Aktualnosci roku 2025

26 lis Dziewięć odkryć z nowego, dziewiątego odcinka Antologii The Beatles
26 lis Książka Iana Lesliego „John & Paul. The Beatles i muzyczne love story” trafi w przyszłym tygodniu do sprzedaży w Polsce
26 lis W Polsce ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa
21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
21 lis Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology
21 lis „To musi być ostatnia piosenka Beatlesów”. Kulisy nowego odcinka Antologii i pożegnalnego singla Czwórki z Liverpoolu
20 lis Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu
19 lis „Thirty Three & 1/3”: George Harrison wraca do formy
18 lis To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles
18 lis Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania
17 lis The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!
15 lis Geniusz i kupa: Zemsta Paula McCartneya
14 lis Problem na "drodze" do filmu o Beatlesach. Słynne przejście niedostępne dla ekipy
13 lis POKÓJ, MIŁOŚĆ I POP – Niezwykła solowa passa Ringo Starra w latach 1970–1974
11 lis Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później
9 lis Wywiad na wyłączność z Paulem McCartneyem: „Na początku John, George i Ringo nie byli zachwyceni Wings”
7 lis "Heaven" Jamesa McCartneya: Niebiański hit czy piekielne rozczarowanie?
7 lis Ukazuje się box set WINGS 2025 – nowa kompilacja z 32 utworami.
4 lis Dlaczego mylicie się w ocenie Wings Paula McCartneya - recenzja Telegraph
4 lis WINGS na nowo: Recenzja ostatecznej składanki
3 lis Niepublikowane zdjęcia Beatlesów sprzedane na aukcji
2 lis „Świat twierdził, że nie żyję – i pod wieloma względami tak było”: Paul McCartney o straconych latach po Beatlesach
1 lis Duchowe Podróże Johna Lennona i George'a Harrisona
29 paĽ Spadają zyski Apple Corps, firmy założonej przez Beatlesów
24 paĽ Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”
24 paĽ Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"
24 paĽ Wczesne plany albumów Anthology
24 paĽ Czy Taylor Swift jest większa niż The Beatles? Eksperci komentują
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ "Paul nazwał moją książkę 'gównem', a Yoko zrobiła awanturę o Churchilla" - relacja ze spotkania z Philipem Normanem
23 paĽ Uzależnienie, romanse i zgolone brwi: Najlepsze fragmenty biografii Ringo Starra
23 paĽ Syn Ringo Starra o Keoghanie: "Potrzebuje wielkiego nosa". Zdradza też, że czeka na zupełnie inny film
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
22 paĽ Główna obsada filmów o Beatlesach jest już znana. Pora obsadzić szersze Kinowe Uniwersum Beatlesów
22 paĽ Jak Ringo Starr ukształtował Beatlesów
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
11 paĽ Paul McCartney koncertuje w Ameryce Północnej
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisałem piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
16 maj Gitara za milion dolarów.
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
25 kwi Najnowsza książka o romantycznym micie Beatlesów na nowo definiuje więź Lennona i McCartneya - recenzja Kennetha Womacka
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi John Lennon według siostry Julii
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
25 mar Jak Yoko Ono poznała Johna Lennona w Indica Gallery w 1966 roku
22 mar Wszystko, co wiecie o Yoko Ono, to nieprawda
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w listopadzie:

1 The Beatles No. 1 (EP - 1963)
1 Wonderwall Music (LP - 1968)
2 Only You / Call Me (S - 1974)
2 Wings Greatest (LP - 1978)
2 Cloud Nine (LP - 1987)
2 All The Best (LP - 1987)
2 John Lennon Anthology (box - 1998)
2 Working Classical (LP - 1999)
3 Menlove Avenue (LP - 1986)
4 Extracts from the film A Hard Days Night (EP - 1964)
5 Freedom / From A Lover To A Friend (S - 2001)
5 Ever Present Past (S - 2007)
6 Extracts from the Album A Hard Days Night (EP - 1964)
6 Memory Almost Full (LP - 2007)
8 Gone Troppo (LP - 1982)
8 Wake Up My Love / Greece (S - 1982)
11 Back in the U.S. Live 2002 (LP - 2002)
11 Live At The BBC volume 2 (LP - 2013)
12 We All Stand Together / We All Stand Together (Humming Version) (S - 1984)
12 Driving Rain (LP - 2001)
12 The Beatles Vinyl Box (box - 2012)
13 Wrack My Brain / Drumming Is My Madness (S - 1981)
13 Figure Of Eight / Ou Est Le Soleil? (S - 1989)
13 1 (LP - 2000)
13 Amoeba's Secret (S - 2007)
14 The Space Within Us (2006) (LP - 2006)
15 Goodnight Vienna (LP - 1974)
16 Mind Games (LP - 1973)
16 Mind Games / Meat City (S - 1973)
16 Wonderful Christmastime / Rudolph, The Red-Nosed Reggae (S - 1979)
16 Once Upon A Long Ago / Back On My Feet (S - 1987)
16 The Capitol Albums Volume 1 (box - 2004)
17 Double Fantasy (LP - 1980)
17 Let It Be ...Naked (LP - 2003)
18 Spies Like Us / My Carnival (S - 1985)
18 Brainwashed (LP - 2002)
19 Magical Mystery Tour (LP - 1976)
19 Thirty Three and 1/3 (LP - 1976)
19 This Song / Learning How To Love You (S - 1976)
19 Love Songs (LP - 1977)
19 Tripping The Live Fantastic Highlights (LP - 1990)
20 The Best Of George Harrison (LP - 1976)
20 Stop And Smell The Roses (LP - 1981)
20 Paul Is Live (LP - 1993)
20 Love (LP - 2006)
21 Anthology 1 (LP - 1995)
21 Jenny Wren / Summer of '59 (S - 2005)
21 Home Tonight / In A Hurry (S - 2019)
22 With The Beatles (LP - 1963)
22 The Beatles (LP - 1968)
23 Ringo (LP - 1973)
24 Hello, Goodbye / I Am The Walrus (S - 1967)
24 Happy Xmas (War Is Over) / Listen The Snow Is Falling (S - 1972)
24 Electric Arguments (LP - 2008)
26 All My Trials / C Moon (S - 1990)
26 All Things Must Pass (LP - 2010)
27 I Feel Fine / Shes A Woman (S - 1964)
27 Cheer Down / Poor Little Girl (S - 1989)
29 I Want To Hold Your Hand / This Boy (S - 1963)
29 Hey Baby / Lady Gaye (S - 1976)
30 All Things Must Pass (LP - 1970)
30 Band On The Run (LP - 1973)
30 Live at the BBC (LP - 1994)
Klasyka rocka wydana w listopadzie:

1 Are You Lonesome Tonight (Elvis Presley) (S - 1960)
1 Midnight McCartney (Paul McCartney, John Pizzarelli) (cover - 2015)
8 I Only Want to Be with You (Dusty Springfield) (S - 1963)
8 Led Zeppelin IV (Led Zeppelin) (LP - 1971)
10 Nights in White Satin (The Moody Blues) (S - 1967)
14 90125 (Yes) (LP - 1983)
18 Hardwired ...To Self-Destruct (Metallica) (LP - 2016)
21 A Night at the Opera (Queen) (LP - 1975)
22 Albatros (Fleetwood Mac) (S - 1968)
30 The Wall (Pink Floyd) (LP - 1979)
30 Thriller (Michael Jackson) (LP - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/1731337700_1764168509.png

Wszystko, co wiecie o Yoko Ono, to nieprawda

2025-03-22,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

David Sheff spędził wiele godzin z Ono i Johnem Lennonem. Ma wyrobione zdanie na temat jej talentu – oraz tego, jak głęboko zmieniła ona popkulturę.

Yoko Ono przez całe życie była szufladkowana na wiele sposobów, zazwyczaj negatywnie. Nawet dziś wielu z lenistwa wciąż postrzega ją wyłącznie jako kobietę, która rozbiła Beatlesów.

Tymczasem nie była ona ani groupie, ani „przyzwoitką”; jak stara się dowieść nowa książka o jej życiu, na długo przed poznaniem Lennona, Ono była w rzeczywistości artystką awangardową, stawiającą trudne pytania o istotę sztuki. Choć świat artystyczny docenił ją z opóźnieniem – czego dowodem była zeszłoroczna retrospektywa jej prac w Tate Modern – dla wielu innych na zawsze pozostała taką, jaką opisuje ją biograf David Sheff: „karykaturą, dziwadłem, a nawet czarnym charakterem – nieprzeniknioną uwodzicielką, manipulującą oszustką i skrzeczącą uzurpatorką, która zahipnotyzowała Lennona i zniszczyła największy zespół w historii”.

Misja: Obalić mity

Sheff zauważa, że taki właśnie obraz Yoko wyłania się z tysięcy książek i artykułów poświęconych Beatlesom. Teraz, w swojej książce Yoko: A Biography, autor podejmuje misję zmiany tej narracji; chce wziąć pod lupę każdy stereotyp na temat Ono i obnażyć go jako mizoginistyczne, rasistowskie lub po prostu błędne wyobrażenie. Chce sprostować historię.

– Taki jest mój cel: aby ludzie spojrzeli na nią na nowo i zrozumieli, jak ważną była postacią w sztuce, muzyce, feminizmie i aktywizmie; by zobaczyli, o ile więcej znaczyła niż tylko „żona Beatlesa” – mówi Sheff.

Rozmawiamy przez Zoom. Sheff siedzi w swoim domu, położonym godzinę drogi na północ od San Francisco. Za oknem wisi lekka poranna mgła. Autor siedzi przy biurku – jest łagodną, szczerą postacią o cichym głosie. Ma nadzieję, że jego relacja z życia Ono skruszy powszechne o niej mniemanie i pozwoli nakreślić jej portret na nowo.

Gwiazdy i liczby

Sheff jest odpowiednią osobą, by oddać sprawiedliwość historii Ono. Jako amerykański pisarz i dziennikarz, najbardziej znany jest prawdopodobnie ze swojego bestsellerowego pamiętnika o walce syna z uzależnieniem od metamfetaminy, Mój piękny syn (Beautiful Boy), który w 2018 roku został zaadaptowany na uznany przez krytyków film z Timothée Chalametem w roli głównej. Mniej znana jest jego trwająca dekady przyjaźń z Ono, która służy jako soczewka, przez którą patrzy na swój temat. Choć może to czynić go stronnym, Sheff zapewnia, że starał się przedstawić historię „bez lukrowania”. Przyznaje jednak, że to właśnie ich przyjaźń pozwala mu spojrzeć na 92-letnią dziś artystkę z alternatywnej perspektywy.

Wszystko zaczęło się w 1980 roku, gdy 24-letni wówczas Sheff otrzymał zlecenie na wywiad z Lennonem i Ono dla magazynu Playboy. Dotarcie do jednej z najsłynniejszych par świata było, co nie dziwi, trudne. Wycofawszy się z blasku fleszy, cieszyli się w tym czasie czystym i spokojnym życiem w swoim kompleksie apartamentów w budynku Dakota na nowojorskim Upper West Side. Niezrażony, przedsiębiorczy Sheff zasypał ich lawiną listów, aż w końcu dotarł do producenta pracującego z Lennonem i Ono nad ich albumem Double Fantasy. Sheff odebrał telefon od asystentki Ono z pytaniem o datę urodzenia. – Okazało się, że Yoko podejmowała wiele decyzji biznesowych i życiowych właśnie w ten sposób – w oparciu o horoskopy i wykresy numerologiczne – wyjaśnia Sheff.

Na szczęście gwiazdy mu sprzyjały. Ono uznała, że jego liczby są dobre i „współgrają” z liczbami Johna, więc po tym spotkaniu zgodziła się na wywiad i zaprosiła go w podróż z Los Angeles do Nowego Jorku.

Trzy tygodnie w intymnym świecie Lennona

To, co nastąpiło później, było okresem, o którym kronikarze Beatlesów na całym świecie mogli tylko marzyć: trzy tygodnie spędzone z Lennonem i Ono, podczas których zaoferowali Sheffowi intymny wgląd w ich małżeństwo i przemyślenia. Towarzyszył im w studiu nagraniowym, spędzał czas w kuchni, dołączał do nich na spacerach (podczas których Lennon i Ono szli trzymając się za ręce), na lunchach i kolacjach. – To było coś niezwykłego – wspomina. – Po prostu wpuścili mnie do swojego życia na te trzy tygodnie.

Lennon miał w tym swój ukryty cel: chciał, by świat zobaczył w Ono to, co widział on. – Częścią powodu, dla którego udzielił wywiadu i dlaczego był tak pełen pasji i tak nieugięty przez cały ten czas, by skupić się na Yoko, było to, że chciał, aby ludzie zrozumieli to, co on rozumiał o niej jako artystce i jako człowieku – mówi Sheff.

W ciągu tych trzech tygodni oraz w kolejnych latach, dla Sheffa stało się jasne, że świat rzeczywiście ocenił ją błędnie. Przyznaje, że przed spotkaniem sam wchłonął część medialnej narracji, jakoby Yoko w jakiś sposób kontrolowała Lennona. Oprócz mitu, że rozbiła Beatlesów, była postrzegana jako niszczycielka rodzin (Lennon zostawił dla niej swoją pierwszą żonę Cynthię, matkę swojego pierwszego syna, Juliana); jako „zrzęda”, która trzymała męża „jak psa na smyczy”, jak ujmuje to Sheff.

Rzeczywistość, którą zobaczył Sheff, wyglądała zupełnie inaczej. – Uwielbiali się nawzajem – mówi. – Rozpromieniali się, gdy drugie wchodziło do pokoju. Dużo się ze sobą droczyli. Zwłaszcza John droczył się z Yoko w bardzo czuły sposób. Ludzie mówili o tym, jak rzadko Yoko uśmiechała się publicznie, ale prywatnie uśmiechała się dużo. Była wręcz chichotliwa przy Johnie, byli bardzo czuli. Ich historia była prawdziwą historią miłosną naszych czasów.

Kryzysy, czekolada i ojcostwo

W połowie lat 70. rozstali się na 18-miesięczny okres, który Lennon eufemistycznie nazywał swoim „straconym weekendem”. Stawał się potrzebujący, „trudny we współżyciu”, a Ono czasami czuła się przez niego „duszona”, pisze Sheff. W tym czasie Lennon miał romans z asystentką Ono, May Pang (do czego zachęcała sama Ono), i nadużywał alkoholu. – Mówił, że mógł umrzeć, bo pił tak dużo – relacjonuje Sheff.

Ale do września 1980 roku, kiedy Sheff przebywał z nimi, para zostawiła za sobą nadużywanie alkoholu i heroiny i próbowała stosować dietę makrobiotyczną, nawet jeśli często z niej rezygnowali. Ich lodówka była pełna czekolady. – Cukier był może ich jedyną słabością... ale w pobliżu nie było alkoholu ani narkotyków – mówi Sheff. Lennon opowiadał o tym, jak starali się o dziecko i jak akupunkturzysta poradził im rzucić używki.

Ich syn, Sean Ono Lennon, miał wtedy prawie pięć lat, a Lennon był uwielbiającym, zaangażowanym ojcem. Wchodził z nim na cyrkową trampolinę w jego ogromnym pokoju zabaw albo trzymał Seana na kolanach, drocząc się, przytulając i śpiewając mu. – Był Johnem Lennonem, był Beatlesem, osiągnął tyle, ile ktokolwiek kiedykolwiek mógł, był geniuszem pod względem twórczości, a jednak rzeczą, o której mówił, że dawała mu jedyną satysfakcję, jedyne prawdziwe szczyty, jakie kiedykolwiek osiągnął w życiu, był jego związek z Yoko i zostanie ojcem – mówi Sheff.

Lennon wychodził ze studia nagraniowego wcześniej, by położyć Seana do łóżka. Opowiedział Sheffowi o swojej irytacji, gdy – jak twierdził – Paul McCartney pojawił się niezapowiedziany, przerywając jego domową harmonię. Choć czasem dobrze było zobaczyć dawnego kolegę z zespołu, Lennon mówił o chwili, gdy był „naprawdę poirytowany Paulem za to, że po prostu pojawił się w Dakocie”. – Powiedział: „Zajmuję się dzieckiem, a ten facet się pojawia i chce gadać o dawnych czasach”. Mówił, że kiedy dorastasz, zostawiasz chłopaków za sobą i raz na jakiś czas możesz chcieć się spotkać na piwo czy coś, ale odchodzisz i żyjesz swoim życiem, żenisz się, masz rodzinę i to jest teraz twoje życie.

Yoko zdefiniowana na nowo

Takie było wtedy życie Lennona. Ono pozostawała oddana swojej pracy, a także mężowi. Beatlesi wciąż inspirują nieustający strumień książek i filmów dokumentalnych, bez oznak słabnącego zainteresowania. Dokument Alana G. Parkera Borrowed Time: Lennon’s Last Decade (Pożyczony czas: Ostatnia dekada Lennona) trafi do brytyjskich kin w maju. Cztery filmy Sir Sama Mendesa o Beatlesach, z których każdy opowiedziany jest z perspektywy jednego członka zespołu, są zaplanowane na 2027 rok. Jednak stosunkowo niewiele napisano o pochodzeniu i pracy samej Ono.

Poprzez swoją oszczędną, bezpretensjonalną prozę, Sheff przyjmuje chronologiczne podejście do obojga, co oznacza, że Lennon pojawia się w książce dopiero po prawie 60 stronach. Zamierzonym efektem jest to, że Ono nie jest definiowana w relacji do swojego sławniejszego męża, ale jako osoba i artystka sama w sobie.

Dowiadujemy się o jej wczesnym życiu jako dziecka urodzonego w Japonii w 1933 roku w wybitnej i uprzywilejowanej rodzinie. Jej rodzice byli „odlegli i lekceważący… niedostępni”, pisze Sheff. Młoda Yoko pragnęła miłości i więzi, „ale te potrzeby nigdy nie zostały zaspokojone w jej młodości, a w odpowiedzi zbudowała mury między sobą a innymi”. Jej powściągliwość zaczęto postrzegać jako arogancję, „ale maskowała ona głęboką tęsknotę i smutek”, jak opowiada Sheff. To chyba jeden z wielu sposobów, w jaki Ono była źle rozumiana.

Głód, wojna i ucieczka w wyobraźnię

Miała osiem lat, gdy w 1941 roku II wojna światowa uderzyła w Japonię. Aby uciec przed bombardowaniami Tokio, została ewakuowana do wioski, gdzie mimo bogactwa rodziny została zmuszona do żebrania o jedzenie pośród niedoborów. Czasami głodowała. Po wojnie, jako nastolatka, miała tak silną depresję, że próbowała popełnić samobójstwo. Sheff opisuje, jak wojenne trudy oraz emocjonalne ubóstwo i samotność dzieciństwa sprawiły, że schroniła się w wyobraźni. Wobec braku prawdziwego jedzenia czy miłości – wyobrażała sobie.

Na tym tle bólu, tęsknoty i nadziei na coś lepszego, Ono wykuła swoją tożsamość artystki w Nowym Jorku lat 50. i 60. W luźnej społeczności artystów pod wpływem dadaizmu i Marcela Duchampa, a zainspirowana awangardowym kompozytorem Johnem Cage'em, Ono tworzyła sztukę „non-stop”. Jej prace były kapryśne, eksperymentalne, ulotne. Nie wpisywały się w tradycyjne wyobrażenia o tym, czym sztuka była lub powinna być. Wymagały od odbiorcy udziału w jej tworzeniu i nadawaniu znaczenia.

Był Painting To Be Stepped On (Obraz do deptania) – kawałek płótna na podłodze, po którym publiczność była zaproszona do przejścia. Pea Piece (Dzieło groszkowe) zawierało instrukcję: „Noś torbę groszku. Zostaw groszek gdziekolwiek pójdziesz”. W Kitchen Piece (Dzieło kuchenne) napisała: „Powieś płótno na ścianie. Rzuć na płótno wszystkie resztki, jakie masz tego dnia w kuchni. Możesz przygotować specjalne jedzenie dla tego dzieła”.

Czy to była sztuka? To bardzo zależało od perspektywy i prawdopodobnie od daty urodzenia. W tamtym czasie wielu odpowiedziałoby „nie”. Dziś, wiele nagród Turnera później, jesteśmy nieskończenie bardziej zaznajomieni i oswojeni z tego rodzaju sztuką konceptualną. Zeszłoroczna, dobrze oceniana wystawa Ono w Tate Modern, Music of the Mind, może być postrzegana jako swego rodzaju uniewinnienie. Ale sześć dekad temu figlarne, lekceważące i czasem polityczne odejście Ono od status quo w ówczesnym seksistowskim świecie sztuki można uznać za pionierskie.

Spotkanie w galerii Indica

Jak wyjaśnia Sheff, jej instrukcje zakłócały relację między publicznością a artystą. Pewnego brzemiennego w skutki dnia w 1966 roku jej sztuka doprowadziła również do zupełnie nowej relacji – nie między artystą a publicznością, ale między dwojgiem artystów. Tym drugim był Lennon.

Tamtej jesieni Ono wystawiała swoje prace w londyńskiej Indica Gallery. Lennon pojawił się w nocy przed otwarciem i został przedstawiony Ono przez właściciela galerii, Johna Dunbara. Jedna z wystawianych prac Ono nosiła tytuł Apple (Jabłko). Składała się po prostu z jabłka na stojaku. Miała mówić o cyklu życia, a idea polegała na tym, że owoc zgnije, a następnie się rozpadnie. Lennon miał inne pomysły i wziął gryza.

Następnie skierował uwagę na Ceiling Painting (Obraz sufitowy) Ono, który składał się z drabiny prowadzącej do sufitu, na którym na kartce papieru wydrukowane było słowo „yes” (tak). Lennon wszedł na drabinę, przeczytał słowo i był pod wrażeniem. Ale to Painting To Hammer a Nail (Obraz do wbijania gwoździ) przesądził sprawę. Biały drewniany panel wisiał na ścianie, podczas gdy młotek zwisał na łańcuchu, a puszka z gwoździami stała na krześle poniżej. Ono zgodziła się, by Lennon wbił gwóźdź, jeśli zapłaci pięć szylingów. Odpowiedział, że da jej wyimaginowane pięć szylingów i wbije wyimaginowany gwóźdź. To – jak Lennon powiedział później Sheffowi – był moment, w którym naprawdę się spotkali.

Mit prześladowczyni i potrzeba matki

Sugerowano, że Ono uganiała się za Lennonem. Ale to kolejny mit obalony przez Sheffa, który przywołuje stanowcze zaprzeczenie Dunbara wobec tej wersji wydarzeń. Ono była „zbyt cool”, by prześladować Lennona, stwierdził Dunbar. Nie goniła go taksówką, jak twierdzono. Powinien wiedzieć, ponieważ – jak zauważył – tam był.

To, co Sheff zaobserwował później, to fakt, że Lennon polegał na Ono. – To była absolutnie część ich relacji – mówi. – John stracił matkę, gdy był młody. Mówił, że zawsze szukał figury matki, a Yoko naprawdę to zapewniała. Powiedział: „Ja byłem tym sławnym i dostawałem mnóstwo uwagi, ale ona nauczyła mnie być człowiekiem. Nauczyła mnie wszystkiego, co k***a wiem”. I o ile ona była kochająca wobec Johna, to bardziej John miał obsesję na punkcie Yoko w ten sposób.

Nazywał ją „matką” przez cały czas, mówi Sheff. – Myślę, że on pierwszy by przyznał, że naprawdę jej potrzebował… Był jej oddany.

Opinia publiczna miała swoje zdanie. Przed studiem Abbey Road w Londynie fani szydzili z pary, gdy wchodzili i wychodzili. Prasa też była wroga. Jawny rasizm i seksizm przejawiały się w atakach na Ono z pozornie nieskończonego źródła. Te uprzedzenia zostały od tamtej pory nazwane po imieniu, jednak Sheff uważa, że mizoginia i rasizm nadal leżą u podstaw dzisiejszych reakcji na Ono. Ma nadzieję, że z czasem to się zmieni.

Kto naprawdę rozbił zespół?

Ma również nadzieję ostatecznie rozprawić się z tym innym słynnym błędnym przekonaniem. Pisze, że „to John, a nie Yoko, rozbił Beatlesów”, kiedy oświadczył, że odchodzi z zespołu. I chociaż przyznaje, że Ono była „katalizatorem”, Sheff sugeruje, że bez jej zgody na trwanie u boku Lennona podczas sesji, które wyprodukowały ostatnie albumy Beatlesów, wokalista mógłby odejść wcześniej.

„Istnieje wersja historii Beatlesów, w której nie byłoby Let It Be ani Abbey Road bez Yoko” – pisze Sheff. Po rozpadzie zespołu, Lennon i Ono przenieśli się do Nowego Jorku w 1971 roku. Tak jak połączyły ich wyimaginowane szylingi i wyimaginowany gwóźdź, wyobraźnia była motywem ich związku i ich przesłania. Twórczo był to owocny ideał, a w 2017 roku Ono została oficjalnie dopisana do autorstwa hitu Lennona z 1971 roku, Imagine, który zapraszał świat do wyobrażenia sobie, że nie ma „nic, za co warto zabijać lub ginąć”. Jej wpływ na niego był ogromny, ale słabo rozumiany, argumentuje Sheff.

– Ona naprawdę była tą znienawidzoną postacią w historii Beatlesów i historii rock'n'rolla. Nie sądzę, by ludzie rozumieli ją jako artystkę, nie rozumieli, jak ważna była dla Johna w kontekście jego sztuki – mówi. – Naprawdę wpłynęła na Johna w kwestii konkretnych utworów, takich jak Imagine i Give Peace a Chance, ale także… w sposobie, w jaki wierzyła w pozytywne myślenie.

Ostatnia rozmowa i tragedia w Dakocie

Ostatni raz Sheff rozmawiał z Lennonem przez telefon. Lennon przeczytał wywiad Sheffa dla Playboya i powiedział mu, jak bardzo jest szczęśliwy, że dzięki niemu ludzie zobaczą Ono w taki sposób, w jaki on ją widział. Jego ostatnie słowa do Sheffa podczas samego wywiadu były jeszcze bardziej przejmujące. – Ostatnią rzeczą, jaką do mnie powiedział, było chyba to, jak bardzo cieszy się na przyszłość, podczas gdy oczywiście przyszłość niosła to, że kilka miesięcy później miał zostać zabity.

Wieczorem 8 grudnia 1980 roku Lennon został śmiertelnie postrzelony przez niezrównoważonego psychicznie fana przed budynkiem Dakota. Jak miliony ludzi na całym świecie, Sheff był zdruzgotany. Próbował dodzwonić się do Ono, ale nie mógł uzyskać połączenia, więc udał się prosto na lotnisko i wsiadł w samolot do Nowego Jorku. Tak wielu fanów zgromadziło się przed Dakotą, opłakując, płacząc i śpiewając piosenki Lennona, że Sheff nie mógł dotrzeć do drzwi. Kiedy w końcu dotarł do Ono, była załamana. – Po prostu płakaliśmy – wspomina. – Była w swojej sypialni i wyglądała, jakby miała zniknąć. Później dowiedziałem się, jak bardzo ludzie z jej otoczenia martwili się, że faktycznie spróbuje odebrać sobie życie. Tak mrocznie było przebywać z nią.

Pomiędzy łzami mówiła o planach, jakie ona i Lennon zrobili na przyszłość: musicalu na Broadwayu i trasie koncertowej, o których rozmawiali; albumie, którego jeszcze nie skończyli (który stał się Milk and Honey i został wydany w 1984 roku). – Mówiła o rzeczach, po czym załamywała się i krzyczała „John!” – mówi Sheff.

Życie po stracie i dziedzictwo

Ono przez długi czas pozostawała „wrakiem człowieka”, mówi. Wśród żałoby musiała radzić sobie z groźbami i listami z nienawiścią. Otoczyła się ochroną. Sheff był dla niej przyjacielem w tym bolesnym okresie i później. – Przez pierwszy rok była bardzo krucha, zraniona i ztraumatyzowana. Naprawdę miała rodzaj zespołu stresu pourazowego, który z nią został i można go było wyczuć, będąc z nią – mówi. – Przez wiele lat dochodziła do siebie. Nie wiem, czy kiedykolwiek w pełni wyzdrowiała.

W międzyczasie zanurzyła się w pracy, wydając solowy album Season of Glass rok po śmierci Lennona. – Naprawdę używała swojej sztuki jako sposobu na uzdrowienie – mówi Sheff.

Widywał się z nią do około 2008 roku, kiedy to skupił się na pomaganiu synowi w jego problemach. Potem utrzymywali kontakt do połowy lat 2010. Zanim zdecydował się napisać jej biografię w 2021 roku, nie mieli już kontaktu. Ono przestała udzielać wywiadów, wycofała się z pracy i przeprowadziła do stanu Nowy Jork, gdzie nadal mieszka na farmie, którą kupiła z Lennonem.

Sean, obecnie 49-letni, a także córka Ono z poprzedniego małżeństwa, Kyoko Ono Cox, lat 61, zgodzili się porozmawiać z Sheffem na potrzeby jego biografii. Sheff wierzy, że sama Ono byłaby zadowolona z książki, ponieważ skupia się ona na „historii, której ludzie nie znają, na niej jako artystce… i jej ciągłej pracy na rzecz pokoju”.

Jakie będzie jej dziedzictwo? – Sztuka nadal będzie ważna. Niektóre z jej utworów muzycznych są ważne. Ale czuję, że wielką częścią jej dziedzictwa będzie jej relacja z Johnem i praca na rzecz pokoju, którą wykonywali.

Ono czasami mówiła, że myślała, iż powodem, dla którego ona i Lennon się zeszli, było stworzenie piosenki Imagine. – To prawdopodobnie jej największe dziedzictwo – dodaje Sheff.

Kiedy przyszłe pokolenia ocenią Ono na nowo, częścią własnego dziedzictwa Sheffa może być przekonująca kontrnarracja, którą o niej napisał: taka, w której Yoko otrzymuje należne jej miejsce w historii Beatlesów i w swojej własnej. Wyobraźcie to sobie.

26 listopada na polskim rynku ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa.
Więcej na temat Yoko: A Biography:
2025-11-26: W Polsce ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa,
2025-03-30: Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa,
2025-03-25: Jak Yoko Ono poznała Johna Lennona w Indica Gallery w 1966 roku,
2025-03-22: Wszystko, co wiecie o Yoko Ono, to nieprawda,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-11-27 02:02:55,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl