Aktualnosci roku 2023

31 gru Wydarzenia 2023 roku
22 gru Pytania do Paula - 23 pytania na koniec 2023 roku
16 gru Rio de Janeiro - ostatni koncert Paula McCartneya w ramach trasy Got Back Tour 2023
8 gru 83 urodziny Johna Lennona w Central Park, NY
5 gru Zmarł Denny Laine
23 lis Reakcja Zaka Starkeya na utworzenie grupy z Seanem i Dhanim
19 lis Mark Lewisohn opowiedział co sądzi o piosence "Now And Then" i współpracy z Paulem McCartneyem (część I)
19 lis "Im więcej wiemy o The Beatles, tym bardziej ich kochamy" - druga część wywiadu z Markiem Lewisohnem
15 lis Koncert w Studiu Abbey Road z okazji reedycji albumów "Red" i "Blue"
14 lis Wspólne zdjęcie Paula McCartneya i Ringo Starra znalazło się książce "Feeding Creativity"
12 lis Stella McCartney o ojcu: „Był przy mnie na każdym kroku” - artykuł z VIVY
10 lis Spektakularny powrót Beatlesów na szczyt listy przebojów w Wielkiej Brytanii
10 lis Beatlesi biją kolejne rekordy
10 lis Premiera kompilacji “The Beatles 1962-1966” oraz “The Beatles 1967-1970” znanych jako Red i Blue Album
10 lis Dokument o zespole The Beatles w Radiu RMF24
9 lis Niezwykła historia zegara z tylnej okładki singla "Now And Then"
9 lis Now and Then - piosenka Beatlesów, której nie uratowała sztuczna inteligencja
4 lis Beatlesi zdetronizowali Taylor Swift na Spotify
3 lis Premiera klipu "Now And Then"
2 lis Premiera piosenki "Now And Then" - recenzje
2 lis Wydarzenia w Polsce związane z piosenką “Now And Then”
2 lis Beatlesi ozdobili okładkę magazynu Radio Times
1 lis Lennon o publikacji wspomnień Mala Evansa - miej nas Panie w opiece
31 paĽ Peter Jackson opowiedział o pracy nad teledyskiem do "Now And Then"
29 paĽ Na Apple TV+ pojawi się serial rzucający nowe światło na śmierć Lennona w 1980 roku
29 paĽ BBC ogłosiło emisję serii programów poświęconych The Beatles
26 paĽ Spojrzenie w głąb ostatniej piosenki Beatlesów
26 paĽ Ostatnia piosenka "Now And Then" ukaże się 2 listopada
24 paĽ Philip Norman: Wiele lat zajęło mi zrozumienie paradoksu George'a Harrisona
20 paĽ Paul McCartney zagrał na płycie Rolling Stones
20 paĽ Premiera "INNERSTANDING" oraz krótka relacja z koncertu Dhaniego w klubie OMEARA
20 paĽ Paul McCartney miał rację, że Stonesi byli grupą grającą bluesowe covery - recenzja Hackney Diamonds
19 paĽ Paul McCartney rozpoczął australijską trasę koncertową "Got Back"
17 paĽ Paul McCartney spotkał się z fanami przed pierwszym koncertem w Australii
13 paĽ Ukazała się EP-ka Ringo Starra "Rewind Forward"
9 paĽ Album Imagine (The Ultimate Collection) dostępny w muzycznych serwisach streamingowych oraz zapowiedź boksu Mind Games
7 paĽ Patrick Stewart: “Martwiłem się, że mogę zabić Paula McCartneya”
30 wrz W październiku ukaże się nowa płyta Dhaniego Harrisona INNERSTANDING
29 wrz Radio Lublin świętowało 54-lecie albumu Abbey Road
29 wrz Paul McCartney bawił się na pierwszym koncercie U2 w Las Vegas
29 wrz 54 lata z „Abbey Road”. Radio Lublin zaprasza na odsłuch płyty i koncert
24 wrz Ringo został nagrodzony Joe Chambers Musicians Legacy Award
24 wrz Kolekcja sześciu kaset z niepublikowanymi nagraniami Beatlesów została wystawiona na aukcji
21 wrz Ukazała się nowa solowa piosenka Dhaniego Harrison "Damn That Frequency"
20 wrz Ringo przewrócił się na scenie podczas koncertu
17 wrz Julian Lennon opowiedział o mieszanych uczuciach do piosenki "Hey Jude", relacjach z Paulem McCartneyem i Seanem Lennonem
15 wrz Ringo Starr and His All Starr Band ruszają w trasę koncertową.
13 wrz Beatlesi w pięcioosobowym składzie.
12 wrz Nietypowa kartka urodzinowa od George'a Harrisona
8 wrz Gdzie jest gitara basowa Beatlesa Paula?
6 wrz Ringo opowiedział o nagrywaniu EP-ek, filmie “Get Back” i ostatniej piosence Beatlesów
4 wrz Zmarł Gary Wright
31 sie Co Paul robi podczas długiego lotu w samolocie?
30 sie Poczatek "Revolution" jak lustrzane odbicie.
28 sie Prawdy Beatlesów w nowej książce "The Beatles: Fab but True: Remarkable Stories Revealed"
28 sie Protest na wystawie McCartneya
26 sie Premiera piosenki Ringo Starra "Rewind Forward"
23 sie Ukazuje się polskie tłumaczenie książki Craiga Browna - "Raz, dwa, trzy, cztery. Beatlesi i ich czas."
20 sie Dolly Parton nagrała "Let It Be" z Paulem i Ringo
9 sie "Pre Fab!" nowy dokument filmowy.
5 sie Limitowana kolekcja zdjęć Johna Lennona
2 sie Niewykorzystany bilet z koncertu Beatlesów.
1 sie Paul wraca do koncertowania. W październiku 2023 jedzie do Australii.
28 lip "Odpowiedziałeś" - pytania fanów do Paula mają już dziesięcioletnią tradycję
28 lip Minęło 55 lat od sesji fotograficznej "Mad Day Out"
23 lip Paul McCartney wspomina zmarłego Tony Bennetta
20 lip Ostatnia piosenka Beatlesów jest piękna i porusza
20 lip Podcast "McCartney: A Life In Lyrics" wystartuje we wrześniu
16 lip Beatlesi chcieli Micka Jaggera.
13 lip Pająk Bumba lennoni
13 lip Indiana Jones 5 i milion dolarów za wykorzystanie piosenki The Beatles
1 lip Mark Lewisohn o polskich tropach w historii The Beatles - wywiad dla Radia Lublin
20 cze Księżna Walii Kate spotkała Paula McCartneya i jego żonę Nancy na otwarciu National Portrait Gallery
19 cze Front Row BBC Radio 4: Koncert Beatlesów dostępny w bibliotece i odkrycie nowego nagrania
16 cze Nowa piosenka The Beatles. Będzie tam nawet głos Lennona
15 cze Paul McCartney w rozmowie z Conanem O'Brienem: "John miał tragiczne życie"
26 maj Dom rodzinny Paula McCartneya pojawił się serialu BBC
23 maj Ringo Starr wyda w tym roku trzy EP-ki
21 maj Sunday Times opublikował listę najbogatszych Brytyjczyków
20 maj Pattie Boyd i Philip Norman omówią fenomen lat 60. na Charleston Festival
20 maj W Londynie odbędzie się Beatles Festival
14 maj National Portrait Gallery przygotowała wiele atrakcji związanych z wystawą zdjęć Paula McCartneya
12 maj Fani spekulują na temat odcinka Doctora Who związanego z The Beatles
11 maj Paul i Ringo pojawią się na nowym albumie Dolly Parton
9 maj "Here Comes The Sun" przekroczyła miliard odtworzeń na Spotify
8 maj Ringo ogłosił daty jesiennej trasy koncertowej
6 maj Oficjalny Fanclub The Beatles korzystał z maszyny do podpisywania autografów
3 maj Nie żyje dziennikarz Don Short, który wymyślił określenie “Beatlemania” i jako pierwszy ogłosił rozpad The Beatles
30 kwi Studio Abbey Road otwiera bramy w sierpniu dla zwiedzających
28 kwi Sztuczna inteligencja AI odmłodziła głos Paula McCartneya
27 kwi Rysunki Paula McCartneya trafiły na wystawę w Liverpool Beatles Museum
22 kwi Anna Magalska odczarowała wizerunek pierwszej wiedźmy popkultury w książce "Yoko Ono Wyobraź sobie... wolność międzyludzką"
21 kwi Koncert "The Beatles Akustycznie" w Jedynce
17 kwi Ujawniono tytuł i okładkę książki o Malu Evansie.
17 kwi Fragment książki Marca Shapiro "Żony Beatlesów. Kobiety, które pokochali Lennon, McCartney, Harrison i Starr"
8 kwi Nowe zdjęcie - George Harrison i Paul McCartney na scenie na przyjęciu weselnym Erica i Pattie
4 kwi Uczeń zarejestrował godzinny występ Beatlesów w szkole męskiej w Stowe
1 kwi May Pang, sympatia Lennona, wspomina jak została zmanipulowana przez Yoko Ono
1 kwi Dyrekcja Royal Albert Hall była zbulwersowana tekstem piosenki "A Day In The Life"
30 mar National Portrait Gallery udostępniła kolejne fotografie z archiwum Paula McCartneya
30 mar Na Truskawkowych Polach pojawi się mozaika "Imagine"
30 mar Olivia Harrison czytała tomik poezji w londyńskim sklepie Stelli McCartney
25 mar Legendarne studio zasługuje na świetny dokument. Ale córka McCartneya nie podołała - recenzja Radosława Czyża w Wyborczej
24 mar Pytanie o The Beatles w "Milionerach" okazało się za trudne
21 mar Fan Beatlesów odtworzył okładkę albumu "Abbey Road" z Paulem McCartneyem
19 mar NFC ma pół miliona wyświetleń na kieleckim forum
11 mar Record Store Day przyniesie prawdę od Johna oraz róże od Paula i Ringo
5 mar "The Lost Weekend: A Love Story" - duch Lennona kazał zrobić film, to zrobili
3 mar W Londynie zaprezentowano mini coopery muzyków The Beatles
2 mar Politechnika Śląska zaprasza na „Muzyczną historię okładek płyt The Beatles”
1 mar Paul McCartney i inne gwiazdy na pokazie ekspozycji Davida Hockneya
25 lut Geniusz George'a Harrisona
25 lut Philip Norman napisał biografię George'a Harrisona
23 lut Udział Paula McCartneya na płycie Rolling Stones został potwierdzony
23 lut Yoko Ono wyprowadziła się z Nowego Yorku
23 lut The Beatles, Piotr Metz oraz odświeżona wersja arcydzieła
23 lut Cat Stevens z okazji 80. urodzin George'a Harrisona nagrał cover piosenki "Here Comes The Sun"
22 lut Czy Paul McCartney i Ringo Starr zagrają na nowej płycie Rolling Stones?
18 lut Złóż życzenia Yoko Ono na wirtualnym drzewie życzeń
16 lut Wykład Paula McCartneya o "The Lyrics: 1956 to the Present" na uniwersytecie Yale
12 lut Zapowiedź książki Marca Shapiro "Żony Beatlesów. Kobiety, które pokochali Lennon, McCartney, Harrison i Starr"
12 lut Liverpool Beatles Museum świętuje 80. urodziny George'a Harrisona
8 lut Paul McCartney wspomina Burta Bacharacha
8 lut Nie żyje Burt Bacharach
5 lut Powstanie film "Man On The Run" opowiadający historię Paula i Lindy po rozpadzie The Beatles
4 lut Paul McCartney i Nancy Shevell świętowali 30. rocznicę wydania albumu "The Chronic"
2 lut Paul i Ringo bawili się na imprezie Stelli
1 lut Czy Mal Evans był misiem uwielbiającym Beatlesów? Notatki asystenta ukażą się w listopadzie.
31 sty Paul McCartney w styczniowym cyklu “You Gave Me The Answer” opowiedział o roli ojca i męża
30 sty Paul McCartney udostępnił nieznane nagranie z Jeffem Beckiem
29 sty Odeszła Louise Harrison, siostra George'a Harrisona
28 sty Chris O'Dell dołączy do fanów w rocznicę "Koncertu na dachu" Beatlesów
27 sty Brytyjski Fanclub The Beatles kończy działalność
26 sty W Słupsku powstała ulica Johna Lennona
25 sty W czerwcu ukaże się książka ze zdjęciami i przemyśleniami Paula McCartneya
25 sty National Portrait Gallery otworzy wystawę z fotografiami Paula McCartneya
24 sty Na Mathew Street w Liverpoolu zainstalowano projektory świetlne
18 sty Odkryto nieznane zdjęcie z Johnem, Paulem i Helen Shapiro
18 sty Paul McCartney pojawi się na płycie Dolly Parton
13 sty Wycieczka do Liverpoolu śladami The Beatles do wylicytowania na Gali Waszej Turystyki
Plyty wydane w marcu:

1 (I Want To) Come Home (S - 2010)
4 Yesterday (EP - 1966)
4 Real Love (S - 1996)
6 Let It Be / You Know My Name Look Up The Number (S - 1970)
6 Power To The People / Open Your Box (S - 1971)
8 Past Masters (LP - 1988)
9 Borrowed Time (S - 1984)
15 Lady Madonna / The Inner Light (S - 1968)
17 Back Off Boogaloo / Blindman (S - 1972)
17 Back In The World (2003) (LP - 2003)
18 Anthology 2 (LP - 1996)
19 Zoom In (EP - 2021)
20 Can't Buy Me Love / You Can't Do That (S - 1964)
22 Please, Please Me (LP - 1963)
23 My Love / The Mess (S - 1973)
23 With A Little Luck / Backwards Traveller/Cuff Link (S - 1978)
23 Goodnight Tonight / Daytime Nightime Suffering (S - 1979)
23 Ringo Starr & His All-Starr Band - Tour 2003 (LP - 2004)
25 Wilbury Twist / New Blue Moon (S - 1991)
25 Ringo Rama (LP - 2003)
26 Ringo At The Ryman (DVD - 2013)
27 Sentimental Journey (LP - 1970)
27 Watching The Wheels (S - 1981)
29 Ebony and Ivory / Rainclouds (S - 1982)
29 Let It Be...Naked iTunes (LP - 2013)
30 Postcards From Paradise (LP - 2015)
31 London Town (LP - 1978)
Klasyka rocka wydana w marcu:

3 Master Of Puppets (Metallica) (LP - 1986)
22 All Shook Up (Elvis Presley) (S - 1957)
24 The Dark Side of the Moon (Pink Floyd) (LP - 1973)
25 Machine Head (Deep Purple) (LP - 1972)
29 The Number Of The Beast (Iron Maiden) (LP - 1982)

https://obrazki.elektroda.pl/1759123000_1701298429.png

"Im więcej wiemy o The Beatles, tym bardziej ich kochamy" - druga część wywiadu z Markiem Lewisohnem

2023-11-19,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Mark, czy miałeś jakąś pracę niezwiązaną z Beatlesami? Co robiłeś, na przykład, zanim ukazała się Twoja pierwsza książka?

W 1983 roku zostałem zawodowym historykiem Beatlesów. A wcześniej miałem pracę, to prawda. W rzeczywistości miałem dwie prace jednocześnie. Kiedy skończyłem szkołę, miałem 16 lat i zacząłem pracować w BBC. Nie poszedłem na studia. Pracowałem na różnych stanowiskach administracyjnych. W tym samym czasie wykorzystywałem to, że pracuję w BBC i zacząłem korzystać z archiwum BBC poszukując informacji o The Beatles. BBC było dobrym miejscem do pracy. Byłem dumny z pracy BBC, właściwie nadal jestem. Potem odszedłem i zacząłem pracować w magazynie Music Week, który jest magazynem branżowym brytyjskiego przemysłu muzycznego. Ten etap też był bardzo dobry. Zrozumiałem, jak działa przemysł muzyczny, co było dla mnie bardzo przydatne, ale odszedłem w 1983 roku i od tego czasu pracuję na własny rachunek.

Praktycznie całe Twoje życie zawodowe związane jest z pasją do
Beatlesów, skąd więc wiesz, kiedy na przykład pracujesz, a kiedy jesteś na wakacjach?


To nigdy nie było to dla mnie trudne. Ludzie, którzy nie rozumieją, jak bardzo można kochać Beatlesów, pytają mnie, czy się nudzę. Oznacza to, że praktycznie codziennie, siedem dni w tygodniu, trzysta sześćdziesiąt pięć dni w roku, zbieram informacje o Beatlesach. I nie, nie jestem znudzony. Nie nudzę się, bo jest w Beatlesach coś, co sprawia, że ​​temat jest ciągle ciekawy. Zasługują na dokładne zbadanie. To zaszczyt pisać o nich. I nigdy się nie nudzę, choć prawdą jest, że jest to temat, który pozostawia mi niewiele wolnego czasu, ponieważ ciągle o tym myślę.

The Beatles zawsze byli takim zespołem, którego wszyscy kojarzą. Jeśli zapytasz kogokolwiek na ulicy, czy potrafi wymienić wszystkich czterech Beatlesów, prawdopodobnie każdy by to zrobił. Być może na co dzień nie myślą zbyt wiele o Beatlesach, ale znają ich imiona. Z innymi zespołami tak nie jest. Myślę również, że poziom ogólnej wiedzy na temat Beatlesów jest dość dobry. Ludzie wiedzą, że Beatlesi pochodzą z Liverpoolu i grali w miejscu zwanym The Cavern, że ich menadżerem był Brian Epstein, a producentem George Martin. W końcu Brian Epstein to najsłynniejszy menadżer, George Martin to najsłynniejszy producent, a Beatlesi to najsłynniejszy zespół na świecie. Popularny jest również fakt, że jako zespół grali razem w latach 60 -tych, i że rozpadli się po około 10 latach kariery. Wiadomo, że nakręcili film ‶A Hard Day’s Night” i nagrali płytę ‶Sgt. Pepper”. Beatlesi należą do popkultury, wszyscy o nich wiedzą, nawet jeśli nie myślą często o Beatlesach.

Ale największe piękno Beatlesów kryje się w najgłębszych, najskrytszych, najdrobniejszych szczegółach. To zaszczyt i przyjemność mieć pracę, w której odkrywa się najdrobniejsze szczegóły, zapisuje się je dla innych, aby mogli czerpać z tego radość. Są fani, którzy znajdują rzeczy i wolą je zachować dla siebie. Jakby chcieli powiedzieć: ‶Mamy te informacje, ale nikt inny nie może ich poznać”. Uważam, że Beatlesi są dla wszystkich i dlatego trzeba dzielić się informacjami o nich. Im więcej wiemy o The Beatles, tym bardziej ich kochamy. Albo przynajmniej mamy większą zdolność do ich wielbienia. Ich historia jest niezwykła.

Na przestrzeni lat podano wiele wyjaśnień zachowania i decyzji podjętych przez Beatlesów w trakcie ich kariery. Na przykład gdy nie pojawili się na przyjęciu z Imeldą Marcos lub w sprawie niektórych tekstów ich piosenek. Niektórzy widzą inklinacje polityczne, inni po prostu widzą skalę wartości, sposób rozumienia świata. Dojrzałość nieodpowiednia dla ich wieku.

Posiadali nieomylny instynkt. Wiedzieli z którymi ludźmi spędzać czas i jak długo powinni przebywać w określonym miejscu. Zaufali swojemu instynktowi i nigdy się na nim nie zawiedli. Byli bardzo spostrzegawczy… Podoba mi się fakt, że ekscytowali się wspólnie różnymi rzeczami. Jeśli jednemu z nich coś się spodobało, wszyscy to robili. Mieli wspólne zainteresowania. Wszystkich interesowały te same ciuchy, te same miejsca, te same kluby. Byli wyjątkowi. Ich sposobu bycia nie da się zaprojektować, byli naturalni. Moim zdaniem byli najlepsi ze wszystkich dzieł sztuki. Taniec jest sztuką. Muzyka jest sztuką, malarstwo jest sztuką, architektura jest sztuką. Ale nie sądzę, żeby jakakolwiek sztuka, w jakiejkolwiek dziedzinie miała taki kontakt z publicznością, jak Beatlesi. Beatlesi wzbogacili ludzkiego ducha. Nic nie trwało tak długo i z taką siłą. Po ponad czterystu latach nadal czytamy Szekspira, ale Szekspir nie jest dla mas. Beatlesi dotarli do świadomości większości na kilka pokoleń, a to może zdarzyć się tylko gdy duch jest właściwy. A przynajmniej tak myślę.

Co ciekawe, nie tworzyli muzyki aby spróbować nawiązać kontakt z publicznością, ale wyłącznie po to, by stworzyć najlepszą możliwą muzykę. W przeciwnym razie nagrywali by w kółko ten sam album, jak wiele innych odnoszących sukcesy zespołów.

Masz dużo racji Marto. Ich główną motywacją było zadowalać siebie.
Ich chęć ciągłego rozwijania, nie powtarzania się, ale zawsze robienia czegoś nowego; to wyszło od nich samych. I nie obchodziło ich szczególnie, czy publiczność będzie się ich trzymać. Musieli zrobić, co do nich należało. I tak się złożyło, że publiczność zawsze za nimi szła. To świadczy o niezwykłej odwadze Beatlesów.

Nie było w nich nic sztucznego. I w końcu byli czwórką młodych ludzi z północnej Anglii, dziećmi wojny, które dorastały w niedostatku, bez luksusów i których pasją była muzyka pochodząca ze Stanów Zjednoczonych. Muzyka, która rozświetliła ich życie jako nastolatków, inspirując ich do gry na instrumentach, a w przypadku Johna i Paula do pisania piosenek. Zawsze łączyła ich pasja tworzenia muzyki. Zawsze pozostawali wierni sobie. Jeśli ktoś stał się trochę uparty i zaczął za dużo myśleć o sobie, inni go powstrzymywali. Powiedzieli mu: „Hej, jest nas tu czworo, uspokój się”. Byli dla siebie nawzajem siłą. Byli czymś więcej niż sumą swoich części. Było ich czterech, ale kiedy się połączyli, w jakiś sposób stworzyli coś naprawdę niezwykłego. A było to spowodowane wyłącznie chemią.

Ale nie byli idealni.

Pod innymi względami wyznawali wartości ludzi swoich czasów. Urodzili się w północnej Anglii w latach czterdziestych XX wieku, a ich wzorami do naśladowania byli dorośli mężczyźni urodzeni w latach 1900-1920. Oznacza to, że ojciec Paula McCartneya urodził się w 1902 r., a Johna Lennona w 1912 r. Dorastali więc pod wpływem literatury lat 50. i ówczesnych filmów hollywoodzkich. Mieli więc podejście do kobiet, które dzisiaj byłoby nie na miejscu. Wszyscy jesteśmy produktami naszego środowiska. Ale mieli zdrowy rozsądek, żeby się uczyć. Pomimo że, John Lennon początkowo… miał przesadnie męskie podejście do kobiet, gdy dorastał, dopiero dziesięć lat później stał się nosicielem sztandarów sprawy feministycznej. To przyszło poprzez rozwój osobisty. A niewielu młodych mężczyzn ma taką zdolność do rozwoju osobistego. Większość młodych ludzi utrzymuje swoje poglądy przez całe życie.

John i Paul stracili matki w bardzo młodym wieku, może to spowodowało, że połączyła ich tak silna więź?

To ma sens. Lubili zawstydzać ludzi, którzy przychodzili z nimi porozmawiać o czymkolwiek. Gdyby zapytano ich: „Co o tym myśli twoja matka?”, odpowiedzieliby bez ogródek: „Och, ona nie żyje”, aby zobaczyć, jak tej osobie jest trudno. Żeby poczuła się niekomfortowo. To tylko prywatna rozrywka między nimi. Spójrz, mieli niezwykłą chemię. Nie zdziwiłbym się, gdyby strata matek była jednym z elementów jednoczących. Nie wiem. Mike McCartney , brat Paula, mówi , że gdyby jego matka żyła, Paul nigdy nie byłby Beatlesem. I zgadzam się. Ponieważ kazałaby mu przestać grać na gitarze, kazałaby mu się uczyć, kazałaby mu zostać nauczycielem lub lekarzem. Tak jak każda dumna matka by to zrobiła.

Skoro mowa o matkach. Mark, czy uważasz, że historia Julii, matki Johna Lennona, została opowiedziana poprawnie?

Nie wiem, czy naprawdę poznaliśmy Julię. W mojej książce zrobiłem wszystko, co mogłem, aby dać jej pełny obraz. Problem z wieloma książkami o konkretnych ludziach polega na tym, że są one pisane przez autorów, którzy mają żywotny interes w kierowaniu historią tak, jak chcieliby, aby była ona rozumiana. Dzieje się tak na przykład z książkami jej córki, Julii Baird, które moim zdaniem nie są bezstronne, są niewyważone. Szczególnie jeśli chodzi o jej trzecią książkę. Więc w moim przypadku próbowałem o niej pisać szczerze, ale oczywiście nigdy jej nie spotkałem. Dlatego nie wiem, czy dobrze zrozumiałem jej historię. Może jej dobrze nie zrozumiałem. Ale starałem się to opowiedzieć w neutralny sposób. Pytanie, kto może o niej rzetelnie napisać, skoro nie żyje już prawie nikt, kto ją dobrze znał. Zmarła sześćdziesiąt pięć lat temu.

Jeśli chodzi o fakt, że John Lennon jako dziecko zamieszkał ze swoją ciotką Mimi, w biografiach spotykamy różne wersje. Jedna z nich mówi, że Julia została zmuszona przez siostrę do opuszczenia syna, wbrew jej woli. Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

Nie. Jak ktoś może odebrać dziecko matce? Bez współpracy matki nie było to możliwe. Nieważne, jak silna była Mimi. Oczywiście, że Julia musiała się na to zgodzić. Oczywiście, że tak było. Zacząłem od pomysłu, że Mimi ukradła dziecko jego matce, która była jednocześnie jej własną siostrą. Ponieważ matka ma naturalne prawo do wychowywania swoich dzieci. Nie mamy jednak dowodów na to, że Julia w ogóle się na to skarżyła. Myślę, że to był układ, że zgodziły się to zrobić w ten sposób. Rozumiem, że powstaje książka o Mimi. I o to też się martwię. Mam wrażenie, że książki napisane przez niektórych mogą zakłócić równowagę historii. Dlatego też dokładam wszelkich starań, aby zachować neutralność. Niektórzy powiedzą, że czasami mi się to nie udaje, ale ja bardzo staram się zachować neutralność. I piszę tylko prawdę, taką jaką udało mi się poznać. Wcale nie uważam, że jestem stronniczy. Mimi była dla Johna bardzo ważna. Zapewniła mu stabilność i bezpieczeństwo, których nie miałby, gdyby wychowywała go Julia, która wyraźnie była trochę nierozsądna.

Wydaje mi się, że John Lennon był dziełem swoich dwóch „matek” i ojca. Miał bardzo niekonwencjonalną matkę, miał bardzo niekonwencjonalnego ojca i spłodzili bardzo niekonwencjonalne dziecko, któremu później surowa, ale kochająca i zabawna ciotka zapewniła pewne podstawy, niezawodność i stabilność. Mimi zapoznała go z literaturą, nauczyła wartości, nauczyła uprzejmości i szacunku. Ale John zawsze zachowywał piętno swoich rodziców. Jest dziełem całej trójki: jego rodziców i Mimi. Myślę, że bez Mimio John byłby tak zmienny i tak niekonwencjonalny, że nie byłby w stanie utrzymać się w niektórych sytuacjach, których doświadczał. Ale gdyby wychowywała go sama Mimi, gdyby był synem Mimi, mógłby być trochę nudny. Być może połączenie tych trzech elementów było połączeniem idealnym.

Mark, moglibyśmy spędzać godziny na omawianiu różnych aspektów życia Beatlesów. Może więc wrócimy do współczesności? "Now And Then". Czy udało Ci się obejrzeć mini dokument? Co pamiętasz z tych dni w 1995 roku, kiedy George, Paul i Ringo grali razem?

Przyjemnie się ogląda te sceny, bo dają wrażenie czystej radości. Że kochają być ze sobą cały czas. I wszystko było różowe. Prawda jest jednak taka, że ​​w atmosferze było widać napięcie. Przed kamerami doszło do kłótni pomiędzy Georgem Harrisonem i Paulem McCartneyem. Dyskusje, które prawdopodobnie nigdy nie wyjdą na światło dzienne. Chociaż wiem, że zostały sfilmowane. Kłócili się o wszystko, nawet o mnie. Nigdy nie miałem okazji zobaczyć nagranego materiału, bardzo chciałbym to zobaczyć. Bo wiem, że to zostało nagrane. Ale próbowali zamaskować rzeczywistość, aby wszystko wydawało się szczęśliwe i urocze. Kiedy w rzeczywistości wszystko było bardzo napięte.

Wersję bliższą rzeczywistości podaje dokument o Jeffie Lynne, Mr. Blue Sky z 2012 roku, w którym sam Lynne, ale także Paul i Ringo opowiadają o sesjach nagraniowych do „Real Love”, „Free as a Bird” i „ Now And Then." Paul jest uroczo szczery, gdy mówi o ego i trudnościach, jakie napotkali podczas tych sesji. Ale oczywiście teraz mają tendencję do pokazywania tylko szczęśliwych chwil. Resztę też chętnie zobaczę. Myślę, że wszystko jest istotne i ważne. I miejmy nadzieję, że pewnego dnia zobaczymy resztę. Nie sądzę, że to coś złego, gdy ludzie się nie zgadzają. Ale oczywiście chcą zachować wizerunek, że wszystko jest cudowne.

Jaką rolę odegrał George Martin podczas tych sesji w 1995 roku? Bo już w dokumencie Petera Jacksona Get Back widać, że nie zawsze szanowano go jako producenta.

Podczas Białego Albumu stosunki Beatlesów z Georgem Martinem uległy pogorszeniu. Nikt o tym nie mówi, ale tak właśnie było. Beatlesi szybko się uczyli, więc szybko poczuli się niekomfortowo, mając w studiu postać ojca. A George Martin był kimś w rodzaju ojca. Był oczywiście genialny i stanowił ogromny atut w procesie twórczym Beatlesów. Ale jednocześnie dobrze było, żeby pracowali także bez jego nadzoru. Stało się to podczas nagrywania Białego Albumu , kiedy George Martin był na wakacjach, a chłopcy radzili sobie bez niego bardzo produktywnie. Piosenki na tym albumie nie są dziełem Martina, chociaż widnieje na nich jego nazwisko. Tyle, że go tam w ogóle nie było. Ukończyli pracę nad białym albumem w połowie października, a dwa i pół miesiąca później rozpoczęli sesje dla Get Back . Nie powiedzieli mu, żeby nie przyjeżdżał. To było jak powiedzenie: „Przyjdź, jeśli chcesz. Ale jeśli jesteś zajęty, my i tak będziemy nagrywać”. Tak ewoluowała relacja między Beatlesami i George’em Martinem. I to właśnie widać w Get Back . Jest tam przez część czasu, ale nie przez cały czas. Słuchają go kiedy mówi, ale niekoniecznie zwracają na niego uwagę. Są jak dzieci, które dorosły, nauczyły się korzystać ze studia i nie potrzebują ojca, który będzie im mówił, co mają robić. Nie chcieli pozostać w stagnacji, chcieli iść dalej. I to właśnie zrobili. To właśnie widzisz w Get Back . Widzisz relację, która ewoluowała. I George Martin musiał się z tym pogodzić, nie miał wyboru.

Zawsze myślałam, że początkiem końca kariery Beatlesów była śmierć Briana Epsteina, ich menadżera.

Śmierć Briana była punktem zwrotnym, to jasne. Ale mniej więcej w tym czasie tracił także kontrolę nad chłopcami z tych samych powodów, co George Martin. Wiedzieli już, co muszą zrobić i nie chcieli, żeby ktokolwiek im o tym mówił. Organizowanie ich pracy to jedno, a konieczność konsultowania się z nim w przypadku wszelkich pomysłów, jakie mają, niezależnie od tego, czy chodzi o nowy album, czy o biznes, który chcą rozpocząć. Nie chcieli ciągle pytać go o pozwolenie na wszystko. Może w tym przypadku byli trochę aroganccy. Jest to jednak część procesu dojrzewania człowieka, uczysz się, jak coś się robi i nie musisz już pytać o pozwolenie, aby to zrobić. Po prostu je robisz. Jednak największym problemem związanym ze śmiercią Briana jest to, że podjęli decyzję o nie zatrudnianiu nowego menadżera. Ta decyzja tak naprawdę zmieniła wszystko w zespole, ponieważ zmusiła ich do stanięcia twarzą w twarz ze swoimi sprawami i do bycia bardziej obecnymi w całej części kontraktów, biurokracji i relacji z wytwórnią niż jakikolwiek artysta powinien. Artyści, zwłaszcza ci bardzo kreatywni, powinni mieć kogoś, kto zajmie się biznesem, i przedstawi im różne opcje, tak aby musieli jedynie podjąć decyzję, nie angażując się we wszystkie spotkania. Kiedy musieli wykonać także tę część, nie podobało im się to. I tak naprawdę rozstali się z powodów biznesowych, a nie z powodu nieporozumień artystycznych. Choć prawdą jest, że łączyły ich już wówczas artystyczne nieporozumienia, rozdzielił ich biznes.

Mark, wiem, że w przypadku Tune In Volume 2 bardzo dokładnie pracujesz nad postacią Briana Epsteina. Pytanie zatem brzmi: czy w czasach, gdy homoseksualizm był przestępstwem zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i Hiszpanii, uważasz, że jego śmierć była przypadkowa, czy nie?

Cóż, było śledztwo, podczas którego zgłosili się świadkowie, przyjaciele Briana i lekarze, którzy przepisywali mu pigułki, a koroner prowadzący śledztwo zdecydował, że doszło do przypadkowej śmierci. Że było to śmiertelne połączenie zbyt dużej ilości alkoholu i tabletek, które przypadkowo zażyte spowodowały jego śmierć. Istnieją jednak dowody na to, że Brian był kruchym facetem i że już wcześniej próbował popełnić samobójstwo. Najpierw w latach 50., myślę, że w 1952 lub 1953, a potem w 1966. Zatem tak, istnieje możliwość, że była to śmierć zamierzona. Ale ...nigdy nie możemy być tego pewni. Jedyne, co możemy powiedzieć, że przeprowadzono odpowiednie dochodzenie, a niezależny koroner stwierdził, że był to wypadek. Jednak powszechnie było wiadomym, że Brian lubił igrać z ogniem. Prowadził życie na krawędzi, często wpadał w kłopoty. Nie jest więc trudno wyobrazić sobie inną opcję.

Brian był bardzo nieszczęśliwym facetem. Miał oczywiście chwile szczęścia, ale nigdy nie trwały długo. A w 1967 roku był bardzo zmartwiony, bardzo niestabilny... niepewny decyzji, jakie musiał podjąć, niepewny własnej pracy, niepewny siebie. Miał wątpliwości co do swoich relacji z Beatlesami i tego, czy sprowadzić więcej artystów, czy nie. Rozważał nawet odejście z branży muzycznej. Sentymentalnie nigdy nie był w żadnym związku. W dorosłym życiu zapewniłoby mu to komfort i bezpieczeństwo, których pragnie większość ludzi. Ale nie potrafił utrzymać stałego związku. Jego relacje zawsze kończyły się katastrofą. Nie pomogło to, że homoseksualizm był nielegalny. To naprawdę tragiczne. Myślę, że jego problemem było ogromne poczucie winy, które starał się złagodzić emocją zagrożenia, a wszystko razem spowodowało głęboką niemożność znalezienia szczęścia w tym, co robił.

Prawda jest taka, że ​​Beatlesów, całą czwórkę, łączyła bardzo silna więź z Brianem Epsteinem. Beatlesi dobrze nawiązywali dobrze kontakt z innymi. Tak naprawdę mieli wokół siebie świtę dziennikarzy i przyjaciół, którzy wszędzie im towarzyszyli.

Tak tak. Mieli silne powiązania z innymi ludźmi, ale istniała w nich interesująca dwoistość. Pozwalali niektórym osobom zbliżyć się do całej czwórki, ale innych trzymali na dystans. W przypadku Johna wiemy, że miał bardzo bliskie relacje z kobietami, bez udziału seksu, co było wówczas bardzo niezwykłe. Męska perspektywa zawsze była taka, szczególnie 60 lat temu, ale prawdopodobnie także dzisiaj, że jeśli jesteś artystą, a kobiety podchodzą do ciebie, kończy się to w łóżku. I obie strony rozumieją, na czym polega ta relacja i wiedzą, że nie jest ona bliska. To wzajemne porozumienie, w którym oboje coś zyskujecie, ale niekoniecznie jest to głęboka przyjaźń. Stąd wyjątkowość sposobu, w jaki John Lennon odnosił się do kobiet.

W ostatnim pytaniu chcę zapytać Cię o „ostatnią” piosenkę Beatlesów. Mark, czy tak naprawdę myślisz, że „Now And Then” jest ostatnią piosenką? Nie wiem, jest demo „Grow Old with Me” albo pierwsze sto piosenek skomponowanych przez Lennona i McCartneya przed Beatlesami, ale nigdy nie opublikowanych, albo dema George’a Harrisona.

Nie, myślę, że ostatnia piosenka to tylko slogan. Być może to ostatnia piosenka, poza bootlegami , nad którą rzekomo razem pracują, choć przy życiu pozostało tylko dwóch Beatlesów, jest to trochę mylące. Jestem optymistą i wierzę, że jeszcze wiele przed nami. Mam nadzieję, że jest tego dużo więcej. Osobiście chciałbym, żeby drzwi do wszystkich archiwów były otwarte i żeby wszystko było dostępne. Wszystko. Wszystkie kompozycje, wszystkie filmy, wszystkie teledyski, wszystkie nagrania, dema i gotowe piosenki. Jedną z najlepszych rzeczy na temat Beatlesów jest to, że im więcej o nich wiesz, tym bardziej stają się fascynujący. Każda nowa rzecz, którą odkrywamy, dodaje piękna temu, co już znaliśmy. Dlatego chcę, żeby wszystko ujrzało światło dzienne.






Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2024-03-02 22:04:37,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl