Aktualnosci roku 2023

5 gru W lutym ukaże się jubileuszowe wydanie albumu "Band On The Run"
23 lis Reakcja Zaka Starkeya na utworzenie grupy z Seanem i Dhanim
19 lis Mark Lewisohn opowiedział co sądzi o piosence "Now And Then" i współpracy z Paulem McCartneyem (część I)
19 lis "Im więcej wiemy o The Beatles, tym bardziej ich kochamy" - druga część wywiadu z Markiem Lewisohnem
15 lis Koncert w Studiu Abbey Road z okazji reedycji albumów "Red" i "Blue"
14 lis Wspólne zdjęcie Paula McCartneya i Ringo Starra znalazło się książce "Feeding Creativity"
12 lis Stella McCartney o ojcu: „Był przy mnie na każdym kroku” - artykuł z VIVY
10 lis Spektakularny powrót Beatlesów na szczyt listy przebojów w Wielkiej Brytanii
10 lis Beatlesi biją kolejne rekordy
10 lis Premiera kompilacji “The Beatles 1962-1966” oraz “The Beatles 1967-1970” znanych jako Red i Blue Album
10 lis Dokument o zespole The Beatles w Radiu RMF24
9 lis Now and Then - piosenka Beatlesów, której nie uratowała sztuczna inteligencja
9 lis Niezwykła historia zegara z tylnej okładki singla "Now And Then"
4 lis Beatlesi zdetronizowali Taylor Swift na Spotify
3 lis Premiera klipu "Now And Then"
2 lis Premiera piosenki "Now And Then" - recenzje
2 lis Wydarzenia w Polsce związane z piosenką “Now And Then”
2 lis Beatlesi ozdobili okładkę magazynu Radio Times
1 lis Lennon o publikacji wspomnień Mala Evansa - miej nas Panie w opiece
31 paĽ Peter Jackson opowiedział o pracy nad teledyskiem do "Now And Then"
29 paĽ BBC ogłosiło emisję serii programów poświęconych The Beatles
29 paĽ Na Apple TV+ pojawi się serial rzucający nowe światło na śmierć Lennona w 1980 roku
26 paĽ Spojrzenie w głąb ostatniej piosenki Beatlesów
26 paĽ Ostatnia piosenka "Now And Then" ukaże się 2 listopada
24 paĽ Philip Norman: Wiele lat zajęło mi zrozumienie paradoksu George'a Harrisona
20 paĽ Premiera "INNERSTANDING" oraz krótka relacja z koncertu Dhaniego w klubie OMEARA
20 paĽ Paul McCartney miał rację, że Stonesi byli grupą grającą bluesowe covery - recenzja Hackney Diamonds
19 paĽ Paul McCartney rozpoczął australijską trasę koncertową "Got Back"
17 paĽ Paul McCartney spotkał się z fanami przed pierwszym koncertem w Australii
13 paĽ Ukazała się EP-ka Ringo Starra "Rewind Forward"
9 paĽ Album Imagine (The Ultimate Collection) dostępny w muzycznych serwisach streamingowych oraz zapowiedź boksu Mind Games
7 paĽ Patrick Stewart: “Martwiłem się, że mogę zabić Paula McCartneya”
30 wrz W październiku ukaże się nowa płyta Dhaniego Harrisona INNERSTANDING
29 wrz 54 lata z „Abbey Road”. Radio Lublin zaprasza na odsłuch płyty i koncert
29 wrz Paul McCartney bawił się na pierwszym koncercie U2 w Las Vegas
29 wrz Radio Lublin świętowało 54-lecie albumu Abbey Road
24 wrz Kolekcja sześciu kaset z niepublikowanymi nagraniami Beatlesów została wystawiona na aukcji
24 wrz Ringo został nagrodzony Joe Chambers Musicians Legacy Award
21 wrz Ukazała się nowa solowa piosenka Dhaniego Harrison "Damn That Frequency"
20 wrz Ringo przewrócił się na scenie podczas koncertu
17 wrz Julian Lennon opowiedział o mieszanych uczuciach do piosenki "Hey Jude", relacjach z Paulem McCartneyem i Seanem Lennonem
15 wrz Ringo Starr and His All Starr Band ruszają w trasę koncertową.
13 wrz Beatlesi w pięcioosobowym składzie.
12 wrz Nietypowa kartka urodzinowa od George'a Harrisona
8 wrz Gdzie jest gitara basowa Beatlesa Paula?
6 wrz Ringo opowiedział o nagrywaniu EP-ek, filmie “Get Back” i ostatniej piosence Beatlesów
4 wrz Zmarł Gary Wright
31 sie Co Paul robi podczas długiego lotu w samolocie?
30 sie Poczatek "Revolution" jak lustrzane odbicie.
28 sie Prawdy Beatlesów w nowej książce "The Beatles: Fab but True: Remarkable Stories Revealed"
28 sie Protest na wystawie McCartneya
26 sie Premiera piosenki Ringo Starra "Rewind Forward"
23 sie Ukazuje się polskie tłumaczenie książki Craiga Browna - "Raz, dwa, trzy, cztery. Beatlesi i ich czas."
20 sie Dolly Parton nagrała "Let It Be" z Paulem i Ringo
9 sie "Pre Fab!" nowy dokument filmowy.
5 sie Limitowana kolekcja zdjęć Johna Lennona
2 sie Niewykorzystany bilet z koncertu Beatlesów.
1 sie Paul wraca do koncertowania. W październiku 2023 jedzie do Australii.
28 lip "Odpowiedziałeś" - pytania fanów do Paula mają już dziesięcioletnią tradycję
28 lip Minęło 55 lat od sesji fotograficznej "Mad Day Out"
23 lip Paul McCartney wspomina zmarłego Tony Bennetta
20 lip Ostatnia piosenka Beatlesów jest piękna i porusza
20 lip Podcast "McCartney: A Life In Lyrics" wystartuje we wrześniu
16 lip Beatlesi chcieli Micka Jaggera.
13 lip Indiana Jones 5 i milion dolarów za wykorzystanie piosenki The Beatles
13 lip Pająk Bumba lennoni
1 lip Mark Lewisohn o polskich tropach w historii The Beatles - wywiad dla Radia Lublin
20 cze Księżna Walii Kate spotkała Paula McCartneya i jego żonę Nancy na otwarciu National Portrait Gallery
19 cze Front Row BBC Radio 4: Koncert Beatlesów dostępny w bibliotece i odkrycie nowego nagrania
16 cze Nowa piosenka The Beatles. Będzie tam nawet głos Lennona
15 cze Paul McCartney w rozmowie z Conanem O'Brienem: "John miał tragiczne życie"
26 maj Dom rodzinny Paula McCartneya pojawił się serialu BBC
23 maj Ringo Starr wyda w tym roku trzy EP-ki
21 maj Sunday Times opublikował listę najbogatszych Brytyjczyków
20 maj W Londynie odbędzie się Beatles Festival
20 maj Pattie Boyd i Philip Norman omówią fenomen lat 60. na Charleston Festival
14 maj National Portrait Gallery przygotowała wiele atrakcji związanych z wystawą zdjęć Paula McCartneya
12 maj Fani spekulują na temat odcinka Doctora Who związanego z The Beatles
11 maj Paul i Ringo pojawią się na nowym albumie Dolly Parton
9 maj "Here Comes The Sun" przekroczyła miliard odtworzeń na Spotify
8 maj Ringo ogłosił daty jesiennej trasy koncertowej
6 maj Oficjalny Fanclub The Beatles korzystał z maszyny do podpisywania autografów
3 maj Nie żyje dziennikarz Don Short, który wymyślił określenie “Beatlemania” i jako pierwszy ogłosił rozpad The Beatles
30 kwi Studio Abbey Road otwiera bramy w sierpniu dla zwiedzających
28 kwi Sztuczna inteligencja AI odmłodziła głos Paula McCartneya
27 kwi Rysunki Paula McCartneya trafiły na wystawę w Liverpool Beatles Museum
22 kwi Anna Magalska odczarowała wizerunek pierwszej wiedźmy popkultury w książce "Yoko Ono Wyobraź sobie... wolność międzyludzką"
21 kwi Koncert "The Beatles Akustycznie" w Jedynce
17 kwi Ujawniono tytuł i okładkę książki o Malu Evansie.
17 kwi Fragment książki Marca Shapiro "Żony Beatlesów. Kobiety, które pokochali Lennon, McCartney, Harrison i Starr"
8 kwi Nowe zdjęcie - George Harrison i Paul McCartney na scenie na przyjęciu weselnym Erica i Pattie
4 kwi Uczeń zarejestrował godzinny występ Beatlesów w szkole. Fragmenty koncertu do wysłuchania na BBC
1 kwi Dyrekcja Royal Albert Hall była zbulwersowana tekstem piosenki "A Day In The Life"
1 kwi May Pang, sympatia Lennona, wspomina jak została zmanipulowana przez Yoko Ono
30 mar Na Truskawkowych Polach pojawi się mozaika "Imagine"
30 mar Olivia Harrison czytała tomik poezji w londyńskim sklepie Stelli McCartney
30 mar National Portrait Gallery udostępniła kolejne fotografie z archiwum Paula McCartneya
25 mar Legendarne studio zasługuje na świetny dokument. Ale córka McCartneya nie podołała - recenzja Radosława Czyża w Wyborczej
24 mar Pytanie o The Beatles w "Milionerach" okazało się za trudne
21 mar Fan Beatlesów odtworzył okładkę albumu "Abbey Road" z Paulem McCartneyem
19 mar NFC ma pół miliona wyświetleń na kieleckim forum
11 mar Record Store Day przyniesie prawdę od Johna oraz róże od Paula i Ringo
5 mar "The Lost Weekend: A Love Story" - duch Lennona kazał zrobić film, to zrobili
3 mar W Londynie zaprezentowano mini coopery muzyków The Beatles
2 mar Politechnika Śląska zaprasza na „Muzyczną historię okładek płyt The Beatles”
1 mar Paul McCartney i inne gwiazdy na pokazie ekspozycji Davida Hockneya
25 lut Philip Norman napisał biografię George'a Harrisona
25 lut Geniusz George'a Harrisona
23 lut The Beatles, Piotr Metz oraz odświeżona wersja arcydzieła
23 lut Cat Stevens z okazji 80. urodzin George'a Harrisona nagrał cover piosenki "Here Comes The Sun"
23 lut Yoko Ono wyprowadziła się z Nowego Yorku
23 lut Udział Paula McCartneya na płycie Rolling Stones został potwierdzony
22 lut Czy Paul McCartney i Ringo Starr zagrają na nowej płycie Rolling Stones?
18 lut Złóż życzenia Yoko Ono na wirtualnym drzewie życzeń
16 lut Wykład Paula McCartneya o "The Lyrics: 1956 to the Present" na uniwersytecie Yale
12 lut Zapowiedź książki Marca Shapiro "Żony Beatlesów. Kobiety, które pokochali Lennon, McCartney, Harrison i Starr"
12 lut Liverpool Beatles Museum świętuje 80. urodziny George'a Harrisona
8 lut Paul McCartney wspomina Burta Bacharacha
8 lut Nie żyje Burt Bacharach
5 lut Powstanie film "Man On The Run" opowiadający historię Paula i Lindy po rozpadzie The Beatles
4 lut Paul McCartney i Nancy Shevell świętowali 30. rocznicę wydania albumu "The Chronic"
2 lut Paul i Ringo bawili się na imprezie Stelli
1 lut Czy Mal Evans był misiem uwielbiającym Beatlesów? Notatki asystenta ukażą się w listopadzie.
31 sty Paul McCartney w styczniowym cyklu “You Gave Me The Answer” opowiedział o roli ojca i męża
30 sty Paul McCartney udostępnił nieznane nagranie z Jeffem Beckiem
29 sty Odeszła Louise Harrison, siostra George'a Harrisona
28 sty Chris O'Dell dołączy do fanów w rocznicę "Koncertu na dachu" Beatlesów
27 sty Brytyjski Fanclub The Beatles kończy działalność
26 sty W Słupsku powstała ulica Johna Lennona
25 sty National Portrait Gallery otworzy wystawę z fotografiami Paula McCartneya
25 sty W czerwcu ukaże się książka ze zdjęciami i przemyśleniami Paula McCartneya
24 sty Na Mathew Street w Liverpoolu zainstalowano projektory świetlne
18 sty Paul McCartney pojawi się na płycie Dolly Parton
18 sty Odkryto nieznane zdjęcie z Johnem, Paulem i Helen Shapiro
13 sty Wycieczka do Liverpoolu śladami The Beatles do wylicytowania na Gali Waszej Turystyki
Klasyka rocka wydana w grudniu:

1 Made in Japan (Deep Purple) (LP - 1972)
2 In Another Land / The Lantern (Rolling Stones) (S - 1967)
4 Requiem d-moll (Wolfganf Amadeus Mozart) ( - 1791)
7 Merry Xmas Everybody (Slade) (S - 1973)
8 California Dreamin' (The Mamas And The Papas) (S - 1965)
8 Their Satanic Majesties Request (Rolling Stones) (LP - 1967)
13 Stayin' Alive (Bee Gees) (S - 1977)
23 She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home (Rolling Stones) (S - 1967)
25 Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Frank Sinatra) (S - 1948)
27 Songs of Leonard Cohen (Leonard Cohen) (LP - 1967)

https://obrazki.elektroda.pl/9817665500_1700422690.png

Mark Lewisohn opowiedział co sądzi o piosence "Now And Then" i współpracy z Paulem McCartneyem (część I)

2023-11-19,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Pod koniec października Mark Lewisohn był gościem na festiwalu Beatlefeast w Sewilli. Wywiad ze znanym historykiem Beatlesów przeprowadziła Marta G. Navarro. Poniżej przedstawiamy pierwszą część wywiadu, który w całości ukazał się na stronie Jotdown.

Szacuje, że ukończenie trzech tomów ostatecznej biografii Beatlesów "Tune In" zajmie w sumie trzydzieści pięć lat. To człowiek, który ma dostęp do dokumentów zespołu, do których nie ma dostępu nikt inny na świecie. Człowiek, do którego zwraca się Paul McCartney , gdy chce sprawdzić informacje na temat własnego życia. Mark Lewisohn (Londyn, 1958) spędził praktycznie całe swoje życie zawodowe pisząc o Beatlesach przyczyniając się do szerzenia Beatlemanii. Był obecny podczas sesji nagraniowych projektu Anthology w 1995 roku, podczas których George, Paul i Ringo pracowali nie tylko nad „Real Love” i „Free as a Bird”, ale także nad niedawno wydaną ostatnią piosenką Beatles ‶Now And Then”.

Mark wita nas na tarasie hotelu Inglés, w samym sercu Sewilli, po wzięciu udziału w wydarzeniach na festiwalu Beatlefeast, który odbył się pod koniec października. Oprócz niego na Beatlefeast pojawiło się ponad trzydziestu muzyków i zespołów, ekspertów i bliskich przyjaciół Beatlesów, takich jak Pattie Boyd czy Julia Baird, młodsza przyrodnia siostra Lennona.


Cóż, Mark, porozmawiajmy o nowej piosence. Jak Ci się podoba?

Kamień spadł mi z serca. Ulżyło mi, że to dobra piosenka, bo się martwiłem. Słuchając oryginalnego demo Lennona, zdajesz sobie sprawę, że jest trochę ckliwe, powolne, pozbawione inspiracji… To znaczy, sam John nie dążył do opracowania utworu. Uważał, że nie było warto. Obawiałem się więc, że jako piosenka Beatlesów będzie trochę nudna, ale myślę, że udało im się zrobić z niej dobrą piosenkę. Choć daleko jej do strony A na poziomie Beatlesów. Tak się dzieje, gdy pracujesz z materiałem i starasz się, aby brzmiał dobrze, choć materiał ten niekoniecznie był dobry na początku. Myślę, że wykonali dobrą robotę, ale ta piosenka nie ma takiego przebicia jakie miały utwory dla młodzieży w latach 60-tych. Nie ma w niej tych samych emocji, które emanowały. Po przesłuchaniu czujesz się smutny, a nie optymistycznie nastawiony do świata.

Dziś mamy szczęście, że możemy z Tobą porozmawiać w Sewilli, ale w 1995 roku, kiedy odbywały się sesje nagraniowe Antologii, byłeś tam obecny. Co z tego w pamiętasz? Chodzi mi zwłaszcza o nagrywanie piosenek w studiu Paula.

Tak, pracowałem nad Anthology i wiem, kiedy odbywały się sesje nagraniowe piosenek. Chociaż nie byłem na nich obecny. I wiem, że zanim dotarli do "Now And Then", George stracił cierpliwość. Nie chciał w żaden sposób pracować nad tą piosenką, bo uważał, że to nie jest dobry utwór. Był również bardzo sfrustrowany ograniczeniami technicznymi wersji demo. Dokładnie rzecz biorąc, odszedł i powiedział: "Nie chcę tego robić" i dlatego piosenka "Now And Then" ukazała się dopiero teraz. Paul pokładał w piosence większe nadzieje niż George. I myślę, że tylko dzięki Paulowi ten projekt został teraz popchnięty do przodu.

Odnoszę wrażenie, że Paul chce przed śmiercią położyć swoje ręce na wszystkich niewydanych materiałach Beatlesów i oczekujących na realizację projektach. Być może po to, żeby inni nie podejmowali za niego decyzji, co z tym wszystkim zrobić.

Jest to całkiem możliwe i brzmi rozsądnie. Wie, że nie zostało dużo czasu i staje się to siłą napędowa takich projektów. Ale z drugiej strony wydaje się, że nie czuje się komfortowo, przejmując kontrolę nad tymi rzeczami. Jak na przykład w gitarowej solówce w "Now and Then", w której wykorzystuje technikę slide w hołdzie George'owi, ale nie do końca brzmi jak George Harrison.

To prawda. Właściwie to solo jest bardzo McCartneyowskie.

Tak przypuszczam. Ale jest to nieuniknione. I nie sądzę, że Paul może nad tym zapanować. Solówka ma intencję, tempo i energię Paula próbującego odegrać swoją rolę jako ocalały Beatles. Tak samo jak Ringo, który gra na perkusji, nie wymyślając niczego nowego, po prostu będąc Ringo. Jak już mówiłem, Paul do tego zachęcał, ale nie do końca znajduje to swoje miejsce w piosence. Mogli to wszystko uratować, ale tego nie zrobili. A dla mnie to drobnostka. Jak danie spoza menu, ale z pewnością nie będące częścią głównego menu Beatlesów.

Wracając do 1995 roku, kiedy pracowałeś nad projektem Antologii (książka, dokument, albumy...). Jak to się stało ?

Zostałem zatrudniony jako doradca przez Beatlesów za pośrednictwem Apple do pracy nad filmem dokumentalnym, który był emitowany jako program telewizyjny. EMI zatrudniło mnie także do pomocy George'owi Martinowi przy materiale, który miał trafić na płyty CD.

Ale nie pracowałeś nad książką Antologia ?

Nie. Napisałem tylko artykuł wstępny i niewiele więcej. To znaczy, że też pracowałem nad książką, ale niezbyt dokładnie. Pomyśl, że to była praca na kilka lat. Pomogłem grupie osób, które nad tym pracowały. Jestem bardzo zadowolony z efektu, uważam, że to dobra książka. Antologia w ogóle, zarówno książka, jak i albumy oraz dokument, wydaje mi się od początku do końca genialnym projektem. Gdybym przejął kontrolę, nie skończylibyśmy tego na czas, ponieważ materiału było dużo, a na ukończenie tego wszystkiego mieliśmy tylko sześć lat.

Nie był to pierwszy raz, kiedy pracowałeś dla Beatlesów, współpracowałeś już z Paulem McCartneyem już od jakiegoś czasu, prawda?

Tak, po raz pierwszy współpracowałem z Paulem w 1987 roku. Zatrudnił mnie, żebym pomógł mu przy napisaniu jego autobiografii. Ostatecznie nie napisał autobiografii, ale podjęcie decyzji o całkowitym porzuceniu tego pomysłu zajęło mu około pięciu lub sześciu lat. Zatem w tym czasie, odkąd miałem z nim podpisany kontrakt, zrobiłem dla Paula wiele innych rzeczy. Kiedy powiedziałem wam, że zostałem zatrudniony przez Apple i EMI do pracy nad Antologią , pracowałem w tym samym czasie z Paulem nad jego projektami! I myślę, że to wpłynęło na jego relacje z Georgem, który nie był zadowolony, że w rzeczywistości nie pracowałem dla Beatlesów, ale dla Paula. Paul i George nie dogadywali się wtedy zbyt dobrze. George był złośliwy wobec Paula cały czas, celowo go irytował i wydawało się, że sprawia mu to przyjemność.

George był jak yin i yang. Mógł być twoim najlepszym przyjacielem lub najgorszym wrogiem. Wszystko było czarne albo białe. I zazwyczaj nie zmieniał zdania. Zatem stale, świadomie, poniżał Paula, co ostatecznie zaniepokoiło McCartneya. W efekcie George też mnie poniżył. I mimo wszystko Paul poprosił mnie, abym go ignorował. Powiedział mi, żebym się nie martwił tym, co może powiedzieć. Ale martwiłem się, jak mógłbym się nie martwić?

Aby móc stworzyć Antologię w takiej napiętej atmosferze, wszystko musiało zostać wynegocjowane. To było przeciąganie liny. Podobnie było z doborem osób, które pracowały nad projektem. Na przykład Paul chciał George'a Martina, ale George chciał, aby Jeff Lynne wyprodukował nowe piosenki. Nie pasowało to Martinowi, ale głos George'a Harrisona musiał zostać uszanowany. Swoją drogą, George nie przepadał za Geoffe’em Emmerickiem (inżynierem dźwięku Beatlesów), ale Paul go uwielbiał i wygrał tę bitwę.

A Ringo nie miał nic do powiedzenia?

Tak, ale nie chciałem go wykorzystywać. Ringo zawsze mówił coś w stylu "cokolwiek postanowisz, będzie dobrze". Nie dlatego, że nie miał nic do powiedzenia, ale dlatego, że miał inne priorytety, niż te bitwy. Co więcej, podzielił się z Paulem globalną wizją dotyczącą Antologii. O ile dobrze pamiętam, Paul powiedział George'owi, aby wybrał producenta do pracy nad projektem, a mnie wybrał do współpracy z nimi. Jeden za drugiego, więc Harrison musiał się zgodzić. Ale teraz, z biegiem czasu, nie wiem, czy to był dobry pomysł.

Mark, zawsze ciekawiło mnie, jak zacząłeś karierę badacza muzyki. Albo jak wygląda ten moment, kiedy Beatles po raz pierwszy rozpoznaje twoją twórczość?

Cóż, około 1981 lub 1982 roku EMI Records zaczęło pytać mnie o informacje. I oczywiście napawało mnie to dumą. Ale pierwszy raz, kiedy jeden z Beatlesów mnie rozpoznał, miało miejsce w 1986 roku, kiedy ukazała się moja pierwsza książka. Nazywała się "The Beatles Live!", a Paul podszedł do mnie na przyjęciu i powiedział, że przeczytał tę książkę i bardzo mu się spodobała. Był szczęśliwy, że mnie poznał i powiedział, że moja książka stała się jego ulubioną książką o Beatlesach. Możesz wyobrazić sobie, jak się czułem.

Rok później, w 1987, EMI poprosiło mnie o napisanie książki o sesjach nagraniowych Beatlesów. Dogadywaliśmy się tak dobrze, że napisałem do Paula z pytaniem, czy mógłbym przeprowadzić z nim wywiad na potrzeby książki. Ponieważ już się znaliśmy i spodobała mu się moja praca, zgodził się. I zaczęliśmy się tak dobrze dogadywać, że pewnego dnia zadzwonili do mnie z jego biura i zaoferowali mi pracę nad autobiografią Paula. Powiedzieli mi, że Paul chciał, żebym mu w tym pomógł. Powiedziałem, że tak, to fantastyczny pomysł. Podpisałem bardzo dobry kontrakt, więc byłem zachwycony. I zaczęliśmy pracę nad autobiografią. Nigdy jej nie skończyliśmy, bo Paul miał wiele innych spraw na głowie. Jednak z biegiem czasu mój kontrakt się wydłużał. Ostatecznie, współpracowałem z Paulem przez około piętnaście lat. I to było niesamowite! Chodziłem z nim na sesje nagraniowe, na imprezy, na zdjęcia... przeżyliśmy razem wiele przyjemnych chwil. Bardzo mi się to podobało. Wielokrotnie udało mi się przeprowadzić z nim wywiad, nawet w programach telewizyjnych, pisałem notatki do jego płyt... Ale na tym wszystko się skończyło, "wszystko musi przeminąć".

Pamiętam program telewizyjny, w którym Paula zapytano o szczegóły dotyczące jego własnego życia, a on odpowiedział: "zapytaj Marka Lewisohna".

Tak, czasami bywało to trochę dziwne. Kiedyś pracowałem z Georgem Martinem przy telewizyjnym filmie dokumentalnym o Sierżancie Pieprzu. W tym czasie kontynuowałem współpracę z Paulem. Tak więc byliśmy na Abbey Road i przeprowadzaliśmy wywiad z McCartneyem, gdzie towarzyszyła nam całą ekipa z kamerami telewizyjnymi itd. Potem reżyser filmu dokumentalnego poprosił mnie abym dał mu znać, jeśli Paul pomyli się z jakimiś informacjami. W ten sposób reżyser będzie mógł poprosić Paula o powtórzenie odpowiedzi, podając prawidłowe informacje. Siedziałem tam, mając nadzieję, że nie będę musiał interweniować. Paul powiedział jednak, że wpadł na pomysł na nagranie albumu Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band kiedy wrócił ze Stanów Zjednoczonych. I wiedziałem, że tak nie było. Wpadł na ten pomysł, wracając z Nairobi. Tak naprawdę nie poleciał do Stanów Zjednoczonych, dopóki prace nad Sierżantem Pieprzem się nie skończyły. Zwykle pomijam te szczegóły, tak naprawdę nie są one aż tak ważne. Ale tutaj nagrywano te informacje do filmu dokumentalnego o 25. rocznicy wydania płyty Sierżanta Pieprza, który miał być emitowany w telewizji. Kiedy więc operator zmieniał rolkę filmu, podszedłem do reżysera i powiedziałem: "Paul wracał z Nairobi, a nie ze Stanów Zjednoczonych, kiedy wpadł na pomysł o nagraniu albumu. Nie wiem, co chcesz z tym zrobić." A reżyser zwrócił się do Paula: "Paul, Mark mówi, że nie zrozumiałeś tego poprawnie. Nie wpadłeś na ten pomysł, kiedy wracałeś ze Stanów Zjednoczonych". Na co Paul spojrzał na mnie uważnie i odpowiedział: "Tak, tak". To był bardzo niezręczny, trudny i zawstydzający moment, w którym chciałem, żeby pochłonęła mnie ziemia. Paul nie zwolnił mnie, ale nie był tym ani trochę rozbawiony. I musiałem się nauczyć, kiedy coś powiedzieć, a kiedy siedzieć cicho. Ale wtedy moim zadaniem było coś powiedzieć. Zapłacili mi za to. Więc powiedziałem coś i nie zostało to dobrze przyjęte. Nikt nie lubi być poprawiany.

Czy podczas tych piętnastu lat tak bliskiej współpracy z Paulem poczułeś kiedyś, że zostaliście przyjaciółmi?

Nie. Mógłbym powiedzieć, że łączyła nas przyjacielska relacja, ale nie byliśmy przyjaciółmi. Mam na myśli to, że z przyjaciółmi utrzymuje się codziennie kontakt, rozmawia się z nimi o wielu rzeczach i jest się świadomym ich życia.

Nie sądzisz, że bycie przyjacielem Paula McCartneya musi być trudne? Nie wygląda, żeby Paul miał wielu przyjaciół.

Kiedy stajesz się sławny, trudno jest określić prawdziwą wartość przyjaźni wokół ciebie. Znanym ludziom zdarza się, że tracą wiarę w swój osąd, w instynkt rozpoznawania właściwych przyjaciół.
Z Paulem nigdy nie byliśmy przyjaciółmi. Ale mówiłem ci, że łączyły nas miłe i przyjazne stosunki. Na przykład, byłem dwukrotnie żonaty. Znał obie moje żony i był dla nich bardzo miły. Mówił im taki rzeczy jak "opiekuj się nim", "Mark, to dobry facet, lubię go" i tak dalej. Pytał mnie, jak się czuję, albo pytał o moje dzieci. Prawdę mówiąc, wysyłał mi prezenty, gdy się rodziły. Zdaję sobie sprawę, że to ludzie z jego biura tak naprawdę zajmują się tymi sprawami. Ale nie zrobiliby tego, gdyby nie było to jego życzeniem. Nie mogę sobie wyobrazić Paula w sklepie wybierającego prezent dla mojego dziecka. Robi to jego sekretarka. Mimo wszystko bardzo to doceniam. I czułem się dumny, że Paul dbał o takie drobiazgi. Ale łączyły nas czysto zawodowe relacje.

C.D.N.

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2023-12-09 18:31:59,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl