Aktualnosci roku 1968

18 gru John i Yoko w worku
11 gru Rock And Roll Circus - John Lennon występuje w koncercie The Rolling Stones
23 lis Nagi Lennon na okładce Rolling Stone
22 lis W Anglii ukazuje się LP The Beatles (Biały Album)
22 lis Ukazuje się singiel Fleetwood Mac pod tytułem "Albatros"
8 lis Rozwód Johna Lennona i Cynthii Powell
1 lis W Anglii ukazuje się solowa płyta George Harrisona - Wonderwall Music (Original Soundtrack Album)
31 paĽ LInda Eastman wprowadza się do Paula McCartneya
14 paĽ Koniec sesji nagraniowych do Białego Albumu (nakładki do "Savoy Truffle")
13 paĽ Sesja do Białego Albumu - Julia
11 paĽ Sesja do Białego Albumu (remixy)
10 paĽ Sesja do Białego Albumu: dogrywanie smyczków do "Piggies" i "Glass Onion"
9 paĽ Sesja do Białego Albumu: Why Don't We Do It In The Road
8 paĽ Nagrywanie "I'm So Tired"
8 paĽ Yoko Ono śpiewa pierwszym głosem piosenkę o Bungalow Bill
7 paĽ Sesja do Białego Albumu - Long, Long, Long
5 paĽ Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear i Honey Pie (nakładki)
4 paĽ Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear
3 paĽ Nagrywanie Savoy Truffle
1 paĽ Nagrywanie Honey Pie
25 wrz Praca nad "Happiness Is A Warm Gun"
23 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: Happiness Is A Warm Gun
19 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: Piggies
18 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: Birthday
16 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: I Will
13 wrz Szlifowanie Glass Onion
13 wrz The Beatles na okładce magazynu Life
11 wrz Nagrywanie Glass Onion
10 wrz Drugi dzień nagrywania Helter Skelter
6 wrz Ukończono nagrywanie While My Guitar Gently Weeps
4 wrz Beatlesi nagrywają teledyski do piosenek "Hey Jude" i "Revolution"
3 wrz Ringo wraca do zespołu
30 sie Ukazuje się singiel Hey Jude / Revolution
28 sie Nagrywanie Dear Prudence
26 sie W Stanach Zjednoczonych ukazuje się singiel Hey Jude
22 sie Nagrywanie Back In U.S.S.R
22 sie Ringo odchodzi z zespołu
20 sie Nagrywanie Wild Honey Pie
16 sie Apple wydaje singla Mary Hopkins "Those Were The Days"
16 sie Nagrywanie While My Guitar Gently Weeps
14 sie Nagrywanie: Rocky Raccoon
14 sie Nagrywanie What's The New Mary Jane
13 sie Nagrywanie Yer Blues
9 sie Sesja nagraniowa Mother Nature's Son
7 sie Nagrywanie Not Guilty
31 lip Zamknięto sklep Beatlesów w Londynie
31 lip Trwa nagrywanie Hey Jude
29 lip Nagrywanie Hey Jude
28 lip Sesja fotograficzna The Mad Day Out
26 lip John doradza Paulowi przy Hey Jude
25 lip Nagrywanie akustycznej wersji While My Guitar Gently Weeps
22 lip Trwa sesja nagraniowa do Białego Albumu - Good Night jest nagrywane od nowa
20 lip Paul McCartney i Jane Asher zrywają zaręczyny.
19 lip Trwa sesja do Białego Albumu: Sexy Sadie.
18 lip Trwa sesja do Białego Albumu - długa wersja Helter Skelter .
17 lip Premiera filmu Yellow Submarine
16 lip Geoff Emerick zrezygnował z pracy z Beatlesami
15 lip Nagrywanie Cry Baby Cry
12 lip Trwa sesja do Białego Albumu: Don't Pass Me By, Ob-La-Di, Ob-La-Da, Revolution
8 lip Przedpremierowy pokaz filmu Yellow Submarine
8 lip Dalsze prace nad nagrywaniem Ob-La-Di, Ob-La-Da
5 lip Nagrywanie Ob-La-Di, Ob-La-Da
3 lip Rozpoczyna się nagrywanie "Ob-La-Di, Ob-La-Da"
30 cze Mieszkańcy wioski Harrold wspominają debiut "Hey Jude" w wykonaniu Paula McCartneya
30 cze Paul McCartney nagrywa z the Black Dyke Mills Band
28 cze Nagrywanie "Good Night"
27 cze Nagrywanie "Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey"
24 cze Nagrywanie Sour Milk Sea
11 cze Nagrywanie "Blackbird"
6 cze Nagrywanie Revolution 9
5 cze Nagrywanie "Don't Pass Me By"
30 maj Beatlesi rozpoczynają nagrywanie utworów na nowy album - powstaje piosenka "Revolution"
23 maj Program telewizyjny: Omnibus - All My Loving
19 maj John Lennon dochodzi do wniosku, że jest Jezusem
17 maj Premiera filmu "Wonderwall"
13 maj John Lennon i Paul McCartney w Nowym Jorku
26 mar London Airport, Heathrow - Paul i Jane wracają z Indii
15 mar W Anglii ukazuje się singiel Lady Madonna / The Inner Light
14 mar Premiera klipu Lady Madonna
9 mar Deszcz nagród Grammy dla płyty Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
25 lut George Harrison świętuje 25. urodziny w Indiach
16 lut John Lennon i George Harrison przybywają do Rishikesh w Indiach
11 lut Nagrano piosenkę "Hey Bulldog"
4 lut Sesja nagraniowa Across The Universe
3 lut Rozpoczyna się sesja nagraniowa singla Lady Madonna / The Inner Light
25 sty Beatlesi filmują końcową scenę do "Yellow Submarine"
18 sty Beatlesi na pokazie mody
12 sty George Harrison nagrywa w Bombaju "The Inner Light"
5 sty BBC emituje film Magical Mystery Tour w wersji kolorowej
Klasyka rocka wydana w grudniu:

1 Made in Japan (Deep Purple) (LP - 1972)
2 In Another Land / The Lantern (Rolling Stones) (S - 1967)
4 Requiem d-moll (Wolfganf Amadeus Mozart) ( - 1791)
7 Merry Xmas Everybody (Slade) (S - 1973)
8 California Dreamin' (The Mamas And The Papas) (S - 1965)
8 Their Satanic Majesties Request (Rolling Stones) (LP - 1967)
13 Stayin' Alive (Bee Gees) (S - 1977)
23 She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home (Rolling Stones) (S - 1967)
25 Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Frank Sinatra) (S - 1948)
27 Songs of Leonard Cohen (Leonard Cohen) (LP - 1967)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71NyDOQ%2BgoL._SL1500_.jpg

W Anglii ukazuje się LP The Beatles (Biały Album)

1968-11-22,  autor: joryk  
[...powrót do newsów]

Beatlesi puścili w świat długo oczekiwaną, podwójną płytę, nazwaną imieniem zespołu, lecz lepiej znaną jako Biały Album. Można by o nim napisać książkę.

KOMPONOWANIE
Piosenki powstały głównie podczas pobytu Beatlesów w Indiach, w ashramie Maharishi Mahesh Yogi. Głęboka prowincja. Nie ma fanów, nie ma mediów, a przede wszystkim nie ma narkotyków (z wyjątkiem marihuany). Cisza, spokój, medytacje. Ta atmosfera sprzyjała najwyraźniej pisaniu piosenek, bo po powrocie do Anglii prawie natychmiast weszli do studia nagraniowego i zapełnili dwie płyty ...a i tak zostało wiele świetnych utworów.

John: Wszystkie numery z albumu White zostały napisane w Indiach, gdzie ponoć dawaliśmy pieniądze Maharishemu, co nigdy nie miało miejsca. Mieliśmy mantry, jedliśmy kiepskie, wegetariańskie jedzenie i pisaliśmy te piosenki.
Napisaliśmy razem około trzydziestu nowych piosenek. Paul musiał zrobić ze dwanaście. George twierdzi, że miał sześć, a ja napisałem piętnaście. Zobacz, co medytacje dały Ringowi – po takim czasie wreszcie napisał swój pierwszy utwór.


George Martin: Pojawili się z całą baterią piosenek – było ich chyba ponad trzydzieści. Byłem tym zachwycony, a jednocześnie zawiedziony, bo niektóre z nich nie były wcale takie świetne.

NAJLEPSZYMI piosenkami na Białym Albumie Waszym zdaniem są...

Nie było wspólnego komponowania. Każdy z utworów był samodzielnie napisany przez jednego z muzyków.

NAGRYWANIE
Przed wejściem do studia, w dniach 28 i 29 maja The Beatles spotkali się w Kinfauns, domu George'a w Esher w Surrey, aby przetestować nowy materiał. George miał czterościeżkowy magnetofon Ampex, na którym nagrano ponad dwadzieścia wersji demo.
Nie wszystkie utwory trafiły na płytę. "What's The New Mary Jane" Lennona oraz "Not Guilty" Harrisona zostały nagrane na album, ale zostały pominięte w ostatniej chwili. Piosenkę "Sour Milk Sea" George dał Jackowi Lomaxowi, który nagrywał w Apple swój pierwszy album. "Child Of Nature" została przez Johna włączona do solowego albumu "Imagine". Dostała inny tekst i tytuł "Jealous Guy". Dwie kolejne piosenki Lennona "Mean Mr. Mustard" oraz "Polythene Pam", zostały odłożone na później i trafiły na LP "Abbey Road". Piosenka Paula "Jubilee" została nagrana ale odłożoną ją na półkę i pod tytułem "Junk" ukazała się dopiero na pierwszym solowym albumie Paula "McCartney". Podobnie było z "Circles", która została ostatecznie nagrana na solowy album Harrisona "Gone Troppo".

Nie korzystano za wiele ze zdobyczy techniki. Wielkie aranżacje orkiestrowe i techniczne trochę się zespołowi znudziły po nagraniu LP Sgt Pepper. Sesje nagraniowe ciągnęły się od 30 maja do 13 października 1968 roku. Cztery i pół miesiąca to czas podobny do tego, jaki poświęcono na nagranie Peppera. Teraz jednak obok dwupłytowego albumu nagrano też singiel "Hey Jude" / "Revolution".

Sesje nagraniowe momentami przebiegały dość burzliwie wśród sprzeczek, kłótni i złośliwości. Niedoceniany Ringo odszedł od zespołu. Na kilkanaście dni przestał być Beatlesem i wyjechał odpocząć. Innym razem Paul nagrał utwór sam, bez zespołu, co zawsze bardzo irytowało Johna, a zły John potrafił popsuć atmosferę nie tylko w studio, ale i w całym Londynie. McCartney ukradł też Johnowi pomysł na piosenkę (Why Don't We Do It On The Road), którą zaraz nagrał z Ringo pod nieobecność Johna i George'a. Sam Lennon też miał denerwujące pomysły. Złamał dżentelmeńską umowę i sprowadził do studia kobietę. W dodatku pozwolił jej śpiewać pierwszym głosem w jednej z piosenek, a nawet dał mikrofon, żeby mogła oceniać poczynania zespołu.

George Harrison: Po płycie Sgt Pepper nowy album wydawał się bardziej wspólnym dziełem całego zespołu. Wiele utworów nagrywaliśmy razem na żywo. Wiele nagranych wcześniej utworów potrzebowało jeszcze wspólnych poprawek. Było też więcej indywidualnych rzeczy i po raz pierwszy zgodzono się, że to były rzeczy indywidualne. Pamiętam, że praca trwała jednocześnie w trzech studiach. Paul robił jakieś nakładki w jednym, w drugim był John, a w trzecim ja nagrywałem trąbki czy coś innego. Może było tak dlatego, że czas uciekał, a EMI wyznaczyła sztywną datę wydania płyty.

George Martin: Po raz pierwszy musiałem pracować jednocześnie w trzech studiach, bo nagrywaliśmy w kilku miejscach. Praca stała się fragmentaryczna i to wtedy mój asystent Chris Thomas bardzo się wykazał (to pomogło mu stać się bardzo dobrym producentem).

DLACZEGO ALBUM BYŁ DWUPŁYTOWY?

George Harrison:Po powrocie z Indii stało się oczywiste, że było więcej piosenek niż zmieści się na jednej płycie i dlatego album White stał się płytą podwójną. Cóż robić, gdy ma się tyle piosenek i chce się ich pozbyć, by można pisać nowe? W zespole zagrały nasze egoizmy, bo było sporo piosenek, które należało usunać lub przeznaczyć na strony B na singlach. Byłoby wtedy znacznie więcej pirackich płyt, bo piosenki, które by wtedy nie weszły na płytę, ukazałaby się w tej formie.

John: Dosyć trudno jest upchnąć na jednej płycie muzykę trzech facetów – dlatego powstał podwójny album.

George Martin: Uważałem, że w zamian powinniśmy zrobić bardzo, bardzo dobry pojedynczy album, a nie podwójny. Oni się jednak uparli. Myślę, że gdyby to skondensować, byłaby fantastycznie dobra płyta. Znam wielu ludzi, którzy nadal uważają, że to ich najlepsza płyta. Później dowiedziałem się, że nagrywając tyle piosenek mogli szybciej zakończyć kontrakt z EMI.

Ringo: Na podwójnej płycie było masę informacji i zgadzam się, że powinniśmy wydać dwie oddzielne płyty – White i Whiter.


OKŁADKA I PLAKAT
Pierwsza wersja okładki ukazywała twarze Beatlesów wykute w stoku góry (a w zasadzie klifu, bo to było na morskim brzegu) w stylu amerykańskich prezydentów na Mount Rushmore.
Kolejnym pomysłem był obraz Johna Byrne. Trafił on jednak na okładkę holenderskiej płyty "De Mooiste Songs" oraz angielskiej kompilacji "The Beatles Ballads".
Paul pragnął aby album miał artystyczną okładkę. Robert Fraser zasugerował mu spotkanie z Richardem Hamiltonem, którego powszechnie uważano za wynalazcę Pop Artu.
Richard Hamilton "Powiedziałem, że byłbym skłonny zrobić coś bardzo napuszonego, prawie jak w limitowanej edycji. (Paul) nie zniechęcił mnie, więc zaproponowałem zwykły biały album; gdyby to miało się okazać zbyt czyste i puste, to być może moglibyśmy wydrukować pierścień brązowej plamki wyglądający tak, jakby na nim pozostał kubek z kawą - ale uważano to za zbyt niepoważne. Zasugerowałem również, że mogą numerować każdą kopię, aby stworzyć ironiczną sytuację numerowanej edycji, czegoś w rodzaju pięciu milionów kopii. Zostało to uzgodnione, ale potem poczułem się trochę winny, gdy ich podwójny album był taki zgrzebny; nawet liternictwo jest zwyczajne, prawie niewidoczne, ślepe tłoczenie. Zasugerowałem, że można to poprawić za pomocą wkładki (plakatu), która byłaby bardziej efektowna niż okładka."
Innym pomysłem zaproponowanym przez Richarda Hamiltona, związanym z powstaniem firmy Apple Records, było odbicie jabłka na kawałku papieru z bardzo jasnozieloną smugą z odrobiną miąższu. Pomysł ten zdaniem Paula "zszedł z drogi".

Paul: Ta płyta miała fajną okładkę. Miałem wielu przyjaciół w światku arystycznym i podczas tworzenia albumu Sgt. Pepper pracowałem z Robertem Fraserem. Poznałem przez niego wielu artystów, a jednym z jego kolegów był wtedy Richard Hamilton.

Byłem na paru wystawach i lubiłem pracę Richarda, więc zadzwoniłem do niego i powiedziałem: „Będziemy wkrótce wydawali nowy album. Czy interesowałoby cię zaprojektowanie okładki?”. Odpowiedział, że tak, więc spytałem zespół o zgodę. Zgodzili się i pozwolili mi się tym zająć. Odwiedzałem go w domu w Highgate i rozmawialiśmy, aż któregoś dnia powiedział: „OK, przynieś mi dużo fotek, poszukaj starych zdjęć z dzieciństwa, zbierz swoje różne zdjęcia, a ja zrobię z nich kolaż”.

Byłem tym bardzo podniecony, bo interesuję się sztuką, a w ten sposób mogłem przez tydzień być jego asystentem. Byłem łącznikiem z zespołem, zbierałem zdjęcia, robiłem ich kopie. Potem przez tydzień patrzyłem, jak pracuje nad kolażem. Cudownie jest patrzeć na kogoś, kto maluje. Najlepsze było to, że gdy już zrobił kolaż ze zdjęć, wtedy wziął kawałki białego papieru i położył je tak, by dać całości trochę przestrzeni. Chodziło o to, żeby nie było tylko sterty zdjęć. Wyjaśnił mi, że to jest potrzebne, by zdjęcie mogło oddychać. Całość doskonale wyglądała, mimo tego nasycena, co było fantastycznym pomysłem. Przy okazji dowiedziałem się o istnieniu negatywnej przestrzeni (tak to się ponoć fachowo nazywa). Ja bym zostawił to tak jak było, bo wyglądało świetnie, ale jeśli się patrzy na plakat, to widać, że te białe miejsca są czymś bardzo sprytnym.

Richard był minimalistą i chciał zrobić zupełnie białą okładkę z wytłoczonym napisem „Beatles”. Miał przyjaciela, który artystycznie rozmazywał różne rzeczy – takie jak kawałek czekolady- i Richard chciał umieścić „rozmazanie jabłka” na kawałku papieru. To się okazało zbyt trudne, więc stwierdziliśmy: „Słuchaj, niech zostanie tylko biała okładka”. Potem on wpadł na pomysł, by ponumerować płyty, co uznałem za świetny patent dla zbieraczy. Byłyby numery 000001, 000002, 000003 itd. Gdybyś miał numer 000200, to byłby to album z pierwszego druku – to był superpomysł na sprzedaż. Trudno było do tego przekonać EMI, mówili, że nie mogą tego zrobić. Stwierdziłem, że jeśli licznik może się obracać, to da się się to także zrobić z płytami. Znaleźli jakiś sposób. W pewnym momencie zaprzestali to robić i dlatego nie wszystki albumy White mają numery. To był dobry pomysł i my mamy cztery pierwsze. Chyba John ma pierwszy. Najgłośniej się domagał!

Ringo: Mam płytę z numerem 1 – bo jestem taki śliczny! John był najmilszy i najbardziej kochany, gdy tylko chciał taki być. Nie był taki cyniczny, jak wszyscy sądzą. Mam numer 1 stąd i numer 4 z Ameryki.


TYTUŁ
Tytuł roboczy płyty brzmiał "Doll's House" na cześć popularnej powieści Henrika Ibsena. Niestety zespół "Family" wydał wcześniej w tym roku album zatytułowany "Music In Doll's House", więc pomysł ten wypadało porzucić. Richard Hamilton zaproponował wtedy prostą nazwę "The Beatles". I tak zostało.

Paul: Richard Hamilton powiedział: „Co zrobimy na okładkę, skoro mamy już plakat? Jaki jest tytuł płyty?” Zapytał: „Czy macie już album zatytułowany ‘The Beatles’?. Powiedziałem, że nie, ale sprawdziłem to, bo nie byłem pewien. Było ‘Beatles For Sale’, ‘Meet The Beatles’, ‘With The Beatles’. Coś w tym stylu, lecz nigdy nie było samego ‘The Beatles’. Richard uznał, że to powinien być tytuł i wszyscy się na to zgodzili.

ODBIÓR
Nagrana wśród tych zgrzytów płyta okazała się jednak bardzo, bardzo dobra. Realizator nagrań, George Martin kręcił głową, że niektóre kompozycje były zbyt słabe i zbyt proste, ale fani byli zachwyceni.

Paul: Myślę, że to był bardzo dobry album. Wyróżniał się pośród innych, ale nagrywanie go nie było przyjemne. Jednak czasami takie sytuacje tylko sztuce pomagają. To, że na płycie jest tyle różnych rzeczy uważam za jej plus. Piosenki są bardzo zróżnicowane. Myślę, że to fajny album.

Nie pamiętam reakcji tę płytę. Teraz, gdy wydaję płyty, interesuję się, kto je lubi i jak się sprzedają. Ale w przypadku ‘The Beatles’ nie pamiętam przeglądania list przebojów, by sprawdzić nasze pozycje. Zakładam, że mieliśmy nadzieję, iż ludziom to się spodoba. Wydaliśmy płytę i zajęliśmy się życiem. Płyta podobała się wielu naszym przyjaciołom i to nas głównie obchodziło. Jeśli coś się podobało kumplom, grano to w butikach i słyszało wszędzie, gdzie się ruszyłeś, dla nas był to dowód na sukces.

Ringo: Sgt Pepper zrobił swoje – to była płyta dekady, może nawet całego wieku. Była pełna innowacji, miała świetne piosenki. Nagranie jej było przyjemnością i jestem zadowolony, że ją zrobiłem. Jednak album White okazał się dla mnie lepszą płytą.

George Harrison:Kiedy zaczynaliśmy pracę nad albumem White, nie zastanawialiśmy się, czy będzie tak popularny jak Sgt Pepper. Nigdy nie myśleliśmy o wcześniej płycie i jej nakładzie. Na początku lat sześćdziesiątych każdy, kto nagrał hit, starał się by jego następna płyta brzmiała niemal tak samo. My zawsze staraliśmy się robić wszystko inaczej. Zawsze było inaczej, bo w parę miesięcy potrafiliśmy się tak bardzo zmienić, że nie było szansy, by nowa płyta była podobna do poprzedniej.

John: Zawsze wolałem ten album od innych płyt, włącznie z Sgt Pepper, bo moim zdaniem jest na nim lepsza muzyka. Peppera otacza większy mit, ale muzyka na White jest znacznie lepsza.
Na tę płytę napisałem dużo dobrego gówna. Lubię to, co sam zrobiłem i co zrobili inni. Lubię całą płytę. Jest na niej masę dobrych piosenek.


* W 1997 roku album The Beatles został uznany za dziesiątą najlepszą płytę w dziejach muzyki w konkursie "Music of Millennium"
* W 1998 roku Q Magazine umieścił go na 17 miejscu, a TV Network w 2003 umieściła go na 11 miejscu w analogicznych konkursach do poprzedniego.
* W 2003 został sklasyfikowany jako 10 z 500 najlepszych albumów muzycznych w konkursie organizowanym przez pismo Rolling Stone.
* Album zdobył 19 platynowych płyt w USA.

1. Back in the U.S.S.R. (Paul McCartney)2:45
2. Dear Prudence John Lennon 3:57
3. Glass Onion John Lennon 2:19
4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (Paul McCartney) 3:10
5. Wild Honey Pie (Paul McCartney) 0:54
6. The Continuing Story of Bungalow Bill John Lennon 3:16
7. While My Guitar Gently Weeps (George Harrison) George Harrison 4:46
8. Happiness Is a Warm Gun John Lennon 2:46
B
9. Martha My Dear (Paul McCartney) 2:30
10. I'm So Tired John Lennon 2:05
11. Blackbird (Paul McCartney) 2:20
12. Piggies (George Harrison) George Harrison 2:06
13. Rocky Raccoon (Paul McCartney) 3:35
14. Don't Pass Me By (Ringo Starr) Ringo Starr 3:52
15. Why Don't We Do It in the Road? (Paul McCartney) 1:43
16. I Will (Paul McCartney) 1:47
17. Julia John Lennon 3:00
C
1. Birthday (Paul McCartney) 2:45
2. Yer Blues John Lennon 4:02
3. Mother Nature's Son (Paul McCartney) 2:50
4. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey John Lennon 2:38
5. Sexy Sadie John Lennon 3:17
6. Helter Skelter (Paul McCartney) 4:31
7. Long, Long, Long (George Harrison) George Harrison 3:08
D
8. Revolution 1 John Lennon 4:17
9. Honey Pie (Paul McCartney) 2:43
10. Savoy Truffle (George Harrison) George Harrison 2:56
11. Cry Baby Cry John Lennon 3:04
12. Revolution 9 (John Lennon, Yoko Ono) Instrumental 8:24
13. Good Night John Lennon, śpiewa Ringo Starr 3:17
Więcej na temat The Beatles:
2018-12-20: Oryginalna wersja artykułu Macieja Hena o Białym Albumie,
2018-11-24: Mija 50 lat od premiery "Białego albumu" The Beatles - artykuł Macieja Hena,
2018-11-05: 50 lat temu The Beatles wydał „Biały album" - artykuł Jacka Cieślaka z rp.pl,
2011-09-13: Zmarł twórca okładki "Białego Albumu",
1968-11-22: W Anglii ukazuje się LP The Beatles (Biały Album),
1968-10-14: Koniec sesji nagraniowych do Białego Albumu (nakładki do "Savoy Truffle"),
1968-10-13: Sesja do Białego Albumu - Julia,
1968-10-11: Sesja do Białego Albumu (remixy),
1968-10-10: Sesja do Białego Albumu: dogrywanie smyczków do "Piggies" i "Glass Onion",
1968-10-09: Sesja do Białego Albumu: Why Don't We Do It In The Road,
1968-10-08: Yoko Ono śpiewa pierwszym głosem piosenkę o Bungalow Bill,
1968-10-08: Nagrywanie "I'm So Tired",
1968-10-07: Sesja do Białego Albumu - Long, Long, Long,
1968-10-05: Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear i Honey Pie (nakładki),
1968-10-04: Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear,
1968-10-03: Nagrywanie Savoy Truffle,
1968-10-01: Nagrywanie Honey Pie,
1968-09-25: Praca nad "Happiness Is A Warm Gun",
1968-09-23: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Happiness Is A Warm Gun,
1968-09-19: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Piggies,
1968-09-18: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Birthday,
1968-09-16: Sesja nagraniowa Białego Albumu: I Will,
1968-09-13: Szlifowanie Glass Onion,
1968-09-11: Nagrywanie Glass Onion,
1968-09-10: Drugi dzień nagrywania Helter Skelter,
1968-09-06: Ukończono nagrywanie While My Guitar Gently Weeps,
1968-09-03: Ringo wraca do zespołu,
1968-08-28: Nagrywanie Dear Prudence,
1968-08-22: Nagrywanie Back In U.S.S.R,
1968-08-20: Nagrywanie Wild Honey Pie,
1968-08-16: Nagrywanie While My Guitar Gently Weeps,
1968-08-14: Nagrywanie What's The New Mary Jane,
1968-08-14: Nagrywanie: Rocky Raccoon,
1968-08-13: Nagrywanie Yer Blues,
1968-08-09: Sesja nagraniowa Mother Nature's Son,
1968-08-07: Nagrywanie Not Guilty,
1968-07-25: Nagrywanie akustycznej wersji While My Guitar Gently Weeps,
1968-07-22: Trwa sesja nagraniowa do Białego Albumu - Good Night jest nagrywane od nowa,
1968-07-19: Trwa sesja do Białego Albumu: Sexy Sadie.,
1968-07-18: Trwa sesja do Białego Albumu - długa wersja Helter Skelter .,
1968-07-15: Nagrywanie Cry Baby Cry,
1968-07-12: Trwa sesja do Białego Albumu: Don't Pass Me By, Ob-La-Di, Ob-La-Da, Revolution,
1968-07-08: Dalsze prace nad nagrywaniem Ob-La-Di, Ob-La-Da,
1968-07-05: Nagrywanie Ob-La-Di, Ob-La-Da,
1968-07-03: Rozpoczyna się nagrywanie "Ob-La-Di, Ob-La-Da",
1968-06-28: Nagrywanie "Good Night",
1968-06-27: Nagrywanie "Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey",
1968-06-11: Nagrywanie "Blackbird",
1968-06-06: Nagrywanie Revolution 9,
1968-06-05: Nagrywanie "Don't Pass Me By",
1968-05-30: Beatlesi rozpoczynają nagrywanie utworów na nowy album - powstaje piosenka "Revolution",
Więcej na temat The Beatles (LP):
2018-05-31: Yellow Submarine / Eleanor Rigby,
2016-09-09: The Beatles Live At The Hollywood Bowl,
2014-04-01: The Beatles Live! At The Star Club In Hamburg, Germany:1962,
2013-12-17: The Beatles Bootleg Recordings 1963,
2013-11-11: Live At The BBC volume 2,
2013-03-29: Let It Be...Naked iTunes,
2011-11-08: The Beatles With Tony Sheridan: First Recordings: 50th Anniversary Edition,
2006-11-20: Love,
2006-04-11: The Capitol Albums Volume 2,
2003-11-17: Let It Be ...Naked,
2000-11-13: 1,
1996-03-18: Anthology 2,
1995-11-21: Anthology 1,
1994-11-30: Live at the BBC,
1988-03-08: Past Masters,
1979-05-11: Hey Jude,
1977-11-19: Love Songs,
1977-05-06: The Beatles At The Hollywood Bowl,
1977-05-02: The Beatles Live! At The Star Club In Hamburg, Germany:1962,
1976-11-19: Magical Mystery Tour,
1973-04-19: The Beatles 1962-1966,
1973-04-19: The Beatles 1967-1970,
1970-05-08: Let It Be,
1969-09-26: Abbey Road,
1969-01-17: Yellow Submarine,
1968-11-22: The Beatles,
1967-06-01: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band,
1966-12-10: A Collection Of Beatles Oldies (But Goldies !),
1966-08-05: Revolver,
1965-12-03: Rubber Soul,
1965-08-06: Help!,
1964-12-04: Beatles For Sale,
1964-07-20: Something New,
1964-07-10: A Hard Day's Night,
1964-01-20: Meet The Beatles,
1963-11-22: With The Beatles,
1963-03-22: Please, Please Me,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2024-12-05 17:29:47,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl