Aktualnosci roku 1968

18 gru John i Yoko w worku
11 gru Rock And Roll Circus - John Lennon występuje w koncercie The Rolling Stones
23 lis Nagi Lennon na okładce Rolling Stone
22 lis W Anglii ukazuje się LP The Beatles (Biały Album)
22 lis Ukazuje się singiel Fleetwood Mac pod tytułem "Albatros"
8 lis Rozwód Johna Lennona i Cynthii Powell
1 lis W Anglii ukazuje się solowa płyta George Harrisona - Wonderwall Music (Original Soundtrack Album)
31 paĽ LInda Eastman wprowadza się do Paula McCartneya
14 paĽ Koniec sesji nagraniowych do Białego Albumu (nakładki do "Savoy Truffle")
13 paĽ Sesja do Białego Albumu - Julia
11 paĽ Sesja do Białego Albumu (remixy)
10 paĽ Sesja do Białego Albumu: dogrywanie smyczków do "Piggies" i "Glass Onion"
9 paĽ Sesja do Białego Albumu: Why Don't We Do It In The Road
8 paĽ Nagrywanie "I'm So Tired"
8 paĽ Yoko Ono śpiewa pierwszym głosem piosenkę o Bungalow Bill
7 paĽ Sesja do Białego Albumu - Long, Long, Long
5 paĽ Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear i Honey Pie (nakładki)
4 paĽ Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear
3 paĽ Nagrywanie Savoy Truffle
1 paĽ Nagrywanie Honey Pie
25 wrz Praca nad "Happiness Is A Warm Gun"
23 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: Happiness Is A Warm Gun
19 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: Piggies
18 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: Birthday
16 wrz Sesja nagraniowa Białego Albumu: I Will
13 wrz Szlifowanie Glass Onion
13 wrz The Beatles na okładce magazynu Life
11 wrz Nagrywanie Glass Onion
10 wrz Drugi dzień nagrywania Helter Skelter
6 wrz Ukończono nagrywanie While My Guitar Gently Weeps
4 wrz Beatlesi nagrywają teledyski do piosenek "Hey Jude" i "Revolution"
3 wrz Ringo wraca do zespołu
30 sie Ukazuje się singiel Hey Jude / Revolution
28 sie Nagrywanie Dear Prudence
26 sie W Stanach Zjednoczonych ukazuje się singiel Hey Jude
22 sie Nagrywanie Back In U.S.S.R
22 sie Ringo odchodzi z zespołu
20 sie Nagrywanie Wild Honey Pie
16 sie Apple wydaje singla Mary Hopkins "Those Were The Days"
16 sie Nagrywanie While My Guitar Gently Weeps
14 sie Nagrywanie: Rocky Raccoon
14 sie Nagrywanie What's The New Mary Jane
13 sie Nagrywanie Yer Blues
9 sie Sesja nagraniowa Mother Nature's Son
7 sie Nagrywanie Not Guilty
31 lip Zamknięto sklep Beatlesów w Londynie
31 lip Trwa nagrywanie Hey Jude
29 lip Nagrywanie Hey Jude
28 lip Sesja fotograficzna The Mad Day Out
26 lip John doradza Paulowi przy Hey Jude
25 lip Nagrywanie akustycznej wersji While My Guitar Gently Weeps
22 lip Trwa sesja nagraniowa do Białego Albumu - Good Night jest nagrywane od nowa
20 lip Paul McCartney i Jane Asher zrywają zaręczyny.
19 lip Trwa sesja do Białego Albumu: Sexy Sadie.
18 lip Trwa sesja do Białego Albumu - długa wersja Helter Skelter .
17 lip Premiera filmu Yellow Submarine
16 lip Geoff Emerick zrezygnował z pracy z Beatlesami
15 lip Nagrywanie Cry Baby Cry
12 lip Trwa sesja do Białego Albumu: Don't Pass Me By, Ob-La-Di, Ob-La-Da, Revolution
8 lip Przedpremierowy pokaz filmu Yellow Submarine
8 lip Dalsze prace nad nagrywaniem Ob-La-Di, Ob-La-Da
5 lip Nagrywanie Ob-La-Di, Ob-La-Da
3 lip Rozpoczyna się nagrywanie "Ob-La-Di, Ob-La-Da"
30 cze Mieszkańcy wioski Harrold wspominają debiut "Hey Jude" w wykonaniu Paula McCartneya
30 cze Paul McCartney nagrywa z the Black Dyke Mills Band
28 cze Nagrywanie "Good Night"
27 cze Nagrywanie "Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey"
24 cze Nagrywanie Sour Milk Sea
11 cze Nagrywanie "Blackbird"
6 cze Nagrywanie Revolution 9
5 cze Nagrywanie "Don't Pass Me By"
30 maj Beatlesi rozpoczynają nagrywanie utworów na nowy album - powstaje piosenka "Revolution"
23 maj Program telewizyjny: Omnibus - All My Loving
19 maj John Lennon dochodzi do wniosku, że jest Jezusem
17 maj Premiera filmu "Wonderwall"
13 maj John Lennon i Paul McCartney w Nowym Jorku
26 mar London Airport, Heathrow - Paul i Jane wracają z Indii
15 mar W Anglii ukazuje się singiel Lady Madonna / The Inner Light
14 mar Premiera klipu Lady Madonna
9 mar Deszcz nagród Grammy dla płyty Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
25 lut George Harrison świętuje 25. urodziny w Indiach
16 lut John Lennon i George Harrison przybywają do Rishikesh w Indiach
11 lut Nagrano piosenkę "Hey Bulldog"
4 lut Sesja nagraniowa Across The Universe
3 lut Rozpoczyna się sesja nagraniowa singla Lady Madonna / The Inner Light
25 sty Beatlesi filmują końcową scenę do "Yellow Submarine"
18 sty Beatlesi na pokazie mody
12 sty George Harrison nagrywa w Bombaju "The Inner Light"
5 sty BBC emituje film Magical Mystery Tour w wersji kolorowej
Plyty wydane w marcu:

1 (I Want To) Come Home (S - 2010)
4 Yesterday (EP - 1966)
4 Real Love (S - 1996)
6 Let It Be / You Know My Name Look Up The Number (S - 1970)
6 Power To The People / Open Your Box (S - 1971)
8 Past Masters (LP - 1988)
9 Borrowed Time (S - 1984)
15 Lady Madonna / The Inner Light (S - 1968)
17 Back Off Boogaloo / Blindman (S - 1972)
17 Back In The World (2003) (LP - 2003)
18 Anthology 2 (LP - 1996)
19 Zoom In (EP - 2021)
20 Can't Buy Me Love / You Can't Do That (S - 1964)
22 Please, Please Me (LP - 1963)
23 My Love / The Mess (S - 1973)
23 With A Little Luck / Backwards Traveller/Cuff Link (S - 1978)
23 Goodnight Tonight / Daytime Nightime Suffering (S - 1979)
23 Ringo Starr & His All-Starr Band - Tour 2003 (LP - 2004)
25 Wilbury Twist / New Blue Moon (S - 1991)
25 Ringo Rama (LP - 2003)
26 Ringo At The Ryman (DVD - 2013)
27 Sentimental Journey (LP - 1970)
27 Watching The Wheels (S - 1981)
29 Ebony and Ivory / Rainclouds (S - 1982)
29 Let It Be...Naked iTunes (LP - 2013)
30 Postcards From Paradise (LP - 2015)
31 London Town (LP - 1978)
Klasyka rocka wydana w marcu:

3 Master Of Puppets (Metallica) (LP - 1986)
22 All Shook Up (Elvis Presley) (S - 1957)
24 The Dark Side of the Moon (Pink Floyd) (LP - 1973)
25 Machine Head (Deep Purple) (LP - 1972)
29 The Number Of The Beast (Iron Maiden) (LP - 1982)

Rozpoczyna się nagrywanie "Ob-La-Di, Ob-La-Da"

1968-07-03,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Studio 2. 8:00pm-3:15am.
Recording:
* "Ob-La-Di, Ob-La-Da" (takes 1-7, overdub onto take 3, overdub onto take 7).

Producer: George Martin; Engineer: Geoff Emerick; 2nd Engineer: Richard Lush.

Komponowanie
Paul jest doskonale zorientowany w muzycznych modach. Kiedy reggae zaczyna zdobywać w Anglii popularność Paul wie o tym pierwszy i pisze własnego klasyka. No, może nie jest to dokładnie zgodne z wzorcem ale ludziom się podoba.
Lennon uznaje tylko rock and rolla i kręci nosem na to "maccartneyowskie gówno dla starych dziadków".

Desmond z piosenki to jamajski muzyk ska i reggae Desmond Dekker, który w 1968 roku miał koncerty w Anglii.

"ob-la-di, ob-la-da, life goes on, bra" jest powiedzonkiem nigeryjskiego wirtuoza conga Jimmy Scott-Emuakpora, który był znajomym Paula.

Paul McCartney: Będąc w Rishikesh napisałem „Ob-La-Di, Ob-La-Da”. Poszliśmy do wiejskiego kina, gdzie facet rozstawił przenośny ekran. Wieśniakom bardzo się to podobało. Pamiętam, że szedłem z gitarą ścieżką z obozu do wioski. Grałem sobie „Desmond miał wózek na rynku...”

Nagrywanie
Geoff Emerick: Początkowo wszystkim się podobało nagrywanie „Ob-La-Di, Ob-La-Da”, ponieważ tempo w piosence było takie szybkie i radosne. Nawet Lennon dał się porwać , bo miał szansę wygłupiać się jak klaun i wydawać różne dziwne odgłosy. Później wszyscy byli zmęczeni ciągłymi poprawkami. Paul nie był szczęśliwy z efektów, uważał że rytm piosenki i jego głos wciąż nie brzmią tak jak powinny. Do frustracji doprowadzał go fakt, iż grupa nie potrafiła nadać odpowiedniego tempa w utworze i że sam nie wie jak to poprawić. Paul był perfekcjonistą, ale też denerwowało go zachowanie Johna Lennona. Nie wiem czy ciągłymi poprawkami Paul chciał wkurzyć Johna czy dać mu lekcję. W ciągu tych kilku tygodni zauważyłem, że John stał się nieobliczalny. Najpierw chętnie uczestniczył w nagraniu, a kilka chwil później obrażał się i narzekał , iż uczestniczy w nagrywaniu „paulowego gówna dla dziadków”.

Kiedy kilka dni później, McCartney stwierdził, że poprawia wszystko od początku, John dostał szału. Ciskając gromy wyszedł ze studia ze snującą się za nim Yoko Ono. Myśleliśmy, że już nie wróci do nas. Ale po kilku godzinach Lennon wtargnął do studia i krzyknął „Jestem totalnie nawalony”, po czym usiadł za pianinem i zaczął uderzać z podwójną prędkością w klawisze dodając: „Tak do kurwy nędzy piosenka powinna brzmieć”. Zdenerwowany Paul podszedł do Johna i przybliżył się do jego twarzy. Przez chwilę pomyślałem, że pięści pójdą w ruch. Ale Paul powiedział „Ok, John, zróbmy to po twojemu”.

Muszę przyznać, że nowa wersja utworu była całkiem dobra. Wszyscy odetchnęliśmy z ulgą, że nie będziemy musieli pracować znowu nad tą piosenką.

Następnego popołudnia Paul powrócił do studia i oznajmił, że wciąż czuje niedosyt i chce zmienić utwór, pomimo, że w studiu nie było Ringo. McCartney usiadł za bębnami, ale szybko się poddał. John, George i Paul zebrali się wokół mikrofonu i zaczęli nagrywać chórki. Przez moment wszystkie złe uczucia wyparowały. W ciągu tych kilku chwil, trzej Beatlesi wygłupiali się jak za dawnych czasów. Po zakończeniu wszystko wróciło do normalności, a Beatlesi znowu zaczęli się nienawidzić. To była bardzo dziwna chwila.

Przez następny tydzień siedzieliśmy nad dwiema piosenkami: "Revolution" Lennona i "Ob-La-Di, Ob-La-Da" McCartneya. Powtarzaliśmy to ciągle i ciągle aż do zasranej śmierci. Kiedy wydawało się, że wszystko już jest za nami, Paul obwieścił coś, czego nie chcieliśmy usłyszeć. McCartney chciał na nowo nagrać wiodący lokal do "Ob-La-Di, Ob-La-Da".

Wzięliśmy się za miksowanie wokalu, ale Paul wciąż nie był zadowolony z rezultatów. Ustawiliśmy mu więc mikrofony i zaczął śpiewać kolejne, niekończące się wersje. Chyba tylko on sam wiedział czego chce.
- Paul, czy możesz to zaśpiewać frazując ostatnie linijki każdej zwrotki - spytał George Martin swoim spokojnym, wręcz arystokratycznym tonem. Siedziałem z nim ramię w ramię przy konsoli przez wszystkie te szczęśliwe czasy nagrywania Revolvera i Pieprza. Teraz był bardzo umęczony ale wiedziałem, że zawsze będzie się starał dać z siebie wszystko.
- Jeśli myślisz, że możesz zrobić to lepiej, dlaczego do kurwy nędzy nie zejdziesz na dół i sam tego nie zaśpiewasz?
George rzucił słuchawkami i gniewnie wyjrzał z kontrolki. Zachowanie Martina zaszokowało mnie zupełnie. Zawsze spokojny i zrównoważony George Martin zaczął wrzeszczeć na Paula:
- Po prostu śpiewaj to, do cholery, jeszcze raz! Poddaję się. Po prostu nie wiem jak mogę pomóc w ulepszeniu piosenki.
Aż sam podskoczyłem z wrażenia od jego krzyku. To był pierwszy raz kiedy George Martin podniósł głos na sesji nagraniowej. Zapanowała śmiertelna cisza. Wszyscy w reżyserce wyglądali, jakby się chcieli zapaść pod ziemię. Dla mnie to było wystarczające. Wiedziałem, że muszę odejść.


W rozmowie z Howardem Sternem w 2018 roku Paul zapamiętał nagrywanie piosenki inaczej:

John lubił tę piosenkę! Pamiętam, że razem z George'em i Ringo męczyliśmy się na wstępem do piosenki. Zupełnie nam nie wychodziło. John przyszedł ponownie spóźniony na sesję do studia, zapytał: "nad czym teraz pracujemy?" Powiedziałem: "Ob-La-Di, Ob-La-Da". A John zasiadł za pianinem i zagrał nam początek. I to było to.

Paul McCartney - Lead Vocals, Bass (1964 Rickenbacker 4001 S), Piano (1964 Challen upright 861834), Acoustic Bass (1967 Martin D-28), backing vocals, handclaps
John Lennon - Piano (1964 Challen upright 861834), backing vocals, handclaps
George Harrison - Rhythm Guitar (1968 Gibson J-200), backing vocals, handclaps
Ringo Starr - Drums (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl), maracas, bongos, handclaps
Rex Morris (?) - saxophone
Ronnie Scott (?) - saxophone
unknown - saxophone



Więcej na temat The Beatles:
2018-12-20: Oryginalna wersja artykułu Macieja Hena o Białym Albumie,
2018-11-24: Mija 50 lat od premiery "Białego albumu" The Beatles - artykuł Macieja Hena,
2018-11-05: 50 lat temu The Beatles wydał „Biały album" - artykuł Jacka Cieślaka z rp.pl,
2011-09-13: Zmarł twórca okładki "Białego Albumu",
1968-11-22: W Anglii ukazuje się LP The Beatles (Biały Album),
1968-10-14: Koniec sesji nagraniowych do Białego Albumu (nakładki do "Savoy Truffle"),
1968-10-13: Sesja do Białego Albumu - Julia,
1968-10-11: Sesja do Białego Albumu (remixy),
1968-10-10: Sesja do Białego Albumu: dogrywanie smyczków do "Piggies" i "Glass Onion",
1968-10-09: Sesja do Białego Albumu: Why Don't We Do It In The Road,
1968-10-08: Yoko Ono śpiewa pierwszym głosem piosenkę o Bungalow Bill,
1968-10-08: Nagrywanie "I'm So Tired",
1968-10-07: Sesja do Białego Albumu - Long, Long, Long,
1968-10-05: Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear i Honey Pie (nakładki),
1968-10-04: Sesja do Białego Albumu - Martha My Dear,
1968-10-03: Nagrywanie Savoy Truffle,
1968-10-01: Nagrywanie Honey Pie,
1968-09-25: Praca nad "Happiness Is A Warm Gun",
1968-09-23: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Happiness Is A Warm Gun,
1968-09-19: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Piggies,
1968-09-18: Sesja nagraniowa Białego Albumu: Birthday,
1968-09-16: Sesja nagraniowa Białego Albumu: I Will,
1968-09-13: Szlifowanie Glass Onion,
1968-09-11: Nagrywanie Glass Onion,
1968-09-10: Drugi dzień nagrywania Helter Skelter,
1968-09-06: Ukończono nagrywanie While My Guitar Gently Weeps,
1968-09-03: Ringo wraca do zespołu,
1968-08-28: Nagrywanie Dear Prudence,
1968-08-22: Nagrywanie Back In U.S.S.R,
1968-08-20: Nagrywanie Wild Honey Pie,
1968-08-16: Nagrywanie While My Guitar Gently Weeps,
1968-08-14: Nagrywanie What's The New Mary Jane,
1968-08-14: Nagrywanie: Rocky Raccoon,
1968-08-13: Nagrywanie Yer Blues,
1968-08-09: Sesja nagraniowa Mother Nature's Son,
1968-08-07: Nagrywanie Not Guilty,
1968-07-25: Nagrywanie akustycznej wersji While My Guitar Gently Weeps,
1968-07-22: Trwa sesja nagraniowa do Białego Albumu - Good Night jest nagrywane od nowa,
1968-07-19: Trwa sesja do Białego Albumu: Sexy Sadie.,
1968-07-18: Trwa sesja do Białego Albumu - długa wersja Helter Skelter .,
1968-07-15: Nagrywanie Cry Baby Cry,
1968-07-12: Trwa sesja do Białego Albumu: Don't Pass Me By, Ob-La-Di, Ob-La-Da, Revolution,
1968-07-08: Dalsze prace nad nagrywaniem Ob-La-Di, Ob-La-Da,
1968-07-05: Nagrywanie Ob-La-Di, Ob-La-Da,
1968-07-03: Rozpoczyna się nagrywanie "Ob-La-Di, Ob-La-Da",
1968-06-28: Nagrywanie "Good Night",
1968-06-27: Nagrywanie "Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey",
1968-06-11: Nagrywanie "Blackbird",
1968-06-06: Nagrywanie Revolution 9,
1968-06-05: Nagrywanie "Don't Pass Me By",
1968-05-30: Beatlesi rozpoczynają nagrywanie utworów na nowy album - powstaje piosenka "Revolution",

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2024-03-19 06:49:01,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl