Aktualnosci roku 2025

21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
7 lis Paul McCartney zapowiada WINGS – nową kompilację z 32 utworami zespołu
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisaemł piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi John Lennon według siostry Julii
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w paĽdzierniku:

3 Extra Texture - Read All About It (LP - 1975)
3 Say, Say, Say / Ode To A Koala Bear (S - 1983)
3 Working Class Hero - The Definitive Lennon (LP - 2005)
3 Ocean's Kingdom (LP - 2011)
4 Walls And Bridges (LP - 1974)
4 Whatever Gets You Thru The Night / Beef Jerky (S - 1974)
5 Love Me Do / P.S. I Love You (S - 1962)
5 John Lennon Signature Box (LP - 2010)
7 Liverpool Oratorio (LP - 1991)
8 Imagine (LP - 1971)
8 Queenie Eye (S - 2013)
14 Lennon Legend: The Very Best of John Lennon (DVD - 2003)
14 New (LP - 2013)
15 A Dose Of Rock 'n' Roll / Cryin' (S - 1976)
16 The Singles Collection (2019) (box - 2019)
17 Pipes Of Peace (LP - 1983)
19 Photograph / Down And Out (S - 1973)
22 Give My Regards To Broad Street (LP - 1984)
23 My Bonnie / The Saints (S - 1961)
23 Best Of Dark Horse (LP - 1989)
23 Ringo Live at Soundstage (LP - 2007)
24 Cold Turkey / Don't Worry Kyoko (S - 1969)
24 Shaved Fish (LP - 1975)
26 Helen Wheels / Country Dreamer (S - 1973)
26 Wide Prairie (LP - 1998)
27 Lennon Legend (LP - 1997)
28 New (Collector's Edition) (LP - 2014)
31 Something / Come Together (S - 1969)
Klasyka rocka wydana w paĽdzierniku:

1 The Tide Is High (Blondie) (S - 1980)
2 Atom Heart Mother (Pink Floyd) (LP - 1970)
3 Out Of The Blue (ELO) (LP - 1977)
4 Hit The Road Jack (Ray Charles) (S - 1961)
5 Śniadanie u Tiffany'ego () ( - 1961)
5 Red (King Crimson) (LP - 1974)
10 In the Court of the Crimson King (King Crimson) (LP - 1969)
11 Without You (Harry Nilsson) (S - 1971)
11 Far Far Away (Slade) (S - 1974)
22 Led Zeppelin II (Led Zeppelin) (LP - 1969)
24 Too Much Heaven (Bee Gees) (S - 1978)
28 News of the World (Queen) (LP - 1977)
29 Exit...Stage Left (Rush) (LP - 1981)
29 The Girl Is Mine (Michael Jackson) (S - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/4451216100_1756302185.png

„Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy

2025-08-27,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Brian Epstein, menedżer „Wielkiej Czwórki z Liverpoolu”, poprowadził ich z lokalnego Cavern Club na szczyty światowej sławy. Dzisiaj mija 58. rocznica jego śmierci. Gdy odszedł, zespół nagle stracił grunt pod nogami. Zaledwie trzy lata wcześniej w wywiadzie dla BBC Epstein mówił, że jest pewien, iż staną się oni „największą atrakcją na świecie”.

Na wieść o tym, że ich menedżer, Brian Epstein, został znaleziony martwy w swoim londyńskim domu 27 sierpnia 1967 roku, Beatlesi byli w szoku. „To było druzgocące, smutne i trochę przerażające” – przyznał Paul McCartney w rozmowie z Barrym Milesem, autorem jego biografii Many Years from Now z 1997 roku. „Po prostu go kochaliśmy”.

Epstein odegrał kluczową rolę w drodze „Czwórki z Liverpoolu” z podrzędnych klubów na światowe sceny, czyniąc z nich największy zespół w historii. To on ukształtował ich wizerunek, pomógł zdobyć kontrakt płytowy, zarządzał ich finansami i bez wytchnienia promował ich muzykę. Co najważniejsze, od samego początku w nich wierzył. Gdy w 1964 roku jego sylwetkę przedstawił program BBC Panorama, ten impresario popkultury powiedział, że podpisując kontrakt z zespołem w 1961 roku, był już pewien, że będą „jedną z największych, o ile nie największą, atrakcją sceniczną na świecie”.

W momencie wywiadu dla Panoramy Epstein zarządzał już całą plejadą artystów, w tym Gerry and the Pacemakers, Cillą Black i Tommym Quickly. „Miał wyjątkową intuicję, co do tego, co stanie się hitem i kto za nim stoi” – mówił reporter BBC Michael Charlton. „W czasach, gdy chwytała zaledwie jedna na pięćdziesiąt piosenek, młode gwiazdy Epsteina podbijały listy przebojów na całym świecie”.

Jednak droga Epsteina do świata muzyki pop była nieoczywista, a Charlton zauważył, że nawet u szczytu sławy wydawał się kimś z zewnątrz. „On sam nie pasował do tego świata, a jednocześnie był autentycznie zafascynowany energią i entuzjazmem młodych ludzi” – podsumował reporter.

Urodzony w 1934 roku, Epstein był najstarszym synem żydowskiej rodziny prowadzącej w Liverpoolu dobrze prosperującą sieć sklepów. Marzył o karierze artystycznej, ale jego bliscy mieli wobec niego inne plany. „Gdy w wieku 16 lat skończyłem szkołę, chciałem być projektantem mody albo aktorem, ale rodzina nie była tym zachwycona. Uległem więc namowom i dołączyłem do rodzinnej firmy” – opowiadał Epstein w wywiadzie radiowym dla BBC w 1964 roku. „Prawdę mówiąc, bardziej niż czegokolwiek innego chciałem po prostu rzucić szkołę, której szczerze nie znosiłem”.

Podczas pracy w firmie w 1952 roku został powołany do obowiązkowej służby wojskowej. Trafił do korpusu administracyjnego armii, jednak wojskowy rygor okazał się dla niego źródłem cierpienia. Po konsultacji z psychiatrą, który zalecił mu wcześniejsze zwolnienie ze służby ze względów zdrowotnych, wrócił do rodzinnego biznesu. Nie porzucił jednak marzeń o aktorstwie i w 1956 roku przekonał rodziców, by pozwolili mu rozpocząć naukę w renomowanej Królewskiej Akademii Sztuki Dramatycznej (Rada) w Londynie.

Nowy wizerunek Beatlesów

To właśnie w tym okresie Epstein pogodził się ze swoim homoseksualizmem. W Wielkiej Brytanii lat 50. był on nielegalny, a życie w ukryciu narażało go na ataki, szantaż i nieustanne ryzyko więzienia. W 1957 roku został aresztowany przez tajnego funkcjonariusza za „natarczywe nagabywanie” w męskiej toalecie na stacji londyńskiego metra. Otrzymał wyrok dwóch lat w zawieszeniu, porzucił studia i wrócił do Liverpoolu. Tym razem ojciec powierzył mu dział muzyczny w rodzinnym sklepie North End Music Stores (NEMS). To był strzał w dziesiątkę. Jego wrodzony talent do przewidywania hitów oraz zmysł estetyczny, który pozwalał tworzyć przyciągające wzrok wystawy, szybko uczyniły ze sklepu ulubione miejsce liverpoolskich nastolatków.

Pewnego dnia do NEMS wszedł chłopak i poprosił o płytę zespołu The Beatles zatytułowaną My Bonnie. Jak Epstein opowiadał w 1964 roku, postanowił wtedy odszukać grupę. John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i ich ówczesny perkusista, Pete Best, nagrali ten utwór w 1961 roku w Hamburgu jako zespół akompaniujący wokaliście Tony'emu Sheridanowi, przez co Epstein początkowo sądził, że ma do czynienia z niemiecką formacją. Beatlesi byli już jednak z powrotem w Liverpoolu, a Epstein wybrał się na ich popołudniowy koncert w pobliskim Cavern Club, głównie po to, by dowiedzieć się, jak sprowadzić ich płytę.

Byli świeży, autentyczni i mieli w sobie – choć to strasznie niejasne określenie – to „coś”, co mają gwiazdy.
— Brian Epstein


Gdy tylko wszedł do ciemnej, zadymionej piwnicy, urzekła go muzyka. „Byli fantastyczni. To brzmienie od razu do mnie trafiło” – mówił. „Usłyszałem ich, zanim jeszcze ich poznałem. Wyglądali, powiedzmy, dość niechlujnie, ale w najbardziej uroczy z możliwych sposobów. Czarne skórzane kurtki, dżinsy, długie włosy i ten ich bałagan na scenie. Niespecjalnie przejmowali się tym, jak są odbierani”.

Epsteina zachwyciła jednak ich sceniczna charyzma, żywiołowa energia i improwizowany humor. „Od razu pomyślałem, że to się spodoba rzeszom ludzi. Byli świeży, autentyczni i mieli w sobie to, co nazwałbym prezencją oraz – wiem, że to okropnie niejasne określenie – jakość gwiazd. Czymkolwiek ona jest, oni ją mieli. A przynajmniej ja to wyczułem”.

Mimo braku jakiegokolwiek doświadczenia był przekonany, że musi zostać ich menedżerem, i zaproponował im spotkanie w swoim sklepie. O umówionej godzinie zjawiło się jednak tylko trzech muzyków. Epstein czekał 45 minut, a McCartneya wciąż nie było. „Poprosiłem jednego z chłopaków, żeby do niego zadzwonił. Wrócił po chwili i powiedział: «Cóż, właśnie wstał i bierze kąpiel»” – wspominał Epstein w BBC. „Trochę się uniosłem, myśląc, że to skandal spóźnić się na tak ważne spotkanie. Wtedy George odparł z typowym dla nich spokojem: «Może i jest spóźniony, ale za to będzie bardzo czysty»”.

Beatlesi zgodzili się na współpracę ze starszym, elokwentnym Epsteinem. On jednak celowo nie podpisał swojej kopii umowy, dając im możliwość odejścia, gdyby nie byli zadowoleni z jego usług. Natychmiast zabrał się do pracy: załatwiał im koncerty w coraz większych i lepszych salach. Rozumiał też, że jeśli mają trafić do szerszej publiczności, zwłaszcza telewizyjnej, muszą złagodzić swój wizerunek. Namówił ich, by zamienili skóry na eleganckie garnitury, które stały się ich znakiem rozpoznawczym, oraz by przestali przeklinać, palić i pić na scenie.

„Powiedziałbym, że to była nasza wspólna zasługa, nie tylko moja” – twierdził skromnie Epstein. „Najpierw zachęciłem ich do porzucenia skórzanych kurtek, a wkrótce potem zabroniłem występów w dżinsach. Następnym krokiem były swetry, aż w końcu, z wielkimi oporami, zgodzili się na garnitury. Wydaje mi się, że po raz pierwszy założyli je na koncert dla BBC”.

Cena Beatlemanii

W przeciwieństwie do innych menedżerów tamtych czasów, Epstein nigdy nie ingerował w ich muzykę. „Nie znam się na muzyce” – przyznał – „ale myślę, że mam nosa do hitów”. Równolegle z organizacją koncertów i dbaniem o wizerunek, zaczął pukać do drzwi wszystkich liczących się wytwórni płytowych.

Po spotkaniu z producentem George'em Martinem, Beatlesi podpisali kontrakt z Parlophone, wytwórnią należącą do koncernu EMI. Martin, podobnie jak Epstein, okazał się kluczową postacią w ich karierze – pomógł im doszlifować brzmienie i zrealizować najśmielsze muzyczne wizje. Kiedy Lennon, McCartney i Harrison postanowili zastąpić Pete'a Besta Ringo Starrem, to właśnie Epsteina poprosili o przekazanie perkusiście tej trudnej wiadomości. Mimo własnych wątpliwości, zaufał instynktowi „chłopaków”, jak ich nazywał, oraz muzycznemu osądowi Martina.

Epstein nawiązał z Beatlesami głęboką, osobistą więź, a zwłaszcza z Lennonem. Był świadkiem na jego ślubie z Cynthią Powell w 1962 roku, zapłacił za ich wesele, a następnie udostępnił im za darmo swoje mieszkanie, w którym doczekali narodzin syna, Juliana. „Uważam, że to wspaniali ludzie” – mówił. „Napisano niedawno, że najlepiej czuję się w towarzystwie moich artystów i to chyba prawda. Padło to w kontekście mojego skromnego życia towarzyskiego, ale faktycznie większość czasu spędzam z nimi”.

W ciągu dziesięciu miesięcy od rozpoczęcia współpracy wydali swój pierwszy singiel Love Me Do. W marcu 1963 roku piosenka Please Please Me trafiła na szczyt brytyjskich list przebojów. Pod koniec roku Epstein negocjował już ich debiut w amerykańskiej telewizji w legendarnym Ed Sullivan Show. Występ z lutego 1964 roku, który obejrzało 73 miliony widzów, stał się kulturowym fenomenem. Skalę histerii, nazwanej wkrótce Beatlemanią, najlepiej oddaje fakt, że w kwietniu tego samego roku utwory zespołu zajmowały jednocześnie pięć pierwszych miejsc na liście przebojów Billboard.

Talent należał do nich. On dał im tylko szansę, by mogli go w pełni wykorzystać.
— Mark Lewisohn


Wraz z rosnącą sławą Beatlesów, życie osobiste Epsteina stawało się coraz bardziej chaotyczne. By sprostać presji, zaczął brać stymulanty, a żeby zasnąć – środki uspokajające. Pod koniec 1966 roku wyczerpani muzycy postanowili zakończyć trasy koncertowe. Przez cały 1967 rok, gdy zespół pracował nad przełomowym albumem Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, Epstein wielokrotnie trafiał do prywatnej kliniki The Priory w Londynie, walcząc z uzależnieniem od leków. Nie zwalniał jednak tempa – w maju zorganizował w swojej rezydencji przyjęcie z okazji premiery albumu, a niedługo potem zaaranżował transmisję utworu All You Need Is Love przez pierwszą na świecie telewizję satelitarną, docierając do 400 milionów widzów.

W sierpniu 1967 roku, nieco ponad miesiąc po śmierci ojca, 32-letni Epstein został znaleziony martwy. Oficjalną przyczyną było przypadkowe przedawkowanie leków. Dla Beatlesów był to cios. Choć po latach podważano sens niektórych jego decyzji biznesowych, to właśnie on trzymał zespół w ryzach. „Wiedziałem, że to początek naszych kłopotów” – powiedział John Lennon w 1970 roku w wywiadzie dla magazynu Rolling Stone. Był przekonany, że śmierć Epsteina przypieczętowała los zespołu. „Nie miałem złudzeń. Umieliśmy tylko grać muzykę, nic więcej. Byłem przerażony. Pomyślałem: «Już po nas»”. Niecałe trzy lata później The Beatles przestali istnieć.

„Epstein był tym, który im to wszystko umożliwił” – podsumował historyk Mark Lewisohn w podcaście BBC w 2019 roku. „Talent należał do nich. On dał im tylko szansę, by mogli go w pełni wykorzystać, a oni zrobili z nią coś absolutnie niezwykłego”.

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-10-13 16:40:48,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl