album”. Bazą dla finalnego miksu stało się podejście nr 21 – w momencie jego ukończenia McCartney musiał być już bliski całkowitego zasłabnięcia.

Więcej na temat Anthology:
2025-12-18: Prawdziwe święto dla fanów The Beatles: Wyciekły trzy unikalne dema z wczesnych lat 60.,
2025-11-26: Dziesięć najlepszych utworów z nowej „Anthology 4” ,
2025-11-26: To miłość, która trwa wiecznie: Jak "Anthology" zdefiniowało historię The Beatles,
2025-11-26: The Beatles Anthology: nieudolnie sklejony „nowy odcinek” wydaje się kompletnie bezcelowy,
2025-11-26: Analiza odcinka Anthology 9. Uwaga! Zawiera spoilery,
2025-11-26: Dziewięć odkryć z nowego, dziewiątego odcinka Antologii The Beatles,
2025-11-21: Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology,
2025-11-21: „To musi być ostatnia piosenka Beatlesów”. Kulisy nowego odcinka Antologii i pożegnalnego singla Czwórki z Liverpoolu,
2025-11-21: Zaginiony rozdział Beatlesów – kulisy wielkiego powrotu,
2025-11-20: Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu,
2025-11-18: Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania,
2025-11-18: To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles,
2025-11-17: The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!,
2025-11-11: Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później,
2025-10-24: Wczesne plany albumów Anthology,
2025-10-24: Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”,
2025-10-14: Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?,
2025-09-25: Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów,
2025-08-27: George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę,
2015-11-21: The Beatles „Anthology 1” – 20 lat później. Najlepsze wczesne rarytasy Wielkiej Czwórki,
2007-01-04: Czy Paul dokonczy beatlesowską piosenkę "Now And Then",
2005-08-23: Now And Then - powrót Beatlesów po raz trzeci?,
2002-09-25: Premiera polskiej wersji Antologii,
1996-04-21: Beatlesi więksi...od The Beatles!,
1995-11-21: Recenzja "Anthology 1",
1995-07-10: Szkice Klausa Voormana do Anthology,
1995-03-31: Słynne zdjęcie The Threatles,
1995-03-29: Trzej Beatlesi w jednej kawiarni.,
1995-03-20: Prace nad piosenką Now and Then,
1995-02-06: Nagrywanie piosenki Lennona - Real Love,
1994-06-23: The Threetles nagrywają we Friar Park ,
1994-06-22: The Threetles nagrywają "Now And Then" w Młynie u Paula McCartneya,
1994-02-11: Historyczna sesja reaktywacyjna The Beatles,
1977-10-06: John nagrywa dema "Mirror Mirror (On The Wall)" oraz "Real Love".,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-12-27 17:10:22,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl