Aktualnosci roku 1966

31 gru Nowa arystokracja i sprawa krawata. Sylwester 1966.
29 gru Beatlesi rozpoczynają nagrywanie "Penny Lane"
18 gru Paul McCartney na premierze filmu "The Family Way"
10 gru Ukazuje się składanka pod tytułem "A Collection Of Beatles Oldies (But Goldies !)"
6 gru Pierwsza sesja nagraniowa do Sierżanta Pieprza: When I'm Sixty-Four
27 lis Kręcenie Not Only…But Also z udziałem Lennona.
24 lis Rozpoczyna się nagrywanie Strawberry Fields Forever
12 lis Paul McCartney leci na safari do Nairobi (Kenya).
7 lis John Lennon spotyka Yoko Ono
6 lis Paul McCartney rozpoczyna samochodowy urlop we Francji
14 wrz George Harrison i Pattie lecą do Indii.
5 wrz John Lennon i Brian Epstein wyjeżdżają do Berlina kręcić film "How I Won The War"
29 sie Ostatni koncert Beatlesów - Candlestick Park, 29 sierpnia 1966
28 sie Koncert w Los Angeles
26 sie Beatlesi mają wolny dzień, przebywają w LA
25 sie Koncerty w Seattle
23 sie The Beatles dają koncert na Shea Stadium w Nowym Jorku.
14 sie Dlaczego piorun uderzył w radio KLUE?
12 sie Koncerty w USA - International Amphitheatre, Chicago
11 sie Beatlesi przylatują do Stanów
6 sie Skandal z wypowiedzią Lennona na temat Chrześcijaństwa zatacza coraz szersze kręgi.
6 sie John kupuje ciotce nowy dom.
5 sie Ukazuje się singiel Eleanor Rigby / Yellow Submarine
5 sie W Anglii ukazuje się LP Revolver
4 sie Rząd RPA zakazuje radiowej emisji piosenek Beatlesów.
31 lip W Stanach płoną płyty The Beatles
29 lip Datebook przypomina kontrowersyjny wywiad Lennona
8 lip W Anglii ukazuje się EP-ka Nowhere Man
4 lip Beatlesi koncertują w Manilli na Filipinach
4 lip Ukazuje się singiel Summer In The City
3 lip Beatlesi przylatują do Manilli na dwa koncerty.
2 lip Live At The Budokan Hall, Tokyo. Wieczór drugi.
2 lip Rolling Stones wydają singla "Mother's Little Helper" / "Lady Jane"
30 cze Pierwszy koncert The Beatles w Nippon Budokan Hall, Tokio, Japonia.
28 cze Beatlesi przylatują do Tokio
26 cze Koncert w Hamburgu kończy niemiecką trasę Beatlesów.
21 cze Sesja do LP Revolver: She Said She Said
17 cze Paul McCartney kupuje High Park Farm na Mull Of Kintyre w Szkocji
14 cze Sesja do LP Revolver: "Here, There and Everywhere"
10 cze W Anglii ukazuje się singiel Paperback Writer / Rain
8 cze Sesja do LP Revolver: Good Day Sunshine
3 cze Ukazuje się singiel Kinks "Sunny Afternoon"
2 cze Nagrywanie "I Want To Tell You'
31 maj Sesja fotograficzna Ringo Starra w jego posiadłości Sunny Height w Weybridge
27 maj John Lennon i Bob Dylan - przejażdżka limuzyną
26 maj Sesja do LP Revolver: Yellow Submarine
19 maj Beatlesi nagrywają film promocyjny do Paperback Writer
16 maj Ukazuje się płyta Beach Boys "Pet Sounds"
9 maj Rozpoczyna się nagrywanie "For No One"
1 maj Ostatni koncert w Anglii. The Beatles na Wembley w Londynie
28 kwi Rozpoczyna się nagrywanie Eleanor Rigby
27 kwi Sesja nagraniowa do LP Revolver: I'm Only Sleeping
21 kwi Sesja nagraniowa do LP Revolver: Taxman (8)
20 kwi Nagrywanie "And Your Bird Can Sing" (7)
17 kwi Sesja do LP Revolver: Doctor Robert
14 kwi Sesja do LP Revolver: Rain
13 kwi Sesja do LP Revolver: Paperback Writer
11 kwi Sesja do LP Revolver: "Love You To"
11 kwi Ukazuje się singiel Franka Sinatry "Strangers in the Night"
7 kwi Druga sesja nagraniowa do LP Revolver: "Got to Get You into My Life"
6 kwi Rozpoczynają się sesje nagraniowe do LP Revolver: Tomorrow Never Knows
25 mar Sesja fotograficzna 'Butcher photo session'
4 mar W Anglii ukazuje się EP - Yesterday
4 mar Lennon: Jesteśmy popularniejsi od Jezusa
22 lut Ukazuje się singiel "These Boots Are Made for Walking"
13 lut Beatlesi zostają nominowani do Grammy Awards w 10 kategoriach
3 lut Paul McCartney spotyka Stevie Wondera
22 sty Pierwsza konferencja prasowa państwa Harrison
21 sty George Harrison poślubia Pattie Boyd
Plyty wydane w marcu:

1 (I Want To) Come Home (S - 2010)
4 Yesterday (EP - 1966)
4 Real Love (S - 1996)
6 Let It Be / You Know My Name Look Up The Number (S - 1970)
6 Power To The People / Open Your Box (S - 1971)
8 Past Masters (LP - 1988)
9 Borrowed Time (S - 1984)
15 Lady Madonna / The Inner Light (S - 1968)
17 Back Off Boogaloo / Blindman (S - 1972)
17 Back In The World (2003) (LP - 2003)
18 Anthology 2 (LP - 1996)
19 Zoom In (EP - 2021)
20 Can't Buy Me Love / You Can't Do That (S - 1964)
22 Please, Please Me (LP - 1963)
23 My Love / The Mess (S - 1973)
23 With A Little Luck / Backwards Traveller/Cuff Link (S - 1978)
23 Goodnight Tonight / Daytime Nightime Suffering (S - 1979)
23 Ringo Starr & His All-Starr Band - Tour 2003 (LP - 2004)
25 Wilbury Twist / New Blue Moon (S - 1991)
25 Ringo Rama (LP - 2003)
26 Ringo At The Ryman (DVD - 2013)
27 Sentimental Journey (LP - 1970)
27 Watching The Wheels (S - 1981)
29 Ebony and Ivory / Rainclouds (S - 1982)
29 Let It Be...Naked iTunes (LP - 2013)
30 Postcards From Paradise (LP - 2015)
31 London Town (LP - 1978)
Klasyka rocka wydana w marcu:

3 Master Of Puppets (Metallica) (LP - 1986)
22 All Shook Up (Elvis Presley) (S - 1957)
24 The Dark Side of the Moon (Pink Floyd) (LP - 1973)
25 Machine Head (Deep Purple) (LP - 1972)
29 The Number Of The Beast (Iron Maiden) (LP - 1982)

Rozpoczyna się nagrywanie "For No One"

1966-05-09,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Beatlesi rozpoczynają nagrywanie piosenki For No One.

Paul o piosence: "Utwór For No One napisałem w łazience szwajcarskiego domu wczasowego w Alpach. Pamiętam, że zastosowałem w niej trik ze schodzącą linią basu. Pamiętam też bohaterkę piosenki - dziewczynę, która się maluje."
Paul i Jane wybrali się na zimowe wakacje w marcu 1966 roku. Zamieszkali w szwajcarskim Klosters, w domku pół mili za miastem.

Paul: "Nie mam łatwych relacji z kobietami. Mówię za dużo prawdy."

W Anthology (która cytuje magazyn "Hit Parader" z 1972 roku) znajdziemy opinię Johna o utworze: "For No One też jest Paula. To jedna z moich ulubionych jego kompozycji - dobra robota."
John Lennon (Playboy 1980): "To jedna z moich ulubionych jego piosenek, obok Here, There And Everywhere".

Nagrywanie
Paul gra na klawikordzie, pianinie i gitarze basowej. Wspomaga go Ringo na perkusji (a właściwie na samych hi-hatach) i na tamburynie.

Klawikord przyniósł z domu George Martin. Był to jego prywatny instrument. Za wypożyczenie dostał od EMI 5 gwinei. "Uważałem, że ma doskonałe brzmienie i będzie pasował do piosenki. Zagrał na nim Paul."

W utworze znajdują się wielkiej urody wstawki mistrzowsko zagrane na waltorni (róg) przez Alana Civila w dniu 19 maja 1966.
Na sesję George Martin zaprosił najlepszego angielskiego wirtuoza rogu francuskiego Dennisa Braina. Tak się jednak złożyło, że zamiast niego przyszedł inny muzyk, należący do czołówki angielskich wirtuozów rogu francuskiego - Alan Civil z BBC Symphony Orchestra. Paul McCartney w swojej książce (Many Years From Now) wyjaśniał, że powodem zmiany planów był wypadek samochodowy Braina ale ten wypadek nastąpił później (we wrześniu) więc nie miał wpływu na zmianę muzyków. George Martin i Alan Civil znali się dobrze jeszcze z dawnych czasów, kiedy Alan dużo nagrywał z Martinem. Został też zaproszony później na sesję "A Day In The Life".

W "Many Years From Now" Paul opisuje sesję i dość zabawne okoliczności współpracy z Alanem Civilem. Z opisu wynika, że Paul zaśpiewał melodię rogu, a George Martin spisał nuty dla muzyka. Wystąpił jednak poważny problem. Melodia McCartneya wykraczała poza rejestry możliwe do zagrania przez róg.
'- Ale wiesz' - powiedział szeptem George Martin - 'To są wirtuozi. Oni potrafią zagrać powyżej nominalnych rejestrów instrumentu.'
'- W takim razie wypróbujmy go' - powiedział Paul.
George Martin z pewną obawą dał nuty Civilowi.
Kiedy przyszło do nagrywania Alan Civil wszedł do reżyserki.
'- George, tu jest chyba błąd, napisałeś tu nutę wysokie F'
'- Tak?' - odparł George Martin starając się nie okazywać żadnych emocji.
'- Okay' - Alan Civil zmierzył wszystkich ciężkim wzrokiem i wyszedł. Po czym pięknie zagrał.

Paul McCartney: Ten sam numer zrobiliśmy potem Davidowi Masonowi podczas nagrywania Penny Lane na trąbce piccolo. David nigdy mi tego nie wybaczył, bo potem jedyne, czego od niego ludzie chcieli to gra na najwyższych rejestrach.

Alan Civil pamięta sesję nieco inaczej: "Puścili mi piosenkę. Była nagrana raczej w złym stylu. Nie była ani w tonacji Bes-dur ani B-dur, co stwarzało pewne problemy z dostrojeniem instrumentu. Paul spytał, czy mógłbym zagrać coś, co pasuje do melodii. Nie bardzo mogłem się zorientować, co konkretnie ma na myśli. Zagrałem jednak kilka propozycji utrzymanych w barokowym stylu. "

Geoff Emerick: "Alan był prawie wrakiem po zakończeniu sesji ale czuł się bohaterem ponieważ zagrał partię swojego życia. Został gwiazdą w swojej dziedzinie. Pojawił się też pewien problem, bo od tej chwili ludzie aranżujący utwory oczekiwali od graczy, że będą w stanie zagrać tak, jak Alan - powyżej możliwości instrumentu. Niestety, najczęściej było to niemożliwe.
Beatlesi byli jednak perfekcjonistami. Oczekiwali, że każdy da z siebie wszystko. Nie zdawali sobie też sprawy z ograniczonych możliwości instrumentów. Szczególnie Paul wyznawał zasadę wobec zatrudnianych profesjonalnych muzyków w stylu: 'Zapłacono Ci za pracę, to ją wykonaj.' "


George Martin: "Paul nie zdawał sobie sprawy z tego, czego dokonał Alan. Podszedł do niego i powiedział, że pewnie można zagrać odrobinę lepiej. Alan o mało nie eksplodował. Oczywiście, że nie mógł tego zagrać lepiej. "

Allan Civil: "Nikt jakoś nie podejdzie i nie powie: 'Podobała mi się twoja gra w koncertach Mozarta.' Pokazują mnie sobie jednak: Widzisz tego siwego grubasa? On grał z Beatlesami.' Dla mnie był to po prostu kolejny dzień pracy. Trzecia sesja nagraniowa tego dnia, choć owszem, było interesująco."

Alan Civil dostał 50 funtów i nieśmiertelność - jego nazwisko znalazło się na płycie. Nikt wcześniej nie dostąpił podobnego zaszczytu.

George i John nie biorą udziału w sesji.

* Paul McCartney -- Lead Vocals, Piano (Hamburg Steinway Baby Grand), Clavichord, Bass Guitar (1964 Rickenbacker 4001S)
* Ringo Starr – Drums (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl), tambourine
* Alan Civil - French horn


Tekst
Jest to utwór o końcu miłości i rozstaniu. Jego pierwotny tytuł brzmiał "Why Did It Die" (dlaczego to umarło?). Paul był podczas pisania piosenki razem z Jane Asher, często dochodziło między nimi do sprzeczek, więc prawdopodobnie piosenka opowiada o jego własnym związku.
Inni typują, że piosenka mówi o związku z Dot Rhone, z którą Paul chodził trzy lata.

Your day breaks, your mind aches
You find that all the words of kindness linger on
When she no longer needs you

She wakes up, she makes up
She takes her time and doesn't feel she has to hurry
She no longer needs you

And in her eyes you see nothing
No sign of love behind the tears
Cried for no one
A love that should have lasted years!

You want her, you need her
And yet you don't believe her when she says her love is dead
You think she needs you

And in her eyes you see nothing
No sign of love behind the tears
Cried for no one
A love that should have lasted years!

You stay home, she goes out
She says that long ago she knew someone but now he's gone
She doesn't need him

Your day breaks, your mind aches
There will be times when all the things she said will fil your head
You won't forget her

And in her eyes you see nothing
No sign of love behind the tears
Cried for no one
A love that should have lasted years!
Twój dzień się wali, myśli sprawiają ból
Odkrywasz, ze wszystkie jej mile słowa nadal trwają
Kiedy już cię nie potrzebuje

Budzi się, maluje się
Ma przecież czas, myśli, ze nie musi się spieszyć
Ona cię już nie potrzebuje

A w jej oczach widzisz pustkę
Żadnej miłości za zasłoną łez
Wylanych dla nikogo
Miłości, która miała przetrwać lata

Ty jej chcesz, potrzebujesz jej
I wciąż nie możesz uwierzyć, kiedy mówi, ze jej miłość umarła
Myślisz, ze ona cię potrzebuje

A w jej oczach widzisz pustkę
Żadnej miłości za zasłoną łez
Wylanych dla nikogo
Miłości, która miała przetrwać lata

Zostajesz w domu, ona wychodzi
Mówi, ze dawno temu znała kogoś, ale teraz go już nie ma
Ona go nie potrzebuje

Twój dzień się wali, myśli sprawiają ból
Kiedyś przyjdzie czas, kiedy wszystko, co mówiła wypełni ci umysł
Nie zapomnisz jej

A w jej oczach widzisz pustkę
Żadnej miłości za zasłoną łez
Wylanych dla nikogo
Miłość, która miała przetrwać lata.

Więcej na temat Revolver:
2020-11-01: Szykuje się nowa komedia o The Beatles "Revolver",
2016-08-13: "Revolver" The Beatles ma 50 lat. Ach, spójrz na wszystkich tych samotnych ludzi,
2016-08-05: O albumie Revolver, który zrewolucjonizował rocka,
2002-05-07: Revolver albumem wszech czasów według UltimateCharts,
1966-08-05: W Anglii ukazuje się LP Revolver,
1966-06-21: Sesja do LP Revolver: She Said She Said,
1966-06-14: Sesja do LP Revolver: "Here, There and Everywhere",
1966-06-08: Sesja do LP Revolver: Good Day Sunshine,
1966-06-02: Nagrywanie "I Want To Tell You',
1966-05-26: Sesja do LP Revolver: Yellow Submarine,
1966-05-09: Rozpoczyna się nagrywanie "For No One",
1966-04-28: Rozpoczyna się nagrywanie Eleanor Rigby,
1966-04-27: Sesja nagraniowa do LP Revolver: I'm Only Sleeping,
1966-04-21: Sesja nagraniowa do LP Revolver: Taxman (8),
1966-04-20: Nagrywanie "And Your Bird Can Sing" (7),
1966-04-17: Sesja do LP Revolver: Doctor Robert,
1966-04-14: Sesja do LP Revolver: Rain,
1966-04-13: Sesja do LP Revolver: Paperback Writer,
1966-04-11: Sesja do LP Revolver: "Love You To",
1966-04-07: Druga sesja nagraniowa do LP Revolver: "Got to Get You into My Life",
1966-04-06: Rozpoczynają się sesje nagraniowe do LP Revolver: Tomorrow Never Knows,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2024-03-28 22:27:18,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl