Aktualnosci roku 2025

8 gru Fotograf Allan Tannenbaum wspomina ostatnie tygodnie życia Johna Lennona
6 gru British Library zaprasza na „The Beatles at Stowe School” – odsłuch i spotkanie z gośćmi
3 gru Serial biograficzny o The Beatles „Hamburg Days” trafi na BBC iPlayer oraz BBC One
1 gru Laureat Oscara, film „WAR IS OVER!”, trafia na YouTube. Sean Ono Lennon zaprasza na wyjątkową premierę
26 lis W Polsce ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa
26 lis Książka Iana Lesliego „John & Paul. The Beatles i muzyczne love story” trafi w przyszłym tygodniu do sprzedaży w Polsce
26 lis John Lennon w nieznanych wspomnieniach Jacka Douglasa
26 lis Analiza odcinka Anthology 9. Uwaga! Zawiera spoilery
26 lis The Beatles Anthology: nieudolnie sklejony „nowy odcinek” wydaje się kompletnie bezcelowy
26 lis Dziewięć odkryć z nowego, dziewiątego odcinka Antologii The Beatles
26 lis To miłość, która trwa wiecznie: Jak "Anthology" zdefiniowało historię The Beatles
21 lis Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology
21 lis „To musi być ostatnia piosenka Beatlesów”. Kulisy nowego odcinka Antologii i pożegnalnego singla Czwórki z Liverpoolu
21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
21 lis Zaginiony rozdział Beatlesów – kulisy wielkiego powrotu
20 lis Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu
19 lis „Thirty Three & 1/3”: George Harrison wraca do formy
18 lis Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania
18 lis To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles
17 lis Paul McCartney dołącza do protestu branży muzycznej przeciwko AI, publikując „niemy” utwór
17 lis The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!
15 lis Geniusz i kupa: Zemsta Paula McCartneya
14 lis Problem na "drodze" do filmu o Beatlesach. Słynne przejście niedostępne dla ekipy
13 lis POKÓJ, MIŁOŚĆ I POP – Niezwykła solowa passa Ringo Starra w latach 1970–1974
11 lis Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później
9 lis Wywiad na wyłączność z Paulem McCartneyem: „Na początku John, George i Ringo nie byli zachwyceni Wings”
7 lis Ukazuje się box set WINGS 2025 – nowa kompilacja z 32 utworami.
7 lis "Heaven" Jamesa McCartneya: Niebiański hit czy piekielne rozczarowanie?
4 lis Dlaczego mylicie się w ocenie Wings Paula McCartneya - recenzja Telegraph
4 lis WINGS na nowo: Recenzja ostatecznej składanki
3 lis Niepublikowane zdjęcia Beatlesów sprzedane na aukcji
2 lis „Świat twierdził, że nie żyję – i pod wieloma względami tak było”: Paul McCartney o straconych latach po Beatlesach
1 lis Duchowe Podróże Johna Lennona i George'a Harrisona
29 paĽ Spadają zyski Apple Corps, firmy założonej przez Beatlesów
24 paĽ Wczesne plany albumów Anthology
24 paĽ Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"
24 paĽ Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”
24 paĽ Czy Taylor Swift jest większa niż The Beatles? Eksperci komentują
23 paĽ Uzależnienie, romanse i zgolone brwi: Najlepsze fragmenty biografii Ringo Starra
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
23 paĽ Syn Ringo Starra o Keoghanie: "Potrzebuje wielkiego nosa". Zdradza też, że czeka na zupełnie inny film
23 paĽ "Paul nazwał moją książkę 'gównem', a Yoko zrobiła awanturę o Churchilla" - relacja ze spotkania z Philipem Normanem
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
22 paĽ Główna obsada filmów o Beatlesach jest już znana. Pora obsadzić szersze Kinowe Uniwersum Beatlesów
22 paĽ Jak Ringo Starr ukształtował Beatlesów
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
11 paĽ Paul McCartney koncertuje w Ameryce Północnej
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisałem piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
25 kwi Najnowsza książka o romantycznym micie Beatlesów na nowo definiuje więź Lennona i McCartneya - recenzja Kennetha Womacka
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
7 kwi John Lennon według siostry Julii
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
25 mar Jak Yoko Ono poznała Johna Lennona w Indica Gallery w 1966 roku
22 mar Wszystko, co wiecie o Yoko Ono, to nieprawda
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Klasyka rocka wydana w grudniu:

1 Made in Japan (Deep Purple) (LP - 1972)
2 In Another Land / The Lantern (Rolling Stones) (S - 1967)
4 Requiem d-moll (Wolfganf Amadeus Mozart) ( - 1791)
7 Merry Xmas Everybody (Slade) (S - 1973)
8 California Dreamin' (The Mamas And The Papas) (S - 1965)
8 Their Satanic Majesties Request (Rolling Stones) (LP - 1967)
13 Stayin' Alive (Bee Gees) (S - 1977)
23 She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home (Rolling Stones) (S - 1967)
25 Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Frank Sinatra) (S - 1948)
27 Songs of Leonard Cohen (Leonard Cohen) (LP - 1967)

https://obrazki.elektroda.pl/1808682400_1761517262.png

Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"

2025-10-24,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Julian Lennon, piosenkarz i autor tekstów opowiada o swojej nowej EP-ce, pisanych właśnie wspomnieniach i odczuciach na temat „kolejnego cholernego filmu o Beatlesach”

Julian Lennon wie, jak niektórzy mogą go postrzegać, choć minęło ponad 40 lat, odkąd jego życie gwiazdy popu rozpoczęło się wraz z pierwszym i największym albumem, „Valotte”. Rozmawiając ze swojego domu w Monako, próbuje znaleźć odpowiednie słowo. „Niektórzy mówili, że w kontekście dzisiejszego nepotyzmu byłem pionierem…”

Czy ma na myśli „…nepo baby”?

„Tak” – mówi Lennon, tonem bardziej rozbawionym niż zgorzkniałym. „Naprawdę nie było ich wielu. Z pewnością byłem jednym z pierwszych w tej dziedzinie, który musiał mierzyć się z tym wszystkim. Ale jestem tutaj. Przetrwałem i mam się dobrze. Żyję i mam się doskonale. Jestem całkiem zadowolony ze swojego życia i pracy. Po prostu wstaję każdego dnia, myślę pozytywnie, mam nadzieję na najlepsze i modlę się o to w tych bardzo, bardzo trudnych czasach”.

Lennon może być nadal znany większości opinii publicznej jako syn Johna (z jego pierwszego małżeństwa z Cynthią Lennon) i jako debiutant z mulletem, który miał dwa wielkie przeboje radiowe i MTV w latach osiemdziesiątych, „Valotte” i „Too Late for Goodbyes”. Jak sam pierwszy przyzna, jego dotychczasowe doświadczenia w branży muzycznej były mieszane. Ale w ostatnich latach rozwinął karierę w innych dziedzinach jako fotograf, autor książek dla dzieci i producent filmów dokumentalnych. Jeśli chodzi o tę ostatnią rolę, nie pracuje on tylko nad dokumentami o rocku: jest producentem wykonawczym „Ai Weiwei’s Turandot”, niedawno wydanego filmu o chińskim artyście i jego debiucie reżyserskim w Operze Rzymskiej.

„Ludzie znali mnie tylko jako syna Johna, więc nie tylko dla siebie, ale i dla innych, chciałem udowodnić sobie, że potrafię zrobić to, co sobie zamierzyłem” – mówi. „Chciałem zbudować dla siebie niezaprzeczalny fundament, niezależnie od tego, co ktokolwiek mówił”.

A teraz, po kilku latach przerwy, Lennon, który tej wiosny skończył 62 lata, powrócił do muzyki z czteroutworową EP-ką zatytułowaną „because …”, oraz nowym teledyskiem do „I Won’t Give Up”, ballady, która ją kończy i którą można postrzegać niemal jako deklarację celu. „To może oznaczać cokolwiek chcesz, i w tym tkwi piękno, prawda?” – mówi o tytule. „Na tym polega piękno tekstów, które piszemy, piosenek, które wykonujemy, że możesz je interpretować, jak chcesz”. Rozmawia z „Rolling Stone” o nowej muzyce, a także o przygotowywanych przez reżysera Sama Mendesa biografiach Beatlesów i własnych planach Lennona dotyczących niezatytułowanej jeszcze autobiografii.

Po wydaniu Twojego ostatniego albumu „Jude” w 2022 roku, mówiłeś publicznie, że jesteś rozczarowany jego przyjęciem. Co sprawiło, że chciałeś nagrać kolejną płytę, i to akurat EP-kę?

Raz po raz czułem się zawiedziony przez wytwórnie. Wkładam tyle serca i duszy w te rzeczy, zwłaszcza w późniejsze albumy, a kiedy widzisz, że dzieło jest, moim zdaniem, odkładane na półkę, trudno się z tym pogodzić. Dlatego przez długi czas byłem niezależny, a potem znowu dałem się wciągnąć, by nagrać „Jude” i znowu obiecano mi złote góry, a nie czułem, że dostałem od wytwórni jakiekolwiek wsparcie.

Ale od dłuższego czasu moim zamiarem było po prostu nagrywanie singli i EP-ek. Nadal tworzysz muzykę, ale nie ma tak dużej presji. I to niekoniecznie wytwórnia powoduje tę presję. Chodzi bardziej o moje podejście do tej pracy i jak powinna być prezentowana. Więc pomysł nagrania EP-ki był dla mnie naprawdę przyjemny. Mam teraz tyle innych rzeczy, którymi się zajmuję, od Fundacji White Feather [organizacji, którą założył, by pomagać w „kwestiach środowiskowych i humanitarnych”] po filmy dokumentalne, książki dla dzieci i fotografię, że poczułem, że mogę się zrelaksować. Nadal mogę tworzyć muzykę, ale w znacznie spokojniejszy sposób. Nie muszę robić sobie roku przerwy, bo mogę po prostu wybrać kilka piosenek i popracować nad nimi, co pozwala mi odetchnąć i czuć się swobodniej w tym wszystkim. Mogę wydać singiel, i jeśli chwyci, to chwyci, ale przynajmniej pozwalam kreatywności płynąć i udostępniam ją światu.

Jak powstały te cztery piosenki?

Mniej więcej w czasie „Jude”, Justin Clayton, którego znam odkąd miałem 11 lat, i ja dosłownie znaleźliśmy pudła z taśmami demo i kasetami w piwnicy biura mojego byłego menedżera. Nie miałem pojęcia, że tam są. Myślałem, że zgubiłem je podczas przeprowadzki czy coś w tym rodzaju. Ale dostałem te pudła, otworzyłem je i pomyślałem: „O mój Boże, to wszystko, co napisałem, dobre czy złe, cokolwiek, przez te lata”. Jakieś rok temu Justin, który ma domowe studio, zapytał: „Chcesz przejrzeć któreś z tych starych folderów i plików muzycznych?” Zgodziłem się. Nosiłem się z zamiarem, żeby na nie spojrzeć, bo było tam mnóstwo rzeczy, które po prostu nie pasowały do żadnego konkretnego albumu na przestrzeni lat.

Jak bardzo wstecz sięgają te piosenki i nagrania?

Pierwsze trzy utwory pochodzą z późnych lat osiemdziesiątych i wczesnych dziewięćdziesiątych. Były faktycznie tak oznaczone na starych taśmach szpulowych. Kiedy je usłyszałem, pomyślałem: „Te kawałki są całkiem fajne”, a właśnie tego chciałem od tego doświadczenia: przypomnieć sobie, jak to było, gdy muzyka sprawiała frajdę. Wokale są oryginalne, podobnie jak gitara i bas, ale Justin zasugerował, żebyśmy zatrudnili prawdziwego perkusistę, a to zmieni cały klimat. Zrobiliśmy to i czuję, że piosenki stały się, że tak powiem, kompletne dzięki prawdziwym bębnom. Ale to bardzo proste utwory. To, co w nich uwielbiam, to fakt, że nie były w żaden sposób nadmiernie wyprodukowane.

Piosenki zostały prawdopodobnie napisane, kiedy miałem 20-30 lat, kiedy wszystko, co chłopcy chcą robić, to biegać za dziewczynami – lub chłopcami – więc to były po prostu piosenki o dojrzewaniu, stracie i o tym, co poszło nie tak. Więc w zasadzie nic nowego, po prostu napisane w znacznie prostszy i bardziej bezpośredni sposób, niż pisałbym dzisiaj. Mam więc ambicję, aby co kwartał wydawać EP-kę z kilkoma singlami i czterema lub pięcioma piosenkami.

Czwarty singiel, „I Won’t Give Up”, to ostatni utwór. Byłem w Los Angeles 10 lat temu i poznałem Andrew Watta, który właśnie zaczynał na scenie muzycznej. Pracował w malutkim studiu i powiedział: „Jules, masz coś, nad czym chcesz popracować?” Miałem tekst i zwrotki tej piosenki, sprzed 20 lub 30 lat, a Andrew powiedział: „A może spróbujesz to zmienić i zrobić inaczej?” Justin w końcu wymyślił bridge i solówkę, które dopełniły piosenkę. To brzmi dla mnie jak ostatnia piosenka na EP-ce: ten rodzaj „wielkiej stadionowej ballady” na koniec.

Jakie wspomnienia z Twojego pierwszego albumu i początku kariery wywołało u Ciebie usłyszenie tych starszych piosenek?

Szczerze mówiąc, pierwsze dwa albumy wydają się być jak z innego życia, to był inny czas, miejsce, wiek i doświadczenie. Przy pierwszym albumie było dużo naiwności. Nie znałem pułapek i negatywnych skutków, które mogły wyniknąć z braku akceptacji. Jako dzieciak z błyskiem w oku, mówiący: „Cześć, jestem Julian!”, tak naprawdę nie rozumiałem, w co się pakuję. Nie miałem cholernego pojęcia.

Jestem też na samym początku pisania moich wspomnień, których nie chcę robić w zwykły sposób. Nie chcę pisać: „Urodziłem się tutaj. To moi rodzice. To się stało. Bla, bla, bla”. Wymyśliłem inne podejście do tego, o którym niestety nie mogę ci opowiedzieć, bo inaczej zdradziłbym tajemnicę. Ale to projekt, na który muszę poświęcić czas. Mam asystenta, który przeprowadza wywiady z moimi starymi przyjaciółmi, pytając o wspomnienia, czasy i miejsca, jak się poznaliśmy.

Czy będzie rozdział o latach z fryzurą „na mulleta”?

Z tą fryzurą? [Zdegustowany wyraz twarzy] Cóż, słuchaj, mullet wrócił, prawda, i to z impetem? Tak, to bardzo przerażające. Cóż, lata z mulletem… Nie wiem. Bez wątpienia będzie na ten temat kilka zdjęć.

Czy rozmawiałeś z Seanem i Yoko na potrzeby książki?

Rozmawiałem z Seanem. Z Yoko nie, ponieważ nie widziałem jej od bardzo, bardzo dawna. Ostatni raz na pogrzebie George'a Martina, co było dość dawno temu [2016]. Ale mogę jej tylko dobrze życzyć. Sean mówi mi, co może, kiedy może, co uzna za stosowne. Niczego nie naciskam. Kocham go i chcę mieć z nim szczęśliwą, braterską, wzajemnie wspierającą się relację.

Mimo że wciąż jesteś w trakcie pisania wspomnień, co chciałbyś, żeby ludzie z nich wynieśli o Twoim życiu?

Nadal są ludzie, którzy nie bardzo rozumieją, jak żyłem, kiedy tata właściwie odszedł, jak matka, mama, była traktowana i jak przez wiele lat dbaliśmy o siebie. I jak, mimo że kocham Seana i nie mam nic do Yoko, byłem tak bardzo oddalony od własnej rodziny oraz życia i twórczości mojego ojca. Zawsze byłem na uboczu, od piątego roku życia. Mama i ja przez większość życia radziliśmy sobie sami. Tata pomagał w kwestii jedzenia, ubrań i szkoły. Ale wielu ludzi źle to rozumie i wierzy, że nadal jestem i zawsze byłem w centrum wydarzeń i że pływałem w pieniądzach. W moim przypadku nigdy tak nie było. Więc jest kilka rzeczy, które, jak czuję, należy sprostować. Ale głównie chodzi o to, że miałem w życiu niezwykle dziwne doświadczenia, najprawdopodobniej z powodu bycia synem Johna.

Co przychodzi Ci na myśl, gdy mówisz „dziwne”?

Byłem dość nieśmiałym dzieckiem i musiałem iść do nowej szkoły na północy [Anglii], gdzie częściowo mieszkała moja matka, kiedy miałem 12 czy 13 lat. Pamiętam, jak poszedłem na poranny apel, gdzie śpiewało się kilka hymnów, a nauczyciele mówili parę rzeczy. To był pierwszy dzień szkoły, a ja i tak byłem przerażony, bo czułem się bardzo nieswojo, nie znając nikogo. A dyrektor wstaje na koniec i mówi: „Chcielibyśmy przedstawić nowych członków kadry. Mamy też Juliana Lennona, syna Johna Lennona z The Beatles”. A ja na to: „Ty skurwysynu”. Przepraszam za język, ale naprawdę, właśnie mi to zrobiłeś w zupełnie nowej szkole, a teraz będę musiał sobie radzić z tym gównem? Na szczęście większość dzieci w tym wieku nie zwróciła na to uwagi.

Może powiedział to, żeby szkoła wydała się prestiżowa?

Cóż, nie wiem. Ostatnia szkoła, do której chodziłem – wróciłem tam lata temu i mają rocznik, jak większość szkół. I oprócz zdjęcia, nigdzie o mnie nie wspomniano, więc to nie zrobiło żadnej cholernej różnicy, uwierz mi! Nie jestem pewien, czy w ogóle byli dumni. Prawdopodobnie było odwrotnie. Byłem pierwszym uczniem, który kiedykolwiek założył zespół w szkole, a oni nie byli tym zachwyceni.

Mówiąc o Twoim dzieciństwie, wszyscy słyszeliśmy o czterech oddzielnych filmach biograficznych o Beatlesach, które są w przygotowaniu. Co wiesz o tym poświęconym Twojemu ojcu?

Zwykle jestem trzymany z daleka od wszystkich spraw Apple i Beatlesów. Sean i ja mamy świetne relacje, ale on nawet nie może ze mną o tym rozmawiać z powodów prawnych, co jest trochę niezręczne, bo chce mi powiedzieć różne rzeczy, ale nie może. Ale Sean skontaktował się ze mną i powiedział: „Słuchaj, Sam Mendes chce się z tobą skontaktować”. Zapytałem: „Naprawdę? Dlaczego?” Nie słyszałem nawet o tych czterech nowych filmach o Beatlesach. I początkowo pomyślałem sobie: „Chyba żartujecie. Kolejny cholerny film o Beatlesach? Czy nie mieliśmy ich już dość?” [Śmiech]

Co wydarzyło się potem?

Sam i ja spotkaliśmy się wcześniej w tym roku na lunchu. To absolutny dżentelmen. Powiedział: „Słuchaj, zastanawiałem się, czy masz jakieś dziwaczne lub pokręcone historie albo wspomnienia”. Powiedziałem: „Są rzeczy, które pamiętam, ale nie mam co do nich prawdziwej jasności”. Miałem trzy lub cztery lata. Wtedy powiedział: „Najważniejsze dla mnie, Jules, jest to, że chcę się upewnić, że twoja historia i historia twojej matki zostaną opowiedziane z absolutną jasnością i zgodnie z prawdą, cokolwiek to znaczy”. A ja po prostu powiedziałem: „Naprawdę to doceniam”. Od samego początku myślałem, że ten pomysł jest szalony, ale potem ten pomysł mnie zachwycił, a teraz jestem bardziej niż cokolwiek inny zaintrygowany, jak on sobie z tym poradzi. To daje mi nadzieję, że mama, bardziej niż ktokolwiek inny, zostanie pokazana w dobrym świetle. Zawsze była postrzegana jako bardzo łaskawa i honorowa, więc mam nadzieję, że to zostanie tak przedstawione.

I ktoś będzie grał Ciebie?

Najwyraźniej tak! Więc to też będzie interesujące. Właściwie to właśnie wyjeżdżałem z Londynu po imprezie charytatywnej dla AmfAR [organizacji non-profit poświęconej badaniom nad AIDS], a Sean właśnie przylatywał i powiedział: „Jules, chcesz się spotkać i pojechać na plan, żeby zobaczyć, jak idą prace?” Bardzo bym chciał, ale wracałem [do Stanów], więc może później w tym roku, albo jak się sprawy potoczą. Sean włącza mnie w tyle spraw, ile może, i jestem mu za to wdzięczny.

Czy będziesz miał okazję przeczytać scenariusz?

Wiem, że Apple i Beatlesi mają tu coś do powiedzenia. Sean poprosił mnie też, żebym przeczytał z nim scenariusz, żeby zobaczyć, czy coś nam nie zgrzyta, bo, powtarzam, z perspektywy Sama, on chce, żeby to była prawda najwierniejsza, jak to możliwe. Z pewnością będę zaintrygowany, gdy będę miał szansę go przeczytać. Mam tylko nadzieję, że rzuci to światło na wszystko i wszystkich. Byłoby miło, gdyby to było coś dobrego.

Fascynacja Beatlesami trwa, prawda?

Na zawsze. Przyjaciel zapytał mnie: „Myślisz, że to będzie trwało?” Powiedziałem, cóż, filmy i wszystko inne wciąż się ukazują. Zawsze coś się dzieje. Czy to trafia do młodszych pokoleń, kto wie? Ale myślę, że te filmy z pewnością wzbudzą poważne zainteresowanie we wszystkich grupach wiekowych.

Choć trudno w to uwierzyć, w grudniu minie 45 lat, odkąd straciliśmy Twojego ojca.

To bardzo dziwne, bo to było tak dawno temu. Kiedy byłem niedawno w Londynie, wróciłem do swojego pokoju hotelowego, a tam były ograniczone kanały telewizyjne i leciały dwa dokumenty o tacie, jeden po drugim, które obejrzałem. I chociaż to była trudna relacja, dystans i wszystko inne, zapominam, jak wiele osiągnął, o jego oryginalności i autentyczności jego samego i jego bytu. Więc im jestem starszy, tym bardziej mnie inspiruje.

To dobre, ale i smutne, ponieważ właśnie pod sam koniec znów zaczęliśmy rozmawiać. Plan był taki, żeby widywać się znacznie częściej. Niestety, tak się nie stało. Ale rozmawiam z nim od czasu do czasu, tak jak z moją matką. Idę przytulić drzewo i życzę miłości całej mojej rodzinie i przyjaciołom, którzy odeszli, jak każdy z nas w takiej sytuacji.

Mieszkam blisko Dakoty i turyści wciąż zatrzymują się przed wejściem każdego dnia i robią zdjęcia.

To wszystko jest bardzo, bardzo dziwne. W pewnym sensie cieszę się, że nie mieszkam w Nowym Jorku.

Jeśli chodzi o Twoją nową EP-kę, jakie masz oczekiwania na tym etapie?

Nie mam żadnych. Myślę, że najlepiej ich nie mieć. Uważam, że trzeba "wykonać pracę". Jestem wielkim fanem Ricka Rubina, który często mówi: „Po prostu wykonaj pracę. Opublikuj ją, gdy skończysz. To już nie ma z tobą nic wspólnego. Do reszty świata należy interpretacja, co to dla nich znaczy”. I wierzę, że nie mogę zrobić nic, aby cokolwiek polepszyć lub pogorszyć w tej kwestii.



Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-12-12 15:07:45,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl