Aktualnosci roku 2025

21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
7 lis Paul McCartney zapowiada WINGS – nową kompilację z 32 utworami zespołu
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisaemł piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
7 kwi John Lennon według siostry Julii
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w paĽdzierniku:

3 Extra Texture - Read All About It (LP - 1975)
3 Say, Say, Say / Ode To A Koala Bear (S - 1983)
3 Working Class Hero - The Definitive Lennon (LP - 2005)
3 Ocean's Kingdom (LP - 2011)
4 Walls And Bridges (LP - 1974)
4 Whatever Gets You Thru The Night / Beef Jerky (S - 1974)
5 Love Me Do / P.S. I Love You (S - 1962)
5 John Lennon Signature Box (LP - 2010)
7 Liverpool Oratorio (LP - 1991)
8 Imagine (LP - 1971)
8 Queenie Eye (S - 2013)
14 Lennon Legend: The Very Best of John Lennon (DVD - 2003)
14 New (LP - 2013)
15 A Dose Of Rock 'n' Roll / Cryin' (S - 1976)
16 The Singles Collection (2019) (box - 2019)
17 Pipes Of Peace (LP - 1983)
19 Photograph / Down And Out (S - 1973)
22 Give My Regards To Broad Street (LP - 1984)
23 My Bonnie / The Saints (S - 1961)
23 Best Of Dark Horse (LP - 1989)
23 Ringo Live at Soundstage (LP - 2007)
24 Cold Turkey / Don't Worry Kyoko (S - 1969)
24 Shaved Fish (LP - 1975)
26 Helen Wheels / Country Dreamer (S - 1973)
26 Wide Prairie (LP - 1998)
27 Lennon Legend (LP - 1997)
28 New (Collector's Edition) (LP - 2014)
31 Something / Come Together (S - 1969)
Klasyka rocka wydana w paĽdzierniku:

1 The Tide Is High (Blondie) (S - 1980)
2 Atom Heart Mother (Pink Floyd) (LP - 1970)
3 Out Of The Blue (ELO) (LP - 1977)
4 Hit The Road Jack (Ray Charles) (S - 1961)
5 Śniadanie u Tiffany'ego () ( - 1961)
5 Red (King Crimson) (LP - 1974)
10 In the Court of the Crimson King (King Crimson) (LP - 1969)
11 Without You (Harry Nilsson) (S - 1971)
11 Far Far Away (Slade) (S - 1974)
22 Led Zeppelin II (Led Zeppelin) (LP - 1969)
24 Too Much Heaven (Bee Gees) (S - 1978)
28 News of the World (Queen) (LP - 1977)
29 Exit...Stage Left (Rush) (LP - 1981)
29 The Girl Is Mine (Michael Jackson) (S - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/8743386400_1758489365.png

Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu

2025-09-21,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Recenzja z Variety, Tekst: Owen Gleiberman

Reżyser Kevin Macdonald serfuje po kanałach wczesnych lat 70., w zdumiewający sposób wciągając nas w świat Johna i Yoko oraz w klimat całej epoki.


Więcej niż kolejny portret

Widziałem już dokumenty, które ukazywały fascynujące oblicza Johna Lennona. Był wśród nich „The U.S. vs. John Lennon” (2006), będący kroniką jego politycznego aktywizmu i prób deportacji przez administrację Nixona, czy najnowszy „The Lost Weekend: A Love Story” (2022), portret związku artysty z May Pang. Jednak „One to One: John & Yoko”, mimo swojego niepozornego tytułu, jest być może najznakomitszym i najbardziej porywającym z tych portretów, skupionych na konkretnym wycinku jego życia. „The Lost Weekend” pokazał nam oblicze Lennona, które dotąd pozostawało w cieniu (łącznie z jego skłonnością do przemocy, o której rzadko mówiło się poza skandalizującą biografią Alberta Goldmana „The Lives of John Lennon”). „One to One” z kolei opowiada o okresie tuż przed „straconym weekendem”, poczynając od sierpnia 1971 roku. To wtedy John i Yoko przenieśli się z wiejskiej posiadłości pod Londynem do Nowego Jorku, gdzie przez półtora roku mieszkali w niewielkim apartamencie w West Village (do słynnej Dakoty wprowadzili się dopiero później).

Zanurzenie w epoce

Lennon żył wtedy pełnią życia – chłonął energię metropolii, gościł w amerykańskich talk-showach, jak ten prowadzony przez Mike'a Douglasa, i rozkoszował się względnym spokojem po chaosie związanym z The Beatles. Wiele z tych obrazów wydaje się znajomych. Jednak „One to One” to dzieło wybitnego i chwilami zuchwałego szkockiego reżysera Kevina Macdonalda (twórcy m.in. „Czekając na Joe”, „Ostatniego króla Szkocji” czy „Whitney”), który wciąga nas w świat Johna Lennona i klimat tamtych lat w absolutnie niezwykły sposób.

Telemaniak w awangardzie

Punktem wyjścia dla filmu jest fakt, o którym Lennon mówił otwarcie, lecz który większości z nas wlatywał jednym uchem, a wylatywał drugim – mianowicie to, że po przeprowadzce do Nowego Jorku i zakochaniu się w Ameryce, stał się telemaniakiem. Zawsze wydawało mi się to dość zabawne, bo przecież na początku lat 70. Lennon wciąż był ikoną kontrkultury, stojącą na czele ruchów protestacyjnych. A jednak jego przyznanie, że ulubioną rozrywką stało się dla niego bezmyślne wpatrywanie się w telewizor, zapowiadało – na długo przed jego najsłynniejszymi dokonaniami – kierunek, w którym zmierzała cała kultura.

Wszystko jest spektaklem

Lennon potrafił być idealistą w polityce („Nic, za co warto zabijać lub umierać, i żadnej religii też...”), ale pod wieloma względami był rasowym cynikiem, zanurzonym w antyromantyzmie swojego cierpkiego postrzegania rzeczywistości (wystarczy wsłuchać się w tekst „Revolution”). Na tym właśnie polega telewizyjne uzależnienie pewnego typu inteligentów, zwłaszcza w tamtych czasach: na skakaniu po kanałach – od reklam, przez tandetne programy, po wiadomości opakowane jak produkt komercyjny. Chłonie się to wszystko jak gąbka, a jednocześnie subtelnie się tym gardzi, uczestnicząc w dekadenckim rytuale zachodniego kanapowca, który traktuje wszystko pod słońcem jak telewizyjne show.

Intymna przestrzeń

John i Yoko nie byli kanapowcami – byli „łóżkowcami”. Macdonald ze swoim zespołem stworzył zdumiewająco wierną rekonstrukcję ich dwupoziomowego, białego mieszkania przy Bank St. 105. Nigdy nie widzimy go z lokatorami, ale gdy kamera sunie po wnętrzu, dostrzegamy każdy detal: łóżko, stojący u jego stóp telewizor i porozrzucane rekwizyty ich codzienności (gitary, ubrania, wzmacniacz, maszynę do pisania, gazety, magazyny, poszewkę ze Snoopym). „One to One” jest pełen prywatnych nagrań i niepozowanych zdjęć, a mając przed oczami tę makietę, niemal widzimy, jak oglądani przez nas John i Yoko wpisują się w jej wnętrze.

Moc ostatniego koncertu

Macdonald nadaje ramy tamtemu okresowi także w inny, kluczowy sposób. Tytuł filmu nawiązuje do dwóch koncertów charytatywnych, które Lennon zagrał w Madison Square Garden z zespołem Plastic Ono Elephant’s Memory Band 30 sierpnia 1972 roku. Był to jego ostatni pełnowymiarowy występ na żywo, a to, co uderza, gdy ogląda się go dzisiaj, to potężna moc tej muzyki. Zespół brzmiał fenomenalnie – ostro i żywiołowo, gdy Lennon prowadził go od otwierającego „New York City”, przez „Instant Karma” i „Come Together”, aż po surową, niemal bolesną epifanię wykonania „Mother” zdartym głosem.

Moralistyczny kac lat 70.

Muzyka nadaje filmowi rytm i pęd. Podobnie działa jednak sposób, w jaki Macdonald, nawiązując do telewizyjnego nałogu Lennona, ukazuje obrazy epoki w formie nieustannego montażu, przypominającego zmienianie kanałów. Widzimy Nixona i serial „Waltonowie”, bunt w więzieniu Attica, Jerry'ego Rubina w programie Phila Donahue, reklamę sosu Ragu, zamach na George'a Wallace'a i powrót Charliego Chaplina z wygnania. Te medialne migawki intrygują zawieszoną w powietrzu atmosferą tamtych lat. W latach 1971–1972 rodziła się nowa prawica, choć nikt jeszcze tego nie dostrzegał, a mesjanistyczne hasła kontrkultury („Zmieniamy świat, stary!”) zaczynały tracić moc, czego również nikt jeszcze nie był świadom. To był wielki, moralistyczny kac.

Rewolucja, która spaliła na panewce

To uczucie staje się namacalne, gdy film dokumentuje relację Johna i Yoko z Jerrym Rubinem, celebrytą z procesu „chicagowskiej siódemki”, który zbyt mocno upajał się swoją sławą. Jeśli Abbie Hoffman był yippisem-psotnikiem, Rubin był yippisem-kombinatorem – handlarzem rewolucji, który wobec każdej publiczności czuł się wyższy. Mimo to zdołał uwieść Lennona i namówić go do współpracy, która zaczęła się od występu na wiecu „Uwolnić Johna Sinclaira” w Ann Arbor. Oglądamy unikatowe fragmenty z tego legendarnego koncertu i trzeba przyznać, że Lennon śpiewający „John Sinclair” („To niesprawiedliwe, John Sinclair, / Siedzieć w pace za to, że łapiesz w płuca wiatr”) nie wypada na nich najlepiej. Akcja jednak odniosła skutek – założyciel Partii Białych Panter wyszedł na wolność po odsiedzeniu części 10-letniego wyroku za marihuanę. Rubin, który zaprzyjaźnił się z Lennonem, przekonał go do trasy „Free the People” – wędrownego cyrku, łączącego rock and rolla z politycznym protestem. Ostatecznie jednak cały projekt spalił na panewce.

Prawda z taśm

Dowiadujemy się dlaczego, gdy ze zdumieniem przysłuchujemy się rozmowom telefonicznym Johna i Yoko, których transkrypcje pojawiają się w filmie na czarnym tle. Telefon Lennona był już wówczas na podsłuchu FBI i można przypuszczać, że nagrania te (choć twórcy tego nie potwierdzają) pochodzą właśnie z tych tajnych archiwów. Nie ma w nich jednak nic skandalizującego. Jesteśmy świadkami komicznej próby zorganizowania przez asystentkę Yoko roju insektów do jej instalacji artystycznej. Przysłuchujemy się, jak Lennon wykłada swoje purystyczne poglądy polityczne Allenowi Kleinowi, menedżerowi, który przyczynił się do rozpadu The Beatles. Klein jest zbyt doświadczony, by dać się wciągnąć w radykalne mrzonki Lennona, ale i zbyt sprytny, by w mgnieniu oka nie odwrócić kota ogonem i nie udawać, że on też czuje tego ducha (oto mroczna istota bycia menedżerem). Słyszymy performatywne, lewicowe tyrady Jerry'ego Rubina, który próbuje wzbudzić w innych poczucie winy. Przede wszystkim jednak dociera do nas, jak jowialnym i otwartym człowiekiem, mimo wbudowanego „wykrywacza bzdur”, był Lennon.

Perspektywa Yoko

Dowiadujemy się też, jak wnikliwą obserwatorką była Yoko i jak bardzo czuła się wykluczona przez Beatlesów („Ignorowali mnie”). Jednym z emocjonalnych wątków filmu jest to, jak bardzo John wyprzedzał swoje czasy, przedkładając pragnienia Yoko nad własne. Do Nowego Jorku przyjechali przecież, by odnaleźć Kyoko – córkę Yoko z drugiego małżeństwa, z którą straciła kontakt (wychowywała się ona pod zmienioną tożsamością w chrześcijańskiej sekcie). Zamieszkali w skromnym, artystycznym mieszkaniu, bo tego chciała Yoko. Pochodząc z zamożnej rodziny, nie odnajdywała w wiejskiej rezydencji tej samej magii, co wywodzący się z klasy robotniczej John.

Chodząca sprzeczność

„One to One” ukazuje też bliską przyjaźń Lennona z Eltonem Johnem, choć tu film pozwala sobie na małe oszustwo, bo ich relacja zacieśniła się później – w latach 1973–1974, kiedy wydali swój porywający duet „Whatever Gets You Through the Night”. To jednak drobiazg, bo w życiu Johna Lennona niewiele było rzeczy prostych czy spójnych. Na początku lat 70. był chodzącą sprzecznością: radykałem, który przesiadywał przed telewizorem; potężną gwiazdą rocka, oddaną awangardowej żonie, a jednocześnie nie tracącą nic ze swojej szorstkiej, libertyńskiej natury; Brytyjczykiem z krwi i kości, który stał się uosobieniem nowojorczyka. Wszystkie te sprzeczności rezonują w „One to One”, czyniąc go jednym z tych rzadkich dokumentów rockowych, które po prostu trzeba zobaczyć.

*2024-09-30
Więcej na temat One to One: John & Yoko:
2025-09-24: Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”,
2025-09-23: Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia,
2025-09-21: Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu,
2025-09-10: Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-10-02 23:36:59,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl