Aktualnosci roku 2025

21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
7 lis Paul McCartney zapowiada WINGS – nową kompilację z 32 utworami zespołu
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisaemł piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
7 kwi John Lennon według siostry Julii
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w paĽdzierniku:

3 Extra Texture - Read All About It (LP - 1975)
3 Say, Say, Say / Ode To A Koala Bear (S - 1983)
3 Working Class Hero - The Definitive Lennon (LP - 2005)
3 Ocean's Kingdom (LP - 2011)
4 Walls And Bridges (LP - 1974)
4 Whatever Gets You Thru The Night / Beef Jerky (S - 1974)
5 Love Me Do / P.S. I Love You (S - 1962)
5 John Lennon Signature Box (LP - 2010)
7 Liverpool Oratorio (LP - 1991)
8 Imagine (LP - 1971)
8 Queenie Eye (S - 2013)
14 Lennon Legend: The Very Best of John Lennon (DVD - 2003)
14 New (LP - 2013)
15 A Dose Of Rock 'n' Roll / Cryin' (S - 1976)
16 The Singles Collection (2019) (box - 2019)
17 Pipes Of Peace (LP - 1983)
19 Photograph / Down And Out (S - 1973)
22 Give My Regards To Broad Street (LP - 1984)
23 My Bonnie / The Saints (S - 1961)
23 Best Of Dark Horse (LP - 1989)
23 Ringo Live at Soundstage (LP - 2007)
24 Cold Turkey / Don't Worry Kyoko (S - 1969)
24 Shaved Fish (LP - 1975)
26 Helen Wheels / Country Dreamer (S - 1973)
26 Wide Prairie (LP - 1998)
27 Lennon Legend (LP - 1997)
28 New (Collector's Edition) (LP - 2014)
31 Something / Come Together (S - 1969)
Klasyka rocka wydana w paĽdzierniku:

1 The Tide Is High (Blondie) (S - 1980)
2 Atom Heart Mother (Pink Floyd) (LP - 1970)
3 Out Of The Blue (ELO) (LP - 1977)
4 Hit The Road Jack (Ray Charles) (S - 1961)
5 Śniadanie u Tiffany'ego () ( - 1961)
5 Red (King Crimson) (LP - 1974)
10 In the Court of the Crimson King (King Crimson) (LP - 1969)
11 Without You (Harry Nilsson) (S - 1971)
11 Far Far Away (Slade) (S - 1974)
22 Led Zeppelin II (Led Zeppelin) (LP - 1969)
24 Too Much Heaven (Bee Gees) (S - 1978)
28 News of the World (Queen) (LP - 1977)
29 Exit...Stage Left (Rush) (LP - 1981)
29 The Girl Is Mine (Michael Jackson) (S - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/8406297500_1758612695.png

Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia

2025-09-23,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Recenzja „One to One: John & Yoko” z The_Hollywood_Reporter, autor: SHERI LINDEN

Miłość, muzyka i Nowy Jork

Więź między Johnem Lennonem a Yoko Ono – artystami z dwóch różnych światów, którzy wzajemnie się inspirowali – to tylko jedna z historii miłosnych w sercu nowego, żywiołowego i poruszającego dokumentu Kevina Macdonalda. Film, śledzący jeden, pełen wydarzeń rok, jest przede wszystkim portretem miłosnej relacji pary z Nowym Jorkiem – ich nowym domem z wyboru. Dzięki niezwykłej kompilacji archiwaliów film jest zarazem czuły i elektryzujący. Przywołuje atmosferę Nowego Jorku z 1972 roku (tak, autorka tych słów coś o tym wie) i rzuca świeże światło na społeczne niepokoje w kraju oraz kontrkulturowe przebudzenie całego pokolenia.


Dla Macdonalda („One Day in September”, „Ostatni król Szkocji”) „One to One” to nie tylko powrót do wielkiej formy po nierównym portrecie Johna Galliano, ale wręcz jedno z jego najwybitniejszych dzieł. Wraz ze współreżyserem i montażystą Samem Rice-Edwardsem wydobyli z niezwykłej kolekcji materiałów energię, która przenosi widza w sam środek wydarzeń. Z jednym kluczowym wyjątkiem – rekonstrukcją wynajmowanego przez Lennona i Ono mieszkania w Greenwich Village, mistrzowsko odtworzoną przez scenografa Kevina Timona Hilla i dekoratorkę Tatianę Macdonald oraz sugestywnie sfilmowaną przez operatora Davida Katznelsona – całość składa się wyłącznie z archiwalnych nagrań audio i wideo.

Centralnym punktem tej kolekcji jest odrestaurowany cyfrowo zapis koncertu „One to One” z sierpnia 1972 roku. Para zorganizowała go i była jego główną gwiazdą, by wesprzeć dzieci z ośrodka Willowbrook na Staten Island. Oryginalna praca kamer z Madison Square Garden jest intymna i porywająca, a syn Johna i Yoko, Sean Ono Lennon, jest producentem znakomitego remiksu dźwięku.

„Nie dam się przecież zastrzelić”.

Gdy Lennon i Ono zamienili angielską posiadłość na małe mieszkanie przy Bank Street, szukając towarzystwa „artystów i politycznych radykałów” (jak głosi jedna z plansz w filmie), bunt w więzieniu Attica wciąż był gorącym tematem. Nixon ubiegał się o reelekcję, a ruch antywojenny był w pełni sił. W audycji radiowej Lennon z entuzjazmem opowiada, jak bardzo czuje się w mieście jak w domu – to deklaracja, która dziś brzmi niezwykle przejmująco, biorąc pod uwagę, że to właśnie w Nowym Jorku w 1980 roku zostanie zamordowany. W innej scenie słyszymy rozmowę telefoniczną, w której słynny perkusista Jim Keltner dzieli się obawami dotyczącymi grania na koncertach z politycznym przesłaniem. Boi się gwałtownych reakcji, na co Lennon odpowiada: „Nie dam się przecież zastrzelić”.

Miłość w czasach rewolucji

Jak z werwą i wyczuciem pokazuje „One to One”, Lennon uważał się za artystę rewolucyjnego i często było mu po drodze z kulturowymi radykałami i antywojenną lewicą. Równie jasno film pokazuje jednak jego niechęć do podporządkowywania się jakiejkolwiek linii partyjnej. Jedną z kluczowych postaci, z którymi się zaprzyjaźnił i współpracował – dopóki nie znalazł powodu, by zerwać tę znajomość – był niezwykle teatralny obrazoburca Jerry Rubin, współzałożyciel ruchu Yippies i członek „chicagowskiej siódemki”. Niezależnie od opinii o Rubinie, w dzisiejszej dobie wszechobecnych „ikon” rozpaczliwie potrzebujemy jednego czy dwóch obrazoburców.
W kręgu nowojorskich aktywistów tamtych czasów znajdował się również nieco ekscentryczny i zadziorny „dylanolog” A.J. Weberman, współzałożyciel Rock Liberation Front, który przeszukiwał śmieci Boba Dylana, by w purystycznej misji udowodnić głębię zdrady swego dawnego idola. „On odstawia czysty kapitalizm” – grzmi Weberman do Ono w jednej z fascynujących rozmów uwiecznionych w dokumencie. „Stał się wrogiem” – upiera się, podczas gdy ona próbuje mediować.

Podczas pierwszego, burzliwego półtora roku na Manhattanie, zanim przenieśli się do apartamentowca Dakota, Ono i Lennon nie tylko obracali się w towarzystwie, ale też intensywnie pracowali – on nad muzyką, ona nad muzyką, filmami i sztuką konceptualną. Jednocześnie próbowali odzyskać kontakt z córką Ono z pierwszego małżeństwa, zmagali się z podsłuchem na telefonach i groźbą deportacji z powodu dawnego aresztowania za posiadanie marihuany w Wielkiej Brytanii.

A w swoim mieszkaniu w Village oglądali mnóstwo telewizji.

Macdonald i Rice-Edwards wplatają w narrację migawki programów i reklam, które para mogła oglądać na telewizorze w sypialni – serial z Mary Tyler Moore, Tygryska Tony'ego, cud Tupperware czy reklamy samochodów z obowiązkowym udziałem skąpo odzianych kobiet. W rękach twórców to, co mogłoby być banałem, tętni życiem i ironią, napędzane precyzyjną niczym rytm serca muzykalnością. Pojawiają się też wstrząsające sceny z katastrofalnej wojny w Wietnamie – obrazy bombardowań, płonących wiosek, płaczących dzieci i amerykańskich żołnierzy na misji bez końca, które wówczas zalewały wieczorne wiadomości.

Lennon i Ono sami zaliczyli głośne występy w programach Dicka Cavetta i Mike’a Douglasa – telewizyjnych perełkach, które dawały gościom szansę na prawdziwą rozmowę i przy których dzisiejsze talk-show wypadają blado. (Tydzień, w którym byli współgospodarzami „The Mike Douglas Show”, stał się tematem osobnego, nadchodzącego dokumentu „Daytime Revolution”).
Macdonald nie identyfikuje wszystkich postaci na ekranie. Niektóre nazwiska w tej barwnej galerii postaci – jak Billy Graham, Bob Hope, Jane Fonda, Betty Friedan czy Arthur Janov – są oczywiste. Tożsamość innych trzeba odkryć samemu lub zapytać starszych. Nawet gdy na ekranie pojawiają się nazwiska rozmówców telefonicznych, rzadko podawane są ich funkcje, choć graficznie rozmowy te przedstawiono bardzo efektownie. Powracającym żartem są dyskusje z udziałem May Pang na temat zdobycia dużej liczby much do projektu artystycznego Yoko. Widz albo wie, albo nie, że Pang była wówczas osobistą asystentką pary, a rok później, za namową Ono, wdała się w romans z Lennonem (co niedawno zgłębiono w filmie „The Lost Weekend”).

Od buntu do refleksji

Wśród najbardziej ekscytujących momentów jest odważny antywojenny protest Carole Feraci, członkini skądinąd raczej mdłego zespołu The Ray Conniff Singers, podczas gali w Białym Domu Nixona. Mniej porywające, ale z pewnością puszczające do widza oko, są klipy z młodym Philem Donahue znoszącym tyrady Rubina czy długowłosą Leslie Stahl relacjonującą aferę Watergate. Prawdziwe wrażenie robi jednak lokalny reporter ABC John Johnson, którego widzimy wstrząśniętego po ataku gazem łzawiącym podczas relacji z buntu w Attice, a później na ulicach Małej Italii, gdy pyta mieszkańców o reakcje na gangsterskie morderstwo Joeya Gallo (którego Dylan uwiecznił później w piosence). To styl telewizyjnego reportażu, jakiego dziś ze świecą szukać.

Przez swój kalejdoskopowy, lecz precyzyjny obiektyw, film ukazuje sejsmiczną zmianę pokoleniową. Lennon, ledwo po trzydziestce, czołowa postać powojennego pokolenia, początkowo jest podekscytowany projektem „Free the People”, który planuje z Rubinem – trasą koncertową mającą zbierać fundusze na kaucje dla więźniów. Jednak ze zrozumiałych powodów zmienia zdanie i wycofuje się, kierując uwagę bardziej do wewnątrz.

„Najtrudniej jest zmierzyć się z samym sobą” – mówi Lennon jednemu z dziennikarzy. To uniwersalna prawda, ale w błyskotliwej narracji Macdonalda także sygnał zwrotu, jakiego dokonało wielu przedstawicieli pokolenia „baby boomers”, szukając samopoznania w nurtach takich jak terapia pierwotnego krzyku. Na szczęście reżyser unika oklepanych żartów z „pokolenia Ja” i podąża za tymi poszukiwaniami w stronę empatii. Prawdziwym emocjonalnym ciosem jest fragment z reakcją Shirley Chisholm – czarnoskórej polityczki, pionierki na wielu polach – na zamach na George'a Wallace'a, innego kandydata na prezydenta i zdeklarowanego zwolennika segregacji.

Szokujący materiał

Jednym z najbardziej szokujących materiałów pokazanych w amerykańskiej telewizji w 1972 roku był reportaż Geraldo Rivery o Willowbrook. Nawet krótkie fragmenty, ujawniające nieludzkie warunki, w jakich w tym gigantycznym ośrodku przetrzymywano dzieci z niepełnosprawnościami, są wstrząsające. Dla Lennona te dzieci stały się „niemal symbolem całego bólu na Ziemi”. Wraz z Ono postanowił im pomóc, organizując „One to One” – swój jedyny pełnowymiarowy koncert po rozpadzie The Beatles. Na nagraniach z tego wydarzenia artysta wygląda i brzmi, jakby rozpierała go energia. Zespół gra brawurowo, zarówno w coverze „Hound Dog”, jak i akompaniując Lennonowi w „Instant Karma” czy „Come Together”. A kiedy, siedząc przy fortepianie, śpiewa „Imagine” – utwór o wizji pokoju tak idealistycznej, jak żadna inna – łza na jego policzku jest zaskoczeniem u postaci znanej z nonszalanckiego uroku i liverpoolskiego humoru.

„Zaczynamy od nowa”

W sercu dokumentu Macdonalda pulsuje fundamentalne pytanie: czy cała ta nadzieja i aktywizm, ta walka z apatią, były przejawem naiwności? I odwrotnie: czy upadliśmy tak nisko, że idee takie jak „dać szansę pokojowi” i świat, w którym „nie ma za co zabijać ani umierać”, kwitujemy jako „przebrzmiałe”? W czasach, gdy wiatry wojny, korporacyjnej chciwości i cenzury przybierają na sile, a puste hasła i pozerstwo zastępują otwartość i prawdziwą sprawiedliwość, „One to One” przypomina o przyszłości, jaką my, dzieciaki z 1972 roku, sobie wyobrażaliśmy. To także gest dodający otuchy. Jak trafnie ujął to Lennon, mówiąc do publiczności na koncercie: „OK, siła kwiatów nie zadziałała. I co z tego? Zaczynamy od nowa”. Warto o tym pamiętać.



*2024-08-30




Więcej na temat One to One: John & Yoko:
2025-09-24: Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”,
2025-09-23: Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia,
2025-09-21: Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu,
2025-09-10: Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-10-03 01:15:50,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl