NowoŠ Wydawnictwa SQN
AktualnoÂci roku 1966

29 gru Beatlesi rozpoczynaj─ů nagrywanie "Penny Lane"
18 gru Paul McCartney na premierze filmu "The Family Way"
10 gru Ukazuje si─Ö sk┼éadanka pod tytu┼éem "A Collection Of Beatles Oldies (But Goldies !)"
6 gru Pierwsza sesja nagraniowa do Sier┼╝anta Pieprza: When I'm Sixty-Four
27 lis Kr─Öcenie Not Only…But Also z udzia┼éem Lennona.
24 lis Rozpoczyna si─Ö nagrywanie Strawberry Fields Forever
12 lis Paul McCartney leci na safari do Nairobi (Kenya).
7 lis John Lennon spotyka Yoko Ono
6 lis Paul McCartney rozpoczyna samochodowy urlop we Francji
14 wrz George Harrison i Pattie lec─ů do Indii.
5 wrz John Lennon i Brian Epstein wyje┼╝d┼╝aj─ů do Berlina kr─Öci─ç film "How I Won The War"
29 sie Ostatni koncert Beatles├│w - Candlestick Park, 29 sierpnia 1966
28 sie Koncert w Los Angeles
26 sie Beatlesi maj─ů wolny dzie┼ä, przebywaj─ů w LA
25 sie Koncerty w Seattle
23 sie The Beatles daj─ů koncert na Shea Stadium w Nowym Jorku.
14 sie Dlaczego piorun uderzy┼é w radio KLUE?
12 sie Koncerty w USA - International Amphitheatre, Chicago
11 sie Beatlesi przylatuj─ů do Stan├│w
6 sie John kupuje ciotce nowy dom.
6 sie Skandal z wypowiedzi─ů Lennona na temat Chrze┼Ťcija┼ästwa zatacza coraz szersze kr─Ögi.
5 sie W Anglii ukazuje si─Ö LP Revolver
5 sie Ukazuje si─Ö singiel Eleanor Rigby / Yellow Submarine
4 sie Rz─ůd RPA zakazuje radiowej emisji piosenek Beatles├│w.
31 lip W Stanach p┼éon─ů p┼éyty The Beatles
29 lip Datebook przypomina kontrowersyjny wywiad Lennona
8 lip W Anglii ukazuje si─Ö EP-ka Nowhere Man
4 lip Beatlesi koncertuj─ů w Manilli na Filipinach
4 lip Ukazuje si─Ö singiel Summer In The City
3 lip Beatlesi przylatuj─ů do Manilli na dwa koncerty.
2 lip Rolling Stones wydaj─ů singla "Mother's Little Helper" / "Lady Jane"
2 lip Live At The Budokan Hall, Tokyo. Wiecz├│r drugi.
30 cze Pierwszy koncert The Beatles w Nippon Budokan Hall, Tokio, Japonia.
28 cze Beatlesi przylatuj─ů do Tokio
26 cze Koncert w Hamburgu ko┼äczy niemieck─ů tras─Ö Beatles├│w.
21 cze Sesja do LP Revolver: She Said She Said
17 cze Paul McCartney kupuje High Park Farm na Mull Of Kintyre w Szkocji
14 cze Sesja do LP Revolver: "Here, There and Everywhere"
10 cze W Anglii ukazuje si─Ö singiel Paperback Writer / Rain
8 cze Sesja do LP Revolver: Good Day Sunshine
3 cze Ukazuje si─Ö singiel Kinks "Sunny Afternoon"
2 cze Nagrywanie "I Want To Tell You'
31 maj Sesja fotograficzna Ringo Starra w jego posiad┼éo┼Ťci Sunny Height w Weybridge
27 maj John Lennon i Bob Dylan - przeja┼╝d┼╝ka limuzyn─ů
26 maj Sesja do LP Revolver: Yellow Submarine
19 maj Beatlesi nagrywaj─ů film promocyjny do Paperback Writer
16 maj Ukazuje si─Ö p┼éyta Beach Boys "Pet Sounds"
9 maj Rozpoczyna si─Ö nagrywanie "For No One"
1 maj Ostatni koncert w Anglii. The Beatles na Wembley w Londynie
28 kwi Rozpoczyna si─Ö nagrywanie Eleanor Rigby
27 kwi Sesja nagraniowa do LP Revolver: I'm Only Sleeping
21 kwi Sesja nagraniowa do LP Revolver: Taxman (8)
20 kwi Nagrywanie "And Your Bird Can Sing" (7)
17 kwi Sesja do LP Revolver: Doctor Robert
14 kwi Sesja do LP Revolver: Rain
13 kwi Sesja do LP Revolver: Paperback Writer
11 kwi Sesja do LP Revolver: "Love You To"
11 kwi Ukazuje si─Ö singiel Franka Sinatry "Strangers in the Night"
7 kwi Druga sesja nagraniowa do LP Revolver: "Got to Get You into My Life"
6 kwi Rozpoczynaj─ů si─Ö sesje nagraniowe do LP Revolver: Tomorrow Never Knows
25 mar Sesja fotograficzna 'Butcher photo session'
4 mar W Anglii ukazuje si─Ö EP - Yesterday
4 mar Lennon: Jeste┼Ťmy popularniejsi od Jezusa
22 lut Ukazuje si─Ö singiel "These Boots Are Made for Walking"
13 lut Beatlesi zostaj─ů nominowani do Grammy Awards w 10 kategoriach
22 sty Pierwsza konferencja prasowa pa┼ästwa Harrison
21 sty George Harrison po┼Ťlubia Pattie Boyd
Klasyka rocka wydana w czerwcu:

1 Eye In The Sky (Alan Parsons Project) (LP - 1982)
2 Never Turn Your Back on a Friend (Budgie) (LP - 1973)
3 Sunny Afternoon (Kinks) (S - 1966)
3 In Rock (Deep Purple) (LP - 1970)
14 My Way / Blue Lace (Frank Sinatra) (S - 1969)
14 What's It All About (Pat Metheny) (cover - 2011)
19 Let's Twist Again (Chubby Checker) (S - 1961)
21 New York, New York (Liza Minnelli) (S - 1977)
26 The Valkyrie (Richard Wagner) ( - 1870)
26 It's All Over Now (The Rolling Stones) (S - 1964)

The Beatles Polska: W Anglii ukazuje si─Ö LP Revolver

W Anglii ukazuje si─Ö LP Revolver

1966-08-05,  autor: joryk   ...powr├│t do news├│w

W Anglii ukazuje si─Ö LP Revolver, si├│dmy album Beatles├│w. Zacz─Öli go nagrywa─ç po ponad czterech miesi─ůcach nieobecno┼Ťci w studio (je┼Ťli nie liczy─ç styczniowego nagrywania nak┼éadek na materia┼é z koncert├│w w USA). W listopadzie 1955 sko┼äczyli Rubber Soul, w grudniu odbyli kr├│tk─ů tras─Ö koncertow─ů po Anglii. Brian Epstein chcia┼é ich nam├│wi─ç na kr─Öcenie kolejnego filmu (A Talent For Loving) ale odm├│wili ...i rozjechali si─Ö na wakacje. Do pracy w studio wr├│cili dopiero 6 kwietnia 1966 roku. Album nagrywano do 21 czerwca. Trzy dni p├│┼║niej Beatlesi koncertowali ju┼╝ w Niemczech.
Revolver nagrywano (po odliczeniu przerw) oko┼éo dw├│ch miesi─Öcy. Dla por├│wnania, poprzedni album powstawa┼é jeden miesi─ůc, a pierwsza p┼éyta zaledwie jeden dzie┼ä. Praca w studio zaczyna┼éa si─Ö p├│┼║nym popo┼éudniem i trwa┼éa zwykle do wczesnych godzin rannych. O ile EMI nie pozwala┼éo nikomu na prac─Ö po 23:00 to Beatlesi byli ju┼╝ na specjalnych prawach ...a ca┼éy potrzebny personel musia┼é zarywa─ç noce razem z eksperymentuj─ůcym w niesko┼äczono┼Ť─ç zespo┼éem.

NAZWA PŁYTY
P┼éyta mia┼éa si─Ö nazywa─ç "Abracadabra" ...ale okaza┼éo si─Ö, ┼╝e kto┼Ť ju┼╝ nazwa┼é tak p┼éyt─Ö.
Kolejne pomys┼éy to "Pendulums" i "Fat Man And Bobby". Ringo zaproponowa┼é za┼╝artowa─ç z Rolling Stones├│w nazywaj─ůc p┼éyt─Ö "After Geography" (bo Stonesi wydali "Aftermath!"). John zaproponowa┼é "Beatles On Safari", a Paul "Magic Circle". John zmieni┼é ten pomys┼é na "Four Sides Of The Circle" i "Four Sides Of The Eternal Triangle" ...i w wyniku tego kr─Öcenia pojawi┼éa si─Ö nazwa "Revolver".
Oczywi┼Ťcie tytu┼é nie ma nic wsp├│lnego z broni─ů, cho─ç amerykanie z wytw├│rni Capitol my┼Ťleli, ┼╝e ma i na ameryka┼äskiej ok┼éadce znalaz┼é si─Ö wielki napis "BANG!".
Ringo Starr: "revolving, because the record goes round" (obraca się, bo płyta kręci się wkoło).

OKŁADKA ALBUMU
Robert Freeman przygotował projekt okładki albumu Revolver. Beatlesi zrezygnowali z jego prac i poprosili Klausa Voormanna.

George Harrison: My┼Ťl─ůc o ok┼éadce na p┼éyt─Ö Revolver, zrezygnowali┼Ťmy z prac Roberta Freemana, kt├│ry przygotowa┼é oryginalny projekt, na rzecz Klasa Voormanna. Klaus by┼é dobrym artyst─ů i naszym dobrym przyjacielem. Nie wiem, dlaczego zdecydowali┼Ťmy si─Ö na Klausa, ale on zrobi┼é ┼Ťwietn─ů robot─Ö i ta ok┼éadka jest ju┼╝ klasyk─ů.

Paul: Klaus by┼é naszym wielkim przyjacielem od czas├│w Hamburga - by┼é jendym z 'egzi", egzystencjalist├│w, kt├│rych w├│wczas poznali┼Ťmy, Wiedzieli┼Ťmy, ┼╝e rysuje i robi projekty graficzne. Musz─Ö przyzna─ç, ┼╝e nie mieli┼Ťmy poj─Öcia, co on naprawd─Ö robi, ale wiedzieli┼Ťmy, ┼╝e jest w porz─ůdku i dlatego zaproponowali┼Ťmy mu: 'Dlaczego nie wymy┼Ťlisz nam czego┼Ť na ok┼éadk─Ö?'
Wymy┼Ťli┼é i wszyscy byli┼Ťmy z tego zadowoleni. Podoba┼éo si─Ö nam, jak z ludzkich uszu wychodz─ů r├│┼╝ne rzeczy i ┼╝e zrobi┼é kola┼╝ na ma┼é─ů skal─Ö, cho─ç rysunki by┼éy w du┼╝ej skale. Nie┼║le nas zna┼é i dlatego uchwyci┼é nas tak pi─Öknie w swoich rysunkach. To nam schlebia┼éo.


BRZMIENIE
Beatlesi zmienili in┼╝yniera d┼║wi─Öku. Do tej pory (do Rubber Soul w┼é─ůcznie) by┼é nim Norman Smith. Norman d─ů┼╝y┼é jednak do obj─Öcia stanowiska producenta. Gdy tylko otrzyma┼é awans odszed┼é na samodzielne stanowisko i nagrywa┼é inne zespo┼éy. W 1967 zwi─ůza┼é si─Ö z Pink Floyd.
Niewiele m┼éodszy od George'a Martina Norman Smith by┼é przywi─ůzany do tradycji i trzymania si─Ö ustalonych regu┼é. Nie by┼é idealnym partnerem dla grupy ┼╝─ůdnej eksperyment├│w. Co innego nowy in┼╝ynier Geoff Emerick. Ten dziewi─Ötnastolatek ju┼╝ na pierwszej sesji got├│w by┼é podwiesi─ç Lennona na sznurach po sufitem i obraca─ç podczas ┼Ťpiewu dla uzyskania potrzebnego wokalu. W┼éo┼╝y┼é te┼╝ do b─Öbna taktowego stary sweter uzyskuj─ůc nowe brzmienie, kt├│re zachwyci┼éo perkusist─Ö (i ameryka┼äskich muzyk├│w, kt├│rzy starali si─Ö skopiowa─ç to brzmienie). Szybko znalaz┼é wsp├│lny j─Özyk z Paulem staj─ůc si─Ö w studio "cz┼éowiekiem McCartneya". W szczeg├│lno┼Ťci zacz─ů┼é nagrywa─ç bas Paula za po┼Ťrednictwem g┼éo┼Ťnik├│w, co sprawi┼éo, ┼╝e ten instrument sta┼é si─Ö bardziej s┼éyszalny ni┼╝ na poprzednich p┼éytach.
Dzie┼éem Emericka by┼éo te┼╝ korzystanie przez muzyk├│w ze s┼éuchawek podczas nagrywania nak┼éadek (a┼╝ dziwne, ┼╝e nikt wcze┼Ťniej na to nie wpad┼é).

Po eksperymencie z folkow─ů p┼éyt─ů Rubber Soul wreszcie wracaj─ů elektryczne gitary ...ale je┼Ťli kto┼Ť przyzwyczai┼é si─Ö do brzmienia Beatles├│w w stylu dwie gitary, bas i perkusja to czeka┼éo go jednak spore zaskoczenie. Revolver obfituje w sekcje d─Öte (tr─ůbki), instrumenty indyjskie, zap─Ötlone ta┼Ťmy, gitary odtwarzane wstecz, komiczne efekty d┼║wi─Ökowe, francuskie ro┼╝ki i sekcje smyczkowe.
Beatlesi nagrali ju┼╝ wcze┼Ťniej piosenki ("Yesterday") z towarzyszeniem sekcji smyczkowej ale teraz po raz pierwszy "Eleanor Rigby" zosta┼éa nagrana wy┼é─ůcznie na smyczkach - bez ┼╝adnych gitar.
Oczywi┼Ťcie wszystkie te elektroniczne udziwnienia wyklucza┼éy wykonanie utwor├│w na scenie.

George Martin: Ich wymagania w studiu stawa┼éy si─Ö coraz wi─Öksze. Zacz─Öli mi m├│wi─ç, co chc─ů osi─ůgn─ů─ç, oczekiwali ode mnie wi─Öcej pomys┼é├│w i by prze┼éo┼╝y─ç te pomys┼éy na nagrania na r├│┼╝ne sposoby.
S┼éuchaj─ůc albumu Revolver nie ma si─Ö z┼éudze┼ä, ┼╝e ch┼éopcy mieli w uszach bardzo du┼╝o ameryka┼äskiej muzyki. Pytali: ‘Czy mo┼╝emy osi─ůgn─ů─ç ten efekt?’. Tym razem chcieli, ┼╝eby┼Ťmy zrobili du┼╝o radykalnych rzeczy, jak cho─çby wrzucenie wysokiego EQ na mixy, za┼Ť dla blachy chcieli bardzo du┼╝o ‘g├│ry’ i wyeliminowania basu. In┼╝ynierowie zastanawiali si─Ö czasami, czy tyle EQ jest rzeczywi┼Ťcie potrzebne.
Przepuszczali┼Ťmy to przez ca┼éy zakres na EQ na dysku, a je┼Ťli im jeszcze by┼éo za ma┼éo, to przepuszczali┼Ťmy to przez nast─Öpny EQ i po zwielokrotnieniu tego uzyskali┼Ťmy bardzo dziwaczne brzemienie, kt├│re podoba┼éo si─Ö The Beatles i prawie zawsze si─Ö sprawdza┼éo.


George Harrison: EQ to equalizacja, czyli kiedy dodaje si─Ö troche g├│ry lub zdejmuje nieco do┼éu. To w sumie bas, wysokie i ┼Ťrodek, ale equalizacja brzmi o wiele ┼éadniej.
Mam bardzo wysokie EQ, gdzie┼Ť oko┼éo 3000 herc├│w. Je┼Ťli zbyt du┼╝o my┼Ťl─Ö, to m├│zg mi si─Ö hercuje.


Paul: Pocz─ůtkowo George Martin by┼é Wielkim Producentem w Niebie i nawet nie ┼Ťmieli┼Ťmy prosi─ç o pozwoelenie wej┼Ťcia do re┼╝yserki. Kiedy wszystko si─Ö generalnie rozlu┼║ni┼éo, zostali┼Ťmy tam zaproszeni i George odda┼é nam nieco kontroli nad zabawkami. Pozwoli┼é nam spr├│bowa─ç swoich si┼é.

INSPIRACJE
"Zwykle nie palili┼Ťmy w robocie ...ale podczas Rubber Soul zdarzy┼éo si─Ö kilka razy zapali─ç zio┼éo" wspomina┼é Paul McCartney nagrywanie poprzedniej p┼éyty. Kolejna, Revolver, up┼éyn─Ö┼éa ju┼╝ pod znakiem innych narkotyk├│w - LSD.
"'Tommorow Never Knows' to w┼éa┼Ťnie by┼éa nasz piosenka o LSD, a nie ┼╝adne tam 'Lucy In The Sky With Diamonds'. Poza tym prawdopodobnie nic wi─Öcej o LSD nie napisali┼Ťmy." (Paul McCartney)

TEKSTY
O czym jest ta p┼éyta? Zaczyna si─Ö piosenk─ů o pazerno┼Ťci fiskalnej rz─ůdu (Taxman), jest przejmuj─ůca pie┼Ť┼ä o starych, samotnych ludziach (Eleanor Rigby). For No One o zgas┼éej mi┼éo┼Ťci. "Yellow Submarine" jest odbierana jako symbol psychodelicznej ucieczki, ┼╝ycia w hippisowskiej komunie. Wiele tekst├│w po┼Ťwi─Öconych jest jednak po prostu ┼Ťmierci "wiem, jak to jest by─ç umar┼éym" (She Said She Said). Prawie po┼éowa piosenek zawiera s┼éowo ┼Ťmier─ç w r├│┼╝nych przypadkach (die, dead). Nie trzeba chyba dodawa─ç, ┼╝e s─ů to g┼é├│wnie teksty Lennona.
Trzeba te┼╝ zauwa┼╝y─ç, ┼╝e w tym okresie Paul odm├│wi┼é eksperymentowania z LSD. Nie za┼╝ywa┼é. Wydaje si─Ö, ┼╝e ma to odbicie w jego kompozycjach i tekstach. To w┼éa┼Ťnie Paul odpowiada za t─ů odrobin─Ö optymizmu na p┼éycie (np. Good Day Sunshine). Z drugiej strony, je┼Ťli si─Ö zastanowi─ç, to nawet w takiej infantylnej i na poz├│r niewinnej "Yellow Submarine" mo┼╝na dostrzec pesymizm - kolorowy ale hermetyczny ┼Ťwiat, w kt├│rym s┼éawa zamkn─Ö┼éa Beatles├│w.

KOMPOZYTORZY
Po kilku p┼éytach, kt├│re kompozytorsko zdominowa┼é Lennon, po raz pierwszy wi─Öcej utwor├│w skomponowa┼é Paul. Piosenki Lennona by┼éy jednak na tyle udane i znacz─ůce, ┼╝e w oczach krytyk├│w Paul "zaledwie" dor├│wna┼é Johnowi. P┼éyta wyznacza moment, od kt├│rego Lennon coraz mniej interesuje si─Ö zespo┼éem. Praktycznie wszystkie nast─Öpne p┼éyty s─ů inspirowane przez Paula. Macca sta┼é si─Ö "kierownikiem artystycznym" zespo┼éu. To on dzwoni┼é i zmusza┼é towarzystwo do nagrywania kolejnych p┼éyt i film├│w, to on przedstawia┼é pomys┼éy i forsowa┼é ich realizacj─Ö.

John: ‘Eleanor Rigby’ to dzieci─Ö Paula, a ja pomog┼éem w nauce dziecka.

George Harrison: ‘Yellow Submarine” zosta┼éa napisana przez Paula i Johna, ale nawet na pocz─ůtku oni potrafili sami pisa─ç du┼╝e fragmenty piosenek. Potem jeden pomaga┼é drugiemu j─ů sko┼äczy─ç, lecz to na jaw wysz┼éo p├│┼║niej.

John: Tekst do ‘Yellow Submarine’ pom├│g┼é napisa─ç Donovan. Ja te┼╝ pomog┼éem w pisaniu tekstu. Ten utw├│r o┼╝y┼é w studiu, cho─ç by┼é oparty na inspiracji Paula. To by┼é pomys┼é Paula, tytu┼é Paula, wi─Öc uwa┼╝am to za piosenk─Ö Paula.

‘She Said She Said’ to moje nagranie. To ciekawy utw├│r. Gitary s─ů ┼Ťwietne. Ten numer zosta┼é napisany w Los Angeles po acidowym odlocie, gdy zrobili┼Ťmy sobie przerw─Ö w trasie i bawili┼Ťmy si─Ö razem z The Byrds oraz mas─ů dziewczyn.

‘Doctor Robert’ to m├│j numer. M├│wi g┼é├│wnie o narkotykach i proszkach. Napisa┼éem go o sobie - na trasie mia┼éem ze sob─ů wszystkie proszki i zawsze tak by┼éo. No, przynajmniej tak by┼éo na pocz─ůtku.

‘Good Day Sunshine’ jest utworem Paula. Mo┼╝e dorzuci┼éem do niego wers czy co┼Ť tam – sam ju┼╝ nie wiem. ‘For No One’ te┼╝ jest Paula. To jedna z moich ulubionych jego kompozycji – dobra robota.
‘And Your Bird Can Sing’ to m├│j kolejny odrzucony numer.

‘Got To Get Into My Life’ to r├│wnie┼╝ utw├│r Paula. My┼Ťl─Ö, ┼╝e to by┼éa jego jedna z najlepszych piosenek, bo tekst jest dobry, chocia┼╝ nie ja go napisa┼éem. Kiedy m├│wi─Ö, ┼╝e on m├│g┼é napisa─ç dobry tekst, je┼Ťli si─Ö tylko wysili┼é,ta piosenka jest tego najlepszym przyk┼éadem. M├│wi o jego do┼Ťwiadczeniu zwi─ůzanych z braniem acidu. My┼Ťl─Ö, ┼╝e w tej piosence jest w┼éa┼Ťnie o tym. Nie mog─Ö na to przysi─ůc, ale s─ůdz─Ö, ┼╝e tak jest.

‘Here There And Everywhere’ to w ca┼éo┼Ťci piosenka Paula i jedna z moich ulubionych w repertuarze The Beatles.


Kt├│re z piosenek na p┼éycie s─ů najlepsze? Trudno wybra─ç ale mo┼╝na zobaczy─ç jakie zdanie na ten temat maj─ů fani i ewentualnie samemu zag┼éosowa─ç na NAJLEPSZE UTWORY Revolver

1. Taxman (Harrison) - 2:39
2. Eleanor Rigby - 2:07 (Lennon/McCartney)
3. I'm Only Sleeping - 3:02 (Lennon/McCartney)
4. Love You To (Harrison) - 3:01
5. Here, There and Everywhere - 2:25 (Lennon/McCartney)
6. Yellow Submarine - 2:40 (Lennon/McCartney)
7. She Said, She Said - 2:38 (Lennon/McCartney)

8. Good Day Sunshine - 2:09 (Lennon/McCartney)
9. And Your Bird Can Sing - 2:01 (Lennon/McCartney)
10. For No One - 2:01 (Lennon/McCartney)
11. Doctor Robert - 2:16 (Lennon/McCartney)
12. I Want to Tell You (Harrison) - 2:29
13. Got to Get You into My Life - 2:30 (Lennon/McCartney)
14. Tomorrow Never Knows - 2:57 (Lennon/McCartney)

MUZYCY

* John Lennon – ┼Ťpiew, podk┼éad wokalny, gitara rytmiczna, gitara akustyczna, p─Ötle i inne efekty d┼║wi─Ökowe, organy Hammonda, fisharmonia, pstrykni─Öcia palcami, klaskanie, tamburyn
* Paul McCartney – ┼Ťpiew, podk┼éad wokalny, gitara basowa, p─Ötle i inne efekty d┼║wi─Ökowe, klawikord w "For No One", gitara prowadz─ůca w "Taxman", klaskanie, pstrykni─Öcia palcami
* George Harrison – ┼Ťpiew, podk┼éad wokalny, gitara prowadz─ůca, rytmiczna i akustyczna, tambura, klaskanie, pstrykni─Öcia palcami, tamburyn i marakasy w "Yellow Submarine" i "Doctor Robert"
* Ringo Starr – ┼Ťpiew, perkusja, tamburyn, marakasy

Go┼Ťcinnie:
* George Martin – fortepian w "Good Day Sunshine" i "Tomorrow Never Knows", organy Hammonda w "Got to Get You into My Life", sample orkiestry marszowej w "Yellow Submarine", dyrygent muzyk├│w sesyjnych, uk┼éadanie harmonii wokalnych,
* Geoff Emerick – sample orkiestry marszowej w "Yellow Submarine"
* Alan Civil – waltornia w "For No One"
* Mal Evans – b─Öben basowy i podk┼éad wokalny w "Yellow Submarine"
* Anil Bhagwat – tabla w "Love You To"
* Marianne Faithfull – podk┼éad wokalny w "Yellow Submarine" (nie wymieniona na ok┼éadce)
* Brian Jones – ha┼éasy w tle w "Yellow Submarine" (nie wymieniony na ok┼éadce)
* Donovan – podk┼éad wokalny w "Yellow Submarine" (nie wymieniony na ok┼éadce)
* muzycy sesyjni:
- 4 skrzypce, 2 alt├│wki i 2 wiolonczele w "Eleanor Rigby",
- sekcja instrument├│w d─Ötych w "Got to Get You into My Life"

Produkcja: George Martin – producent, Geoff Emerick – in┼╝ynier d┼║wi─Öku.

ODBIÓR
Krytycy przyjęli Revolver entuzjastycznie. Okrzyknięty został majstersztykiem muzyki pop.
Numer 1 w All-Time Top 1000 Albums.
3 miejsce na li┼Ťcie 500 album├│w wszech czas├│w magazynu Rolling Stone.
1 miejsce na li┼Ťcie 100 Najwi─Ökszych Brytyjskich Album├│w Wszech Czas├│w sporz─ůdzonej przez magazyn Q.
...w┼éa┼Ťciwie trudno znale┼║─ç list─Ö, kt├│rej ten album nie otwiera.

Beatlesi byli bardziej pow┼Ťci─ůgliwi w wyra┼╝aniu opinii o albumie „Revolver”.

George Harrison: Revolver zosta┼é dobrze przyj─Öty. Nie widz─Ö wi─Ökszej r├│┼╝nicy mi─Ödzy p┼éytami Rubber Soul i Revolver. Dla mnie one mog┼éyby by─ç nazwane ‘Cz─Ö┼Ť─ç Pierwsza’ i ‘Cz─Ö┼Ť─ç Druga’.

Ringo: Revolver by┼é jako┼Ťciowo r├│wny Rubber Soul, bo to nast─Öpna p┼éyta. Wtedy zaczynali┼Ťmy si─Ö odnajdowa─ç w studiu. Dowiadywali┼Ťmy si─Ö, co mo┼╝emy osi─ůgn─ů─ç graj─ůc we czterech na instrumentach. Nak┼éadanie ┼Ťcie┼╝ek si─Ö poprawi┼éo, cho─ç to zawsze by┼éo ┼Ťliskie z powodu braku odpowiedniej ilo┼Ťci ┼Ťlad├│w. Piosenki sta┼éy si─Ö bardziej interesuj─ůce, a przez to bardziej interesuj─ůce by┼éy te┼╝ efekty.
My┼Ťl─Ö, ┼╝e na tej p┼éycie narkotyki da┼éy o sobie bardziej zna─ç. Nie brali┼Ťmy jeszcze wtedy ┼╝adnych twardych rzeczy, tylko te stare, sprawdzone – czyli traw─Ö i acid. Po dzi┼Ť dzie┼ä uwa┼╝am, ┼╝e wprawdzie brali┼Ťmy pewne substancje, ale nigdy nie przesadzali┼Ťmy z tym podczas sesji. Naprawd─Ö pracowali┼Ťmy uczciwie. To kolejna cecha The Beatles – pracowali┼Ťmy w pocie czo┼éa, by wysz┼éo jak trzeba.

John: Jak wszystko, ludzie poddaj─ů si─Ö trendom i obecny trend nakazuje, by uwa┼╝a─ç, ┼╝e to Revolver stanowi┼éo zmian─Ö. Wed┼éug poprzedniego trendu Rubber Soul by┼é zmian─ů, a wed┼éug jeszcze innego, zmian─ů by┼é Sgt. Pepper. Wszystko by┼éo stopniow─ů zmian─ů. Byli┼Ťmy ┼Ťwiadkami pewnej formu┼éy i szli┼Ťmy do przodu. Jasne by┼éo, ┼╝e znajdujemy si─Ö w drodze. Nie fizycznie, tylko w ‘drodze’ do rozwoju studyjnego i ┼╝e mamy dobr─ů prognoz─Ö pogody.


Wiêcej na temat Revolver:
2016-08-13: "Revolver" The Beatles ma 50 lat. Ach, sp├│jrz na wszystkich tych samotnych ludzi,
2016-08-05: O albumie Revolver, który zrewolucjonizował rocka,
2002-05-07: Revolver albumem wszech czasów według UltimateCharts,
1966-08-05: W Anglii ukazuje si─Ö LP Revolver,
1966-06-21: Sesja do LP Revolver: She Said She Said,
1966-06-14: Sesja do LP Revolver: "Here, There and Everywhere",
1966-06-08: Sesja do LP Revolver: Good Day Sunshine,
1966-06-02: Nagrywanie "I Want To Tell You',
1966-05-26: Sesja do LP Revolver: Yellow Submarine,
1966-05-09: Rozpoczyna si─Ö nagrywanie "For No One",
1966-04-28: Rozpoczyna si─Ö nagrywanie Eleanor Rigby,
1966-04-27: Sesja nagraniowa do LP Revolver: I'm Only Sleeping,
1966-04-21: Sesja nagraniowa do LP Revolver: Taxman (8),
1966-04-20: Nagrywanie "And Your Bird Can Sing" (7),
1966-04-17: Sesja do LP Revolver: Doctor Robert,
1966-04-14: Sesja do LP Revolver: Rain,
1966-04-13: Sesja do LP Revolver: Paperback Writer,
1966-04-11: Sesja do LP Revolver: "Love You To",
1966-04-07: Druga sesja nagraniowa do LP Revolver: "Got to Get You into My Life",
1966-04-06: Rozpoczynaj─ů si─Ö sesje nagraniowe do LP Revolver: Tomorrow Never Knows,
Wi├¬cej na temat The Beatles (LP):
2016-09-09: The Beatles Live At The Hollywood Bowl,
2014-04-01: The Beatles Live! At The Star Club In Hamburg, Germany:1962,
2013-12-17: The Beatles Bootleg Recordings 1963,
2013-11-11: Live At The BBC volume 2,
2013-03-29: Let It Be...Naked iTunes,
2011-11-08: The Beatles With Tony Sheridan: First Recordings: 50th Anniversary Edition,
2006-11-20: Love,
2006-04-11: The Capitol Albums Volume 2,
2003-11-17: Let It Be ...Naked,
2000-11-13: 1,
1996-03-18: Anthology 2,
1995-11-21: Anthology 1,
1994-11-30: Live at the BBC,
1988-03-08: Past Masters,
1979-05-11: Hey Jude,
1977-11-19: Love Songs,
1977-05-06: The Beatles At The Hollywood Bowl,
1977-05-02: The Beatles Live! At The Star Club In Hamburg, Germany:1962,
1976-11-19: Magical Mystery Tour,
1973-04-19: The Beatles 1962-1966,
1973-04-19: The Beatles 1967-1970,
1970-05-08: Let It Be,
1969-09-26: Abbey Road,
1969-01-17: Yellow Submarine,
1968-11-22: The Beatles,
1967-06-01: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band,
1966-12-10: A Collection Of Beatles Oldies (But Goldies !),
1966-08-05: Revolver,
1965-12-03: Rubber Soul,
1965-08-06: Help!,
1964-12-04: Beatles For Sale,
1964-07-20: Something New,
1964-07-10: A Hard Day's Night,
1964-01-20: Meet The Beatles,
1963-11-22: With The Beatles,
1963-03-22: Please, Please Me,

Dotychczasowe komentarze:

Tw├│j komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2019-06-17 23:08:59,
Komentarze mog┬▒ zamieszcza├Ž tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl