Aktualnosci roku 1963

26 gru W Stanach ukazuje się singiel - I Want To Hold Your Hand
24 gru The Beatles Christmas Show
17 gru BBC: Saturday Club
13 gru Kończy się trasa koncertowa "The Beatles Autumn Tour 1963"
7 gru Koncert w programie telewizyjnym It's The Beatles
2 gru The Morecambe and Wise Show
29 lis W Anglii ukazuje się singiel I Want To Hold Your Hand / This Boy
22 lis W Anglii ukazuje się LP With The Beatles
20 lis The Beatles Come To Town (film)
18 lis Emisja pierwszej, w amerykańskiej telewizji, wzmianki o Beatlesach
17 lis Występ w Coventry Theatre w Coventry w ramach jesiennego tournee
13 lis Beatlesi występują w Plymouth
8 lis Ukazuje się singiel "I Only Want to Be with You" Dusty Springfield
4 lis Koncert - Royal Command Variety Performance
1 lis Rozpoczyna się jesienna trasa koncertowa po Anglii (1963 Autumn Tour)
1 lis Ukazuje się EP "The Beatles No. 1"
30 paĽ Drop In
25 paĽ Koncerty w Karlstadt, Stockholm (Szwecja)
24 paĽ POP '63
23 paĽ With The Beatles Session 8 of 8
17 paĽ With The Beatles Session 7 of 8: This Boy
17 paĽ With The Beatles Session 7 of 8: I Want To Hold Your Hand
16 paĽ BBC: Easy Beat
13 paĽ Sunday Night At The London Palladium
9 paĽ BBC: THE KEN DODD SHOW
4 paĽ Beatlesi występują w programie Ready Steady Go!
3 paĽ Sesja nagraniowa do With The Beatles 6 z 8 (dogrywki)
30 wrz With The Beatles Session 5 of 8 (dogrywki)
12 wrz With The Beatles Session 4 of 8
11 wrz Sesja nagraniowa do With The Beatles (3 z 8): All I've Got To Do
11 wrz With The Beatles Session 3 of 8: Not A Second Time, Little Child...
10 wrz Premiera filmu "The Beatles Mersey Sound"
7 wrz BBC: SATURDAY CLUB (FIFTH BIRTHDAY EDITION)
6 wrz W Anglii ukazuje się druga epka Beatlesów "The Beatles Hits"
3 wrz BBC: Pop Go The Beatles 13
3 wrz BBC: POP GO THE BEATLES 15
3 wrz BBC: POP GO THE BEATLES 14
26 sie Seria koncertów w Kinie Odeon w Southport
24 sie HOME RECORDING: HARRISON
23 sie Ukazuje się singiel She Loves You
21 sie Praca nad utworami na drugą płytę
19 sie Robert Freeman robi zdjęcie na okładkę With The Beatles
18 sie Live: Princess Theatre, Torquay
3 sie Ostatni koncert w The Cavern
2 sie Ukazuje się singiel The Ronettes "Be My Baby"
1 sie RADIO SINGALONG SESSION
1 sie BBC: POP GO THE BEATLES 12
1 sie BBC: POP GO THE BEATLES 11
1 sie STARR COMPOSING SESSION
30 lip With The Beatles Session 2 of 8: Please Mister Postman
30 lip With The Beatles Session 2 of 8: It Won't Be Long
30 lip With The Beatles Session 2 of 8: All My Loving
30 lip BBC: Saturday Club
27 lip Fotografie w strojach plażowych
22 lip Beatlesi przybywają do Weston Super-Mare
18 lip With The Beatles Session 1 of 8: Devil In Her Heart
18 lip With The Beatles Session 1 of 8: You Really Got a Hold On Me
17 lip Sesja nagraniowa dla BBC: Easy Beat
16 lip BBC: Pop Go The Beatles 8
16 lip BBC: Pop Go The Beatles 9
16 lip BBC: Pop Go The Beatles 10
13 lip Beatlesi na basenie - Margate 1963
12 lip Ukazuje się EP-ka Twist And Shout
12 lip Ukazuje się EP "My Bonnie" wydane przez Polydor
11 lip Występ Beatlesów w Margate's Winter Garden
10 lip BBC: POP GO THE BEATLES 7
10 lip BBC: POP GO THE BEATLES 6
2 lip Sesja fotograficzna z Dezo Hoffmannem
2 lip BBC: Pop Go The Beatles 5
1 lip Nagrywanie She Loves You i I'll Get You
26 cze John i Paul komponują She Loves You
24 cze BBC: Saturday Club
19 cze BBC: EASY BEAT
19 cze BBC: POP GO THE BEATLES
18 cze Skandal na 21 urodzinach Paula McCartneya
17 cze Zdjęcia z Dezo Hoffmanem
17 cze BBC: POP GO THE BEATLES
9 cze Koncert w Blackburn kończy trzecią trasę koncertową po Wielkiej Brytanii.
8 cze Sesja fotograficzna z Beatlesami na basenie
2 cze Koncert The Beatles w Hippodrome, Brighton
1 cze BBC: POP GO THE BEATLES
1 cze Nagrywanie demo piosenki "Bad To Me"
1 cze CONCERT: CAVERN CLUB - KNOW THE NORTH
25 maj BBC: Saturday Club
24 maj BBC: Pop Go The Beatles 1
21 maj BBC: Steppin' Out
17 maj The Beatles grają koncert w Grosvenor Rooms.
28 kwi Beatlesi jadą na wakacje.
21 kwi The Beatles - koncert New Musical Express Poll Winners
19 kwi Live: Mersey Beat Showcase
18 kwi Sesja fotograficzna z Fioną Adams
18 kwi Swinging Sound '63 - koncert dla BBC w Royal Albert Hall
14 kwi The Beatles po raz pierwszy obserwują na scenie występ The Rolling Stones
13 kwi The 625 Show - pierwszy telewizyjny koncert Beatlesów transmitowany na cały kraj.
12 kwi Przedostatni koncert The Beatles w The Cavern
11 kwi W Anglii wychodzi singiel From Me To You / Thank You Girl
8 kwi Urodził się Julian Lennon
5 kwi Srebrna płyta za sprzedaż 250 tysięcy egzemplarzy singla Please, Please Me
4 kwi Sesja nagraniowa BBC: Side By Side i koncert w Stowe School
1 kwi BBC: Side By Side
1 kwi BBC: Side By Side
25 mar Sesja fotograficzna z Dezo Hoffmannem 25 marca
24 mar The Beatles grają koncert w Liverpoolu
22 mar W Anglii ukazuje się LP Please Please Me
21 mar BBC: On The Scene - nagranie programu radiowego
16 mar The Beatles grają w City Hall w Sheffield
16 mar BBC: Saturday Club
13 mar Thank You Girl Harmonica Session i koncert w York.
12 mar Koncerty w Granada Cinema, Bedford.
9 mar Beatlesi rozpoczynają trasę koncertową po Anglii
6 mar Nagrywanie piosenek dla potrzeb programu BBC "Here We Go"
5 mar Angus McBean fotografuje Beatlesów.
5 mar Sesja nagraniowa singla From Me To You: piosenka tytułowa
5 mar Sesja nagraniowa singla From Me To You: "Thank You Girl"
2 mar Pierwszy numer pierwszy - singiel "Please, Please Me"
20 lut BBC: PARADE OF THE POPS
20 lut George Martin Overdub Please Please Me LP Session
19 lut Michael Ward fotografuje Beatlesów w Liverpoolu
15 lut Koncert w The Ritz Ballroom, Kings Heath, Birmingham
11 lut Sesja nagraniowa longplaya Please, Please Me
2 lut Rozpoczyna się Helen Shapiro Tour - pierwsza trasa koncertowa Beatlesów po Anglii
22 sty Beatlesi nagrywają dla BBC: The Talent Spot
22 sty Radio: Pop Inn
22 sty BBC: SATURDAY CLUB
21 sty Sesja fotograficzna z Angusem McBean
16 sty BBC: HERE WE GO
11 sty W Anglii ukazuje się singiel "Please Please Me / Ask Me Why"
5 sty Występ w Museum Hall, Bridge of Allan, Stirlingshire
4 sty To była piękna katastrofa - występ w ratuszu w Dingwall
Plyty wydane w lutym:

2 Off The Ground (LP - 1993)
4 Maybe I'm Amazed/ Soily (S - 1977)
6 Instant Karma! / Who Has Seen The Wind? (S - 1970)
6 This Guitar (Can't Keep From Crying) / Maya Love (S - 1976)
6 Yes, Im Witch (LP - 2007)
6 Kisses On The Bottom (LP - 2012)
7 All My Loving (EP - 1964)
8 You're Sixteen / Devil Woman (S - 1974)
11 True Love / Pure Smokey (S - 1977)
15 Jet / Let Me Roll It (S - 1974)
16 George Harrison (LP - 1979)
16 Blow Away / Soft Touch (S - 1979)
17 Penny Lane / Strawberry Fields Forever (S - 1967)
19 Another Day / Oh Woman Oh Why (S - 1971)
21 Rock And Roll (LP - 1975)
21 Snookeroo / Oo-wee (S - 1975)
22 C'Mon People / I Can't Imagine (S - 1993)
24 Live In New York City (LP - 1986)
25 Give Ireland Back To The Irish (S - 1972)
26 Ecce Cor Meum (DVD - 2008)
28 Cry For A Shadow / Why (S - 1964)
28 Dark Horse / Hari's On Tour (Express) (S - 1975)
Klasyka rocka wydana w lutym:

1 Runaway (Del Shannon) (S - 1961)
1 Tragedy (Bee Gees) (S - 1979)
3 Difficult To Cure (Rainbow) (LP - 1981)
8 Jealous Guy / To Turn You On (Roxy Music) (S - 1981)
10 Van Halen (Van Halen) (LP - 1978)
12 Moving Pictures (Rush) (LP - 1981)
18 Five Miles Out (Mike Oldfield) (S - 1982)
22 These Boots Are Made for Walking (Nancy Sinatra) (S - 1966)
23 Cum On Feel The Noize (Slade) (S - 1973)
26 The Last Time / Play with Fire (Rolling Stones) (S - 1965)
28 Yesterdays (Yes) (LP - 1975)

https://georgesjournal.files.wordpress.com/2013/02/paul_mccartney_and_john_lennon_recording_please_please_me.gif

Sesja nagraniowa longplaya Please, Please Me

1963-02-11,  autor: joryk  
[...powrót do newsów]

W tym dniu odbyły się trzy sesje. W 12 godzin i 45 minut nagrano cały materiał na płytę. Beatlesi mimo pierwszego hitu "Please, Please Me" nie byli jeszcze Beatlesami. Nie mieli do dyspozycji całego studia na dowolny czas.
Pojawił się więc pomysł aby płytę nagrać tak, jak koncert w The Cavern - jednym ciągiem. Takie surowe rock and rollowe granie. Udało się ...prawie, bo niektóre utwory miały kilkanaście 'tejków'.
Pierwszy pomysł zakładał nagranie płyty podczas prawdziwego koncertu w The Cavern. George Martin pojechał nawet specjalnie do Liverpoolu na koncert Beatlesów ale to co zobaczył sprawiło, że pomysł upadł. Duszna, zapocona piwnica z wodą spływającą po ścianach nie była dobrym miejscem dla cennego i delikatnego sprzętu nagrywającego. Postanowiono nagrać koncert w studio na Abbey Road w Londynie.

Do rozwiązania był pewien problem techniczny. Jak nagrać dźwięk koncertu w sytuacji, gdy nie ma publiczności, nie ma sceny i nie ma atmosfery The Cavern, jest za to ciche i sterylne studio nagraniowe?
Pomysł rzucił Norman Smith - drugi inżynier dźwięku, który za kilka lat będzie nagrywał albumy Pink Floyd. Zaproponował odejście od separacji dźwięków i nagrywania każdego instrumentu z wewnątrz osłony. Zdjęto osłony dźwiękowe, instrumenty zbliżono do siebie, tak jak w przypadku combo jazzowego. Odsunięto też lekko mikrofony. W ten sposób każdy z instrumentów 'krwawił' w przestrzeń, a dźwięk był chwytany bardziej z pomieszczenia niż z instrumentu. W efekcie przy słuchaniu płyty nie dostawało się sterylnego dźwięku tylko wrażenie, że stoi się przed koncertującym zespołem. Można wziąć płytę z półki i usłyszeć ten słynny pogłos ze studia.

Studio 2. 10:00am-1:00pm. Recording:
* "There's A Place" (takes 1-10);
* "Seventeen" (working title of "I Saw Her Standing There") (takes 1-9).

Studio 2. 2:30-6:00pm. Recording:
* "A Taste Of Honey" (takes 1-5);
* "Do You Want To Know A Secret" (takes 1-8);
* "A Taste Of Honey" (takes 6-7);
* "There's A Place" (takes 11-13);
* "Seventeen" (working title of "I Saw Her Standing There") (takes 10-12);
* "Misery" (takes 1-11).

Studio 2. 7:30-10:45pm. Recording:
* "Hold Me Tight" (takes 1-13);
* "Anna (Go To Him)" (takes 1-3);
* "Boys" (take 1);
* "Chains" (takes 1-4);
* "Baby It's You" (takes 1-3);
* "Twist And Shout" (takes 1-2).

Producer: George Martin; Engineer: Norman Smith; 2nd Engineer: Richard Langham.

W studio prawdopodobnie obecny był fotograf Dezo Hoffman. Zdjęcia, które datował na 11 lutego wykonał faktycznie 5 marca.

Wypowiedzi z Antologii:

John Lennon: Pierwszy album został nagrany podczas jednej, 12-godzinnej sesji. Byliśmy po raz pierwszy w życiu w studiu nagraniowym i wszystko zostało zrobione w ciągu 12 godzin, bo nie chciano na nas wydać więcej pieniędzy.

Na tej płycie starano się uchwycić nasze brzmienie koncertowe i ona najlepiej oddaje, jak musieliśmy brzmieć dla publiczności w Hamburgu czy w Liverpoolu. Mimo iż nie ma koncertowej atmosfery tłumu, który wystukuje z nami rytm, ale to jest najbliższe temu, jak brzmieliśmy, zanim staliśmy się ‶sprytnymi” Beatlesami.

Trzeba też wiedzieć, że pracowaliśmy bez pogłosu. Nie stać nas było na pogłos, kiedy wreszcie pojawił się na rynku. Gdy było już nas na niego stać, przestał nam się podobać, więc nigdy nie skorzystaliśmy z niego na scenie. To dobrze, że nie mieliśmy pogłosu, bo prawdopodobnie brzmielibyśmy tak jak inne grupy.

George Martin: Byłem w The Cavern i widziałem co potrafią. Znałem ich repertuar, wiedziałem co są w stanie zagrać, więc powiedziałem: ‶Nagrajmy każdą piosenkę, jaką macie. Przyjeżdżajcie do studia i przelecimy je wszystkie w jeden dzień”. Zaczęliśmy o 11, a skończyliśmy o 23 i w tym czasie nagraliśmy cały album.

Ringo: Dla mnie to jest wszystko nieco zamglone. Te pierwsze sesje i te czasy przed sesją na pierwszy album – to wszystko pamiętam jak przez mgłę.

Przed sesją na pierwszy album nie robiliśmy specjalnych prób. Zostało mi w głowie, że to wszystko zrobiliśmy na ‶żywo”. Zagraliśmy wszystkie piosenki tak, żeby oni mogli ustawić dla każdej właściwie brzmienie, a potem zwyczajnie je zagraliśmy.

George Harrison: Byliśmy ciągle na krawędzi. Zagraliśmy wszystko, zanim cokolwiek nagraliśmy. Zagraliśmy kawałek, a George Martin mówił: ‶Dobrze, co jeszcze macie?”

Ringo: Według mnie zaczęliśmy koło południa, a skończyliśmy o północy, zaś John brzmiał kiepsko przy ‶Twist And Shout”. Znaliśmy te piosenki, bo to był repertuar naszego koncertu, z którym jeździliśmy po całym kraju. Dlatego mogliśmy bez problemu wejść do studia i nagrać te piosenki. Kwestia mikrofonów też nie była zbytnio skomplikowan – jeden przed każdym piecem, dwa w górze dla perkusji, jeden dla wokalisty i jeden dla stopy. Stopy i tak nie słychać i teraz, kiedy się nad tym zastanawiam, nie jestem pewny, czy taki mikrofon w ogóle był.

George Martin: Wiedziałem, że ‶Twist And Shout” jest zabójczy dla gardła, więc powiedziałem: ‶Nagramy to na sam koniec, bo gdybymyś zrobili to wcześniej, straciłbyś głos”. Tak więc to był ostatni utwór tego wieczoru. Zrobiliśmy dwa podejścia i po nich John zupełnie stracił głos. To nadawało się na płytę, bo wymagało własnie takiego darcia się.

John Lennon: Ostatni piosenka niemal mnie zabiła. Później przez długi czas miałem zmieniony głos i bolało mnie gardło, gdy przełykałem ślinę. Zawsze bardzo wstydziłem się tej wersji, bo mogłem to zaśpiewać lepiej, ale teraz się już tym nie przejmuję. Słychać, że jestem oszalałym facetem, który stara się wypaść jak najlepiej. Śpiewaliśmy prawie non stop przez 12 godzin. Byliśmy przeziębieni i zastanawialiśmy się, jak to odbije się na nagraniach. Na koniec marzyliśmy tylko o tym, by napić się mleka.

Czekanie na przesłuchanie taśm z nagraniami albumu było dla nas jedną z największych nerwówek. Jesteśmy perfekcjonistami i gdyby coś nie było tak, to chcielibyśmy nagrać to ponownie. Jak się okazało, byliśmy bardzo zadowoleni z rezulatów.


Więcej na temat Please, Please Me:
2022-01-09: Ukazało się rzadkie nagranie prywatnego występu The Beatles z 1963 roku,
2017-03-22: When I'm Fifty-Four. Album "Please Please Me" kończy dziś 54 lata,
1963-03-22: W Anglii ukazuje się LP Please Please Me,
1963-02-20: George Martin Overdub Please Please Me LP Session,
1963-02-11: Sesja nagraniowa longplaya Please, Please Me,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2024-02-22 09:37:34,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl