Aktualnosci roku 2025

21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
7 lis Paul McCartney zapowiada WINGS – nową kompilację z 32 utworami zespołu
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisaemł piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
16 maj Gitara za milion dolarów.
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
7 kwi John Lennon według siostry Julii
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w paĽdzierniku:

3 Extra Texture - Read All About It (LP - 1975)
3 Say, Say, Say / Ode To A Koala Bear (S - 1983)
3 Working Class Hero - The Definitive Lennon (LP - 2005)
3 Ocean's Kingdom (LP - 2011)
4 Walls And Bridges (LP - 1974)
4 Whatever Gets You Thru The Night / Beef Jerky (S - 1974)
5 Love Me Do / P.S. I Love You (S - 1962)
5 John Lennon Signature Box (LP - 2010)
7 Liverpool Oratorio (LP - 1991)
8 Imagine (LP - 1971)
8 Queenie Eye (S - 2013)
14 Lennon Legend: The Very Best of John Lennon (DVD - 2003)
14 New (LP - 2013)
15 A Dose Of Rock 'n' Roll / Cryin' (S - 1976)
16 The Singles Collection (2019) (box - 2019)
17 Pipes Of Peace (LP - 1983)
19 Photograph / Down And Out (S - 1973)
22 Give My Regards To Broad Street (LP - 1984)
23 My Bonnie / The Saints (S - 1961)
23 Best Of Dark Horse (LP - 1989)
23 Ringo Live at Soundstage (LP - 2007)
24 Cold Turkey / Don't Worry Kyoko (S - 1969)
24 Shaved Fish (LP - 1975)
26 Helen Wheels / Country Dreamer (S - 1973)
26 Wide Prairie (LP - 1998)
27 Lennon Legend (LP - 1997)
28 New (Collector's Edition) (LP - 2014)
31 Something / Come Together (S - 1969)
Klasyka rocka wydana w paĽdzierniku:

1 The Tide Is High (Blondie) (S - 1980)
2 Atom Heart Mother (Pink Floyd) (LP - 1970)
3 Out Of The Blue (ELO) (LP - 1977)
4 Hit The Road Jack (Ray Charles) (S - 1961)
5 Śniadanie u Tiffany'ego () ( - 1961)
5 Red (King Crimson) (LP - 1974)
10 In the Court of the Crimson King (King Crimson) (LP - 1969)
11 Without You (Harry Nilsson) (S - 1971)
11 Far Far Away (Slade) (S - 1974)
22 Led Zeppelin II (Led Zeppelin) (LP - 1969)
24 Too Much Heaven (Bee Gees) (S - 1978)
28 News of the World (Queen) (LP - 1977)
29 Exit...Stage Left (Rush) (LP - 1981)
29 The Girl Is Mine (Michael Jackson) (S - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/9803294600_1760694479.png

„Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe

2025-10-14,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Na łamach magazynu „Rolling Stone” Rob Sheffield przekonuje, że za sprawą nowego, obszernego wydawnictwa pudełkowego, słaby album Johna Lennona Sometime in New York City przerodził się w fascynującą całość. Autor recenzuje zestaw, który rzuca nowe światło na burzliwy, nowojorski okres w życiu Johna i Yoko.

Ocena 4/5

Power to the People to portret Johna i Yoko jako młodej pary, która z impetem wkroczyła do Nowego Jorku, nawiązując przyjaźnie z lokalnymi radykałami, oszustami i postaciami z artystycznej bohemy. W październiku 1971 roku John Lennon kończy 31 lat, ma na koncie swój pierwszy pobeatlesowski sukces w postaci albumu Plastic Ono Band i lada moment ma zdobyć szczyty list przebojów z nowiutkim Imagine. Mimo to, on i Yoko Ono nudzą się w swojej wystawnej angielskiej posiadłości Tittenhurst Park, nawet po zbudowaniu tam studia i nagraniu większości materiału na Imagine. Jak sam kwituje, wzruszając ramionami: „Nie odpowiadała nam rola Pana i Pani na włościach”.

Tak więc John i Yoko przenoszą się do Nowego Jorku i wynajmują niewielkie mieszkanie w West Village. Chłoną elektryzującą energię miasta, mając za sąsiadów Boba Dylana i Allena Ginsberga. Zaczynają nosić berety, by zamanifestować swoją nową, bojową tożsamość rewolucjonistów. Dają się wciągnąć w grę każdemu lokalnemu hipisowskiemu naciągaczowi, odhaczając kolejne punkty na liście kontrkulturowych doświadczeń. Opuszczają dom i świetnie się bawią. Już nigdy tam nie wrócą. „Powrót do Anglii jest jak podróż do Danii” – narzeka John. „A ja nie chcę mieszkać w Danii!”.

Power to the People gromadzi muzykę, którą stworzyli podczas swoich radykalnych nowojorskich dni. To gigantyczne wydawnictwo pudełkowe, którego producentem i dyrektorem kreatywnym jest ich syn, Sean Ono Lennon, zawiera dziewięć płyt CD, trzy Blu-Raye oraz 204-stronicową książkę. Jest następcą dwóch znakomitych luksusowych boksów poświęconych Imagine i Mind Games, jednak tym razem zadanie jest trudniejsze: chodzi o uratowanie albumu Sometime in New York City z 1972 roku, płyty o wątpliwej jakości. W ramach sprytnej strategii wydawnictwo umniejsza znaczenie samego albumu, skupiając się na nagraniach na żywo, odrzutach z sesji i akustycznych domowych demach. Tworzy w ten sposób dokumentację tętniącej hipisowskiej energii, która krążyła wokół pary podczas tego krótkiego epizodu w ich życiu. Podobnie jak znakomity dokument One to One z 2024 roku, zestaw ten ukazuje, jak John i Yoko zakochują się w swoim nowym mieście.

To był dla nich ekscytujący czas. Grali na każdym możliwym koncercie charytatywnym wspierającym postępowe idee. Co najważniejsze, w sierpniu 1972 roku wystąpili na koncertach charytatywnych „One to One” w Madison Square Garden, z których dochód przeznaczono na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami. Okazały się to jedyne dwa pełnowymiarowe koncerty na żywo, które John zagrał po rozpadzie The Beatles, a także jego dwa ostatnie występy z Yoko – oba znalazły się w tym boksie.

Swoją przeprowadzkę uczcili również wpadając do studia, by na szybko nagrać album z protest songami, będącymi komentarzem do najnowszych nagłówków gazet. Na płycie znalazła się też jedna naprawdę dobra piosenka – „New York City”. Na okładce album nosił tytuł Some Time in New York City, ale na samym winylu, w notatkach i w listach pary widniał zapis Sometime in New York City, co zdradza, jak niedbale zrealizowano cały projekt. Nawiązali współpracę z podrzędnym barowym zespołem o nazwie Elephant’s Memory, choć sprytnie zrekrutowali swojego przyjaciela Jima Keltnera na perkusję. Całość sygnowano jako „John & Yoko/Plastic Ono Band with Elephant’s Memory Plus Invisible Strings”. Okładka głosiła: „Ono News That’s Fit to Print” (Wiadomości Ono Godne Druku), a widniała na niej także twarz producenta Phila Spectora z podpisem „To Know Him Is To Love Him” (Poznać go to pokochać).

Niestety, pośród albumów wydanych przez byłych Beatlesów w latach 70., Sometime plasuje się na samym dnie, obok Dark Horse George'a, Wild Life Wings i Bad Boy Ringo. John i Yoko śpiewają o swoich nowych radykalno-celebryckich znajomych, prawach dotyczących marihuany, warunkach w więzieniach („Attica State, Attica State, we’re all mates with Attica State”) i konflikcie w Irlandii Północnej („wy, anglosaskie świnie!”), posługując się sentymentalnymi sloganami i muzyką zrobioną na pół gwizdka. Najzabawniejsze są piosenki tak okropne, że aż wspaniałe, jak godne Monty Pythona „Luck of the Irish”, które Yoko podsumowuje wersem: „Świat byłby jednym wielkim kamieniem z Blarney!”.

„New York City” to utwór, który od zawsze wybijał się na tle Sometime, lśniąc niczym szczyt Chrysler Building. Napędza go rasowy rockandrollowy riff w stylu Chucka Berry'ego i chwytliwy refren po hiszpańsku, w którym John krzyczy: „¡Que pasa, New York!”. Wznosi toast za Wielkie Jabłko, od Apollo Theater po Max's Kansas City i Statuę Wolności, z energią i ekscytacją godną miejscowych chłopaków z New York Dolls. Jest to jednocześnie najbardziej wiarygodny politycznie moment na albumie, celebrujący wielokulturowy, nowojorski sen imigranta. John nieustannie skanduje „What a bad-ass city!” (Co za czadowe miasto), pokazując środkowy palec federalnym, którzy próbują go deportować. Czy to właśnie tę piosenkę Mick Jagger próbował przebić utworem „Shattered” Stonesów? Jeśli tak, to było to świetne zagranie, bo obie należą do najbardziej energetycznych kompozycji, jakie John i Mick stworzyli w latach siedemdziesiątych.

Boks zawiera niemal wszystkie ich piosenki z tego okresu, z jednym rażącym wyjątkiem – singlem „Woman is the N***** of the World”, który nie pasował do żadnej z dziewięciu płyt. Był to niefortunny tytuł, który Yoko nadała konfrontacyjnemu, feministycznemu przesłaniu, choć mogła wybrać lepszy, zaczerpnięty z kluczowego wersu: „Kobieta jest niewolnicą niewolników”. To jedyny moment na Sometime, w którym Lennon przyznaje się do współudziału w opresji, ponieważ codzienna mizoginia była częścią jego życia w sposób, w jaki nie były nią bunty w Attice czy los Johna Sinclaira. Piosenka była dla nich na tyle ważna, że umieścili ją na początku albumu, z tekstem na samym środku okładki. Tutaj jednak utwór i jego przesłanie zostały wymazane. (Być może łatwiej byłoby ubolewać nad tą cenzurą, gdyby piosenka miała muzycznie cokolwiek do zaoferowania).

Power to the People mądrze koncentruje się na doskonałych koncertach „One to One” – to one stanowią serce tego wydawnictwa. Słychać, że John jest przerażony; nerwowe mlaskanie gumą w jego głosie doskonale pasuje do surowych utworów, takich jak „It’s So Hard” czy „Well Well Well”. Słychać też, że spoceni muzycy z Elephant’s Memory szczerze wierzą, że nadają się do tej roli i bez skrupułów popisują się swoimi umiejętnościami. (Zabawnie dyplomatyczny komentarz Seana Ono Lennona w książeczce: „Powiedzmy tak: gdybym grał w zespole z Johnem Lennonem, nie solowałbym, kiedy on śpiewa”).

Znajdziemy tu świetne wykonanie na żywo „Hound Dog”, wzbogacone psim wyciem Yoko i Johnem wykrzykującym „Elvis, kocham cię!” w ostatniej zwrotce. „To się nazywa bis” – mówi do publiczności. „Bo my już zrobiliśmy swoje. Teraz wy musicie być bisem!”. To prowadzi do „Give Peace a Chance”, w którym śpiewa również Stevie Wonder. John wykonuje także potężną wersję „Mother”. „Mój ojciec śpiewający «Mother» to dla mnie najważniejszy moment koncertu” – zauważa Sean. „Oglądanie i słuchanie tego może wymagać chusteczek, a być może także koca i butelki whisky”.

We wczesnej, odrzuconej wersji „New York City” John narzeka na „to czyste, cholernie czyste, studyjne brzmienie, którego nienawidzę”. Na tym wydawnictwie niewiele jest takiej sterylności. Nowe remiksy zawierają dłuższe wersje „Sunday Bloody Sunday” i „John Sinclair”. Jest też płyta z surowymi studyjnymi jamami opartymi na rockandrollowych klasykach z lat 50., takich jak „Honey Don’t”, „Yakety Yak” i „Ain’t That a Shame”. Słyszymy ich grających na wiecach politycznych i w telewizyjnych talk-show. Jest materiał z „Live Jam”, który rozciągnął oryginalny Sometime do rozmiarów drogiego, podwójnego albumu – hałaśliwe granie w Fillmore z zespołem Franka Zappy, The Mothers, a także sesja z 1969 roku z udziałem przyjaciół (Erica Claptona, Keitha Moona i starego, dobrego George'a Harrisona), którzy oddają się 16-minutowemu jamowi ze sprzężeniami w „Don’t Worry Kyoko”. Jest też kuriozalna wersja reggae „Give Peace a Chance” z gościnnym udziałem samego Jerry'ego Lewisa, nagrana podczas jego teletonu w Święto Pracy. Jerry śpiewa razem z nimi, przedstawiając parę jako „dwóch z najbardziej niezwykłych ludzi na całym świecie – i nie mam na myśli tylko świata rozrywki!”.

Studyjne pogawędki są pełne humoru, który nie zawsze przebija się na gotowym albumie, jak wtedy, gdy Yoko zaczyna „Born in a Prison” słowami: „Zaśpiewam to albo w stylu Lizy Minnelli, albo w stylu Yoko Ono”. Po „Sunday Bloody Sunday” John żartuje: „Sorry, Paul, już po wszystkim”, bo nawet on zdaje sobie sprawę, że nie sprostał niezbyt wygórowanym standardom „Give Ireland Back to the Irish” zespołu Wings. (Piosenka McCartneya o niesławnej Krwawej Niedzieli mogła być niezdarna, ale przynajmniej nie śpiewał: „Czas, by te matki spłonęły!”. Powiedzmy wprost: poprzeczka dla Bono była zawieszona dość nisko).

Ostatnia płyta to czysta radość: sam John z gitarą, na niepublikowanych wcześniej taśmach hotelowych z 1971 roku. Odpływa w pięknie kruche, solowe impresje, grając rockandrollowe melodie swoich idoli – Buddy'ego Holly'ego, Little Richarda i Elvisa Presleya – przeplatane dowcipnymi wykonaniami „Hi-Heel Sneakers” i „Slippin' and Slidin'”. Są tu także nieznane wcześniej akustyczne dema autorskich utworów, jak poetycko przejmująca ballada „When the Teacher”, nagrana w pokoju hotelowym w Ann Arbor w grudniu 1971 roku. Lennon łączy też siły z bardem protestu, Philem Ochsem, akompaniując mu na gitarze w znanych standardach, takich jak „I Ain't Marching Anymore”.

Książka dołączona do zestawu również jest fascynująca i pełna pamiątek. Jej główną atrakcją jest wściekły list Johna do prezesa Capitol Records, w którym skarży się, że okładkę albumu zakrywa naklejka, zasłaniająca (sfałszowane) zdjęcie Richarda Nixona i przewodniczącego Mao tańczących nago. Lennon grzmi: „Mam już naprawdę dość walki z E.M.I./Capitol, którzy przez lata zniszczyli niektóre z moich/naszych najbardziej radykalnych i efektownych okładek – w tym tę z Beatlesami, mięsem i lalkami, dziś rzadką i drogą – nie wspominając o «Two Virgins» (kolejny klasyk!)”.

W swoim okresie protestu John i Yoko stronili od osobistych wyznań – nie znajdziemy tu niczego na miarę „Oh My Love” czy „Oh Yoko!”. Mieli ku temu dobry powód: ich małżeństwo już wtedy chyliło się ku upadkowi. W noc wyborczą 1972 roku udali się do domu Jerry'ego Rubina, by oglądać wyniki. Gdy Nixon wygrał w 49 stanach, pijany Lennon poszedł do sąsiedniego pokoju, by uprawiać seks z inną kobietą, podczas gdy Ono siedziała bezczynnie. (Później przekuła to doświadczenie w swoją piosenkę „Death of Samantha”). Ich romantyczne i radykalne ideały runęły jednocześnie. Niecały rok po wydaniu Sometime in New York City para się rozstała. John poleciał do Los Angeles na swój „Stracony Weekend” – tam pochłaniał hektolitry Brandy Alexander, był wyrzucany z barów z Harrym Nilssonem, jamował z Paulem i Eltonem i bywał na salonach ze swoją nową, fascynującą muzą, May Pang.

Power to the People może dać świeże spojrzenie na protest songi pary, ale mądrze nie próbuje dowodzić, że Sometime in New York City jest niedocenionym klasykiem, którym po prostu nie jest. Zamiast tego, umieszcza te utwory w kontekście krótkiego, lecz twórczego epizodu w splątanym życiu dwojga skomplikowanych artystów. Zanim nadszedł „Stracony Weekend”, John i Yoko mieli swój „Nowojorski Rok” – czas, w którym przekuwali osobiste zagubienie w pięknie żywe momenty wściekłości i bólu.


Więcej na temat Power to the People:
2025-10-14: „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe,
2025-10-10: Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut,
2025-10-09: Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”,
2025-09-10: Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”,
2025-04-11: Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko",

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-10-18 21:12:05,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl