Aktualnosci roku 2025

26 lis W Poslce ukaże się biografia Yoko Ono autorstwa Davida Sheffa
26 lis Książka Iana Lesliego „John & Paul. The Beatles i muzyczne love story” trafi w przyszłym tygodniu do sprzedaży w Polsce
21 lis Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology
21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
20 lis Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu
19 lis „Thirty Three & 1/3”: George Harrison wraca do formy
18 lis Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania
18 lis To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles
17 lis The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!
15 lis Geniusz i kupa: Zemsta Paula McCartneya
14 lis Problem na "drodze" do filmu o Beatlesach. Słynne przejście niedostępne dla ekipy
13 lis POKÓJ, MIŁOŚĆ I POP – Niezwykła solowa passa Ringo Starra w latach 1970–1974
11 lis Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później
9 lis Wywiad na wyłączność z Paulem McCartneyem: „Na początku John, George i Ringo nie byli zachwyceni Wings”
7 lis "Heaven" Jamesa McCartneya: Niebiański hit czy piekielne rozczarowanie?
7 lis Ukazuje się box set WINGS 2025 – nowa kompilacja z 32 utworami.
4 lis Dlaczego mylicie się w ocenie Wings Paula McCartneya - recenzja Telegraph
4 lis WINGS na nowo: Recenzja ostatecznej składanki
3 lis Niepublikowane zdjęcia Beatlesów sprzedane na aukcji
2 lis „Świat twierdził, że nie żyję – i pod wieloma względami tak było”: Paul McCartney o straconych latach po Beatlesach
1 lis Duchowe Podróże Johna Lennona i George'a Harrisona
29 paĽ Spadają zyski Apple Corps, firmy założonej przez Beatlesów
24 paĽ Czy Taylor Swift jest większa niż The Beatles? Eksperci komentują
24 paĽ Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”
24 paĽ Wczesne plany albumów Anthology
24 paĽ Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"
23 paĽ Syn Ringo Starra o Keoghanie: "Potrzebuje wielkiego nosa". Zdradza też, że czeka na zupełnie inny film
23 paĽ Uzależnienie, romanse i zgolone brwi: Najlepsze fragmenty biografii Ringo Starra
23 paĽ "Paul nazwał moją książkę 'gównem', a Yoko zrobiła awanturę o Churchilla" - relacja ze spotkania z Philipem Normanem
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
22 paĽ Główna obsada filmów o Beatlesach jest już znana. Pora obsadzić szersze Kinowe Uniwersum Beatlesów
22 paĽ Jak Ringo Starr ukształtował Beatlesów
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
11 paĽ Paul McCartney koncertuje w Ameryce Północnej
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisałem piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
25 kwi Najnowsza książka o romantycznym micie Beatlesów na nowo definiuje więź Lennona i McCartneya - recenzja Kennetha Womacka
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi John Lennon według siostry Julii
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
25 mar Jak Yoko Ono poznała Johna Lennona w Indica Gallery w 1966 roku
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w listopadzie:

1 The Beatles No. 1 (EP - 1963)
1 Wonderwall Music (LP - 1968)
2 Only You / Call Me (S - 1974)
2 Wings Greatest (LP - 1978)
2 Cloud Nine (LP - 1987)
2 All The Best (LP - 1987)
2 John Lennon Anthology (box - 1998)
2 Working Classical (LP - 1999)
3 Menlove Avenue (LP - 1986)
4 Extracts from the film A Hard Days Night (EP - 1964)
5 Freedom / From A Lover To A Friend (S - 2001)
5 Ever Present Past (S - 2007)
6 Extracts from the Album A Hard Days Night (EP - 1964)
6 Memory Almost Full (LP - 2007)
8 Gone Troppo (LP - 1982)
8 Wake Up My Love / Greece (S - 1982)
11 Back in the U.S. Live 2002 (LP - 2002)
11 Live At The BBC volume 2 (LP - 2013)
12 We All Stand Together / We All Stand Together (Humming Version) (S - 1984)
12 Driving Rain (LP - 2001)
12 The Beatles Vinyl Box (box - 2012)
13 Wrack My Brain / Drumming Is My Madness (S - 1981)
13 Figure Of Eight / Ou Est Le Soleil? (S - 1989)
13 1 (LP - 2000)
13 Amoeba's Secret (S - 2007)
14 The Space Within Us (2006) (LP - 2006)
15 Goodnight Vienna (LP - 1974)
16 Mind Games (LP - 1973)
16 Mind Games / Meat City (S - 1973)
16 Wonderful Christmastime / Rudolph, The Red-Nosed Reggae (S - 1979)
16 Once Upon A Long Ago / Back On My Feet (S - 1987)
16 The Capitol Albums Volume 1 (box - 2004)
17 Double Fantasy (LP - 1980)
17 Let It Be ...Naked (LP - 2003)
18 Spies Like Us / My Carnival (S - 1985)
18 Brainwashed (LP - 2002)
19 Magical Mystery Tour (LP - 1976)
19 Thirty Three and 1/3 (LP - 1976)
19 This Song / Learning How To Love You (S - 1976)
19 Love Songs (LP - 1977)
19 Tripping The Live Fantastic Highlights (LP - 1990)
20 The Best Of George Harrison (LP - 1976)
20 Stop And Smell The Roses (LP - 1981)
20 Paul Is Live (LP - 1993)
20 Love (LP - 2006)
21 Anthology 1 (LP - 1995)
21 Jenny Wren / Summer of '59 (S - 2005)
21 Home Tonight / In A Hurry (S - 2019)
22 With The Beatles (LP - 1963)
22 The Beatles (LP - 1968)
23 Ringo (LP - 1973)
24 Hello, Goodbye / I Am The Walrus (S - 1967)
24 Happy Xmas (War Is Over) / Listen The Snow Is Falling (S - 1972)
24 Electric Arguments (LP - 2008)
26 All My Trials / C Moon (S - 1990)
26 All Things Must Pass (LP - 2010)
27 I Feel Fine / Shes A Woman (S - 1964)
27 Cheer Down / Poor Little Girl (S - 1989)
29 I Want To Hold Your Hand / This Boy (S - 1963)
29 Hey Baby / Lady Gaye (S - 1976)
30 All Things Must Pass (LP - 1970)
30 Band On The Run (LP - 1973)
30 Live at the BBC (LP - 1994)
Klasyka rocka wydana w listopadzie:

1 Are You Lonesome Tonight (Elvis Presley) (S - 1960)
1 Midnight McCartney (Paul McCartney, John Pizzarelli) (cover - 2015)
8 I Only Want to Be with You (Dusty Springfield) (S - 1963)
8 Led Zeppelin IV (Led Zeppelin) (LP - 1971)
10 Nights in White Satin (The Moody Blues) (S - 1967)
14 90125 (Yes) (LP - 1983)
18 Hardwired ...To Self-Destruct (Metallica) (LP - 2016)
21 A Night at the Opera (Queen) (LP - 1975)
22 Albatros (Fleetwood Mac) (S - 1968)
30 The Wall (Pink Floyd) (LP - 1979)
30 Thriller (Michael Jackson) (LP - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/3558904900_1763849158.png

Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology

2025-11-21,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Minęło 30 lat, odkąd projekt Anthology na nowo zdefiniował sposób, w jaki patrzymy na archiwalia muzyczne. Teraz The Beatles powracają z odświeżoną kolekcją i zupełnie nowym, czwartym tomem. Czy dodanie „Now And Then” i wykorzystanie technologii Petera Jacksona to wystarczający powód, by znów sięgnąć do portfela? Jamie Atkins z Super Deluxe Edition sprawdza, czy reedycja naprawia błędy ostatnich box setów i czy w studiu Abbey Road wciąż słychać tę samą, nieskrępowaną radość tworzenia.

Epilog po latach

„To z pewnością punkt kulminacyjny czegoś” – mówi Paul McCartney w dziewiątym odcinku The Beatles Anthology, nowo zmontowanym epilogu upamiętniającym 30-lecie premiery tej serii dokumentalnej. „To znaczy, ułożyliśmy naszą historię. Nie wiem jednak, czy to oznacza koniec”.

Jest rok 1994. McCartney wydaje się być odurzony wizją „co by było, gdyby”, będąc świeżo po sesjach z George’em Harrisonem i Ringo Starrem, podczas których przekształcili garść demówek Johna Lennona w „nowe” piosenki Beatlesów. Jego oczy błyszczą, jakby pozwolił sobie na myśl, że istnieje szansa na stworzenie jeszcze większej ilości nowej muzyki Wielkiej Czwórki.

Harrison podchodzi do sprawy bardziej filozoficznie. „The Beatles będą trwać i trwać” – mówi. „Na tych płytach, w filmach, wideo, książkach oraz w ludzkich wspomnieniach i umysłach. Beatlesi stali się już odrębnym bytem. Myślę, że istnieją bez nas. Grajmy w tę grę w «istnienie» aż do końca początku”.

Złota era nostalgii

W pewnym sensie obaj mają rację. Projekt Anthology – na który złożyły się trzy dwupłytowe zestawy rarytasów wydane między listopadem 1995 a październikiem 1996 roku, emitowany w najlepszym czasie antenowym ośmioodcinkowy dokument oraz (znacznie później) album w twardej oprawie – był radosną i odkrywczą podróżą przez muzykę, historię i osobowości Beatlesów. Zachwycił tych, którzy byli z nimi od początku, i przyciągnął zupełnie nowe pokolenia.

Jak zawsze, ich wyczucie czasu było idealne. Nostalgia wisiała w powietrzu – wystarczy wspomnieć stylizowanie się zespołu Oasis na Lennona czy zalew klasycznych rockowych tytułów na półkach kiosków. Czy mógł być lepszy moment na powrót The Beatles? Nie byli pierwszymi gigantami lat 60., którzy otworzyli swoje archiwalne skarbce – Bootleg Series Boba Dylana ruszyło w 1991 roku, a The Beach Boys dali fanom powód do uśmiechu (SMiLE) zestawem Thirty Years Of Good Vibrations w 1993 – ale to Anthology wyznaczyło nowy standard dla wydawnictw archiwalnych.

Wcześniej nieznane momenty geniuszu, szczegółowe notatki Marka Lewisohna, wykwintna oprawa graficzna Klausa Voormanna, te pękate białe pudełka na CD – wszystko w Anthology sprawiało wrażenie produktu klasy premium. Ta ekskluzywność miała odzwierciedlenie w ówcześnie zaporowej cenie zestawów 2CD (chyba że, tak jak autor tej recenzji, wykorzystało się lukę w ofercie powitalnej Britannia Music Club, by zdobyć wszystkie trzy tomy za darmo).

Współczesny rynek i rozczarowania fanów

Od tego czasu luksusowe, drenujące portfele box sety stały się codziennością, przez co oryginalne Anthology wydaje się dziś nieco staroświeckie. Co więcej, odrzuty z sesji i wersje alternatywne, które trafiły na nowsze edycje „Super Deluxe” poszczególnych albumów Beatlesów, sprawiły, że ich odpowiedniki z Anthology – często będące sklejką kilku ujęć wypolerowaną przez perfekcjonistę George’a Martina – brzmią dziś przestarzale.

Zapowiedź jubileuszowej edycji Anthology rozbudziła nadzieje na więcej skarbów z archiwów Abbey Road, a w świetle niesamowitego serialu Get Back Petera Jacksona – także na odświeżoną i rozszerzoną serię dokumentalną. Pomijając jednak Get Back, ostatnie ruchy obozu Beatlesów zdradzają niepokojący brak zrozumienia potrzeb fanów.

Brak płyty Blu-ray w boksie Revolver zirytował audiofili, a zestaw Let It Be był niepotrzebnie skąpy w kwestii materiałów dodatkowych (outtakes). Wciąż czekamy na dawno obiecane wydanie filmu Let It Be Michaela Lindsay-Hogga na DVD/Blu-ray oraz na domowe wydanie koncertu na dachu. Rozszerzone wersje „Czerwonego” i „Niebieskiego” albumu zdawały się mieć priorytet nad wciąż zaginionym boksem Rubber Soul, a do tego doszedł chaos związany z reedycją winylowego zestawu In Mono.

Szansa na odkupienie: Anthology 4

Reedycja Anthology była szansą na przełamanie tej passy, ale nie do końca się to udało. Oryginalne trzy tomy zostały zremasterowane (taka jest przynajmniej oficjalna wersja – wrócimy do tego), a dołączył do nich czwarty tom.

Anthology 4 zawiera 36 utworów na dwóch płytach CD (lub trzech LP) – z czego 13 to nagrania wcześniej niepublikowane. Znajdziemy tu też nowe remiksy dwóch singli „Threetles” z lat 90. – „Free As A Bird” i „Real Love” – oraz ich spóźnionego „brata”, utworu „Now And Then” z 2022 roku. Początkowo wydawało się, że jedynym sposobem na zdobycie tych „nowych” nagrań będzie zakup całego zestawu. W internecie słusznie zawrzało, co skłoniło Apple do podjęcia zdroworozsądkowej decyzji o sprzedaży Anthology 4 jako osobnego wydawnictwa.

Co mogło się znaleźć w zestawie?

Każdy fan ma własną wizję ulepszenia Anthology, ale czy tak trudno byłoby zaprezentować wszystkie oryginalne utwory w całości, zamiast edycji George’a Martina, i dodać po jednym dysku z niepublikowanym materiałem do każdego z trzech tomów?

Wystarczyłoby wziąć te 13 utworów z Anthology 4, dorzucić wciąż niedostępne nigdzie indziej strony B singli „Free As A Bird” i „Real Love”, a następnie sięgnąć po: oczyszczone taśmy z przesłuchania dla Decca, wczesne nagrania koncertowe i sesje BBC, piosenki pominięte w dotychczasowych edycjach deluxe (na początek np. 27-minutowy „Helter Skelter”, „Revolution” (Take 20), „Suzy Parker”, „The Palace Of The King Of The Birds” i „Watching Rainbows”) i – tak, powiem to głośno – „Carnival Of Light”. Wtedy mielibyśmy reedycję Anthology, o której huczałoby w całym Pepperlandzie.

Być może stanowisko obozu Beatlesów w sprawie tego mitycznego, niepublikowanego utworu jest wymowne. Giles Martin w niedawnym wywiadzie dla Uncut znów droczył się z fanami, twierdząc, że nagranie nie nadaje się do wydania („To John Lennon uderzający w kowadło przez dłuższy czas”, „to instalacja dźwiękowa” – wchodzę w to, Giles!) i sugerując, że fani Beatlesów są rozpieszczeni, wciąż się go domagając. Rzecz w tym, że każdy zainteresowany usłyszeniem tego utworu rozumie ducha, w jakim został nagrany i jest świadomy, że nie zmieni on biegu historii muzyki.

Jak jednak powiedział tata Gilesa, odnosząc się do nagrań z lata 1960 roku ze Stuartem Sutcliffe’em na basie (zamieszczonych na Anthology 1), liczy się „wartość historyczna”. Tak samo jest z „Carnival Of Light” – bo kiedy indziej największy i najlepszy zespół popowy na świecie był tak mocno zaangażowany w rodzącą się kontrkulturę? Decyzja kilku dyrektorów Apple o tym, co jest „wartościowe”, trąci tym samym dziwnym lekceważeniem fanów, które leży u podstaw ich ostatnich, zastanawiających pomyłek.

Radość tworzenia i studyjna atmosfera

Mimo narzekań, „nowe” utwory na Anthology 4 pokazują dokładnie, dlaczego tak bardzo nam na tym zależy. Jeśli to ma być „wyskrobywanie resztek z dna beczki”, to poproszę o drewnianą łyżkę i dokładkę.

Przedmowa do zestawu pochodzi z wywiadów przeprowadzonych z byłym rzecznikiem prasowym zespołu, Derekiem Taylorem, w 1996 roku. „Bycie w pobliżu Beatlesów było wówczas absolutną rewelacją, ponieważ uosabiali radość, czystą radość” – mówi Taylor. To uczucie pulsuje w większości utworów na pierwszej płycie Anthology 4. Piosenki często rozpadają się w salwach śmiechu, gdy mylone są teksty lub fałszują harmonie; nie czuć tu presji, tylko lekką, nieskrępowaną kreatywność. Nigdy nie dowiemy się, jak dokładnie to było być świadkiem tej nieustającej doskonałości i innowacji, ale ten materiał przybliża nas do tego poczucia bardziej niż cokolwiek innego.

Pierwsze kilka piosenek będzie znanych zagorzałym fanom „Fabs”, ponieważ zostały wydane w cyfrowym zestawie Bootleg Recordings 1963 w 2013 roku. Od razu trafiamy do Abbey Road rankiem 11 lutego 1963 roku. Do końca dnia nagrali 12 piosenek na swój debiutancki album, Please Please Me. „I Saw Her Standing There – Take 2” brzmi jak zespół zdeterminowany, by zaznaczyć swoją obecność. Daleko mu do ostatecznego kształtu – wokal McCartneya ma w sobie coś z maniery estradowej z przesłuchania Decca, chórki Lennona są nieco poza tempem, a całość grozi rozpadem w przerwie instrumentalnej – ale surowa ekscytacja i postawa niosą to dalej. Wkrótce osiągną cel, co pokazuje „Money (That’s What I Want) (RM7 undubbed)” – nagrany zaledwie kilka miesięcy później (18 lipca, dla With The Beatles), ale lata świetlne do przodu pod względem dojrzałości. To znane nam główne ujęcie, ale bez dogrywek fortepianu George’a Martina, co pozwala niezwykłemu wokalowi Lennona – pełnemu zadziornego, liverpoolskiego soulu – zabłysnąć pełnym blaskiem.

Od wpadek do perfekcji

Do października tego roku wszelka początkowa trema znika, a prawdziwa zabawa dopiero się zaczyna. „Nie denerwuj się, John” – żartuje McCartney. „Nie denerwuję się” – odwarkuje Lennon. Zaczynają „This Boy (Takes 12 and 13)” (pierwszy raz wydane na singlu CD „Free As A Bird”), który szybko wykoleja się, gdy McCartney zbyt mocno wchodzi w swoją partię harmoniczną. Zbierają się do kolejnego cudownego podejścia, znów przerwanego, gdy chórki idą nie tak – następuje wybuch szczerego, niepohamowanego śmiechu. Dwa ujęcia później trafiają w punkt.

W lutym kolejnego roku atmosfera jest jeszcze luźniejsza. „Tell Me Why (Takes 4 and 5)” zaczyna się od Ringo hałasującego na perkusji, harmonii układanych na poczekaniu i – jak szybko dorastają – odrobiny zuchwalstwa w odpowiedzi na dyrektywy Martina. Podejście czwarte natychmiast się rozpada, ale piąte pędzi naprzód, napędzane werwą i poczuciem grupy całkowicie zakochanej w tym, co robi. Nie jest to w żadnym razie ich najlepsza piosenka, ale gdyby przysłowiowi kosmici wylądowali kiedyś na Ziemi, moglibyśmy zagrać im właśnie to nagranie, by wytłumaczyć fenomen władzy, jaką Beatlesi mają nad nami.

Nagrany później tego samego dnia „If I Fell (Take 11)” to delikatne, wzruszająco chwiejne ujęcie, podkreślające wrażliwość leżącą u podstaw prośby Lennona o upewnienie. „O coś takiego ci chodziło?” – pyta Harrison poza mikrofonem po pierwszej próbie swojego końcowego ozdobnika – jak najbardziej, George!

Moment chwały Ringo nadchodzi z elektryzującym pierwszym ujęciem „Matchbox”, nagranym 1 czerwca 1964 roku w obecności autora piosenki, wielkiego Carla Perkinsa. Utwór iskrzy i swinguje z energią, której brakuje w znanej, oficjalnej wersji. Tymczasem więcej wesołości panuje przy „Every Little Thing (Takes 6 and 7)”, gdy pierwsze wykonanie zostaje przerwane przez beknięcie McCartneya do mikrofonu, podczas gdy świetne drugie ujęcie rozpada się przez atak śmiechu. Z kolei pierwsza próba „I Need You” Harrisona (nagrana 15 lutego 1965 roku, jeszcze bez nagłych akcentów wah-wah) jest lekką i przyjemną rozkoszą, dopóki nie mylą się akordy, bas nie zaczyna błądzić, a w studiu nie rozlewa się wesołość, która ostatecznie udziela się wokaliście. „Lonnie pożałuje, że tego nie zaśpiewał” – żartuje Lennon, nawiązując do utrzymanego w stylu skiffle trzeciego ujęcia „I’ve Just Seen A Face”. Ale za tak szalone granie trzeba zapłacić cenę, o czym przekonuje się Lennon („Zerwałem strunę”). Humor i ciepło tych sesji to nie tylko radość słuchania dzisiaj, ale też w pewnym stopniu wyjaśnienie szybkiego postępu zespołu – najwyraźniej studio było zrelaksowanym i wyrozumiałym środowiskiem, w którym czuli się swobodnie, by popełniać błędy i eksperymentować.

To pomogło w ogromnych krokach naprzód, takich jak „In My Life” Lennona. Mamy tu pierwsze ujęcie, nagrane 18 października 1965 roku – z pewnością zapowiedź zestawu deluxe Rubber Soul, jeśli wciąż jest w planach. Wokal Lennona jest nieco manieryczny, jakby był on całkowicie świadomy geniuszu piosenki, a jednocześnie nadmiernie ostrożny, wciąż szukając na nią sposobu. A dla tych z nas, którzy zawsze uważali barokową, przyspieszoną partię fortepianu George’a Martina za nieco przytłaczającą, fascynujące jest usłyszenie tej sekcji pozostawionej szeroko otwartej. Nagrany trzy dni później, niemal instrumentalny „Nowhere Man (First Version – Take 2)” to kolejny pewniak na przyszłe wydawnictwa Rubber Soul, oferujący wgląd w zakres wpływu The Byrds i przebłysk alternatywnego otwarcia a cappella.

Późniejsze sesje i Anthology 4

Dalej następuje seria piosenek zaczerpniętych z boksów Revolver i Sgt Pepper’s, zanim niepublikowane rarytasy powrócą z „Baby, You’re A Rich Man (Takes 11 and 12)”. W tym momencie jakakolwiek fasada profesjonalizmu dawno zniknęła. Lennon i McCartney proszą o „żywicę konopną” (haszysz), a McCartney dodaje: „Mamy to nagrane dla sądu na jutro”, prawdopodobnie na użytek Micka Jaggera, który był obecny na sesji po tym, jak dzień wcześniej on i Keith Richards nie przyznali się do zarzutu posiadania narkotyków w sądzie w Chichester. Podejście 11 zostaje szybko porzucone po głośnym intro na pianinie, ale następne ujęcie było tym, które później zgrano do dogrywek. Słuchanie go bez produkcyjnych „dzwonków i gwizdków” uwydatnia jego korzenie R&B, z zespołem tworzącym groove, z którego dumni byliby Booker T & The MGs, a także akcentuje kontrast między łagodnymi zwrotkami a surową agresją refrenów. Ich postęp jako instrumentalistów podkreśla ekscytujący „Hey Bulldog (Take 4 – Instrumental)”, pomimo twierdzenia Lennona, że utwór „balansuje między bluesem a komedią”.

Próba „All You Need Is Love” z 24 czerwca – dzień przed tym, jak zespół wykonał piosenkę jako wkład Wielkiej Brytanii w globalną transmisję Our World – zawiera dużo chaosu i hałasu oraz typowego dla Lennona nonsensu („Królowa Małgorzata miała na sobie nocną koszulę z niskimi piórami”), zanim artysta dostarcza pięknie senną partię wokalną. Gdzie indziej instrumentalny podkład „The Fool On The Hill” McCartneya zachwyca, a wyizolowana partytura „I Am The Walrus” George’a Martina na osiem skrzypiec, cztery wiolonczele, trzy rogi i klarnet kontrabasowy ujawnia dotąd ukryte głębie.

Technologia: Błogosławieństwo czy przekleństwo?

Wcześniej niepublikowane utwory na Anthology 4 zamykają remiksy „Free As A Bird” i „Real Love” z 2025 roku, które wykorzystują dzisiejszą technologię do wzmocnienia wokali Lennona. Efekt jest nieco dezorientujący, przez co „Free As A Bird” wydaje się w rezultacie jakoś bardziej płaski. Mimo to pozbyto się części blasku oryginału z połowy lat 90., a dodane ozdobniki gitarowe i chórki sprawiają, że jest to ciekawa nowa wersja. „Real Love” to bardziej odważna przebudowa, tracąca niektóre zagrywki gitarowe Harrisona i używająca oprogramowania (prawdopodobnie MAL), przez co wokal Lennona brzmi niemal nierozpoznawalnie.

Pomimo twierdzeń, że istniejące płyty Anthology zostały „zremasterowane”, od samego początku jest oczywiste, że użyto technologii Petera Jacksona w całym materiale. Nowe wersje „That’ll Be The Day” i „In Spite Of All The Danger” odzyskały wcześniej brakujący środek pasma, co zapewnia pełniejsze brzmienie, a wokale są czystsze i wysunięte na pierwszy plan. To samo dotyczy praktycznie wszystkiego w tym zestawie, powielając ogólny modus operandi dotychczasowych remiksów Gilesa Martina. Szczególnie interesujące dla tych, którzy wypatrują przyszłych wydawnictw, będą szumiące gitary i wyraźniejsze wokale w solowym momencie Harrisona na Shea Stadium („Everybody’s Trying To Be My Baby”) oraz remiks pierwszego ujęcia „I’m Looking Through You”, który w porównaniu do miksu z Anthology 2 wydaje się pozytywnie trójwymiarowy, co dobrze wróży dla boksu Rubber Soul.

Epilog: Odcinek dziewiąty

A co z długo oczekiwanym dziewiątym odcinkiem serii Anthology? Po pierwsze, każdy, kto szuka rewelacji na miarę Get Back, powinien nieco ostudzić swoje beatlesowskie emocje – jest to zasadniczo bonusowy materiał z dodatkowej płyty DVD Anthology ułożony w narrację – ale zawiera wystarczająco dużo niepublikowanych ujęć, by zadowolić fanów. Wśród znanych fragmentów wywiadów wplecione są perełki, które można przegapić mrugnięciem oka, takie jak klip Paula grającego akustyczne „Helter Skelter”, nakręcony podczas sesji do „Białego Albumu” 11 czerwca 1968 roku na potrzeby promocyjnego wideo Apple.

Nagrania przedstawiające trzech Beatlesów razem są bardzo odkrywcze. Kiedy trzej pozostali przy życiu muzycy siedzą razem przy stole, wydają się wracać do starych, znanych dynamik. Siedząc z George’em Martinem za konsoletą w Studio 2 na Abbey Road, Harrison nieumyślnie zapowiada humor „burzący czwartą ścianę” z serialu The Office Ricky’ego Gervaisa: patrząc w kamerę i wzdrygając się, gdy wchodzi intro do „You Never Give Me Your Money”, po czym marudzi do nieubawionego McCartneya: „Trochę kiczowate”. Gdzie indziej, gdy szczery McCartney zastanawia się nad swoją nieustającą etyką pracy, Harrison mówi z kamienną twarzą: „Skończyły mu się konkursy piękności do oceniania”. Podczas sesji „Free As A Bird” widzimy McCartneya improwizującego jazzowy scat naśladujący śpiew ptaków, podczas gdy Harrison siedzi obok niego niewzruszony. Inny szczery moment pojawia się, gdy Harrison ujawnia, że aby powstrzymać George’a Martina i Geoffa Emericka przed zakończeniem sesji o 17:30, menedżer zespołu Mal Evans kiedyś dosypał do dzbanka z herbatą środków pobudzających.

Ale to materiały z sesji „Threetles” sprawiają, że dziewiąty odcinek Anthology jest pozycją obowiązkową dla fanów. Dodatkowe sceny oferują ujawniające i często autentycznie wzruszające spostrzeżenia, zwłaszcza podczas nagrywania „Now And Then”, gdy trzej mężczyźni godzą się z nieobecnością Lennona.

„Paul i ja zagramy na kilku stadionach w przyszłym roku” – żartuje Harrison. McCartney odpowiada, niemal do siebie: „Myślę, że dalibyśmy radę”. „Ja będę sędzią” – proponuje Ringo. Chemia jest tam wciąż obecna, tak jak była zawsze; co każda nuta Anthology jasno pokazuje. „Być wtedy w ich pobliżu, to było istne niebo” – mówi Derek Taylor w przedmowie do Anthology 4. Nie wątpimy w to ani przez chwilę.


Więcej na temat Anthology:
2025-11-21: Gdzie jest „Carnival of Light”? Blaski i cienie jubileuszowej edycji Anthology,
2025-11-20: Rozszerzona kolekcja "Anthology" to prawdziwa skarbnica Beatlesowskiego geniuszu,
2025-11-18: Jools Holland: Człowiek, który zadawał pytania,
2025-11-18: To było 30 lat temu… – nowy rozdział Antologii The Beatles,
2025-11-17: The Beatles Anthology – Nowy Odcinek – Pierwsze Spojrzenie!,
2025-11-11: Nowe Spojrzenie na Antologię w magazynie Uncut: The Beatles 30 Lat Później,
2025-10-24: Wczesne plany albumów Anthology,
2025-10-24: Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”,
2025-10-14: Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?,
2025-09-25: Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów,
2025-08-27: George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę,
2015-11-21: The Beatles „Anthology 1” – 20 lat później. Najlepsze wczesne rarytasy Wielkiej Czwórki,
2007-01-04: Czy Paul dokonczy beatlesowską piosenkę "Now And Then",
2005-08-23: Now And Then - powrót Beatlesów po raz trzeci?,
2002-09-25: Premiera polskiej wersji Antologii,
1996-04-21: Beatlesi więksi...od The Beatles!,
1995-11-21: Recenzja "Anthology 1",
1995-07-10: Szkice Klausa Voormana do Anthology,
1995-03-31: Słynne zdjęcie The Threatles,
1995-03-29: Trzej Beatlesi w jednej kawiarni.,
1995-03-20: Prace nad piosenką Now and Then,
1995-02-06: Nagrywanie piosenki Lennona - Real Love,
1994-06-23: The Threetles nagrywają we Friar Park ,
1994-06-22: The Threetles nagrywają "Now And Then" w Młynie u Paula McCartneya,
1994-02-11: Historyczna sesja reaktywacyjna The Beatles,
1977-10-06: John nagrywa dema "Mirror Mirror (On The Wall)" oraz "Real Love".,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-11-23 17:53:40,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl