Aktualnosci roku 2025

8 gru Fotograf Allan Tannenbaum wspomina ostatnie tygodnie życia Johna Lennona
6 gru British Library zaprasza na „The Beatles at Stowe School” – odsłuch i spotkanie z gośćmi
4 gru Siostrzenica Pete'a Besta z kluczową rolą w filmach o The Beatles u Sama Mendesa
3 gru Serial biograficzny o The Beatles „Hamburg Days” trafi na BBC iPlayer oraz BBC One
3 gru MOJO śledzi kulisy powstania albumu Rubber Soul zespołu The Beatles
1 gru Laureat Oscara, film „WAR IS OVER!”, trafia na YouTube. Sean Ono Lennon zaprasza na wyjątkową premierę
26 lis Książka Iana Lesliego „John & Paul. The Beatles i muzyczne love story” trafi w przyszłym tygodniu do sprzedaży w Polsce
26 lis Dziewięć odkryć z nowego, dziewiątego odcinka Antologii The Beatles
26 lis The Beatles Anthology: nieudolnie sklejony „nowy odcinek” wydaje się kompletnie bezcelowy
26 lis W Polsce ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa
26 lis To miłość, która trwa wiecznie: Jak "Anthology" zdefiniowało historię The Beatles
26 lis John Lennon w nieznanych wspomnieniach Jacka Douglasa
26 lis Analiza odcinka Anthology 9. Uwaga! Zawiera spoilery
25 lis The Long and Winding Road: Stuart Maconie o tym, dlaczego nasze opinie o The Beatles ciągle się zmieniają
21 lis „To musi być ostatnia piosenka Beatlesów”. Kulisy nowego odcinka Antologii i pożegnalnego singla Czwórki z Liverpoolu
21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
21 lis Zaginiony rozdział Beatlesów – kulisy wielkiego powrotu
21 lis Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology
20 lis Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu
19 lis „Thirty Three & 1/3”: George Harrison wraca do formy
18 lis To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles
18 lis Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania
17 lis The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!
17 lis Paul McCartney dołącza do protestu branży muzycznej przeciwko AI, publikując „niemy” utwór
15 lis Geniusz i kupa: Zemsta Paula McCartneya
14 lis Problem na "drodze" do filmu o Beatlesach. Słynne przejście niedostępne dla ekipy
13 lis POKÓJ, MIŁOŚĆ I POP – Niezwykła solowa passa Ringo Starra w latach 1970–1974
11 lis Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później
9 lis Wywiad na wyłączność z Paulem McCartneyem: „Na początku John, George i Ringo nie byli zachwyceni Wings”
7 lis "Heaven" Jamesa McCartneya: Niebiański hit czy piekielne rozczarowanie?
7 lis Ukazuje się box set WINGS 2025 – nowa kompilacja z 32 utworami.
4 lis Dlaczego mylicie się w ocenie Wings Paula McCartneya - recenzja Telegraph
4 lis WINGS na nowo: Recenzja ostatecznej składanki
3 lis Niepublikowane zdjęcia Beatlesów sprzedane na aukcji
2 lis „Świat twierdził, że nie żyję – i pod wieloma względami tak było”: Paul McCartney o straconych latach po Beatlesach
1 lis Duchowe Podróże Johna Lennona i George'a Harrisona
29 paĽ Spadają zyski Apple Corps, firmy założonej przez Beatlesów
24 paĽ Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”
24 paĽ Czy Taylor Swift jest większa niż The Beatles? Eksperci komentują
24 paĽ Wczesne plany albumów Anthology
24 paĽ Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
23 paĽ Uzależnienie, romanse i zgolone brwi: Najlepsze fragmenty biografii Ringo Starra
23 paĽ Syn Ringo Starra o Keoghanie: "Potrzebuje wielkiego nosa". Zdradza też, że czeka na zupełnie inny film
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ "Paul nazwał moją książkę 'gównem', a Yoko zrobiła awanturę o Churchilla" - relacja ze spotkania z Philipem Normanem
22 paĽ Jak Ringo Starr ukształtował Beatlesów
22 paĽ Główna obsada filmów o Beatlesach jest już znana. Pora obsadzić szersze Kinowe Uniwersum Beatlesów
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
11 paĽ Paul McCartney koncertuje w Ameryce Północnej
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisałem piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
25 kwi Najnowsza książka o romantycznym micie Beatlesów na nowo definiuje więź Lennona i McCartneya - recenzja Kennetha Womacka
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi John Lennon według siostry Julii
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
25 mar Jak Yoko Ono poznała Johna Lennona w Indica Gallery w 1966 roku
22 mar Wszystko, co wiecie o Yoko Ono, to nieprawda
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Klasyka rocka wydana w grudniu:

1 Made in Japan (Deep Purple) (LP - 1972)
2 In Another Land / The Lantern (Rolling Stones) (S - 1967)
4 Requiem d-moll (Wolfganf Amadeus Mozart) ( - 1791)
7 Merry Xmas Everybody (Slade) (S - 1973)
8 California Dreamin' (The Mamas And The Papas) (S - 1965)
8 Their Satanic Majesties Request (Rolling Stones) (LP - 1967)
13 Stayin' Alive (Bee Gees) (S - 1977)
23 She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home (Rolling Stones) (S - 1967)
25 Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Frank Sinatra) (S - 1948)
27 Songs of Leonard Cohen (Leonard Cohen) (LP - 1967)

https://obrazki.elektroda.pl/6708567000_1765751316.png

The Long and Winding Road: Stuart Maconie o tym, dlaczego nasze opinie o The Beatles ciągle się zmieniają

2025-11-25,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Od 60 lat fani i historycy spierają się o znaczenie zespołu – i o to, który z jego członków był najwybitniejszy. Czy wznowienie projektu „Anthology” oraz planowane filmy biograficzne Sama Mendesa wywołają nowe dyskusje?

Wczesne postrzeganie The Beatles jako „czwórki chłopaków, którzy wstrząsnęli światem”, na przestrzeni dekad wielokrotnie ulegało przeobrażeniom. Zespół bywał gloryfikowany, oczerniany, mitologizowany, niezrozumiany, a nawet ignorowany. Premiera nowej odsłony „The Beatles Anthology” w tym miesiącu – będącej rozszerzeniem oryginalnej kompilacji z połowy lat 90., obejmującej reedycje na CD i winylach oraz serial dokumentalny dostępny na Disney+ – jest dowodem nie tylko na ich niesłabnącą popularność. To także świadectwo tego, jak ciągłe reinterpretowanie ich historii mówi równie wiele o zmianach naszych własnych gustów. Edycja z 2025 roku stanowi kompleksowy powrót do pierwotnego projektu, oferując zremasterowany i rozszerzony serial dokumentalny oraz zakrojoną na szeroką skalę kampanię wydawniczą.

Jednak tym, co ma największą szansę zmienić nasze spojrzenie na zespół, jest dodanie do oryginalnej serii telewizyjnej zupełnie nowego, dziewiątego odcinka. Powstał on na bazie niedawno odkrytych nagrań ukazujących wspólną pracę Paula McCartneya, George’a Harrisona i Ringo Starra w latach 1994–1995. Materiał ten, o wiele bardziej intymny i nieformalny niż pierwotna emisja, ukazuje trójkę żyjących wówczas Beatlesów podczas prób, wspomnień i zwyczajnego spędzania czasu. Widzimy ich jako starych przyjaciół, a nie pomniki kultury, choć wciąż wyczuwalne są tu dawne napięcia między Harrisonem a McCartneyem, przypominające relację braterskiej rywalizacji. Muzycy pracują nad utworami „Free as a Bird” oraz „Now and Then”, żartują na temat ewentualnej stadionowej trasy reaktywacyjnej i ogólnie rozmawiają o swojej historii, poczuciu straty oraz niedokończonych pomysłach muzycznych. To rzadki, nadający ludzki wymiar epilog do tej opowiedzianej już na tysiąc sposobów historii.

Mając do dyspozycji takie nowe materiały oraz perspektywę ponad 50 lat, które upłynęły od rozpadu zespołu w atmosferze lawiny pozwów i sporów o kontrakty, czy wreszcie zbliżamy się do sformułowania jednolitej teorii fenomenu „Wielkiej Czwórki”?

Spośród szacowanych ponad dwóch tysięcy książek o The Beatles – gdzie półki uginają się zarówno od służalczych hagiografii, jak i gniewnych prób demitologizacji, a także całych tomów poświęconych ich fryzurom, butom czy rzekomemu udziałowi w radzieckim programie kontroli umysłów – wydana w 2016 roku pozycja Erin Torkelson Weber The Beatles and the Historians ( „The Beatles i historycy”)może wydawać się mniej „sexy”. To akademickie opracowanie historiograficzne autorstwa wykładowczyni z Newman University w Kansas nie brzmi tak sensacyjnie jak, powiedzmy, Turn Me On, Dead Man: the Complete Story of the Paul McCartney Death Hoax (Podnieć mnie, martwy człowieku: Pełna historia mistyfikacji śmierci Paula McCartneya) czy Communism, Hypnotism and the Beatles (Komunizm, hipnotyzm i The Beatles).

Jednak wśród zagorzałych fanów zespołu jej teoria „czterech narracji” stała się niezwykle ceniona i szeroko dyskutowana.

Pierwszą z nich była narracja „Wielkiej Czwórki” (Fab Four), dominująca w czasach działalności grupy. Lekka i afirmatywna, stawiała na pierwszym planie to, co pozytywne: podkreślała radosny, zbiorowy urok i energię wczesnych Beatlesów, przemilczając jednocześnie narkotyki, seksualne grzeszki, homoseksualizm Briana Epsteina, a nawet małżeństwo Johna Lennona z Cynthią. Kluczowa jest tu autoryzowana biografia Huntera Daviesa z 1968 roku. Davies, jak na starego wyjadacza z Fleet Street przystało, wykazywał entuzjazm dla faktów i konkretów – odnotował 32 tysiące funtów, które Ringo zapłacił za dom w Weybridge w Surrey, czy 17 funtów tygodniówki Pete’a Besta w piekarni w chwili ich spotkania – unikając kwiecistych dywagacji typowych dla prasy podziemnej.


Druga to narracja „Lennon wspomina” (Lennon Remembers), która wzięła swą nazwę od wywiadu prasowego z 21 stycznia 1971 roku (później wydanego jako książka) z redaktorem „Rolling Stone”, Jannem Wennerem. Lennon, będący zaledwie trzy tygodnie po rozpadzie Beatlesów, w nastroju surowym i zjadliwym, wygłosił gorzką, pełną użalania się nad sobą tyradę. Była ona albo zaplanowanym oczyszczeniem z duszącego mitu Beatlesów, albo – jak cierpko podsumował to komik i fan zespołu Mitch Benn – przejawem Johna w trybie „mesjanistycznego ćpuna” (choć w samym wywiadzie Lennon twierdził, że nie jest już w ciągu). Muzyk atakuje tam Harrisona i McCartneya oraz oczernia lojalnych współpracowników, takich jak Neil Aspinall, Derek Taylor czy George Martin. Gdy ten ostatni zapytał go z wyrzutem w 1980 roku: „O co w tym wszystkim, do cholery, chodziło, John?”, Lennon ze zmieszaniem odparł, że „kompletnie mu wtedy odbiło”.

Na tym gruncie wyrosło to, co Torkelson Weber nazywa narracją „Shout!” – punkt widzenia nazwany tak od biografii Philipa Normana z 1981 roku. Autor obsadza w niej role dramatu na nowo: Lennon jest uświęconym buntownikiem, McCartney sprawnym estradowcem o „pracowitej przeciętności”, a Harrison i Starr zostają bezlitośnie sprowadzeni do ról epizodycznych – zbędnego balastu i „przystawek”. Narracja ta lansuje mit „geniuszu kontra rzemiosła”, zaktualizowany o postpunkową wrażliwość i poczucie straty po zamordowaniu Lennona. McCartney określił ją, zresztą nie bez racji, mianem „gówna” (shite).

W czasach nam bliższych docieramy do narracji „Lewisohna”. Mark Lewisohn jest powszechnie uważany za najwybitniejszego na świecie eksperta od Beatlesów. Jego podejście jest analityczne, bezstronne, oparte na badaniach archiwalnych i napędzane miłością do muzyki. Jest on obecnie całkowicie pochłonięty badaniami i pisaniem All These Years, Tune In – swojej monumentalnej, trzytomowej biografii zespołu. Prace nad drugim tomem trwają, dwanaście lat po wydaniu pierwszego. Nasza wiedza o życiu Szekspira jest fragmentaryczna, niejasna i dalece niesatysfakcjonująca. Lewisohn, często przesiadujący przy biurku w hrabstwie Kent od szóstej rano do późnych godzin nocnych, jest zdeterminowany, by ten sam los nie spotkał naszego drugiego wielkiego kulturowego towaru eksportowego.

– Moim jedynym celem jest rzetelne przedstawienie historii, dopóki żyją jeszcze naoczni świadkowie tamtych wydarzeń; dotarcie do prawdy, o ile to możliwe, i odsianie całej reszty – mówi mi. – Nie przyświeca mi żaden ukryty cel. Staram się opowiedzieć tę historię tak neutralnie, jak to możliwe, i zawrzeć w niej wszystko, co uznam za istotne, interesujące i co popycha akcję do przodu. Traktuję swoją pracę poważnie, ale Beatlesi byli bardzo dowcipnymi ludźmi, więc chcę pisać w sposób zajmujący i oddać tego ducha. Jednak powaga mojego podejścia polega na tym, że robię wszystko, co w mojej mocy, by uchwycić prawdę najwierniej jak się da, póki jest to jeszcze możliwe.

Jego zaangażowanie jest bezgraniczne. Ponad rok walczył o sprostowanie jednego zdania w Oxford Dictionary of National Biography, w haśle poświęconym współpracownikowi zespołu – trynidadzkiemu muzykowi calypso znanemu jako Lord Woodbine. Wzmianka ta błędnie sugeruje, że stawiający pierwsze kroki Beatlesi nosili kiedyś miano „Chłopców Woodbine’a”. (Sprawdziłem przed chwilą i niestety, błąd nadal tam widnieje).

Czasy się zmieniają. „Zmęczenie Beatlesami” z początku lat 70. wraz z nadejściem punka stwardniało, przeradzając się w otwartą wrogość. Zespół zaczęto postrzegać jako bastion nieistotnego, bezzębnego popu i mdłej nostalgii. „Żadnego Elvisa, Beatlesów ani Rolling Stonesów” – warknął zespół The Clash w 1977 roku, a o Glenie Matlocku krążyła plotka, że wyleciał z Sex Pistols, bo ośmielił się lubić tych „kudłaczy z Liverpoolu”.

Później, w następstwie zabójstwa Lennona, muzyk został wyniesiony na piedestał kosztem kolegów z zespołu, zwłaszcza McCartneya. Zaczęto go (niesłusznie) postrzegać jako głównego eksperymentatora i siłę napędową grupy. Ta tendencja, jak zauważa Lewisohn, zaczęła się teraz odwracać.

– Po zamachu żyliśmy w świecie Lennona i trwało to, jak sądzę, jakieś 15 lat, podczas których rola Paula była niesprawiedliwie umniejszana – mówi. – Myślę, że to już zostało skorygowane. Gdybyś zatrzymał dziś na ulicy osiem przypadkowych osób i poprosił o wymienienie któregoś z Beatlesów, sądzę, że większość wskazałaby najpierw Paula. To efekt tego, że wciąż z nami jest i angażuje się w niezliczone projekty, dzięki którym jego nazwisko nie znika z czołówek gazet.

I znowu – czasy się zmieniają. Na szczęście w ostatnich latach do grona badaczy dorobku Beatlesów dołączyło znacznie więcej kobiet, takich jak Torkelson Weber, analizujących role płciowe i wzorce męskości w ich muzyce. Questlove, Nelson George i Yaw Owusu opisali relacje Beatlesów z czarnoskórymi artystami oraz osadzili zespół w kontekście kolonialnej historii Liverpoolu. Z kolei Ajoy Bose w swoim genialnym dokumencie The Beatles and India zbadał, jak kultura subkontynentu indyjskiego wpłynęła na zespół – i jak on wpłynął na nią.

Magiczna podróż przez historię Beatlesów nie zwalnia tempa. W morzu nieustannego uwielbienia, wnikliwych analiz i akademickich badań, każdego dnia wzbierają nowe fale, a my możemy jedynie spekulować, jak zmienią one historiograficzny krajobraz zespołu. Nadchodząca biografia Briana Epsteina autorstwa Philipa Normana zapowiada ponowne skierowanie uwagi na najwcześniejsze lata zawodowe grupy. Może ona przynieść przewartościowanie jego roli – nie tylko jako menedżera, ale też jako architekta ich wizerunku publicznego i drogi do statusu globalnych ikon kultury.

Z kolei ambitny plan Sama Mendesa, zakładający stworzenie czterech powiązanych ze sobą filmów biograficznych, z których każdy opowiedziany będzie z perspektywy innego członka zespołu, sugeruje dalsze odchodzenie od tradycyjnej, scentralizowanej narracji o „Wielkiej Czwórce”. Wstępne informacje o obsadzie i produkcji wskazują, że filmy mogą położyć większy nacisk na partnerki i relacje rodzinne muzyków, wydobywając na pierwszy plan kobiety, których wpływ był w dotychczasowych przekazach często marginalizowany. Być może zmieni to sposób, w jaki publiczność rozumie indywidualne motywacje, dynamikę twórczą oraz te wszystkie zawirowania i naciski, które ostatecznie doprowadziły do rozpadu grupy.

Czy zatem dotarliśmy już do „wielkiej jednolitej j teorii” – czy może po prostu znajdujemy się w momencie, w którym pewne interpretacje wydają się chwilowo ustalone? Władcza i autorytatywna perspektywa Lewisohna, Petera Jacksona (i, trzeba to dodać, Disneya) zdaje się to sugerować. Jednak lekcja, jaką dał nam Francis Fukuyama, przypomina, że ci, którzy pewnie wieszczą „koniec historii”, mogą ostatecznie wyjść na głupców. Ciągły napływ nowych materiałów, perspektyw i technologii sugeruje, że opowieść o zespole pozostaje w swej istocie otwarta.

Zamiast zamykać ten rozdział, projekty te mogą zachęcić nas do postrzegania Beatlesów nie jako zastygłych w czasie postaci historycznych, ale jako tematu, którego znaczenie ewoluuje z każdą kolejną opowieścią. Narracja Shout! Philipa Normana mogła popaść w niełaskę krytyków, ale co najmniej dwa zawarte w niej twierdzenia wciąż pozostają aktualne: to, że Beatlesi są „największą siłą napędową ludzkiego szczęścia, jaką widział świat rozrywki”, oraz to, że gdy słyszysz to słowo, mały czarny owad jest dopiero drugą rzeczą, o której myślisz.






Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-12-15 15:04:59,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl