Nowość Wydawnictwa SQN
Aktualności roku 2018

15 gru Urodziny kieleckiego kina Fenomen
8 gru Zwierzenia nietypowego fana - Wojciech Mann wspomina Johna Lennona
7 gru Carpool Karaoke z Paulem McCartneyem najpopularniejszym video w UK
7 gru Beatlemania Festival w Warszawie
6 gru Koncert McCartneya w Krakowie - relacja deathmagnetic.pl
6 gru Drugi koncert McCartneya w Wiedniu w ramach Freshen Up Tour
5 gru Koncert Paula McCartneya w Wiedniu
4 gru Ogłoszono nowe daty koncertów w ramach trasy Freshen Up 2019 - USA i Ameryka Południowa
4 gru O tym jak Ada z Suwałk znalazła się na scenie u Paula McCartneya
3 gru Koncert McCartneya w Krakowie - setlista
3 gru Przed koncertem Paul McCartney zadzwonił do Piotra Metza
3 gru Paul McCartney w Krakowie. Oświadczyny, płomienie i tęczowa flaga na prawie perfekcyjnym koncercie - relacja w Wyborczej
30 lis Stella McCartney gościem szczytu klimatycznego w Katowicach
30 lis Koncert McCartneya w Kopenhadze
30 lis Koncert Paula McCartneya w Krakowie - informacje od organizatora
29 lis Chris The Barker przygotował nową okładkę "Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band"
29 lis Utwory The Beatles niedopuszczalne podczas mszy świętej. Biskup kielecki ogłosił instrukcję ws. muzyki i śpiewu liturgicznego
28 lis Paul McCartney zagrał na Paris La Défense Arena
27 lis Ringo Starr otrzymał nagrodę na gali Unicef Snowflake Ball
24 lis Mija 50 lat od premiery "Białego albumu" The Beatles - artykuł Macieja Hena
23 lis "Here Comes The Sun" najczęściej słuchaną piosenką w serwisach z muzyką strumieniową
23 lis Noc z Beatlesami w Poznaniu
23 lis "Tabula Rasa - Biały Album Beatlesów 50 lat później." - wernisaż w NEY Gallery & Prints
22 lis White Album z powrotem na listach przebojów w USA i Wielkiej Brytanii
18 lis Nowy pomnik The Beatles na Mathew Street w Liverpoolu
17 lis Słuchaj Trójki i wygraj bilet na koncert Paula McCartneya
17 lis Spotkanie z Piotrem Metzem na Audio Video Show 2018
16 lis Paweł Kukiz otrzymał list od Paula McCartneya
16 lis Posłuchaj nieznanej wersji "Dear Friend"
15 lis Chris Thomas i Ken Scott ujawnili ciekawostki o Białym Albumie
14 lis Ringo Starr: "Musimy dziękować Gilesowi Martinowi" - wywiad dla Rolling Stone
14 lis „Made with love” – pierwsza kolekcja sukni ślubnych Stelli McCartney
13 lis Paul McCartney pożegnał Stana Lee
11 lis Giles Martin: "Miksowanie Białego Albumu to jak policzek w twarz..." - wywiad dla BBC
8 lis Giles Martin opowiedział o Białym Albumie
8 lis Koncert Paula McCartneya w Nagoya Dome
7 lis Sierżant Pieprz w rankingu najlepszych zagranicznych płyt w historii muzyki, które musisz znać przed 30
7 lis Obejrzyj transmisję na żywo o Białym Albumie i zadaj pytanie Gilesowi Martinowi
7 lis Ukazał się teledysk piosenki „Back In The U.S.S.R.”
5 lis 50 lat temu The Beatles wydał „Biały album" - artykuł Jacka Cieślaka z rp.pl
5 lis Koncert Paula McCartneya w w Ryougoku Kokugikan w Tokio
5 lis Wywiad z Dariuszem Michalskim - autorem biografii Johna Lennona
3 lis O Białym Albumie w Liście Osobistej Piotra Metza
3 lis Wygraj bilet na koncert Paula McCartneya w Liverpoolu i zaśpiewaj z nim na scenie
3 lis John Lennon znalazł się w pierwszej dziesiątce w rankingu Forbes
1 lis Drugi koncert McCartneya w Tokyo Dome w ramach Freshen Up Tour
1 lis Ringo Starr świętował Halloween i ogłosił trasę koncertową na 2019 rok
1 lis Paul McCartney wspomina Johna Lennona: "Tęsknimy za Tobą, kochany"!
31 paź Pierwszy koncert McCartneya w Tokio w ramach Freshen Up Tour
30 paź Ukazał się teledysk piosenki "Glass Onion"
29 paź Fani przywitali McCartneya na lotnisku w Tokio
26 paź Maciej Zień zaprezentował kolekcję "The Beatles"
24 paź To nie Yoko, a Marmite poróżnił Beatlesów - artykuł w MOJO
23 paź Czy Beatlesi zapożyczyli swoje melodie od piosenki Roya Orbisona?
19 paź Posłuchaj nieznanej akustycznej wersji "While My Guitar Gently Weeps"
19 paź Paul McCartney zapowiedział reedycję "Wild Life", "Red Rose Speedway" oraz "Wings1971-73"
18 paź Recenzja albumu "Egypt Station" - Wyspa.fm
17 paź Paul McCartney ogłasza #COTMChallenge - zatańcz do "Come On To Me"
15 paź "Sgt. Pepper" Beatlesów najpopularniejszym albumem w Wielkiej Brytanii
12 paź Na nowej płycie Grzegorza Turnaua usłyszymy piosenki Beatlesów
12 paź Drugi koncert McCartneya na ACL Festival
12 paź Yoko Ono nagrała własną wersję "Imagine"
11 paź W Liverpoolu otwarto Escape Yellow Sub
10 paź Paul McCartney prezentuje klip do piosenki “Come On To Me”
9 paź Świat świętował 78. urodziny Johna Lennona
9 paź Sentymentalna podróż do pubu The Empress w Liverpoolu
5 paź McCartney zagrał na Austin City Limits Music Festival + link do nagrania z koncertu
5 paź Yoko Ono zaprasza na światowy odsłuch "Imagine"
5 paź Mozaika Yoko Ono zdobi stację nowojorskiego metra
5 paź Eric Idle wspomina jak George Harrison uratował film Monty Pythona
4 paź "Imagine" Johna Lennona na nowo, przedpremierowo w Trójce!
3 paź Paul i Ringo wspominają Geoffa Emericka
2 paź Geoff Emerick nie żyje
1 paź Nowa książka dla dzieci od Paula McCartneya
30 wrz Koncert McCartneya w Edmonton
29 wrz Macca na rowerze i sesja w plenerze
28 wrz Potwierdzono kolejny koncert w ramach trasy "FRESHEN UP"
27 wrz Donald Tusk udaje Beatlesa
24 wrz The Beatles przygotowali imponującą wersję deluxe „Białego albumu”
21 wrz Ukazał się nieznany materiał z nagrywania piosenki "How Do You Sleep"
21 wrz Pierwsze przesłanki o zawartości rocznicowego wydania Białego Albumu
21 wrz Twist and Shout - widowisko muzyczne z przebojami The Beatles w październiku w warszawskim Teatrze Rampa
20 wrz Drugi koncert McCartneya w ramach trasy Freshen Up
19 wrz Tomasz Zeliszewski opowiedział o swojej szajbie na punkcie The Beatles
19 wrz Nowości w sklepie Paula McCartneya
19 wrz Radość z muzyki - recenzja Pawła Walińskiego (Interia)
18 wrz Premiera klipu "Back In Brazil"
17 wrz Pierwszy koncert McCartneya w ramach trasy Freshen Up
17 wrz Capitol Records stworzyło mural by uhonorować Paula McCarnteya
17 wrz Płyta "Egypt Station" znalazła się na pierwszym miejscu list przebojów!
15 wrz Paul McCartney dla GQ: "Tacy ludzie jak John są fajni ale nie możesz zawsze robić tego, co proponują"
13 wrz Paul McCartney kontra Google
13 wrz Yoko i Ringo odtworzyli akcję "Bed-In" w Nowym Jorku
13 wrz Maccaronizmy - recenzja Bartka Chacińskiego (Polityka)
12 wrz Spotify udostępni koncert McCartneya w studiu Abbey Road
10 wrz Stella McCartney zaprojektowała pierwsze wegańskie adidasy. Model The Stella Stan Smith jest już w sprzedaży
10 wrz Paul McCartney zaprezentował nowy klip do piosenki "Fuh You"
8 wrz John Lennon na znaczku pocztowym
8 wrz Koncert Paula McCartneya na stacji Grand Central w Nowym Jorku
7 wrz Pierwsze recenzje płyty McCartneya "Egypt Station"
6 wrz Obejrzyj w domu koncert Paula McCartneya w Nowym Jorku
6 wrz Paul McCartney wystąpił w programie Jimmy'ego Fallona
3 wrz Paryż kolejnym miastem na trasie Paula McCarnteya
1 wrz Tajemnicze zapowiedzi dotyczące 50. rocznicy wydania Białego Albumu
31 sie Trasa "Freshen up" - potwierdzono pierwsze terminy koncertów zaplanowanych na rok 2019
29 sie Nie żyje Kolya Vasin - jeden z największych fanów The Beatles
27 sie Paul McCartney na okładce miesięcznika "Teraz Rock"
26 sie Sean ma chustę na głowie, a James traci włosy podobnie jak tata - czyli czym zajmują się poskie media
25 sie Odnowione wersje filmów "Imagine" i "Gimme Some Truth" ukażą się w październiku
25 sie Bambino, czyli jak Beatlesi zagrali 50 lat temu w Kielcach swój największy przebój Hey Jude
24 sie Zabójca Johna Lennona pozostanie za kratkami
24 sie Paul McCartney o swoich demonach w najnowszym wywiadzie dla MOJO
23 sie Zapowiedź wydania "Imagine - The Ultimate Collection"
23 sie Potwierdzono kolejny koncert w ramach trasy "FRESHEN UP"
22 sie International Beatleweek 2018 w Liverpoolu z polskim akcentem
22 sie Pretty Green wypuściła kolekcję ubrań honorującą "Biały Album" Beatlesów
20 sie "When Corden Met McCartney" - dłuższa wersja odcinka Carpool Karaoke
20 sie Limitowany box Yellow Submarine - hit czy kit?
19 sie Film "Imagine" na ekranach kin
16 sie Paul McCartney i Ringo Starr złożyli hołd Królowej Soulu
15 sie Premiera singla "Fuh You"
12 sie Spotkanie fanów na ulicy Johna Lennona w Warszawie
8 sie Premiera teledysku do "Now Or Never" Yoko Ono
8 sie Aktualizacja The 'FRESHEN UP' Tour 2018
8 sie Paul McCartney w „Carpool Karaoke”. Odcinek hitem, zapowiedziano dłuższą jego wersję
5 sie W poszukiwaniu piosenek z płyty "Egypt Station"
5 sie Boisko szkoły w Dublinie ozdobione beatlesowskimi motywami
2 sie Naukowcy wskazali kto napisał melodię do piosenki "In My Life"
31 lip Bramy Strawberry Field otworzą się dla publiczności w przyszłym roku
26 lip Paul McCartney po 19 latach powrócił do Cavern Club
26 lip Dzisiaj McCartney zagra w The Cavern
25 lip Premiera nowego albumu Yoko Ono już w październiku
25 lip Reakcja Stinga na wyznanie McCartneya
25 lip Q&A z The Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) + setlista z mini koncertu
23 lip Paul McCartney zagra mini-koncert przy Abbey Road
23 lip Wizyta McCartneya na Abbey Road + mini koncert
22 lip "Szalone" wydanie niedzielnego Timesa w UK
22 lip Bilety na koncert Paula sprzedały się w 20 minut - Freshen Up (Wiedeń, Austria)
20 lip Magical History Museum - nowe muzeum w Liverpoolu
19 lip Bilety VIP na koncert Paula McCartneya (Kraków) - informacje
17 lip Film „Żółta łódź podwodna” ma 50 lat. Dziś trzeba go bardziej docenić - artykuł z Polityki
13 lip Oficjalnie potwierdzono koncert McCartneya w Wiedniu
12 lip Paul McCartney zagra w Krakowie
10 lip Paul McCartney zagra w Wiedniu
8 lip Pokaz filmu Yellow Submarine z niespodzianką
7 lip Fotorelacja z urodzin Ringo Starra w Hard Rock Café w Nicei
5 lip Paul McCartney ogłosił trzy koncerty w Anglii
5 lip Brytyjska służba zdrowia NHS wykorzystała piosenkę The Beatles
4 lip Tajemnicze wpisy na profilu Echo Arena. Czy szykuje się koncert McCartneya w Liverpoolu?
3 lip Macca rusza w trasę! "The Freshen Up Tour 2018"
2 lip Tymon Tymański i jego nowy projekt z grupą The Beatles Orchestra - rozmowa Macieja Trojanowskiego
1 lip Na koncercie w Pradze Pearl Jam zagrał "Help"
1 lip Pociągi Eurostar ozdobione motywami z Yellow Submarine
29 cze Paul McCartney zdradził komu kibicuje - czerwcowe You Gave Me The Answer
26 cze Beatlesi z powrotem na listach przebojów
24 cze Przebój Beatlesów hymnem kobiet w Arabii Saudyjskiej
22 cze Obejrzyj Carpool Karoke z Paulem McCartneyem
22 cze John Lennon pozdrawia polskich słuchaczy i mówi po polsku - audycja polskiej stacji Radia Canada International
21 cze Greckie wakacje państwa McCartney
20 cze Posłuchaj nowego singla Paula McCartneya
19 cze McCartney nadal przebywa w Wielkiej Brytanii
19 cze Zlot miłośników The Beatles w Lublinie
19 cze Zapowiedź dwóch nowych utworów Paula McCartneya i tajemniczy #EgyptStation. Premiera albumu już jesienią!
18 cze Paul świętował swoje urodziny z rodziną
17 cze Yoko Ono złożyła kwiaty w Central Parku
16 cze James Corden uchylił rąbka tajemnicy o Carpool Karaoke z Paulem McCartneyem
16 cze Paul McCartney zaśpiewał na weselu siostrzeńca Nancy
13 cze Prace remontowe na Abbey Road
13 cze Czy Paul McCartney pojawi się na Last Train Home Festival w Darlington?
11 cze Klaus Voorman zaśpiewał z Ringo i udał się z Beatlesem na sentymentalną wycieczkę
11 cze Krowa o którą walczył Paul McCartney nie zostanie uśpiona
10 cze Muzyka The Beatles na Zamojskim Festiwalu Kultury
10 cze Paul McCartney podpisał się na Penny Lane i dał kolejną wskazówkę dotyczącą nowego albumu
9 cze Paul McCartney wpadł z wizytą do Liverpoolu i zagrał mini-koncert w lokalnym pubie
6 cze Joan Baez zaskoczyła Ringo Starra
6 cze Ringo zapowiedział książkę "Another Day In The Life"
5 cze Ekipa filmowa komedii o The Beatles kręci sceny w Liverpoolu
3 cze Tribute to The Beatles "Yesterday" - koncert charytatywny w Poznaniu
2 cze Pierwszy występ Ringo w ramach letniej trasy koncertowej
31 maj Wygraj spotkanie z Ringo Starrem we Francji
31 maj Ukaże się limitowany singiel "Yellow Submarine"
28 maj Beatlesi nagrywają u Harrisona wersje demo - artykuł Rolling Stone
27 maj Koncert The Postman w Kielcach
23 maj Casting do nowej premiery Teatru Rampa – „Twist and Shout”
22 maj Świętowanie 50. rocznicy sesji fotograficznej "Mad Day Out"
19 maj Paul McCartney dumny z córki Stelli
18 maj Yoko i Sean otworzyli wystawę "Double Fantasy" w Liverpoolu
16 maj Pytanie o "Eleanor Rigby" w Milionerach
13 maj Studio Abbey Road otwiera bramy dla fanów w sierpniu
11 maj Film "Lennon. Czyli kto?" na Canal+ Discovery
10 maj Paul McCartney najbogatszy w branży muzycznej w Wielkiej Brytanii. W TOP10 jest też Olivia Harrison z synem i Ringo Starr
10 maj Paul McCartney nie odbierze Nagrody Wolfa
10 maj Paul McCartney umieścił reklamę albumu Wings z 1978 roku
9 maj John Lennon według Andrzeja Pągowskiego. Zobacz plakat polskiego artysty
9 maj Post Malone pokonał Beatlesów, pobił ich rekord na liście przebojów Billboard 200
8 maj Zdjęcia autorstwa Lindy McCartney trafią do V&A Museum w Londynie. To prezent od rodziny McCartney
7 maj Lamorne Morris zagra w filmie "All You Need Is Love"
7 maj Poznańskie Żuki zagrają na International Beatleweek w Liverpoolu
7 maj Duet Jackson & McCartney znowu razem! Paris i Stella wspólnie na MET Gala 2018
4 maj Historia The Beatles na wesoło w serii "Cunk on Britain"
4 maj Paul McCartney otrzymał Order Towarzyszy Honoru
4 maj Monika Jaruzelska była zakochana w jednym z Beatlesów
3 maj Aktywna majówka Paula McCartneya
2 maj Producent gitar Gibson złożył wniosek o upadłość
1 maj Paul McCartney zagra na Austin City Limits Music Festival
1 maj Paul McCartney odwiedził szkołę w Liverpoolu
30 kwi Czy Paul McCartney wierzy w przeznaczenie?
28 kwi Spotkanie Chopina z The Beatles w Starym Browarze - zapowiedź koncertu w Poznaniu
28 kwi Fani mają nadzieję, że Giles Martin pracuje nad miksami do Białego Albumu
27 kwi Yoko Ono skomentowała decyzję szczytu koreańskiego: "mój mąż z pewnością nie posiadał się w kosmosie z radości"
23 kwi Rysunek Johna Lennona sprzedano za 54 tys. dolarów
20 kwi Premiera w Horzycy. Lennon w autorskiej interpretacji
20 kwi Amerykański brzuchomówca i Paul McCartney
17 kwi Trzy dekady z Paulem. Mija 20. rocznica śmierci Lindy McCartney
16 kwi Phil Spector: Siedzą we mnie diabły.
15 kwi Ed Sheeran zagra w komedii o The Beatles
11 kwi Konkurs z okazji wznowienia książki Huntera Daviesa "The Beatles. Jedyna autoryzowana biografia"
8 kwi Skradziono kamień Yoko Ono
5 kwi Firma Pretty Green wypuściła kolekcję ubrań Yellow Submarine
5 kwi Stevie Wonder, Paul McCartney i inni w hołdzie dla Martina Luthera Kinga
3 kwi Pojawił się nowy zwiastun "Yellow Submarine"
30 mar Marcowe pytanie w ramach cyklu You Gave Me The Answer
28 mar Zapowiedź książki "Visualizing The Beatles: A Complete Graphic History of the World's Favorite Band"
28 mar Reedycja płyt McCartneya już w maju
27 mar Aktualizacja trasy Ringo Starra i All Starr Band
26 mar Dziś na TVP Kultura film "Ikony muzyki: John Lennon"
24 mar Paul McCartney dołączył do marszu przeciwko przemocy z użyciem broni
23 mar Bydgoszcz się bawi na koncercie zespołu BigBit
20 mar Ringo Starr otrzymał tytuł szlachecki
20 mar Ringo Starr w Pałacu Buckingham
16 mar Ewa Winnicka i Cezary Łazarewicz o rewolucyjnej muzyce The Beatles
15 mar Paul McCartney podróżujący pociągiem wzbudza wielkie emocje
14 mar Paul McCartney świętował 85. urodziny Michaela Caine'a.
14 mar Paul z córką i wnukiem wybrali się na film "My Generation"
11 mar Zmarł Ken Dodd
10 mar Keith Richards: "Stonesi zawdzięczają sukces Beatlesom"
8 mar Żona Noela Gallaghera jest gorsza niż... Yoko Ono
8 mar Paul McCartney złożył życzenia z okazji Dnia Kobiet
6 mar Państwo McCartney spacerują po Beverly Hills
6 mar Paul McCartney i Ryan Tedder w studiu nagraniowym w Los Angeles.
4 mar Honda Monkey Johna Lennona sprzedana na aukcji za rekordową sumę!
1 mar W Światowy Dzień Książki w UK wspominamy co lubili czytać Beatlesi
28 lut You Gave Me The Answer - luty 2018
25 lut Paul McCartney i inni uczcili 75. urodziny George'a Harrisona
25 lut Eric Idle wspomina George'a Harrisona
24 lut 24 lutego w Operze i Filharmonii Podlaskiej zagra grupa The Backwards + konkurs
24 lut Quincy Jones przeprasza za swoje wypowiedzi
23 lut W lutym ukaże się specjalna edycja "Concert For George"
23 lut Kawiarnie Starbucks świętują 75. urodziny George'a Harrisona
21 lut Filipińska reklama McDonald’s z beatlesowskim motywem
18 lut Zdjęcia z 85 urodzin Yoko Ono
15 lut Paul McCartney dokończył prace nad nowym krążkiem w studiu Abbey Road
11 lut Ringo Starr na śniegu
10 lut The Beatles na dwie piątki prezentują Monika i Grzegorz Wasowscy
9 lut Podczas otwarcia Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pjongczang 2018 zaśpiewano "Imagine" Johna Lennona
8 lut Watykan cytuje Johna Lennona
8 lut Quincy Jones: "Beatlesi byli najgorszymi muzykami na świecie"
5 lut Walentynkowa zniżka w oficjalnym sklepie Paula McCartneya
4 lut Justin Timberlake wystąpi na Super Bowl 2018 w stroju projektu Stelli McCartney
3 lut Facebook zmienia zasady wyświetlania strony - Komunikat
1 lut Ginger Spice kupiła Mini należące do Ringo Starra
31 sty Styczniowe pytanie do Paula w ramach You Gave Me The Answer
28 sty Wyraź swoją miłość na murach Abbey Road
21 sty Yoko Ono wzięła udział w Marszu Kobiet 2018
20 sty Wystawa kolekcji Piotra Metza
16 sty Paul i Ringo znowu razem... na pokazie Stelli McCartney
16 sty Kubańska restauracja upamiętniła pomnikiem wizytę McCartneya sprzed laty
15 sty Żółta Łódź Podwodna na ekranach kin
15 sty Zimowa promocja w oficjalnym sklepie Paula McCartneya
15 sty Dolores O'Riordan, wokalistka The Cranberries nie żyje.
10 sty Czy "High in the Clouds" zobaczymy wkrótce w kinach?
9 sty Wspominając Paula Goresha
9 sty "Maybe I'm Amazed" na ścieżce dźwiękowej nowego filmu z serii "50 twarzy Greya". Z utworem zmierzył się tytułowy Grey...
6 sty David Bowie odbierał ze szkoły Seana Lennona
5 sty Końcówka światecznego urlopu Paula McCartneya
4 sty Najlepiej sprzedające się winyle w USA w 2017 roku. The Beatles na szczycie
4 sty Pomyłka Ringo na Twitterze
4 sty Honda XUC 91H Johna Lennona trafi pod młotek
2 sty Reakcja Yoko Ono na przyznanie tytułu szlacheckiego Ringo Starrowi
2 sty Zmarł Tony Calder
1 sty Nasza strona w 2017 roku. Statystyki.
1 sty "Imagine" Lennona w pierwszej dziesiątce Trójkowego Topu Wszech Czasów
Płyty wydane w grudniu:

1 Hi Hi Hi / C Moon (S - 1972)
1 Only Love Remains / Tough On A Tightrope (S - 1985)
3 We Can Work It Out / Day Tripper (S - 1965)
3 Rubber Soul (LP - 1965)
4 Beatles For Sale (LP - 1964)
4 If I Fell / Tell Me Why (S - 1964)
4 Free As A Bird (S - 1995)
5 Pipes Of Peace / So Bad (S - 1983)
6 The Beatles Million Sellers (S - 1965)
6 Ding Dong / I Don't Care Anymore (S - 1974)
7 Wild Life (LP - 1971)
7 Band On The Run (LP - 1973)
8 Magical Mystery Tour (EP - 1967)
8 Hope For The Future (S - 2014)
10 A Collection Of Beatles Oldies (But Goldies !) (LP - 1966)
10 Wings Over America (LP - 1976)
10 Capitol Box (box - 2007)
11 John Lennon/Plastic Ono Band (LP - 1970)
12 Live Peace in Toronto 1969 (LP - 1969)
12 Blast From Your Past (LP - 1975)
15 Beautiful Night / Love Come Tumbling Down (S - 1997)
15 Christmas Record Box (box - 2017)
17 The Beatles Bootleg Recordings 1963 (LP - 2013)
20 Dark Horse (LP - 1974)
24 My Sweet Lord / What Is Life (S - 1976)
28 Hope Of Deliverance / Long Leather Coat (S - 1992)
Klasyka rocka wydana w grudniu:

1 Made in Japan (Deep Purple) (LP - 1972)
2 In Another Land / The Lantern (Rolling Stones) (S - 1967)
4 Requiem d-moll (Wolfganf Amadeus Mozart) ( - 1791)
7 Merry Xmas Everybody (Slade) (S - 1973)
8 California Dreamin' (The Mamas And The Papas) (S - 1965)
8 Their Satanic Majesties Request (Rolling Stones) (LP - 1967)
13 Stayin' Alive (Bee Gees) (S - 1977)
23 She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home (Rolling Stones) (S - 1967)
25 Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (Frank Sinatra) (S - 1948)
27 Songs of Leonard Cohen (Leonard Cohen) (LP - 1967)

The Beatles Polska: Mija 50 lat od premiery "Białego albumu" The Beatles - artykuł Macieja Hena

Mija 50 lat od premiery "Białego albumu" The Beatles - artykuł Macieja Hena

2018-11-24,  autor: kasia   ...powrót do newsów

Artykuł Maciej Hena można przeczytać na stronie Wyborczej.

John Lennon radzi młodym buntownikom epoki maja '68: "Zamiast forsować zmiany instytucjonalne, skupcie się na wyzwoleniu własnych umysłów". 50 lat temu ukazał się "Biały album" The Beatles.

Zacznijmy od tego, że „Biały album” to nie tytuł płyty, tylko określenie barwy okładki, które przyjęło się wśród słuchaczy. Po serii wymyślnych tytułów, z „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” na czele, Beatlesi wydali album opatrzony tylko nazwą zespołu. Nie byłoby w tym nic szczególnego – nie mają przecież tytułów choćby pierwsze albumy The Rolling Stones czy The Doors, ale „Biały album” przecież debiutem nie był.

Płyta powstawała w koszmarnej atmosferze. John Lennon, wciąż żonaty z Cynthią, wprowadził do studia Yoko Ono, przez pozostałych Beatlesów traktowaną jak ciało obce. Zdaniem Paula McCartneya nowy związek Lennona zakłócił szczególne relacje między nimi dwoma. Do tego George Harrison czuł się lekceważony jako kompozytor i gitarzysta, a Ringo Starr – jako perkusista. Lennon powiedział nawet, że na „Białym albumie” słychać rozpad The Beatles. Nic podobnego! Słychać maksymalne zaangażowanie i radość tworzenia.

Nawet jeśli nie słychać rozpadu, to przynajmniej w pierwszych dwóch piosenkach nie słychać Ringo Starra. Oba utwory nagrano pod koniec trzeciego miesiąca pracy w studiu. Przy „Back In The U.S.S.R.” McCartney miał tyle uwag do gry Starra, że ten wyszedł ze studia i oznajmił, że odchodzi. Po latach opowiadał, że powiedział Lennonowi: „Wy trzej jesteście zgraną paczką, a ja do niej nie należę”. John odpowiedział: „Powiedziałbym raczej, że to wy trzej jesteście tą zgraną paczką”. Potem Ringo powiedział to samo Paulowi. „To raczej wy trzej jesteście zgraną paczką”, zareagował McCartney.

Po wyjściu Ringa trzej pozostali, jak przystało na zgraną paczkę, zabrali się raźno do pracy. Napędzane fortepianem McCartneya masywne i energiczne brzmienie, które wyłania się z otwierającego płytę gwizdu silnika odrzutowca, daje efekt porywający. Główny wokal to Paul, ale jest także popis George’a z Johnem w pysznym pastiszu Beach Boysów: „Well, the Ukraine girls really knocked me out...”. Jak brzmiała ta facecja, gdy świat jeszcze się nie otrząsnął po najeździe wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację? W Polsce zwracaliśmy uwagę na passus: „Honey, disconnect the phone!”. W tamtym czasie w naszej części Europy panowało przekonanie, że przez aparat służby mogą podsłuchać nie tylko rozmowy telefoniczne, lecz także to, co się mówi w domu, więc kiedy trzeba było pogadać, należało wyciągnąć wtyczkę telefonu z gniazdka.

Spod wygasającego wycia odrzutowca wypływa gitarowe intro „Dear Prudence”.Doprowadza ono gitarę Harrisona do powtarzającego się przez cały utwór motywu przywodzącego na myśl kościelne dzwony. Równie ważna jest gitara akustyczna Lennona, który gra basowe figuracje specyficzną techniką podpatrzoną w Indiach u Donovana.

Jak prawie cały repertuar „Białego albumu” „Dear Prudence” powstała w czasie dwumiesięcznego pobytu Beatlesów u guru Maharishiego w północnych Indiach. W naukach Beatlesom towarzyszyła m.in. Mia Farrow z siostrą Prudence. Prudence Farrow praktykowała medytację z takim zapałem, że niemal nie wychodziła ze swojego bungalowu. Lennon i Harrison na prośbę Maharishiego mieli ją skłonić, by trochę zainteresowała się światem zewnętrznym. Słowa piosenki mają szerszy wydźwięk – namawiają, żeby otworzyć oczy i uświadomić sobie piękno świata.

Dwa tygodnie po odejściu Ringo odebrał na Sardynii telegram: „Jesteś najlepszym perkusistą rock-androllowym na świecie. Wracaj do domu, kochamy cię!”. W studiu zastał perkusję przybraną kwiatami. Jeśli komuś w dwóch pierwszych piosenkach zabrakło prawdziwego uderzenia Ringa, to oto ono: momentalnie znajdujemy się w środku „Glass Onion”. Tematem jest mania doszukiwania się ukrytych znaczeń w utworach Beatlesów. Znajdziemy też w tym drapieżnym kawałku garść zagadkowych obrazów, jak tytułowa „szklana cebula”. Niektóre zostały rozszyfrowane. Cast Iron Shore to nazwa części wybrzeża rzeki Mersey w Liverpoolu, w okolicach odlewni żeliwa, „dove tail joint” to stolarskie łączenie „na jaskółczy ogon”, a „bent backed tulips” to zwykłe tulipany z wywiniętymi płatkami używane do dekoracji w pewnej modnej wówczas londyńskiej restauracji.

Przy nagrywaniu „Ob-La-Di, Ob-La-Da” McCartney doprowadzał kolegów do szału nieustannym poszukiwaniem idealnego tempa i aranżacji. Lennon mówił co prawda, że to kolejny kawałek gównianej muzyczki Paula dla starych babć, ale to właśnie on ostatecznie wpadł do studia, co najmniej upalony, podszedł bez słowa do fortepianu i zagrał dotychczasową przygrywkę dwa razy głośniej i szybciej, wołając: „Tak to trzeba grać! Jazda!”.

„Wild Honey Pie” to trwający niecałą minutę żarcik muzyczny – gitara akustyczna, zejścia akordów, do tego druga gitara rozwibrowana do granic możliwości i groteskowy chórek skrzeczący: „Honey pie, I love you!”. Nagrał to McCartney całkiem sam – na bębnach, gitarach i przy mikrofonie.

Jeśli „Ob-La-Di, Ob-La-Da” wielu uważa za utwór cokolwiek infantylny, to jakich słów użyć w odniesieniu do „The Continuing Story of Bungalow Bill” Lennona? W kategoriach piosenki ogniskowej można by ten utwór uznać za nawet dość znaczące osiągnięcie.

Za to „While My Guitar Gently Weeps” jest po prostu piękna. W tytułową łkającą gitarę solową wcielił się gościnnie Eric Clapton. Jego obecność nie tylko zaowocowała wspaniałymi solówkami, lecz także wpłynęła na kolegów z zespołu, którzy nareszcie dali z siebie wszystko. Warto się wsłuchać w dramaturgię perkusji Starra, agresywne pochody basu McCartneya i jego głos, który przydaje wokalowi Harrisona metafizycznej głębi. Tekst ma z lekka kaznodziejskie zabarwienie – to lament nad ludzką niezdolnością do przebudzenia w sobie uniwersalnej miłości. Kazanie w rytmie ognistego rockowego tanga.

Pora na ciężki kaliber: „Happiness Is a Warm Gun” to jedno z największych osiągnięć Beatlesów. Nigdy nie zapomnę pierwszego spotkania z tym utworem. To było na początku 1969 r. – audycja „Płyty nasze i naszych przyjaciół” Macieja Zembatego i Janusza Bogackiego w Trójce. Zembaty grobowym basem odczytywał swoje makabryczne humoreski i od czasu do czasu, bez zmiany tonu, wtrącał zapowiedź piosenki, np.: „The Beatles – Happiness Is a Warm Gun”.

Ledwo podkręciłem potencjometr, kiedy usłyszałem zamglony głos Lennona na tle mrocznej gitary: „She’s not/ a girl/ who misses much/ do do do do do do/ oh yeah...”. Tak to się zaczynało, cichutko i skromnie, ale zaraz robiło się dobitnie, jednak w dalszym ciągu melodyjnie. Nagle coś (przesterowana gitara Harrisona) z otchłani zaryczało groteskowy motyw w rytmie upiornego walczyka i zaraz tenże motyw podchwycił zdławionym głosem solista (Lennon), by po chwili sześciokrotnie prześpiewać: „Mother superior, jump the gun!” – na przemian z dołu do góry i z góry na dół. Matką przełożoną Lennon pieszczotliwie nazywał Yoko, a wezwanie „Jump the gun!” było elementem erotycznego kodu tych dwojga.

Strona druga zaczyna się od czegoś, co brzmi jak wprawka fortepianowa – i w istocie nią jest. „Kiedy starałem się nauczyć grać na pianinie – wspomina McCartney – chciałem się przekonać, ile już umiem, i w ten sposób powstał ten kawałek”. Kim jest Martha, bohaterka swingującej piosenki „Martha My Dear”? To imię suczki Paula rasy owczarek staroangielski, ale chodzi też o Muzę, która „zawsze była jego natchnieniem” i do której zwraca się pieszczotliwie per „silly girl”, czyli „głuptasie”.

„I’m So Tired” to z kolei Lennon. Pięknie zaśpiewana, powolna, falująca w nastroju i ekspresji, wyszukana harmonicznie ballada o bezsenności i tęsknocie.

Tylko 2 minuty i 18 sekund trwa „Blackbird”, jedno z Beatlesowskich arcydzieł. Punktem wyjścia do kompozycji McCartneya było Bourrée e-moll Bacha, to samo, które rok później wykonali Jethro Tull na płycie „Stand Up”. Paul i George próbowali się nauczyć tego klasyka już w czasach szkolnych. Z pierwowzorem „Blackbird” Beatlesów ma niewiele wspólnego oprócz ogólnej idei prowadzenia głosów na zasadzie punctum contra punctum i bachowskiego klimatu. Po latach McCartney ujawnił, że miał tu na myśli nie tyle „kosa”, ile „czarną dziewczynę” – bo w ówczesnym brytyjskim slangu określano dziewczyny słowem „bird” – i że był to jego głos wsparcia dla ruchu emancypacji czarnoskórych Amerykanów.
Ci, którzy chcieli się doszukiwać u Beatlesów wywrotowych idei, znaleźli wdzięczny materiał w „Piggies”. „Należy im się porządny łomot” – stwierdza George, podsumowując obraz „większych świnek w wykrochmalonych koszulach”, tych, co dolewają błota, w którym muszą się taplać świnki mniejsze. A na końcu zwielokrotniony Harrison śpiewa operowym chórem: „Wszędzie pełno jest świnek żyjących świńskim życiem – widzicie je przy obiedzie z ich żonkami świnkami, jak ściskając widelce i noże, zabierają się do bekonu!”. To wszystko w oparciu o barokowy motyw grany na gitarze akustycznej i klawesynie.

Teraz następują trzy piosenki, które przenoszą nas w atmosferę amerykańskiego Południa – dwie w stylu country i jeden blues. „Rocky Raccoon” McCartneya – bezpretensjonalny, pomysłowy pastisz kowbojskiej ballady – opowiada o konfrontacji w saloonie w Górach Czarnych w Dakocie Południowej. Ranny tytułowy bohater wraca do swojego pokoju, gdzie znajduje Biblię w wydaniu Stowarzyszenia Gedeonitów. Puenta sugeruje, że Rocky dojdzie do siebie, a jeśli nie, to przynajmniej odrodzi się duchowo.
O „Don’t Pass Me By” niewiele da się powiedzieć oprócz tego, że jest to pierwsza w pełni autorska piosenka Ringo Starra. Ciekawostką jest zestaw instrumentów: Ringo na pianinie z nabitymi na młoteczki pinezkami i oczywiście na instrumentach perkusyjnych, Paul na fortepianie i basie, a na skrzypcach – i to jest coś! – ceniony brytyjski kontrabasista jazzowy Jack Fallon.

Starr z McCartneyem grają za to w duecie w „Why Don’t We Do It in the Road”:najpierw Paul bębni w pudło gitary, ale zaraz włącza się Ringo na perkusji, potem obaj przez chwilę klaszczą do rytmu i rozlega się krzykliwy śpiew – po czym wjeżdża regularna bluesowa lokomotywa. Lennon, który razem z Harrisonem czuwał nad nagraniem smyczków do „Piggies”, jeszcze po latach nie krył urazy, że Paul nagrał ten kawałek bez jego udziału.

Kontrast między tym prostym bluesem a wyrafinowaną balladą „I Will” daje najlepsze pojęcie o bezkresach talentu McCartneya. W pomysłowo zrymowanym tekście Paul zwraca się do tej, której jeszcze nigdy nie spotkał, z czułym zapewnieniem wiecznej miłości – tylko niech ona się wreszcie ujawni. Autor śpiewa zarówno główny wokal, jak i chórek, gra na dwóch gitarach akustycznych, w tym jednej solowej, i własnym gardłem do złudzenia imituje gitarę basową – innego basu tu nie ma!

„Julię” Lennon poświęcił swej ekscentrycznej matce, z którą łączyła go złożona relacja przerwana jej śmiercią w wypadku, kiedy John nie miał jeszcze 18 lat. Zarazem czytelne są aluzje do Yoko – „ocean child” to tłumaczenie na angielski jej imienia („Dziecko oceanu wzywa mnie, więc śpiewam pieśń miłości, Julio”). Niektóre zwroty Lennon zaczerpnął ze zbioru aforyzmów „Piasek i piana” Khalila Gibrana, popularnego wśród hipisów maronickiego poety z Libanu

Pierwsza strona drugiej płyty jest bardzo elektryczna, ostra – chciałoby się powiedzieć: hardrockowa, ale hard rock dopiero wtedy raczkował.
Zaczyna się niewinnie, od „Birthday”. Piosenkę otwiera przejście na złamanie karku po bębnach i zanim się zdążymy w nim rozeznać, ogarnia nas riff grany na trzech gitarach. Wchodzi wokal – McCartney z Lennonem na dwa głosy. Potem perkusja: Ringo na bębnach, George na tamburynie. Nadchodzi kulminacja: na tle gitarowych power chords (niepełnych akordów z tercją pozostawioną domyślności słuchacza) Lennon śpiewa: „Yes, we’re going to a party, party...”, i schodkowo dołączają do niego Harrison i McCartney. W następnej części Pattie, żona Harrisona, wraz z Yoko delikatnie wyśpiewują: „Birthday!”, a McCartney z Lennonem odpowiadają: „I would like you to dance! Take a cha-cha-cha-chance!”.

Ale „Birthday” jest tylko błyskotką, która szykuje grunt pod zgrzytliwe piękno „Yer Blues”. To pierwsza u Beatlesów frontalna konfrontacja z bluesową konwencją oraz dorobkiem białych muzyków na tym polu. Lennon nie byłby jednak Beatlesem, gdyby nie wprowadził nieszablonowych rozwiązań harmonicznych oraz zmiennego metrum. „Yer Blues” jest też pierwszą piosenką Beatlesów, w której tekście znajdziemy nawiązanie wprost do piosenki innego artysty: „Jestem w nastroju tak samobójczym jak Dylanowski pan Jones” – śpiewa John, co wskazuje na to, że „The Ballad of a Thin Man” odczytał nie jako satyrę, lecz jako autowiwisekcję.

Kiedy po kilku dniach John i Ringo zjawili się przy Abbey Road, żeby dograć do „Yer Blues” parę drobiazgów, zastali tam Paula pracującego nad „Mother Nature’s Son”. Jak wspomina inżynier dźwięku Ken Scott, atmosfera zrobiła się momentalnie tak gęsta, że można ją było kroić nożem. Na przekór niej „Mother Nature’s Son” jest czarującym kawałkiem folkowym.

”Everybody’s Got Something to Hide Except Me and My Monkey” jest jednym z najbardziej porywających rockandrollowych „krzykaczy” Beatlesów. Lennon twierdził, że w tytule chodziło o niego i Yoko, o to, że cały świat traktuje ich jak odmieńców, bo cały świat jest zakłamany, tylko nie oni. Harrison zwracał uwagę na to, że zwrot: „Come on, it’s such a joy”, należał do ulubionych powiedzonek Maharishiego tak jak tytułowa deklaracja: „Każdy ma coś do ukrycia oprócz mnie”.

Dla McCartneya z kolei było oczywiste, że zarówno owa „małpa”, jak i sentencje typu: „The deeper you go, the higher you fly” odnoszą się do heroiny, w którą Lennon dał się wciągnąć. „To był dla Johna ciężki okres, ale zdarza się, że z takiego nieszczęścia i obłędu rodzi się dobra sztuka”. Instrumentalnie to popis całego zespołu. Lennon i Harrison tak głośno rozkręcili wzmacniacze gitar, że McCartney ze swoim basem nie był stanie się przez nich przebić, więc przy nagrywaniu sekcji rytmicznej grał na przemian na starym dzwonie strażackim i brazylijskim chocalho (czymś w rodzaju tamburynu).

„Sexy Sadie”, jedna z najpiękniejszych piosenek na „Białym albumie”, powstała w wyniku nieporozumienia. Lennon, uwierzywszy w puszczoną przez kogoś plotkę, że guru Maharishi próbował się dobierać do jednej z uczestniczek kursu medytacji, zarządził wyjazd z Ryszikeś. Gdy czekał na taksówkę, ułożył naprędce zjadliwą piosenkę: „Maharishi, coś ty zrobił, wszystkich wystrychnąłeś na dudka”. Harrison, który nie wierzył w oskarżenia, zaproponował: „Możesz zamiast Maharishi śpiewać, powiedzmy, Sexy Sadie ”. Ale anegdotyczna otoczka nie jest ważna. Już pierwsze dźwięki fortepianu McCartneya przywodzą na myśl jakiś magiczny moment o trzeciej nad ranem w nocnym barze, szczególnie gdy od niechcenia dołącza tamburyn Starra, a po chwili jego wejście na bębnach uruchamia cały zespół. Kapryśna, nieregularna melodia – to zadumana, to znów nonszalancka – wznosi się chwilami tak wysoko, że Lennon, aby ją zaśpiewać, ucieka się do falsetu.

„Sexy Sadie” jest drapieżna, ale gdy zestawić ją z „Helter Skelter” ... Z góry odpuśćmy sobie majaczenia Charlesa Mansona, który z rzekomo zaszyfrowanych w tej piosence komunikatów czerpał inspirację do swoich zbrodni. W tekście zbudowanym na obrazie tytułowej zjeżdżalni w lunaparku można znaleźć ogólną metaforę wzlotów i upadków, jak również sporo erotyki – i nic więcej. McCartney, sprowokowany recenzją z „Melody Maker” na temat The Who, stworzył utwór z najbardziej krzykliwym wokalem, najbardziej hałaśliwymi gitarami, najbardziej ogłuszającą perkusją i maksymalnie brudnym brzmieniem. Powstało nagranie prekursorskie pod każdym względem, choć niewątpliwie czerpiące z dorobku Hendrixa czy wczesnych grup hardrockowych, jak Vanilla Fudge czy Iron Butterfly.

Po zgiełku „Helter Skelter” kontemplacyjna ballada „Long, Long, Long” działa jak haust świeżego wieczornego powietrza. George gra na dwóch gitarach akustycznych i śpiewa, towarzyszą mu Ringo na bębnach i Paul na organach Hammonda (czyż ich brzmienie nie zapowiada słynnej partii fletów wprowadzonej trzy lata później przez Johna Paula Jonesa do „Stairway to Heaven”?). Po trzeciej zwrotce rozlega się złowieszczy grzechot – to butelka po niemieckim białym winie Blue Nun postawiona na organowej kolumnie Leslie dygocze pod wpływem wibracji. Na ten sygnał Harrison wydobywa z siebie wycie jak ze starego horroru. W jego intencji ma to być piosenka o odnalezieniu Boga, ale można ją też odczytywać jako lirykę miłosną.

Ostatni rozdział „Białego albumu” otwiera pogodny, rozkołysany motyw gitary akustycznej, do którego dołącza radosny wrzask przesterowanej gitary elektrycznej. Praca nad „Revolution 1” zaczęła się na początku czerwca 1968 r. Czasy były gorące, a Lennon, podobnie jak Jagger, zdawał sobie sprawę z tego, że zrewoltowani słuchacze liczą na to, że rockandrollowi muzycy powiodą ich na barykady. Sęk w tym, że w kwestii barykad obaj mieli uczucia mieszane. Zabrali głos niemal jednocześnie – Jagger przez kpiarskie „Street Fighting Man”, a Lennon w „Revolution 1”. Mówi w niej: zamiast forsować zmiany instytucjonalne, skupcie się na wyzwoleniu własnych umysłów. Trzy lata później, komentując swoją już solową piosenkę „Power to the People”, mówił: „Ludzie z lewicy mówią, że trzeba dać ludowi władzę. To nonsens: lud ma władzę. My chcemy tylko uświadomić ludziom, że tę władzę mają, a rewolucyjna przemoc nie uświęca celów”.

Wild Honey Pie” słyszeliśmy na pierwszej stronie płyty, teraz przyszła pora na „Honey Pie”, już nie na dziko. Stylizacja na lata 20., fantazja, lekkość, dowcip, a do tego dar kreowania dźwiękowych obrazów – to pierwsze z brzegu atuty tego pysznego muzycznego ciasteczka. „Honey Pie” jest daniem deserowym, ale na pewno nieprzesłodzonym, a przy tym wyróżnia się oryginalnym aromatem, wyrafinowaną konsystencją i elegancką formą podania.

Skoro jesteśmy przy słodkościach, to może czekoladkę? W „Savoy Truffle” Harrison złośliwie zachęca do skosztowania po kolei czekoladek z bombonierki zwanej Good News: Creme Tangerine, Montelimar, Ginger Sling, Coffee Dessert, Savoy Truffle – wszystkie te nazwy są autentyczne – przypominając zarazem, że łakocie fatalnie wpływają na zęby. Jak niesie wieść gminna, był to przyjacielski żart ze stanu uzębienia Claptona i jego niepohamowanej słabości do słodyczy.

Lennon, jak się zdaje, był dumny z piosenki „Cry Baby Cry”,dopóki nie została nagrana. Po latach określił ją jako „chłam”. Nie wiem, jak ta przejmująca niby-kołysanka miała brzmieć w jego wyobrażeniu, ale zostawiłbym wszystko tak, jak jest. Zaczyna się od przyciszonego śpiewu pod typowy chrzęst gitary akustycznej, ale w refrenie pojawia się melodyjka grana na fisharmonii. Po chwili odzywa się gitara basowa z serią znaczących miękkich wślizgów, po niej pada gwałtowny akcent bluesowy na fortepianie – a mimo to całość pozostaje zwarta brzmieniowo, a także konsekwentna w budowaniu baśniowo-spirytystycznej atmosfery. W tekście słychać echa świata Lewisa Carrolla i nawiązanie do XVIII-wiecznego wierszyka dla dzieci „The Song of a Sixpence”.

Punktem wyjścia do dźwiękowego kolażu, jakim jest „Revolution 9”,miała być ciągnąca się przez kilka minut końcówka nagranego wcześniej podkładu do „Revolution 1”, z Lennonem powtarzającym ekstatycznie: „All right, all right...”. Do tego miały być dograne spreparowane fragmenty muzyki z fonoteki. Ale Lennon, który w asyście Yoko Ono zabrał się do urzeczywistniania tego projektu (Harrison i Starr wyszukali taśmy archiwalne), z pierwotnego podkładu nie zostawił właściwie nic. Wiele osób „Revolution 9” przeskakuje, ja słucham. „Każda dobra restauracja ma w karcie jakieś danie tak drogie, że prawie nikt go nie zamawia. Ale ono wyznacza jej pułap cenowy – powiedział mi o Revolution 9 Leszek Biolik, znakomity basista, m.in. Republiki. – Ten numer, jak to danie w restauracji, pokazywał mi, jak daleko oni są w stanie się posunąć”.

Skoro mówimy o rozpiętości oferty w menu „Białego albumu”, mało co pokazuje ją lepiej niż połączenie „Revolution 9” i ,„Good Night”. Spod oddalającego się skandowania kibiców baseballowych wypływa fala smyczków inkrustowanych harfą jak w starych filmach Disneya. Wzlatujący nad orkiestrą gwizd brzmi jak theremin, pierwszy instrument elektroniczny. Śpiewa tę śliczną kołysankę omdlewającym głosem Ringo Starr, który był smakoszem piosenek ery swingu, o czym przekonał rok później na solowym albumie „Sentimental Journey”. „Good Night” nawiązuje do hollywoodzkiej odmiany tego stylu, charakteryzującej się patosem, dlatego niektórym rockowym purystom ta napisana przez Lennona piosenka wydaje się zbyt lukrowata. Cóż, nie każdy wyczuwa cudzysłów, w który została tu ujęta spora orkiestra wraz z chórem mieszanym.
„Dobranoc wszystkim – szepcze Ringo na zakończenie. – Wszystkim, wszędzie”.


Inne rocznicowe artykuły Macieja Hena:
"Magical Mystery Tour": wielka płyta Beatlesów ma już 50 lat
"Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" kończy 50 lat. Cudownie pstrokata mikstura Beatlesów, która zmieniła popkulturę
"Revolver" The Beatles ma 50 lat. Ach, spójrz na wszystkich tych samotnych ludzi

Wiêcej na temat The Beatles:
2018-11-24: Mija 50 lat od premiery "Białego albumu" The Beatles - artykuł Macieja Hena,
2018-11-05: 50 lat temu The Beatles wydał „Biały album" - artykuł Jacka Cieślaka z rp.pl,
2011-09-13: Zmarł twórca okładki "Białego Albumu",
1968-11-22: W Anglii ukazuje się LP The Beatles (Biały Album),
1968-10-14: Koniec sesji nagraniowych do Białego Albumu (nakładki do "Savoy Truffle"),
1968-10-13: Sesja do Białego Albumu - Julia,
1968-10-11: Sesja do Białego Albumu (remixy),
1968-10-10: Sesja do Białego Albumu: dogrywanie smyczków do "Piggies" i "Glass Onion",
1968-10-09: Sesja do Białego Albumu: Why Don't We Do It In The Road,
1968-10-08: Yoko Ono śpiewa pierwszym głosem piosenkę o Bungalow Bill,
1968-10-08: Nagrywanie "I'm So Tired",
1968-10-07: Sesja do Białego Albumu - Long, Long, Long,
1968-10-05: Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear i Honey Pie (nakładki),
1968-10-04: Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear,
1968-10-03: Nagrywanie Savoy Truffle,
1968-10-01: Nagrywanie Honey Pie,
1968-09-25: Praca nad "Happiness Is A Warm Gun",
1968-09-23: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Happiness Is A Warm Gun,
1968-09-19: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Piggies,
1968-09-18: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Birthday,
1968-09-16: Sesja nagraniowa Białego Albumu: I Will,
1968-09-13: Szlifowanie Glass Onion,
1968-09-11: Nagrywanie Glass Onion,
1968-09-10: Drugi dzień nagrywania Helter Skelter,
1968-09-06: Ukończono nagrywanie While My Guitar Gently Weeps,
1968-09-03: Ringo wraca do zespołu,
1968-08-28: Nagrywanie Dear Prudence,
1968-08-22: Nagrywanie Back In U.S.S.R,
1968-08-20: Nagrywanie Wild Honey Pie,
1968-08-16: Nagrywanie While My Guitar Gently Weeps,
1968-08-14: Nagrywanie What's The New Mary Jane,
1968-08-14: Nagrywanie: Rocky Raccoon,
1968-08-13: Nagrywanie Yer Blues,
1968-08-09: Sesja nagraniowa Mother Nature's Son,
1968-08-07: Nagrywanie Not Guilty,
1968-07-25: Nagrywanie akustycznej wersji While My Guitar Gently Weeps,
1968-07-22: Trwa sesja nagraniowa do Białego Albumu - Good Night jest nagrywane od nowa,
1968-07-19: Trwa sesja do Białego Albumu: Sexy Sadie.,
1968-07-18: Trwa sesja do Białego Albumu - długa wersja Helter Skelter .,
1968-07-15: Nagrywanie Cry Baby Cry,
1968-07-12: Trwa sesja do Białego Albumu: Don't Pass Me By, Ob-La-Di, Ob-La-Da, Revolution,
1968-07-08: Dalsze prace nad nagrywaniem Ob-La-Di, Ob-La-Da,
1968-07-05: Nagrywanie Ob-La-Di, Ob-La-Da,
1968-07-03: Rozpoczyna się nagrywanie "Ob-La-Di, Ob-La-Da",
1968-06-28: Nagrywanie "Goodnight",
1968-06-27: Nagrywanie "Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey",
1968-06-11: Nagrywanie "Blackbird",
1968-06-06: Nagrywanie Revolution 9,
1968-06-05: Nagrywanie "Don't Pass Me By",
1968-05-30: Beatlesi rozpoczynają nagrywanie utworów na nowy album - powstaje piosenka "Revolution",

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2018-12-10 13:53:59,
Komentarze mog± zamieszczaæ tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl