Aktualnosci roku 2025

18 gru Premiera filmu o kulisach „Free As A Bird”
16 gru Premiera oficjalnego teledysku do klasyka George'a Harrisona „Give Me Love (Give Me Peace on Earth)"
15 gru Paul McCartney wspomina Roba Reinera
8 gru Fotograf Allan Tannenbaum wspomina ostatnie tygodnie życia Johna Lennona
6 gru British Library zaprasza na „The Beatles at Stowe School” – odsłuch i spotkanie z gośćmi
4 gru Siostrzenica Pete'a Besta z kluczową rolą w filmach o The Beatles u Sama Mendesa
3 gru MOJO śledzi kulisy powstania albumu Rubber Soul zespołu The Beatles
3 gru Serial biograficzny o The Beatles „Hamburg Days” trafi na BBC iPlayer oraz BBC One
1 gru Laureat Oscara, film „WAR IS OVER!”, trafia na YouTube. Sean Ono Lennon zaprasza na wyjątkową premierę
26 lis Analiza odcinka Anthology 9. Uwaga! Zawiera spoilery
26 lis Książka Iana Lesliego „John & Paul. The Beatles i muzyczne love story” trafi w przyszłym tygodniu do sprzedaży w Polsce
26 lis Dziewięć odkryć z nowego, dziewiątego odcinka Antologii The Beatles
26 lis John Lennon w nieznanych wspomnieniach Jacka Douglasa
26 lis W Polsce ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa
26 lis The Beatles Anthology: nieudolnie sklejony „nowy odcinek” wydaje się kompletnie bezcelowy
26 lis To miłość, która trwa wiecznie: Jak "Anthology" zdefiniowało historię The Beatles
25 lis Świat Johna Lennona, Yoko Ono i The Beatles w Apple Records (1968–1971) oczami Johna Kosha
25 lis The Long and Winding Road: Stuart Maconie o tym, dlaczego nasze opinie o The Beatles ciągle się zmieniają
21 lis Zaginiony rozdział Beatlesów – kulisy wielkiego powrotu
21 lis „To musi być ostatnia piosenka Beatlesów”. Kulisy nowego odcinka Antologii i pożegnalnego singla Czwórki z Liverpoolu
21 lis Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology
21 lis REAL LOVE – MIKS 2025: Skąd ta różnica w brzmieniu?
21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
20 lis Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu
19 lis „Thirty Three & 1/3”: George Harrison wraca do formy
18 lis To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles
18 lis Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania
17 lis Paul McCartney dołącza do protestu branży muzycznej przeciwko AI, publikując „niemy” utwór
17 lis The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!
15 lis Geniusz i kupa: Zemsta Paula McCartneya
14 lis Problem na "drodze" do filmu o Beatlesach. Słynne przejście niedostępne dla ekipy
13 lis POKÓJ, MIŁOŚĆ I POP – Niezwykła solowa passa Ringo Starra w latach 1970–1974
11 lis Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później
9 lis Wywiad na wyłączność z Paulem McCartneyem: „Na początku John, George i Ringo nie byli zachwyceni Wings”
7 lis "Heaven" Jamesa McCartneya: Niebiański hit czy piekielne rozczarowanie?
7 lis Ukazuje się box set WINGS 2025 – nowa kompilacja z 32 utworami.
4 lis Dlaczego mylicie się w ocenie Wings Paula McCartneya - recenzja Telegraph
4 lis WINGS na nowo: Recenzja ostatecznej składanki
3 lis Niepublikowane zdjęcia Beatlesów sprzedane na aukcji
2 lis „Świat twierdził, że nie żyję – i pod wieloma względami tak było”: Paul McCartney o straconych latach po Beatlesach
1 lis Duchowe Podróże Johna Lennona i George'a Harrisona
29 paĽ Spadają zyski Apple Corps, firmy założonej przez Beatlesów
24 paĽ Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”
24 paĽ Wczesne plany albumów Anthology
24 paĽ Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"
24 paĽ Czy Taylor Swift jest większa niż The Beatles? Eksperci komentują
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ "Paul nazwał moją książkę 'gównem', a Yoko zrobiła awanturę o Churchilla" - relacja ze spotkania z Philipem Normanem
23 paĽ Uzależnienie, romanse i zgolone brwi: Najlepsze fragmenty biografii Ringo Starra
23 paĽ Syn Ringo Starra o Keoghanie: "Potrzebuje wielkiego nosa". Zdradza też, że czeka na zupełnie inny film
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
22 paĽ Główna obsada filmów o Beatlesach jest już znana. Pora obsadzić szersze Kinowe Uniwersum Beatlesów
22 paĽ Jak Ringo Starr ukształtował Beatlesów
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
11 paĽ Paul McCartney koncertuje w Ameryce Północnej
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisałem piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
25 kwi Najnowsza książka o romantycznym micie Beatlesów na nowo definiuje więź Lennona i McCartneya - recenzja Kennetha Womacka
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi John Lennon według siostry Julii
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
25 mar Jak Yoko Ono poznała Johna Lennona w Indica Gallery w 1966 roku
22 mar Wszystko, co wiecie o Yoko Ono, to nieprawda
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Klasyka rocka wydana w grudniu:

1 Made in Japan (Deep Purple) (LP - 1972)
2 In Another Land / The Lantern (Rolling Stones) (S - 1967)
4 Requiem d-moll (Wolfganf Amadeus Mozart) ( - 1791)
7 Merry Xmas Everybody (Slade) (S - 1973)
8 California Dreamin' (The Mamas And The Papas) (S - 1965)
8 Their Satanic Majesties Request (Rolling Stones) (LP - 1967)
13 Stayin' Alive (Bee Gees) (S - 1977)
23 She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home (Rolling Stones) (S - 1967)
25 Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Frank Sinatra) (S - 1948)
27 Songs of Leonard Cohen (Leonard Cohen) (LP - 1967)

https://obrazki.elektroda.pl/1108053800_1766009440.png

Świat Johna Lennona, Yoko Ono i The Beatles w Apple Records (1968–1971) oczami Johna Kosha

2025-11-25,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

W obliczu listopadowych premier nagrań audio z kolekcji Anthology, debiutu serialu dokumentalnego The Beatles Anthology na Disney+ (26 listopada) oraz wznowienia książki pod tym samym tytułem, Harvey Kubernik przeprowadził wywiad z Johnem Koshem. Ten urodzony w Londynie, wielokrotnie nagradzany projektant graficzny, artysta wizualny, a także producent i reżyser filmów dokumentalnych, pełnił funkcję dyrektora kreatywnego w należącej do Beatlesów firmie Apple Corps Ltd. Był również dyrektorem artystycznym i twórcą projektów okładek do albumów Abbey Road oraz Let It Be.

W 2009 roku brytyjska poczta Royal Mail wydała serię znaczków okolicznościowych, upamiętniających zespół The Beatles oraz okładki ich płyt długogrających. Dwie z wyróżnionych grafik – Abbey Road i Let It Be – były właśnie dziełem Kosha.

Słuchanie wspomnień Kosha z okresu jego pracy w Apple Records (listopad 1968 – 1971) oraz opowieści o współpracy z Johnem Lennonem, Yoko Ono, Beatlesami i innymi artystami tej wytwórni, jest jak odkrywanie nieznanych dotąd relacji z pierwszej ręki – meldunków prosto z boiska i ławki rezerwowych drużyny Los Angeles Dodgers podczas rozgrywek World Series w 2024 i 2025 roku.

Prace Kosha goszczą w Twojej kolekcji płyt od dziesięcioleci. To on odpowiadał za oprawę graficzną i okładki albumów The Rolling Stones: Get Yer Ya-Ya’s Out! oraz Through the Past, Darkly (Big Hits Vol. 2).

Zaprojektował on także szatę graficzną płyty Who’s Next, albumu Atlantic Crossing Roda Stewarta, słynne logo i okładkę Hotel California grupy Eagles oraz The Vintage Years zespołu The Impressions.

Przez ostatnie pół wieku twórczość Kosha zdobiła okładki i wydawnictwa muzyczne takich artystów jak: Donovan, Carole King, Bob Dylan, The Motels, Aerosmith, The Moody Blues, Humble Pie, Bob Seger, Bonnie Raitt, Marvin Gaye, Electric Light Orchestra, Ike i Tina Turner oraz Marc Bolan i T-Rex.

Kosh był siedmiokrotnie nominowany do nagrody Grammy, zdobywając trzy statuetki za swoją współpracę z Lindą Ronstadt.

Byłeś na wystawie Yoko Ono Cut Piece we wrześniu 1966 roku w Africa Centre w Covent Garden oraz na jej wystawie Unfinished Paintings and Objects w listopadzie tego samego roku. To właśnie tam John Lennon poznał Yoko Ono. Uczestniczyłeś też w wernisażu Johna Lennona You Are Here w lipcu 1968 roku w Robert Fraser Gallery. Zaledwie 1 stycznia 1968 roku ożeniłeś się z Marjory Allen MacGregor. I wtedy otrzymujesz telefon od Johna Lennona. Myślisz, że to żart. On prosi Cię o spotkanie w szpitalu Queen Charlotte’s.

John Kosh: Był listopadowy wieczór 1968 roku. Siedziałem w domu, gdy zadzwonił telefon: „Tu pan Lennon. Czy mogę rozmawiać z panem Koshem?”. Odpowiedziałem: „Tak”. Nie wierzyłem, że to on, ponieważ miałem wówczas do czynienia z wieloma awangardowymi artystami w moim wieku. A to byli szaleni ludzie. Udawane akcenty z Liverpoolu, cały ten cyrk. Wtedy jednak powiedział, że naprawdę musi porozmawiać o pewnym projekcie i zapytał, czy mógłbym go odwiedzić. O Yoko nie było jeszcze ani słowa. Przebywali w szpitalu Queen Charlotte’s w londyńskim Hammersmith [21 listopada 1968]. Pomyślałem sobie: „Dziwna miejscówka”. Nie wiedziałem, że Yoko poroniła. Na zewnątrz lało jak z cebra, a on zapytał, czy mogę przyjechać natychmiast.

Wsiadłem więc do mojej Corvetty i ruszyłem. Dotarłem do szpitala, gdzie poinstruowano mnie, bym pytał o pana Winstona. Kiedy o niego zapytałem, wskazano mi windę. Wcisnąłem przycisk drugiego czy trzeciego piętra, drzwi się otworzyły i, cholera, stał tam John Lennon. Powiedział ze swoim liverpoolskim akcentem: „Wchodź. Napijmy się herbaty”. W łóżku obok Johna leżała Yoko.

Ściągnął mnie tam, bo podobało mu się to, co robiłem dla magazynu Art & Artists. Mój minimalistyczny styl, który miał przekazać świąteczne przesłanie: War is over if you want it (Wojna się skończyła, jeśli tego chcesz). Uznałem, że projekt musi być bardzo surowy. Po zrobieniu researchu znalazłem stary nagłówek z hasłem „Japonia skapitulowała” i zaprezentowałem im ten pomysł. Yoko i ja rozmawialiśmy o sprawach konceptualnych. Ritchie Yorke zasugerował kampanię plakatową i tak to się rozwinęło. Ritchie wiedział, że te plakaty zostaną rozlepione na całym świecie.

Projekt dotyczył płyty typu flexi disc z muzyką awangardową, którą nagrywali w szpitalu. Utwór ten trafił później na album Unfinished Music No. 2: Life With The Lions. Połączył nas minimalizm i szybko złapaliśmy wspólny język. Nie tylko tworzyliśmy sztukę, ale też się z niej nabijaliśmy. To była świetna równowaga. Life With The Lions było kontynuacją albumu Unfinished Music No. 1: Two Virgins.

Moim pierwszym wrażeniem o Johnie było to, że na zdjęciach wydawał się znacznie wyższy. Dopiero dużo później stało się jasne, w jakim kierunku to wszystko ewoluuje. Tak, on właśnie zrzucał z siebie skórę Beatlesa i nie zapominajmy – był na diecie makrobiotycznej, chudy jak szczapa. A Yoko starała się utrzymać ciążę. Więc cała ta scena w szpitalu była naprawdę dziwna i czułem, że muszę jakoś rozładować atmosferę. A John miał świetne poczucie humoru – cięte i zjadliwe. Na koniec usłyszałem: „Idź znajdź sobie jakieś biurko w Apple”. Panowała tam atmosfera radości i ciężkiej pracy.

Znałeś Dereka Taylora z czasów Apple. Poznałem go, gdy pisałem dla „Melody Maker”. W latach siedemdziesiątych, po zakończeniu swojej kadencji w Apple (1968–1970), pracował dla Warner Bros. Records.

John Kosh: Derek Taylor... Cudowny człowiek. Wyjątkowy pisarz. Genialny spec od promocji artystów. Zaczynał w „The Daily Express”. Wyobrażasz sobie, żeby dzisiejsze redakcje akceptowały jego styl pisania?

Nazywał wszystkie wielkie wytwórnie płytowe tamtych czasów, jak EMI czy Decca/London, „zwalistymi konglomeratami”. Teraz myślę: „Tak, miał rację!”. Był czarujący, a do tego nieustępliwy. Roztaczał ten swój urok i po prostu musiałeś się z nim zgodzić: „Tak, masz rację. Zrobimy to”.

W tamtym czasie Peter Brown próbował pełnić rolę menadżera, a Rona Kassa ściągnięto w 1968 roku, by kierował Apple. Ja pracowałem wtedy akurat dla Joan Collins, która była jego żoną. Wszystko się tam ze sobą zazębiało.

Zaczynałem na parterze, w dawnym biurze Kassa, dopóki Lennon nie poprosił mnie o przeniesienie, bo sam chciał zająć to pomieszczenie. Zabawne było to, że kiedy tam wszedłem, spotkałem mojego starego kumpla ze szkoły, Jacka Olivera. W 1967 roku Jack dołączył do Apple, pracował w dziale wydawnictw muzycznych i był menadżerem Mary Hopkin. Był tam też Peter Asher z Jamesem Taylorem. Kręcili się inżynierowie dźwięku, tacy jak Ken Scott czy Geoff Emerick.

Tony Bramwell był w Apple od zawsze. Działał trochę jak współszef firmy. Bywalec salonów, blisko związany z Jackiem Oliverem. Był też Mal Evans. Sprawiał wrażenie łagodnego olbrzyma snującego się po korytarzach. Pomagał mi w sprawach menadżerskich przy zespole Badfinger. Zawsze był sympatyczny. Do tego Richard DiLello, który napisał książkę The Longest Cocktail Party.

Nie było tam studia graficznego. Wiele projektów robiłem w nocy. Derek bardzo mi pomagał, torując mi drogę. I nigdy nie robił tego w protekcjonalny sposób.

Album Abbey Road został ukończony 20 sierpnia 1969 roku, a wydany 26 września tego samego roku.

John Kosh: John wszedł do Apple z acetatem [płytą próbną] Abbey Road, prosto z nacinarki w piwnicy, i nagle wszystko zamarło.

Urzędowałem wtedy na drugim piętrze z Derekiem Taylorem. Pewnego dnia miałem zaprojektować dla niego papeterię pro bono. Powiedział: „Poczekaj chwilę”. Wszedł Ringo, a potem usiadł Peter Brown.

Wtedy wszedł John i rzucił: „Posłuchajcie tego, dzieciaki”. Miał ze sobą dwa acetaty Abbey Road. Położył stronę pierwszą na talerzu gramofonu. Come Together. Nie mogłem w to uwierzyć. A sprzęt nagłośnieniowy w biurze Dereka był cholernie dobry – kolumny wielkości lodówek. Zanim dotarliśmy do I Want You (She’s So Heavy), kompletnie odleciałem. Byliśmy jednymi z pierwszych cywilów, którzy usłyszeli Abbey Road.

Nie chciałbym, żebyś odniósł wrażenie, że w Apple wszyscy byliśmy ciągle „zjarani”. Jasne, czasem paliło się jointa, ale pracowałem na czcionkach wielkości 6 punktów. Nie było komputerów. Musiałeś używać szkła powiększającego. W pewnym momencie nosiłem nawet okulary George'a. To była robota typu „wytnij i wklej”. Do dziś mam blizny na kciukach. Wszyscy w tym miejscu byli oddani wytwarzaniu – i znowu to słowo – „produktu”.

Cała akcja z Abbey Road to była robota na wariackich papierach. Pracowałem nad innymi projektami i nagle słyszę: „Dobra, mamy zdjęcia, potrzebujemy okładki!”. Jeśli chodzi o Abbey Road, fotograf Iain Macmillan miał sześć klatek z przejścia dla pieszych. Wyboru zdjęcia dokonano w biurze Jacka Olivera na parterze. To była właściwie fotka promocyjna. Tylko jedna z nich wydawała się pasować.

Ja i Iain naprawdę myśleliśmy, że to nie jest okładka godna Beatlesów. Że nie jest wystarczająco dobra. Nie zdawaliśmy sobie sprawy, że stanie się ikoną. Musieliśmy się na nią zgodzić, bo nie było czasu na zmiany. Projekt Let It Be leżał wtedy odłożony na półkę (choć książkę do niego dokończyłem).

Mamy Abbey Road na podświetlarce, przeglądamy z Iainem slajdy. Podchodzi George Harrison, taki kochany człowiek, a my mówimy: „Uważamy, że to jest najlepsze ujęcie”. Zgodził się: „Tak, to jest najlepsze”.

To było bardzo nietypowe, żeby któryś z Beatlesów pojawiał się w biurze przed trzecią po południu. Potem wszedł Neil Aspinall i stwierdził: „Skoro podoba się George'owi, to nam też”. Tylna okładka... Jest tam pusta przestrzeń z listą utworów i przechodząca dziewczyna.

Sir Joseph Lockwood, prezes EMI (spółki matki Apple Records), zadzwonił do mnie w środku nocy, o 3:00 nad ranem, z pretensjami: „Na froncie nie ma nazwy zespołu. Nie sprzedamy ani jednej płyty!”. Krzyczał, że „rujnuję karierę Beatlesów!”. Myślał tylko o tym, jak płyty będą wyglądać na sklepowych półkach i w koszach.

Miałem 23 lata, kolana i całe ciało mi drżały. Ale wiedziałem, że ta okładka nie potrzebuje wyjaśnień. Pomyślałem: „Oto czterech Beatlesów przechodzących przez ulicę. Jeśli nie wiesz, kim oni są, to chyba żyłeś w jaskini”. Wokół nowego albumu Beatlesów było mnóstwo szumu medialnego. To była „Wspaniała Czwórka”. Odpuściłem temat, ale ktoś w EMI uparł się, żeby nazwa The Beatles znalazła się chociaż na tylnej okładce. Uważałem to za głupotę.

Opowiedziałem potem historię z okładką George'owi. George rzucił tylko: „Och, olej to. Jesteśmy Beatlesami”. To ucięło wszelkie dyskusje.

Apple wysłało mi za tę okładkę czek na 300 funtów. Był podpisany przez Johna Lennona i Paula McCartneya. Co zrobiłem? Musiałem zapłacić czynsz, więc go zrealizowałem.

Fakt, że Abbey Road stało się taką ikoną, nigdy nie przyszedł mi do głowy. Iain i ja uważaliśmy, że to najsłabsza z dotychczasowych okładek Beatlesów. A okazała się najmocniejsza, choć z innych powodów. To był czysty traf, że tak wyszło. Powstały parodie tej okładki. Nigdy tego nie przewidziałem.

Jaki klimat panował w biurach Apple?

John Kosh:Przebywanie wśród Beatlesów w Apple... Paul potrafił przyjechać autobusem. Jedzenie dostarczano ze świątyni Radha Kryszna, zanim jeszcze ruszyła nasza własna kuchnia. Ludzie schodzili się około 10 rano i pracowali do 10 wieczorem. I nigdy nie zawaliliśmy terminu. Wszystko chodziło jak w zegarku.

Pasowałem tam, ponieważ nikt inny nie miał pojęcia o druku. Przepracowałem 5–6 lat w British Printing Corporation, ucząc się, jak przygotowywać projekty graficzne, by ich ewentualna naprawa w trakcie procesu nie kosztowała cholernej fortuny. W pewnym momencie po prostu mianowałem sam siebie dyrektorem kreatywnym. Wszystko, co miało zostać wydrukowane, trafiało do mnie. Każdy projekt przeznaczony do druku lądował na moim biurku.

W biurze grało dużo muzyki ska, bluebeat i reggae. Na różnych piętrach Apple puszczano różną muzykę. Wszystko zależało od tego, gdzie akurat byłeś.

Paul wciąż bywał tym „uroczym”. Wszyscy mieli tam swoje ksywki: Paulie, Ritchie, Lenny i Georgie. Wiesz, kiedy tam zaczynałem, pojawienie się Beatlesów w biurze było rzadkością. John był tam chyba zawsze, bo siedział z Yoko w biurze na końcu korytarza. Ringo często znikał, kręcił filmy, takie jak The Magic Christian. Z kolei George był mocno zaangażowany w sprawy świątyni Radha Kryszna. Podchodził do ciebie i rzucał: „Hej, Koshy. Hare Kryszna”. A potem zaczął nazywać mnie „Johnny”.

Zostałeś zaproszony na sesję nagraniową utworu „The Ballad of John and Yoko”.

John Kosh: To było w Abbey Road. Studio nr 2 (albo B) – to, w którym na stałe rozstawiony był zestaw perkusyjny Ringo. Stał tam też fortepian. Wszedłem do środka, przy konsolecie siedział [inżynier dźwięku] Geoff Emerick. To był pierwszy singiel stereo w Wielkiej Brytanii. Na podeście, za bębnami Ringo, siedział Paul z miotełkami w dłoniach. Naprzeciwko niego siedział John ze swoją gitarą dwunastostrunową. Nawet na niej nie grał, raczej tylko brzdąkał od niechcenia. A pod fortepianem siedziała Yoko Ono. Sytuacja wyglądała tak, że teoretycznie John i Paul nie powinni ze sobą rozmawiać, rozumiesz?

Dzieliła ich wielka przepaść. Był obóz Johna Eastmana wspierający Paula i obóz Allena Kleina stojący za Johnem. Mieli się ze sobą nie komunikować, a prasie powiedziano, że się nienawidzą. Tymczasem ci goście byli tuż przede mną i świetnie się bawili. Mieli z tego niezły ubaw i byli zabawni. Wchodzę, a oni zaczynają sobie robić ze mnie jaja: „Spóźniłeś się!”.

To była moja pierwsza wizyta w Abbey Road. George’a i Ringo nie było na tej sesji. George wyjechał z kraju, a Ringo kręcił film The Magic Christian. John nagrał główny wokal, gitarę prowadzącą, akustyczną i instrumenty perkusyjne. Paul grał na basie, perkusji, pianinie, marakasach i śpiewał w harmonii. Piosenka opowiadała o ślubie Johna i Yoko z marca 1969 roku. Pokazałem im projekt okładki singla. „Dobra. Super. Spieprzaj. Pracujemy”. Więc wyszedłem. Pomyślałem sobie: „To w ogóle nie wygląda tak, jak opisuje to prasa”. Zapytałem Dereka: „O co tu chodzi?”. „Cicho sza. Zamknij się” (śmiech)

Singiel The Beatles „The Ballad of John and Yoko” został wydany 30 maja 1969 roku. Utwór relacjonuje wydarzenia z ich ślubu i miesiąca miodowego. Następnie, 4 lipca 1969 roku, ukazał się singiel „Give Peace A Chance”. Oba zostały zaprojektowane przez Ciebie.

John Kosh: John zdał sobie sprawę, że robię coś wyrazistego przy kampanii War is Over i że staram się, by wszystko było bardzo czytelne. Kiedyś wszedł George [Harrison], zobaczył leżący na podłodze 32-stronicowy arkusz drukarski do Let It Be i początkowo nie mógł załapać koncepcji, że zostanie to złożone i pocięte w książkę. Ale był zainteresowany. John mawiał: „Wiesz, co robisz”. Miałem z nim naprawdę dobrą relację.

To jest świat handlu, w którym okładki singli odgrywają ważną rolę. Wykonywano tam mnóstwo pracy. Badfinger, Mary Hopkin, Billy Preston czy MJQ. Właściwie tej ostatniej okładki nie zaprojektowałem. Po prostu ją uratowałem.

Nie wiedzieli, jak wysłać materiały do drukarni. Miałem bezpośredni kontakt z szefostwem Apple i Beatlesami.

Teraz to zupełnie inny świat, pełen menedżerów średniego szczebla. Powiem ci coś jeszcze bardziej szokującego: w życiu nie podpisałem żadnego kontraktu.

Chodzi o połączenie tekstu i obrazu. Spójrzmy prawdzie w oczy – byliśmy artystami komercyjnymi, żeby użyć tego „brzydkiego słowa”. Zostało to podniesione do rangi sztuki. Ale cały sens tkwi w czytelności, przejrzystości i tak dalej. Moja teoria jest taka: jeśli projektujesz okładkę albumu albo plakat na bok autobusu, odbiorca musi od razu łapać przekaz. Jeśli nie łapie przekazu, poniosłeś porażkę. Więc musisz te elementy integrować. W Apple robiłem mnóstwo rzeczy naraz, ale to było łatwe (śmiech).


Koncert na dachu 30 stycznia 1969 roku w siedzibie Apple Corps. Zaczynasz pracę nad książką i okładką Get Back, wykorzystując zdjęcia Ethana Russella z sesji ze stycznia 1969 roku. Następnie, 8 maja 1970 roku, ukazuje się Let It Be – ostatni album Beatlesów oraz film dokumentalny w reżyserii Michaela Lindsay-Hogga, do którego zaprojektowałeś plakat.

John Kosh: Nie byłem na etacie, nie miałem żadnych świadczeń socjalnych. Wystawiałem faktury na bieżąco. Właśnie dlatego udało mi się wejść na dach – pracownicy etatowi mieli zakaz wstępu. A ja tak naprawdę kursowałem z wiadomościami z piwnicy do Kevina Harringtona [kierownika technicznego Beatlesów], który trzymał teksty piosenek.

Miałeś spore zastrzeżenia co do filmu z 1970 roku.

John Kosh: Let It Be to kompletne nieporozumienie. Tam było bardzo lekko, a nie mrocznie. Wszyscy ciężko pracowali, ale trzeba przyznać, że świetnie się przy tym bawili. Prawdę mówiąc, byłem przerażony, gdy zobaczyłem premierę. Film był ponury, wyszedłem przed końcem seansu.

Pomyślałem: „To nie tak zapamiętałem to doświadczenie”. W mojej bańce nigdy nie widziałem tych kłótni. Nie widziałem tych dąsów. I chociaż wiedziałem, że Beatlesi się rozpadają – bo to było dość oczywiste – to mimo wszystko firma fonograficzna odnosiła wielkie sukcesy.

Spójrz na listę hitów i płyt, które wtedy wyszły. Byli na fali. Atmosfera przedstawiona w filmie była dołująca i nie miała nic wspólnego z tym, co pamiętam. Nawet na dole w studiu. Jak atmosfera mogła być dołująca, skoro był tam Billy Preston? Billy był cudowny, ciągle podskakiwał, biegał w górę i w dół po schodach. Dlatego kiedy pierwszy raz zobaczyłem Let It Be, byłem bardzo rozczarowany.

Dzięki trzyczęściowemu dokumentowi Disneya The Beatles: Get Back poczułem, że w pewnym sensie moje racje zostały potwierdzone. „Właśnie tak to pamiętam!”. Teraz, patrząc z perspektywy czasu. Czekałem na ten film i byłem zachwycony, słysząc w nim, jak John wymienia moje nazwisko. Czułem, że w Let It Be czegoś brakowało. A w tym dokumencie to uzupełnili. Dlaczego musiało to trwać tak długo? Nie mam pojęcia.

Dziś zespoły stały się markami. W latach sześćdziesiątych dopiero wchodził merchandising. Ale to, co mnie denerwuje, to ciągłe remiksy i remastery. To nie jest to brzmienie, które usłyszeliśmy na początku i które pokochaliśmy.

W 1973 roku przeprowadziłeś się do Kalifornii.

John Kosh: Wiele zawdzięczam Peterowi Asherowi. Kiedy po raz pierwszy przyjechałem do Stanów, do Kalifornii, nie mogłem wkręcić się w towarzystwo. Byłem tym nowym w mieście (New Kid in Town). Peter powiedział: „Zrób Lindę Ronstadt”, a potem szepnął [Irvingowi] Azoffowi: „Daj mu Eaglesów do Hotel California”.

John Kosh mieszka i pracuje obecnie w Los Angeles ze swoją partnerką, stylistką i pisarką Genevieve Schorr. Ma jednego syna, Johna Kosha Jr., urodzonego w Londynie w 1971 roku.



Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-12-18 15:54:53,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl