Aktualnosci roku 2025

21 lis W listopadzie ukaże się zestaw George Martin – The Velvet Revolution: Sound Productions and Impressionist Influences
7 lis Paul McCartney zapowiada WINGS – nową kompilację z 32 utworami zespołu
24 paĽ Julian Lennon opowiedział o swojej nowej EP-ce i odczuciach na temat "kolejnego cholernego filmu o Beatlesach"
24 paĽ Wczesne plany albumów Anthology
24 paĽ Czy Taylor Swift jest większa niż The Beatles? Eksperci komentują
24 paĽ Przedsmak „Anthology 4”: posłuchaj niepublikowanej wersji „I’ve Just Seen a Face”
23 paĽ Książka "SHOUT!" w nowej odsłonie. Philip Norman spotka się z fanami w Londynie
23 paĽ Zapowiedź nowej biografii Ringo Starra
23 paĽ Paul McCartney: „Trząsłem się, nie mogąc podnieść głowy z poduszki” - fragmenty książki "Wings: the Story of a Band on the Run"
23 paĽ Uzależnienie, romanse i zgolone brwi: Najlepsze fragmenty biografii Ringo Starra
19 paĽ James Norton zagra Briana Epsteina w filmach biograficznych o The Beatles
18 paĽ "LENNONOLOGY" i "Eight Arms To Hold You" świętują rocznice cyfrowym wydaniem PDF
17 paĽ Syn Johna Lennona zaśpiewa piosenkę The Beatles w duecie z Chrissie Hynde
14 paĽ „Power to the People”: Jak słaby album Johna Lennona przerodził się w fascynujące wydawnictwo pudełkowe
14 paĽ Czego możemy spodziewać się po zupełnie nowym, dziewiątym odcinku „Anthology”?
13 paĽ Kobiety, polityka i imigranci. Nieznane oblicze "A Hard Day's Night" w nowej książce dziennikarki BBC
11 paĽ Paul McCartney koncertuje w Ameryce Północnej
10 paĽ Nowojorski okres protestu Lennona powraca w wystawnym, lecz niekompletnym boksie - recenzja Petera Wattsa w Uncut
10 paĽ Film o Beatlesach: Anna Sawai i Aimee Lou Wood przymierzane do ról Yoko Ono i Pattie Boyd
10 paĽ Mia McKenna-Bruce jako Maureen Starkey. Gwiazda dołącza do obsady filmów Sama Mendesa o Beatlesach
9 paĽ Zaginiony wywiad z Johnem Lennonem ujawnia jego lęk przed podsłuchami w USA
9 paĽ 20 sposobów, w jakie John Lennon zmienił świat
9 paĽ Świat świętuje 85. urodziny Johna Lennona: Wyjątkowe wydarzenia, nowa muzyka i hołd dla artysty
9 paĽ Sean Ono Lennon: „Ludzie mówią, że dorastałem w cieniu ojca – ale to Yoko naprawdę w nim żyła”
8 paĽ Saoirse Ronan jako Linda McCartney w monumentalnym filmie o The Beatles
7 paĽ Ethan Hawke chwali Beatlesów, a obraża ich miasto. Dziennikarze stają w obronie Liverpoolu
1 paĽ Paul McCartney w kolejce po owoce
26 wrz Paul McCartney rozpoczyna trasę po USA, grając „Help!” w całości po raz pierwszy od 1965 roku
25 wrz John Lennon nie znosił bycia Beatlesem
25 wrz Ringo Starr opowiada o „rockandrollowym stylu życia”, sztuce i „Anthology 4” Beatlesów
24 wrz Wystawa fotografii The Beatles w Norwich na rzecz fundacji Prostate Cancer UK
24 wrz Kevin Macdonald o pracy z archiwami Johna Lennona przy filmie „One To One: John & Yoko”
23 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: Elektryzująca i głęboko polityczna kronika jednego roku z życia
23 wrz Mark Ronson obala popularny mit na temat McCartneya
21 wrz DBB – David Bowie and The Beatles: Nowy zespół, który chcieli stworzyć John Lennon i Paul McCartney
21 wrz Recenzja „One to One: John & Yoko”: John Lennon w nowym świetle – na scenie i w życiu
20 wrz „Nie byłem fotografem”. Jego zdjęcia Lennona wciąż zachwycają fanów
20 wrz Strach i ekscytacja: Paul Mescal i Harris Dickinson o graniu Beatlesów
19 wrz Były perkusista Wings słyszał nową płytę Paula McCartneya. „Utwory są piękne” – zdradza Denny Seiwell
19 wrz George Martin zostanie uhonorowany ogrodem różanym na Strawberry Field
18 wrz Szkolna ławka Johna Lennona ukryta przez nauczycieli, którzy chcieli o nim zapomnieć
17 wrz You Gave Me the Answer: Jak radzisz sobie z dezinformacją i treściami generowanymi przez AI?
15 wrz Ponad pół wieku nowojorskiego buntu. Jak dziś brzmi 'Sometime in New York City' Johna Lennona?
12 wrz Paul McCartney śpiewa „Cups and Cakes”! Nowy album Spinal Tap już dostępny
10 wrz Zobacz "Honey Don't" z nieznanego dotąd filmu Johna Lennona „Zegar”
10 wrz Polityczny okres Johna Lennona i Yoko Ono tematem przewodnim ogromnego boxu „Power to the People”
10 wrz Poznajcie Maureen Cleave, dziennikarkę z Irlandii, która wywołała skandal z Beatlesami
10 wrz Świąteczna tradycja w murach Abbey Road: Koncerty i zwiedzanie Studia Dwa
9 wrz Ringo Starr prosto z Milwaukee: trzy najważniejsze wątki z wirtualnej konferencji prasowej
6 wrz Paul McCartney na koncercie Oasis
5 wrz Python kąsa Pythona
4 wrz Saga skradzionej gitary basowej Paula McCartneya zostanie opowiedziana w nowym dokumencie
2 wrz Recenzja z Variety „Man on the Run”: Więcej zabawy niż odkryć
2 wrz „Przy Paulu łatwo zapomnieć, że to Paul McCartney”: Morgan Neville o nowym dokumencie „Man on the Run”
31 sie Kim Bennett - zapomniany bohater w historii The Beatles
29 sie „Nic nie przychodzi łatwo”. Historia Ringo Starra w magazynie Uncut
29 sie Lord Woodbine został uhonorowany w Liverpoolu
29 sie Amazon MGM nabywa prawa do filmu dokumentalnego o Paulu McCartneyu „Man On The Run” i ogłasza datę premiery
28 sie Wczesne zdjęcia Beatlesów autorstwa Paula McCartneya trafią na wystawę w Londynie
28 sie Paul McCartney: Recenzja wystawy „Rearview Mirror”. Fotografie Beatlesa trafiają na sprzedaż
28 sie „Myślałem, że Mick Jagger robi sobie ze mnie jaja” – Glyn Johns o telefonie od Paula McCartneya
27 sie George Harrison starł się z reżyserem „Antologii The Beatles” o „gównianą” scenę
27 sie Czy Elvis grał z The Beatles? Nawet osoby obecne w pokoju nie mają pewności
27 sie „Mam nosa do hitów”: Człowiek, który uczynił z Beatlesów supergwiazdy
26 sie Uniwersyteckie studia magisterskie o Beatlesach wracają w formacie zdalnym
25 sie Nowy album i trasa w 2026 roku? Paul McCartney podobno ma wielkie plany
24 sie Mój pierwszy International Beatleweek
24 sie Nieznane historie Beatlesów: Wspomnienia Thelmy "Pickles" McGough
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część I
23 sie W rozmowie z Fredą Kelly - część II
21 sie Recenzja zremiksowanej wersji piosenki "Free As A Bird"
21 sie The Beatles… według The Beatles. Na ekranie, na płycie oraz w druku
19 sie Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych
15 sie Szykowny garnitur i fałszywa przepustka. 17-latek wkręcił się za kulisy koncertu The Beatles na Shea Stadium
15 sie Dzisiaj mija 60 lat od koncertu na Shea Stadium, który zmienił historię muzyki
8 sie Okładka „Abbey Road” The Beatles: Rozkład na czynniki pierwsze
7 sie Elliot Mintz opowiada o ostatnim spotkaniu Lennona i McCartneya w 1978 roku
4 sie Roger Daltrey ostro krytykuje zwolnionego perkusistę The Who, Zaka Starkeya
1 sie Rok, który zmienił wszystko. The Beatles w sierpniowym numerze MOJO
31 lip Relacja ze spotkania autorskiego o Malu Evansie
30 lip Mieszkańcy Liverpoolu próbowali ograniczyć dostęp do Arnold Grove
29 lip Paul wspiera absolwentów.
24 lip Zak Starkey odrzucił zaproszenie do Black Sabbath
15 lip "Trzecie Oko Harrisona"
13 lip Niepublikowany wywiad z George Harrisonem
11 lip Zak Starkey opowiada o współpracy z Seanem Lennonem, Jamesem McCartneyem i ostatnich zawirowaniach w jego życiu
10 lip Paul ogłasza trasę koncertową „Got Back” po Ameryce Północnej w 2025 roku
7 lip Ringo Starr świętował w poniedziałek swoje 85. urodziny
3 lip Koncert Beatlesów w Essen dostępny w wysokiej jakości
2 lip Paul McCartney: "To Ringo. I nikt inny nim nie jest."
1 lip Nowym dyrektorem generalnym Apple Corps został Tom Greene
29 cze Paul McCartney: "Moimi ulubionymi albumami są... "
25 cze Eric Idle w The One Show - napisaemł piosenkę dla George'a Harrisona
15 cze Ringo koncertuje w Stanach, a Steve Lukather żartuje na scenie
13 cze Z okazji urodzin autora jeszcze raz o książce "Beatlesi w Polsce"
12 cze Paul McCartney złożył kondolencje z powodu śmierci Briana Wilsona
12 cze „Sprośny i zabawny” list Johna Lennona zostanie sprzedany na aukcji
7 cze Beatles Paul zagrał ze Springsteenem na stadionie Anfield w Liverpoolu
30 maj Paul McCartney coraz bogatszy.
30 maj Ringo Starr rusza w kolejną trasę koncertową.
30 maj Odnaleziony wiersz Lennona na aukcji.
26 maj David Gilmour o swoim magicznym duecie, w którym grał Lennona z McCartneyem
19 maj Pete Townshend znowu wyrzucił Zaka Starkeya z The Who
16 maj Barbra Streisand nagrała duet „My Valentine” z Paulem McCartneyem
16 maj Gitara za milion dolarów.
15 maj Po raz pierwszy na winylu.
14 maj George Harrison: Życie ogrodnika - wystawa kwiatów
6 maj Chris O’Dell: za kulisami The Beatles i Rolling Stones
6 maj Co kazał zagrać kanclerz Niemiec Olaf Scholz na koniec urzędowania?
6 maj Ogłoszono obsadę animowanego filmu Paula McCartney'a "High in the Clouds"
4 maj Na wystawie po 6. dekadach
4 maj 84 koperty po listach do Ringo
18 kwi The Who wyrzucili Zaka Starkeya z zespołu ...ale nie wyrzucili.
11 kwi Odrestaurowany teledysk ukazał się z okazji prapremiery filmu "One to One: John & Yoko"
9 kwi Sean Ono Lennon - wywiad dla Vanity Fair
7 kwi „Czuję, że nawiązałem z nimi bliższą więź”. Reżyser Kevin Macdonald o kulisach powstania „One to One: John and Yoko”
7 kwi John Lennon według siostry Julii
6 kwi The Beatles: wszystkie piosenki uszeregowane według...
4 kwi Wielkie rozczarowanie? Steven Cockcroft recenzuje nową książkę o Lennonie i McCartneyu
30 mar Książka "Yoko: A Biography" autorstwa Davida Sheffa
17 mar Wielka Brytania wyemitowała monetę ku czci Johna Lennona
16 mar Książka Iana Leslie "John and Paul: A Love Story in Songs" ukaże się 27 marca 2025 r.
8 mar "White Album" No.0000012 zmienił właściciela.
27 lut Będzie nowa ...książka Paula McCartneya "Wings: The Story of a Band on the Run"
23 lut Przewodnik fotograficzny po Liverpoolu
23 lut "Borrowed Time: Lennon’s Last Decade"
21 lut Ringo Starr daje koncert w Grand Ole Opry
17 lut Paul McCartney wystąpił podczas finału programu Saturday Night Live z okazji 50. rocznicy jego powstania
11 lut Paul McCartney zagrał niespodzianie w klubie Bowery w Nowym Jorku
3 lut Beatlesi zdobyli nagrodę Grammy za "Now And Then"
30 sty Paul McCartney składa hołd „pięknej, słodkiej” Marianne Faithfull
24 sty Płyta "Look Up" Ringo Starra świetnie się sprzedaje.
23 sty Dhani Harrison zapowiada remiks "Free as a Bird" i "Real Love" z wykorzystaniem AI
22 sty Paul McCartney porozmawiał z MOJO o "naturalnym geniuszu" Ringo
20 sty Beatlesowskie chodaki "Yellow Submarine"
15 sty Ringo Starr zagrał dwa koncerty charytatywne w Ryman Auditorium w Nashville
10 sty Ringo Starr wydał płytę z muzyką country "Look Up"
7 sty Strona beatles.kielce i Beatlesi w 2024 r.
5 sty Julian Lennon - Nie mówię, że zostawiam muzykę w spokoju, ale byłem załamany, nadal jestem.
Plyty wydane w paĽdzierniku:

3 Extra Texture - Read All About It (LP - 1975)
3 Say, Say, Say / Ode To A Koala Bear (S - 1983)
3 Working Class Hero - The Definitive Lennon (LP - 2005)
3 Ocean's Kingdom (LP - 2011)
4 Walls And Bridges (LP - 1974)
4 Whatever Gets You Thru The Night / Beef Jerky (S - 1974)
5 Love Me Do / P.S. I Love You (S - 1962)
5 John Lennon Signature Box (LP - 2010)
7 Liverpool Oratorio (LP - 1991)
8 Imagine (LP - 1971)
8 Queenie Eye (S - 2013)
14 Lennon Legend: The Very Best of John Lennon (DVD - 2003)
14 New (LP - 2013)
15 A Dose Of Rock 'n' Roll / Cryin' (S - 1976)
16 The Singles Collection (2019) (box - 2019)
17 Pipes Of Peace (LP - 1983)
19 Photograph / Down And Out (S - 1973)
22 Give My Regards To Broad Street (LP - 1984)
23 My Bonnie / The Saints (S - 1961)
23 Best Of Dark Horse (LP - 1989)
23 Ringo Live at Soundstage (LP - 2007)
24 Cold Turkey / Don't Worry Kyoko (S - 1969)
24 Shaved Fish (LP - 1975)
26 Helen Wheels / Country Dreamer (S - 1973)
26 Wide Prairie (LP - 1998)
27 Lennon Legend (LP - 1997)
28 New (Collector's Edition) (LP - 2014)
31 Something / Come Together (S - 1969)
Klasyka rocka wydana w paĽdzierniku:

1 The Tide Is High (Blondie) (S - 1980)
2 Atom Heart Mother (Pink Floyd) (LP - 1970)
3 Out Of The Blue (ELO) (LP - 1977)
4 Hit The Road Jack (Ray Charles) (S - 1961)
5 Śniadanie u Tiffany'ego () ( - 1961)
5 Red (King Crimson) (LP - 1974)
10 In the Court of the Crimson King (King Crimson) (LP - 1969)
11 Without You (Harry Nilsson) (S - 1971)
11 Far Far Away (Slade) (S - 1974)
22 Led Zeppelin II (Led Zeppelin) (LP - 1969)
24 Too Much Heaven (Bee Gees) (S - 1978)
28 News of the World (Queen) (LP - 1977)
29 Exit...Stage Left (Rush) (LP - 1981)
29 The Girl Is Mine (Michael Jackson) (S - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/1924951900_1755629264.png

Paul McCartney o długu Beatlesów wobec wielkich kompozytorów awangardowych

2025-08-19,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

W związku ze zbliżającą się premierą swojej książki, dziennikarka Elizabeth Alker rozmawia na łamach brytyjskiego „Guardiana” z Paulem McCartneyem. Tematem jest fascynujący i rzadko poruszany wątek wpływu kompozytorów awangardowych na twórczość The Beatles. Książka Alker, zatytułowana „Everything We Do is Music”, ukaże się już 28 sierpnia.

W połowie lat 60. Beatlesi wsłuchiwali się w najśmielszych muzyków eksperymentalnych na świecie. Paul McCartney ujawnia, jak wiele „odjechanych” arcydzieł Czwórki z Liverpoolu zostało zainspirowanych ich przełomowymi dokonaniami dźwiękowymi.

Jest słoneczne październikowe popołudnie, a ja siedzę w długim korytarzu wyłożonym boazerią w starej, odrestaurowanej kamienicy w Londynie, czekając na wezwanie do biura Paula McCartneya. Mam na sobie najlepsze ubrania i staram się nie pozwolić, by nerwy wzięły nade mną górę. Jestem tu, by zapytać go o aspekt jego kariery, który rzadko jest poruszany, ale który, jak sądzę, pomógł ugruntować jego reputację jako siły kompozytorskiej podbijającej świat i który uczynił Beatlesów najciekawszym i najbardziej wpływowym zespołem wszech czasów.

W połowie lat 60. Beatlesi, oprócz zdobywania szczytów list przebojów, doprowadzania pokolenia nastolatek do histerii i bycia w centrum obsesyjnej uwagi mediów, angażowali się również w twórczość i zgłębiali dzieła najśmielszych i najważniejszych kompozytorów muzyki klasycznej.
McCartney oglądał, jak komunista i zwolennik wolnej improwizacji Cornelius Cardew grał na fortepianie preparowanym w Royal College of Art w Londynie. Widział, jak Karlheinz Stockhausen wygłaszał wykład o rozwoju dźwięku syntezowanego. I poszedł spotkać się z Delią Derbyshire („Siedziała w szopie na końcu jej ogrodu, pełnej maszyn”), by zapytać, czy nie zechciałaby napisać elektronicznej partytury do „Yesterday”. Uczestniczył w wykładzie włoskiego kompozytora i eksperymentatora muzyki elektronicznej Luciano Berio, który później zaaranżował serię piosenek Beatlesów dla swojej pierwszej żony, mezzosopranistki Cathy Berberian.

Beatlesi, jak mówi mi McCartney, zainspirowali się również utworem Johna Cage'a z 1956 roku zatytułowanym „Radio Music” przy tworzeniu jednej z najsłynniejszych piosenek zespołu: „Cage miał utwór, który zaczynał się na jednym końcu skali radia” – mówi – „i po prostu kręcił gałką aż do drugiego końca, losowo przeszukując wszystkie stacje. Przeniosłem ten pomysł do «I Am the Walrus». Powiedziałem: «To musi być losowe». Ostatecznie trafiliśmy na fragment Szekspira – «Króla Leara». Wspaniale było mieć to słowo mówione w tamtym momencie. A to wzięło się od Cage'a”.
Na fioletowej aksamitnej sofie w swoim biurze McCartney rozmawia ze mną z tą samą nieposkromioną energią, która napędza jego wkład w muzykę od ponad 60 lat. Ma też bardzo ujmujący zwyczaj, by nigdy nie zakładać, że jego rozmówca posiada jakąś wiedzę, i bardzo uprzejmie sprawdza, na przykład, czy wiem o jego przyjacielu, Johnie. „Wiesz, Johna Lennona?” (Wiem). I czy wiedziałam, że Beatlesi mieli „taką piosenkę «Yesterday»?” (Wiedziałam). Wydaje się zachwycony, mogąc mówić mniej o własnych osiągnięciach, a więcej o ludziach, którzy pomogli poszerzyć jego horyzonty.

Dwaj mężczyźni, którzy z pewnością to zrobili, to francuscy kompozytorzy-inżynierowie Pierre Henry i Pierre Schaeffer, którzy pod koniec lat 40. i na początku lat 50. zapoczątkowali styl kompozycji zwany musique concrète (muzyką konkretną). Pracując w paryskich studiach założonych na potrzeby audycji propagandowych podczas II wojny światowej, duet wykorzystywał gramofony i magnetofony, by wykuć całkowicie oryginalną metodę komponowania, która, zgodnie z ówczesnymi francuskimi ruchami w sztuce i filozofii, dążyła do dekonstrukcji utartych idei i zbudowania od zera nowego sposobu tworzenia muzyki.

Był to ikonoklazm napędzany erozją zaufania do klasy rządzącej, która doprowadziła miliony ludzi do śmierci podczas dwóch brutalnych konfliktów międzynarodowych. Schaeffer i Henry nagrywali na taśmę magnetyczną dźwięki naturalne lub znalezione – szczekanie psa, gwizd lub stukot pociągu, rechoczący głos – a następnie, używając magnetofonów do zwalniania, przyspieszania lub odwracania oryginalnego dźwięku, tworzyli kolaże zmienionych lub „zmanipulowanych” nagrań, które są całkowicie zdumiewające i hipnotyzujące. Nasze ucho jest wabione tym, co znajome, a następnie wytrąca je z równowagi abstrakcyjność dźwięku. Sugeruje to, że nic nie jest tym, czym się wydaje – to sama esencja psychodelii.
„Nie wszystko, co widzimy, jest jasne i figuratywne” – mówi mi McCartney, wskazując na obraz Willema de Kooninga wiszący obok nas na ścianie. „Czasami, gdy śpisz lub pocierasz oko, widzisz abstrakcję: twój umysł o tym wie. Znamy te rzeczy. Tak samo było z muzyką. Bawiliśmy się, ale nasze umysły wciąż mogły to zaakceptować, ponieważ było to coś, co w pewnym sensie już znaliśmy. Mimo że byliśmy na innym torze niż bardziej klasyczni kompozytorzy, byliśmy w pewnym sensie równi, bo my również pragnęliśmy wolności”.

Po zakupie własnej pary magnetofonów Brenell, McCartney zaczął wplatać te pomysły w swoją „codzienną pracę”, tworząc pętle i manipulując taśmami. Opisuje nagranie „Tomorrow Never Knows”, „które zapowiadało się na dość odjechaną piosenkę Beatlesów”. McCartney wspomina, jak podczas sesji do albumu „Revolver” przyniósł do Abbey Road plastikową torbę pełną pętli taśmowych, na które nagrał w domu różne dźwięki. „Ustawiłem magnetofony tak, by tworzyły trzaskające, wirujące i rozpływające się dźwięki, wszystko zmiksowane razem. Mogłaby tam być solówka gitarowa – prosta lub zwariowana – ale kiedy dodasz pętle taśmowe, przenoszą one utwór w inne miejsce, ponieważ podczas odtwarzania pojawiają się te wszystkie szczęśliwe przypadki. Są nieprzewidywalne i to pasowało do tego utworu. Użyliśmy tych sztuczek, by uzyskać pożądany efekt”.

Rezultatem jest miriada dziwnych faktur muzycznych i medytacyjnych dronów, dźwiękowa próżnia, w której wszystkie nasze niepokojące myśli i uczucia zostają pochłonięte i znikają. To w dużej mierze sprawiło, że Beatlesi stali się tak barwni, jak substancje rekreacyjne, które były tak popularne w tamtych czasach. To także alchemiczny element w ich twórczości, który pomógł umieścić ich w innej lidze pod względem dziedzictwa i wpływu.
W końcu John Lennon również zaopatrzył się w parę magnetofonów Brenell i wkroczył w nowe rejony eksperymentu. Zaowocowało to hipnotycznym utworem „Revolution 9”: „John był zafascynowany i uwielbiał to szaleństwo” – mówi McCartney. On sam wolał używać tych nowych studyjnych gadżetów „w sposób kontrolowany”, pracując w ramach formatu piosenki pop, wybierając co ciekawsze elementy stylistyczne i wplatając je w utrwalony szablon kompozytorski Beatlesów.

Razem duet stworzył nowy, inteligentny i inspirowany awangardą rodzaj muzyki pop – przypomnienie, jakbyśmy go potrzebowali, o magii partnerstwa Lennon-McCartney. Wzajemne przepychanie się i przyciąganie dwóch genialnych twórców pracujących razem, by wywrócić status quo do góry nogami. „Myślisz sobie: «Cóż, nasza publiczność chce piosenki pop»” – mówi McCartney. „A potem możesz przeczytać o Williamie Burroughsie używającym techniki cut-up i myślisz: «On też miał publiczność, a jego publiczności podobało się to, co robił». I w końcu zdecydowaliśmy, że nasza publiczność za nami podąży, zamiast tego, byśmy to my musieli karmić ich konwencjonalną strawą”.

Moje poszukiwania korzeni tej psychodelicznej magii w muzyce Beatlesów to tylko jedna z wielu eksploracji, które podjęłam w mojej książce „Everything We Do Is Music”, badając, w jaki sposób najbardziej innowacyjni muzycy pop XX wieku czerpali z klasycznej awangardy. Prowadzę w niej linię od dronu Johna Cale'a w The Velvet Underground do niezwykłych, inspirowanych muzyką klasyczną Indii dźwięków w twórczości La Monte Younga; i łączę przenikliwą mikrotonalność polskiego sonoryzmu z pełnym niepokoju rockiem Radiohead. Feministyczne filozofie Pauline Oliveros stały się z kolei wzorcem dla techno, a amerykańscy kompozytorzy, tacy jak Edgard Varèse, John Cage, Steve Reich i Philip Glass, znaleźli sposoby na odzwierciedlenie w swojej pracy energii i gorączkowości miejskiej metropolii. W każdym przypadku odkryłam, że artyści po obu stronach podziału pop/klasyka sięgali ponad nim, lekceważąc to, co zwykle nas dzieli – edukację, klasę, narodowość, płeć – by stworzyć coś epokowego.

Na koniec naszej rozmowy pytam McCartneya, czy kiedykolwiek czuł się ograniczony przez oczekiwania fanów lub przez swoje wykształcenie i pochodzenie. Mówi, że w rzeczywistości zawsze czuł prawdziwą swobodę angażowania się w otwartą atmosferę tamtych czasów. Było to w dużej mierze zasługą jego zmarłej żony Lindy. „Mawiała: «Wolno tak robić». I to było dla mnie jak olśnienie. Myślałem sobie: «Tak, wolno tak robić»”.



Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2025-10-29 07:35:53,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl