Aktualnosci roku 2025

7 lis Paul McCartney zapowiada WINGS – nową kompilację z 32 utworami zespołu
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisaemł piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Gitara za milion dolarów.
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi John Lennon według siostry Julii
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Klasyka rocka wydana w wrzesniu:

1 The Sound of Silence (Simon & Garfunkel) (S - 1965)
1 How Deep Is Your Love (Bee Gees) (S - 1977)
3 Painkiller (Judas Priest) (LP - 1990)
4 Sir George Martin Presents (George Martin) (box - 2002)
12 Wish You were Here (Pink Floyd) (LP - 1975)
15 Fireball (Deep Purple) (LP - 1971)
17 Anna (Go To Him) (Arthur Alexander) (S - 1962)
18 Black Sabbath (Black Sabbath) (LP - 1970)
19 Massachusetts / Barker of the UFO (Bee Gees) (S - 1967)
21 Shout (The Isley Brothers) (S - 1959)
21 ABBA Gold: Greatest Hits (Abba) (LP - 1992)
21 Guitar Heaven: Santana Performs the Greatest Guitar Classics of All Time (Carlos Santana) (LP - 2010)
23 When I Was A Boy (ELO) (S - 2015)
24 Jailhouse Rock (Elvis Presley) (S - 1954)
26 Time Is on My Side / Congratulations (Rolling Stones) (S - 1964)

https://obrazki.elektroda.pl/8350382500_1754472258.png

Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu

2025-07-11,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Zak Starkey, perkusista i współzałożyciel Mantra of the Cosmos opowiada o ostatnich współpracownikach – Noelu Gallagherze, Seanie Lennonie i Jamesie McCartneyu, swojej pozycji w The Who i nie tylko. W 2023 roku na stronie Flood Magazine pojawił się artykuł o projekcie alternatywnej supergrupy Mantra of the Cosmos, w skład której wchodzą członkowie Happy Mondays i Oasis. Dziennikarze Flood Magazine ponownie spotkali się ze Starkeyem, aby porozmawiać o jego liście zobowiązań, kwasowych złych wibracjach w The Who, dobrych rzeczach związanych z Beatlesami i nie tylko.

Kiedy rozmawialiśmy o powstaniu Mantra of the Cosmos, nazwałeś to „współczesnym Hawkwind z poezją freak beat i czymś psychodelicznym”. Czy udało wam się zrealizować tę misję?

W dużej mierze. Wiele [z naszych niewydanych utworów] trwa 11 minut i przez to przypomina Hawkwind, i są one bardziej polityczne niż space-rockowe.

Czy ten polityczny ciężar to zasługa wpływu Shauna Rydera?

To głównie zasługa Shauna i mnie, ponieważ Andy [Bell] był zajęty zdobywaniem pierwszego miejsca na listach przebojów z zespołem Ride. Poezja Shauna opiera się na tym, co obserwuje, co widzi w telewizji – to po prostu wychodzi w jego poezji beatnikowskiej w stylu ADHD.

Czy ty i Mantra jesteście bliżej ukończenia pełnego albumu?

Większość materiału jest już zmiksowana. Prawdopodobnie będzie to podwójny album, jest tak długi. Dziś wszystko działa tak, że wydajesz utwór po utworze. Tworzysz album jako dzieło sztuki, z malutką przerwą między każdym utworem, która ma potencjał, by wpłynąć na to, jak rozpocznie się następny. To musi wyjść idealnie – nie ma żadnej sztuki w prostym układaniu utworów w kolejności ich wydawania. Chcę, żeby miały odpowiednią kolejność. Te przerwy są tak ważne, z dokładnością do siódmych i ósmych części sekundy.

Przy „Domino Bones” pracowałeś z Noelem Gallagherem. Czy to on do ciebie zadzwonił?

Noel miał utwór, który nagrał z Shaunem, a który nie pasował do jego zespołu. Zapytał, czy jeśli da mi ten utwór, może będzie pasował do Mantry, ponieważ wokale były bardziej hiphopowe niż to, co pasowało do jego High Flying Birds. Po prostu pozbyłem się muzyki Noela, wziąłem jeden fragment wokalu Shauna, grałem na perkusji, aż uzyskałem coś, co brzmiało jak Run-D.M.C., i zbudowałem wokół tego więcej muzyki. Potem z powrotem zaprosiłem Noela, wymyśliłem partię fortepianu i odbudowałem całość. Coś jak remiks, tylko bez jego muzyki. Z wszystkimi gitarami i perkusją, które dodaliśmy, może to brzmieć nawet bardziej jak Beastie Boys niż Run-D.M.C.

Jak powstał utwór „Rip Off”, biorąc pod uwagę jego tematykę i zespół?

Dużo rozmawiałem z Jamesem i Seanem, odkąd ostatni raz spotkaliśmy się, gdy The Who grali w Nowym Jorku, jakieś dwa lata temu. Ja, Sshh [Liguz] i nasza córka Lena spędziliśmy z nimi czas, odwiedziliśmy budynek Dakota, co było naprawdę emocjonalnym przeżyciem – być w miejscu tak przepełnionym miłością. Miałem utwór „Rip Off”, tytuł, trochę tekstu i inne pomysły. Wysłałem je Seanowi, który dodał absolutnie szalone partie syntezatorów w stylu Johna Carpentera, czego kompletnie się nie spodziewałem. Potem dodał trippy wokal w refrenie. Gdy to dostałem, powiedziałem Jamesowi, żeby wpadł i zaśpiewał utwór, który jest oszałamiający pod względem jego tekstu i siły głosu. Jego głos ma w sobie precyzję wiązki lasera; jest absolutnie niesamowity.

Nie zgadłbym, że to oni, gdybym nie wiedział z góry.

Dobrze. Bo to nie oni. To Mantra of the Cosmos, stary. Nie zamierzałem robić czegoś takiego, wiesz? Chciałem pracować z muzykami, których lubię i z którymi mam kontakt.

Czy wszyscy brali udział w pisaniu „Rip Off”?

Tak, James napisał zwrotkę, Sean napisał refren „such a pleasure”, a Ryder napisał te przesadzone wstawki i uczynił utwór znacznie bardziej emocjonalnym i politycznie mocnym. Shaun po prostu posłuchał tego, co napisali, i stamtąd improwizował, kierując się tym, co czuł. On jest przekaźnikiem wyższej mocy z innej planety.

Moglibyśmy zrobić cały temat o wpływie waszych ojców – twojego, Jamesa i Seana. A co z matkami? Z pewnością twoja mama, Maureen, miała na ciebie większy wpływ niż może twój tata.

Tak, prawdopodobnie ma z tym więcej wspólnego, ponieważ nigdy nie przestawała tańczyć. Nigdy nie była daleko od muzyki. I pewnie byłaby w studiu, tańcząc do tego, co teraz robię. I Linda [McCartney] również. Oraz Yoko – i wiem, że ludzie nie chcą tego słyszeć – ona zawsze będzie dla mnie inspiracją ze względu na wszystko, co osiągnęła przed i po spotkaniu z Johnem. Jest jedną z największych żyjących artystek. Spotkałem ją tylko raz, ale miałem okazję jej to powiedzieć. Powiedziała mi, że moi rodzice byli jedynymi osobami, które z nią rozmawiały podczas całej tej sytuacji. „Twoja matka powiedziała mi, że gdyby sytuacja stała się zbyt ciężka, mogłabym przyjechać i zatrzymać się w waszym domu”. To sprawiło, że byłem naprawdę dumny z moich rodziców.

Wiem, że wczesny zestaw perkusyjny dostałeś od wujka Keitha Moona i że dawał ci wskazówki. Czy jest coś, co przejąłeś od Ringo, jeśli chodzi o grę na perkusji?

Nie bardzo. Dał mi tylko jedną lekcję na początku i powiedział, żebym sam sobie radził. Przychodził i patrzył, jak gram, kiedy tylko mógł; w ten sposób mnie wspierał. A rady? Po prostu, żebym robił swoje, zwłaszcza że byłem naprawdę wkręcony w punk. Dał mi płytę X-Ray Spex. W tym samym czasie dał mi egzemplarz ‶Man in the Hills” zespołu Burning Spear. Ma super eklektyczny gust: interesował się [Karlheinzem] Stockhausenem na długo zanim pozostali trzej faceci o nim usłyszeli. Dużo awangardowych rzeczy. Jest też wielkim fanem Yoko.

Jakie wrażenie zrobiło na tobie, że stanął w twojej obronie w związku z tym, co się stało z The Who i Rogerem Daltreyem?

Nie powiedział tego, co podawały gazety. Powiedział, jak bardzo był zawiedziony sposobem, w jaki zostałem potraktowany po tym, jak poświęciłem tak dużą część swojego życia temu zespołowi.

Jakie są teraz twoje relacje z The Who? Z pewnością okazywałeś szczere emocje w tej sytuacji w mediach społecznościowych.

Nie ma żadnej urazy ani złości. Ale miałem dość bycia zwalnianym za coś, czego nie zrobiłem. Więc postanowiłem wyznać prawdę, a to spowodowało jeszcze więcej problemów, ponieważ to nie ja zawaliłem [śmiech]. A teraz Pete mówi w wywiadach, że on też nie wie, dlaczego zostałem zwolniony.

Townshend żartuje, że boi się, że Daltrey go zwolni.

Sześciu z nas zagrało dobrze, jeden się pomylił. I to nie jest nic niezwykłego w The Who, ponieważ my, kurwa, nie mamy prób. Po prostu wszystko wypracowujemy w trakcie. Nie ma czasu na nic zdyscyplinowanego. Jak można zostać oskarżonym o pominięcie dwóch uderzeń? Oglądałem to w kółko [na YouTube]. Nie widzę tego. Tego tam nie ma. Więc nie mówię niczego poza prawdą: zostałem zwolniony za coś, czego nie mogę znaleźć.

Czy czujesz, że twoja gra w The Who dała ci perspektywę jako perkusiście w Mantra?

Nie wiem. Niewiele słucham czegokolwiek innego poza rzeczami, które zawsze kochałem, jak Little Richard, Loretta Lynn i Hawkwind. Konwencji się nie zmieni. Trudno myśleć o rzeczach, kiedy próbujesz być kimś innym. Nie słucham zbyt wiele współczesnej muzyki, bo nie chcę, żeby mi to wchodziło do głowy. Większość czasu spędzam na dłubaniu przy własnych pomysłach. I będę z tobą szczery, wydałem „Rip Off” wtedy, kiedy to zrobiłem, żeby odwrócić uwagę od całej tej sprawy z The Who. Pomyślałem, że opublikowanie tej wiadomości, nawet na chwilę, zmniejszy napięcie związane z tą dramą. Strategicznie nie jest to dobre dla „Domino Bones”, ponieważ ten utwór wydaliśmy zaledwie 10 dni wcześniej. Miałem nadzieję, że to odwróci uwagę, ale udało się to tylko na jakieś 30 sekund. Nie mówi się o nowszym singlu, kiedy dopiero co wyszedł twój inny nowy singiel. To nie jest świetna strategia.

Wspomniałeś, że macie gotowych około 14 utworów na album Mantry. Czy możesz zdradzić tytuł albumu?

Nie powinienem, bo kazano mi przysiąc, że tego nie zrobię – i nawet nie jestem pewien, czy to ostatecznie będzie ten tytuł – ale, cóż, tak, to…


Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-09-13 17:03:09,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl