Aktualnosci roku 2023

31 gru Wydarzenia 2023 roku
22 gru Pytania do Paula - 23 pytania na koniec 2023 roku
16 gru Rio de Janeiro - ostatni koncert Paula McCartneya w ramach trasy Got Back Tour 2023
8 gru 83 urodziny Johna Lennona w Central Park, NY
5 gru Zmarł Denny Laine
23 lis Reakcja Zaka Starkeya na utworzenie grupy z Seanem i Dhanim
19 lis Mark Lewisohn opowiedział co sądzi o piosence "Now And Then" i współpracy z Paulem McCartneyem (część I)
19 lis "Im więcej wiemy o The Beatles, tym bardziej ich kochamy" - druga część wywiadu z Markiem Lewisohnem
15 lis Koncert w Studiu Abbey Road z okazji reedycji albumów "Red" i "Blue"
14 lis Wspólne zdjęcie Paula McCartneya i Ringo Starra znalazło się książce "Feeding Creativity"
12 lis Stella McCartney o ojcu: „Był przy mnie na każdym kroku” - artykuł z VIVY
10 lis Dokument o zespole The Beatles w Radiu RMF24
10 lis Premiera kompilacji “The Beatles 1962-1966” oraz “The Beatles 1967-1970” znanych jako Red i Blue Album
10 lis Spektakularny powrót Beatlesów na szczyt listy przebojów w Wielkiej Brytanii
10 lis Beatlesi biją kolejne rekordy
9 lis Niezwykła historia zegara z tylnej okładki singla "Now And Then"
9 lis Now and Then - piosenka Beatlesów, której nie uratowała sztuczna inteligencja
4 lis Beatlesi zdetronizowali Taylor Swift na Spotify
3 lis Premiera klipu "Now And Then"
2 lis Premiera piosenki "Now And Then" - recenzje
2 lis Wydarzenia w Polsce związane z piosenką “Now And Then”
2 lis Beatlesi ozdobili okładkę magazynu Radio Times
1 lis Lennon o publikacji wspomnień Mala Evansa - miej nas Panie w opiece
31 paĽ Peter Jackson opowiedział o pracy nad teledyskiem do "Now And Then"
29 paĽ BBC ogłosiło emisję serii programów poświęconych The Beatles
29 paĽ Na Apple TV+ pojawi się serial rzucający nowe światło na śmierć Lennona w 1980 roku
26 paĽ Ostatnia piosenka "Now And Then" ukaże się 2 listopada
26 paĽ Spojrzenie w głąb ostatniej piosenki Beatlesów
24 paĽ Philip Norman: Wiele lat zajęło mi zrozumienie paradoksu George'a Harrisona
20 paĽ Premiera "INNERSTANDING" oraz krótka relacja z koncertu Dhaniego w klubie OMEARA
20 paĽ Paul McCartney miał rację, że Stonesi byli grupą grającą bluesowe covery - recenzja Hackney Diamonds
20 paĽ Paul McCartney zagrał na płycie Rolling Stones
19 paĽ Fly Away Paul czyli "w tej rodzinie jest tylko jedna pieprzona gwiazda"
19 paĽ Paul McCartney rozpoczął australijską trasę koncertową "Got Back"
17 paĽ Paul McCartney spotkał się z fanami przed pierwszym koncertem w Australii
13 paĽ Ukazała się EP-ka Ringo Starra "Rewind Forward"
9 paĽ Album Imagine (The Ultimate Collection) dostępny w muzycznych serwisach streamingowych oraz zapowiedź boksu Mind Games
7 paĽ Patrick Stewart: “Martwiłem się, że mogę zabić Paula McCartneya”
30 wrz W październiku ukaże się nowa płyta Dhaniego Harrisona INNERSTANDING
29 wrz 54 lata z „Abbey Road”. Radio Lublin zaprasza na odsłuch płyty i koncert
29 wrz Paul McCartney bawił się na pierwszym koncercie U2 w Las Vegas
29 wrz Radio Lublin świętowało 54-lecie albumu Abbey Road
24 wrz Kolekcja sześciu kaset z niepublikowanymi nagraniami Beatlesów została wystawiona na aukcji
24 wrz Ringo został nagrodzony Joe Chambers Musicians Legacy Award
21 wrz Ukazała się nowa solowa piosenka Dhaniego Harrison "Damn That Frequency"
20 wrz Ringo przewrócił się na scenie podczas koncertu
17 wrz Julian Lennon opowiedział o mieszanych uczuciach do piosenki "Hey Jude", relacjach z Paulem McCartneyem i Seanem Lennonem
15 wrz Ringo Starr and His All Starr Band ruszają w trasę koncertową.
13 wrz Beatlesi w pięcioosobowym składzie.
12 wrz Nietypowa kartka urodzinowa od George'a Harrisona
8 wrz Gdzie jest gitara basowa Beatlesa Paula?
6 wrz Ringo opowiedział o nagrywaniu EP-ek, filmie “Get Back” i ostatniej piosence Beatlesów
4 wrz Zmarł Gary Wright
31 sie Co Paul robi podczas długiego lotu w samolocie?
30 sie Poczatek "Revolution" jak lustrzane odbicie.
28 sie Prawdy Beatlesów w nowej książce "The Beatles: Fab but True: Remarkable Stories Revealed"
28 sie Protest na wystawie McCartneya
26 sie Premiera piosenki Ringo Starra "Rewind Forward"
23 sie Ukazuje się polskie tłumaczenie książki Craiga Browna - "Raz, dwa, trzy, cztery. Beatlesi i ich czas."
20 sie Dolly Parton nagrała "Let It Be" z Paulem i Ringo
9 sie "Pre Fab!" nowy dokument filmowy.
5 sie Limitowana kolekcja zdjęć Johna Lennona
2 sie Niewykorzystany bilet z koncertu Beatlesów.
1 sie Paul wraca do koncertowania. W październiku 2023 jedzie do Australii.
28 lip "Odpowiedziałeś" - pytania fanów do Paula mają już dziesięcioletnią tradycję
28 lip Minęło 55 lat od sesji fotograficznej "Mad Day Out"
23 lip Paul McCartney wspomina zmarłego Tony Bennetta
20 lip Podcast "McCartney: A Life In Lyrics" wystartuje we wrześniu
20 lip Ostatnia piosenka Beatlesów jest piękna i porusza
16 lip Beatlesi chcieli Micka Jaggera.
13 lip Indiana Jones 5 i milion dolarów za wykorzystanie piosenki The Beatles
13 lip Pająk Bumba lennoni
1 lip Mark Lewisohn o polskich tropach w historii The Beatles - wywiad dla Radia Lublin
20 cze Księżna Walii Kate spotkała Paula McCartneya i jego żonę Nancy na otwarciu National Portrait Gallery
19 cze Front Row BBC Radio 4: Koncert Beatlesów dostępny w bibliotece i odkrycie nowego nagrania
16 cze Nowa piosenka The Beatles. Będzie tam nawet głos Lennona
15 cze Paul McCartney w rozmowie z Conanem O'Brienem: "John miał tragiczne życie"
26 maj Dom rodzinny Paula McCartneya pojawił się serialu BBC
23 maj Ringo Starr wyda w tym roku trzy EP-ki
21 maj Sunday Times opublikował listę najbogatszych Brytyjczyków
20 maj Pattie Boyd i Philip Norman omówią fenomen lat 60. na Charleston Festival
20 maj W Londynie odbędzie się Beatles Festival
14 maj National Portrait Gallery przygotowała wiele atrakcji związanych z wystawą zdjęć Paula McCartneya
12 maj Fani spekulują na temat odcinka Doctora Who związanego z The Beatles
11 maj Paul i Ringo pojawią się na nowym albumie Dolly Parton
9 maj "Here Comes The Sun" przekroczyła miliard odtworzeń na Spotify
8 maj Ringo ogłosił daty jesiennej trasy koncertowej
6 maj Oficjalny Fanclub The Beatles korzystał z maszyny do podpisywania autografów
3 maj Nie żyje dziennikarz Don Short, który wymyślił określenie “Beatlemania” i jako pierwszy ogłosił rozpad The Beatles
30 kwi Studio Abbey Road otwiera bramy w sierpniu dla zwiedzających
28 kwi Sztuczna inteligencja AI odmłodziła głos Paula McCartneya
27 kwi Rysunki Paula McCartneya trafiły na wystawę w Liverpool Beatles Museum
22 kwi Anna Magalska odczarowała wizerunek pierwszej wiedźmy popkultury w książce "Yoko Ono Wyobraź sobie... wolność międzyludzką"
21 kwi Koncert "The Beatles Akustycznie" w Jedynce
17 kwi Ujawniono tytuł i okładkę książki o Malu Evansie.
17 kwi Fragment książki Marca Shapiro "Żony Beatlesów. Kobiety, które pokochali Lennon, McCartney, Harrison i Starr"
8 kwi Nowe zdjęcie - George Harrison i Paul McCartney na scenie na przyjęciu weselnym Erica i Pattie
4 kwi Uczeń zarejestrował godzinny występ Beatlesów w szkole męskiej w Stowe
1 kwi May Pang, sympatia Lennona, wspomina jak została zmanipulowana przez Yoko Ono
1 kwi Dyrekcja Royal Albert Hall była zbulwersowana tekstem piosenki "A Day In The Life"
30 mar Na Truskawkowych Polach pojawi się mozaika "Imagine"
30 mar National Portrait Gallery udostępniła kolejne fotografie z archiwum Paula McCartneya
30 mar Olivia Harrison czytała tomik poezji w londyńskim sklepie Stelli McCartney
25 mar Legendarne studio zasługuje na świetny dokument. Ale córka McCartneya nie podołała - recenzja Radosława Czyża w Wyborczej
24 mar Pytanie o The Beatles w "Milionerach" okazało się za trudne
21 mar Fan Beatlesów odtworzył okładkę albumu "Abbey Road" z Paulem McCartneyem
19 mar NFC ma pół miliona wyświetleń na kieleckim forum
11 mar Record Store Day przyniesie prawdę od Johna oraz róże od Paula i Ringo
5 mar "The Lost Weekend: A Love Story" - duch Lennona kazał zrobić film, to zrobili
3 mar W Londynie zaprezentowano mini coopery muzyków The Beatles
2 mar Politechnika Śląska zaprasza na „Muzyczną historię okładek płyt The Beatles”
1 mar Paul McCartney i inne gwiazdy na pokazie ekspozycji Davida Hockneya
25 lut Geniusz George'a Harrisona
25 lut Philip Norman napisał biografię George'a Harrisona
23 lut Udział Paula McCartneya na płycie Rolling Stones został potwierdzony
23 lut Yoko Ono wyprowadziła się z Nowego Yorku
23 lut The Beatles, Piotr Metz oraz odświeżona wersja arcydzieła
23 lut Cat Stevens z okazji 80. urodzin George'a Harrisona nagrał cover piosenki "Here Comes The Sun"
22 lut Czy Paul McCartney i Ringo Starr zagrają na nowej płycie Rolling Stones?
18 lut Złóż życzenia Yoko Ono na wirtualnym drzewie życzeń
16 lut Wykład Paula McCartneya o "The Lyrics: 1956 to the Present" na uniwersytecie Yale
12 lut Zapowiedź książki Marca Shapiro "Żony Beatlesów. Kobiety, które pokochali Lennon, McCartney, Harrison i Starr"
12 lut Liverpool Beatles Museum świętuje 80. urodziny George'a Harrisona
8 lut Paul McCartney wspomina Burta Bacharacha
8 lut Nie żyje Burt Bacharach
5 lut Powstanie film "Man On The Run" opowiadający historię Paula i Lindy po rozpadzie The Beatles
4 lut Paul McCartney i Nancy Shevell świętowali 30. rocznicę wydania albumu "The Chronic"
2 lut Paul i Ringo bawili się na imprezie Stelli
1 lut Czy Mal Evans był misiem uwielbiającym Beatlesów? Notatki asystenta ukażą się w listopadzie.
31 sty Paul McCartney w styczniowym cyklu “You Gave Me The Answer” opowiedział o roli ojca i męża
30 sty Paul McCartney udostępnił nieznane nagranie z Jeffem Beckiem
29 sty Odeszła Louise Harrison, siostra George'a Harrisona
28 sty Chris O'Dell dołączy do fanów w rocznicę "Koncertu na dachu" Beatlesów
27 sty Brytyjski Fanclub The Beatles kończy działalność
26 sty W Słupsku powstała ulica Johna Lennona
25 sty W czerwcu ukaże się książka ze zdjęciami i przemyśleniami Paula McCartneya
25 sty National Portrait Gallery otworzy wystawę z fotografiami Paula McCartneya
24 sty Na Mathew Street w Liverpoolu zainstalowano projektory świetlne
18 sty Odkryto nieznane zdjęcie z Johnem, Paulem i Helen Shapiro
18 sty Paul McCartney pojawi się na płycie Dolly Parton
13 sty Wycieczka do Liverpoolu śladami The Beatles do wylicytowania na Gali Waszej Turystyki
Klasyka rocka wydana w maju:

1 Rock Around the Clock (Bill Haley & His Comets) (S - 1954)
1 You're the One That I Want (John Travolty & Olivia Newton-John) (S - 1978)
2 That'll Be The Day (Buddy Holly) (S - 1957)
9 Hello, Dolly! (Louis Armstrong) (S - 1964)
12 A Whiter Shade of Pale (Procol Harum) (S - 1967)
13 San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair) (Scott McKenzie) (S - 1967)
15 In the Wake of Poseidon (King Crimson) (LP - 1970)
16 Pet Sounds (Beach Boys) (LP - 1966)
17 Rising (Rainbow) (LP - 1976)
25 Tubular Bells (Mike Oldfield) (LP - 1973)
25 Holy Diver (Dio) (LP - 1983)
27 Crisis (Mike Oldfield) (LP - 1983)
31 Discovery (ELO) (LP - 1979)

https://obrazki.elektroda.pl/9372739100_1679782211.jpg

Legendarne studio zasługuje na świetny dokument. Ale córka McCartneya nie podołała - recenzja Radosława Czyża w Wyborczej

2023-03-25,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Na początku stycznia w Europie pojawił się film "If These Walls Could Sing" na platformie Disney+. Paul McCartney nie krył dumy z dokumentu nakręconego przez córkę Mary. Zdania na temat filmu są podzielone.

Przytaczamy recenzję napisaną przez Radosława Czyża, która ukazała się w Gazecie Wyborczej 29 stycznia. Cały artykuł można przeczytać na stronie Wyborczej (kliknij link

Wydawać by się mogło, że nikt nie nadaje się lepiej do opowiedzenia historii studia przy Abbey Road niż Mary McCartney, córka jednego z Beatlesów. Niestety. Mimo pomocy wielkich gwiazd jej film "Gdyby ściany mogły śpiewać" wypada najwyżej przyzwoicie.

Są miejsca dla muzyki wyjątkowe, jak nowojorskie Carnegie Hall czy Apollo Theater, Graceland – dawny dom Elvisa Presleya w Memphis, siedziba wytwórni Motown w Detroit albo jamajskie Studio One. Ale chyba żadne nie ma równie legendarnej renomy co Abbey Road Studios.

Wycieczka po Abbey Road

Czy jest ktokolwiek, kto nie kojarzy słynnego przejścia dla pieszych z okładki jedenastej i zarazem przedostatniej płyty wydanej przed rozpadem Beatlesów? Zarośnięty John Lennon w białym garniturze, Ringo Starr w czarnym fraku, bosy Paul McCartney z papierosem w dłoni i ubrany w dżinsowe dzwony i koszulę George Harrison maszerują po pasach zaraz za skrzyżowaniem Groove End Road z Abbey Road.

Kawałek dalej po prawej mają dziś 160-letni zbór baptystów, niemal sąsiadujący ze 150-letnią synagogą dzielnicy St John's Wood. Za plecami, zaraz za stojącym przy chodniku kremowym volkswagenie garbusie znajduje się biały murek oddzielający parking od niewielkiego białego budynku studia, które niejeden raz zmieniło historię muzyki.

Wyjątkowe miejsce zasługuje na wyjątkowy dokument. I niestety, nie dostaje go, choć za kamerą „Gdyby ściany mogły śpiewać" stanęła osoba bodaj najodpowiedniejsza do wprowadzenia widzów za kulisy legendarnego studia. To Mary McCartney, córka Paula i Lindy McCartneyów, która w salach nagrań i na korytarzach studia niemal się wychowywała.

Kucyk Jet i gadające głowy

Jej film zaczyna się od kucyka. McCartneyowie mieli w Londynie duże mieszkanie, raptem 5 minut spacerem od studia. Po rozpadzie The Beatles Paul z żoną Lindą i zaprzyjaźnionym multiinstrumentalistą Dennym Lainem założył grupę Wings. Mary McCartney mówi w rozmowie z ojcem, że jednym z jej pierwszych wspomnień jest moment, gdy przyprowadzili do studia kucyka.

McCartneyowie mieli wiele zwierząt, ale Linda szczególnie lubiła psy i konie. Dlatego w londyńskim mieszkaniu trzymali czarnego kucyka o imieniu Jet. Kucyk był zresztą jedną z inspiracji do piosenki "Jet" (według innej wersji to samo imię nosił też labrador McCartneyów). Raz rzeczywiście zabrali go do studia przy Abbey Road – zrobili nawet zdjęcie na znanym przejściu dla pieszych. Z tego, co Paul wspomina w dokumencie, kucyk nie nabrudził…

Gdyby tylko z podobnych anegdot utkany był cały dokument Mary McCartney, to byłby dla fanów muzyki pozycją obowiązkową. Niestety, nie sposób tak o nim powiedzieć, bo choć wypowiadają się tu m.in. Elton John, bracia Liam i Noel Gallagherowie z Oasis, Jimmy Page z Led Zeppelin czy Roger Waters z Pink Floyd, to poza garścią truizmów i źle przeprowadzonymi wywiadami ich obecność niewiele wnosi.

Dar dla muzyki

Elton John mówi, że w Abbey Road dzieje się magia. Bracia Gallagher (oczywiście osobno) mówią, że przebywanie tu było przeżyciem duchowym, a samo miejsce to narodowy skarb. Ale co jest w nim takiego wyjątkowego? Co, poza legendą, świadczy o tym, że do dziś jest to jedno z najbardziej obleganych studiów nagraniowych świata?

Odpowiedzi poniekąd udziela jedynie John Williams, który opowiada o wyjątkowości samej sali Studia 1. Dziś to jedna z największych sal nagrań w stałym użyciu, wykorzystywana głównie do nagrań orkiestry. Ale zdaniem Williamsa na pierwszy rzut oka wydaje się za mała, by uzyskać w niej odpowiednią akustykę - dawne sale nagrać w Hollywood były znacznie większe i dawały pełniejszy i dłuższy pogłos.

Jak zauważa wybitny kompozytor, w porównaniu z nimi brzmienie Abbey Road wydawało suche, ale z kolei pozwalało klarownie wybrzmieć charakterystykom każdego instrumentu. Poza tym studio miało własny, ciepły pogłos. Takie połączenie charakterystyk akustyki pomieszczenia jest bardzo trudne do odtworzenia. „Ta sala to dar dla muzyki" – mówi Williams, który nagrywał tam m.in. ścieżki dźwiękowe do „Poszukiwaczy zaginionej arki" czy „Powrotu Jedi".

Lata melanży, 9 dekad w branży

Budynek obecnego studia powstał w 1831 r. jako dom mieszkalny, z czasem został przebudowany na podzieloną kilka mieszkań kamienicę. W 1929 r. budynek przejęła jedna z pierwszych firm zajmujących się rejestracją dźwięku The Gramophone Company. Posesję wybrano ze względu na duży ogród na tyłach domu, który umożliwiał przebudowę i znaczne poszerzenie przestrzeni użytkowej. Od czasu remontu front służył za przestrzeń biurową, a nowo powstałe sale studyjne znajdowały się w głębi posesji.

W 1931 r. The Gramophone Company połączyło się z Columbia Graphophone Company, tworząc Electric and Musical Industries – w skrócie EMI, a studio przy Abbey Road nazwano EMI Recording Studios. Nazwa ta miała zmienić się dopiero pod koniec lat 60.

W latach 30. EMI nagrywało w nich niemal wyłącznie muzykę klasyczną. W 1936 r. pracował tam choćby słynny wiolonczelista Pablo Casals, który przy Abbey Road jako pierwszy w historii nagrał suity na wiolonczelę nr 1 i 2 Jana Sebastiana Bacha.

W latach 40. EMI otworzyło się na muzykę popularną, głównie big-bandowy swing. Wciąż dominowała jednak muzyka klasyczna. Rewolucję przyniosła druga połowa lat 50. i rosnąca popularność rock and rolla. W 1958 r. Cliff Richard i grupa The Shadows nagrali w studio EMI singiel „Move It" – brytyjską odpowiedź na gitarowe przeboje Elvisa Presleya.

Dom Beatlesów

Richard z miejsca stał się królem list przebojów, a swoje panowanie utrzymywał do połowy lat 60., gdy prześcignęło go czterech małolatów z Liverpoolu. Beatlesów do EMI ściągnął producent George Martin uważany za ojca ich sukcesu. Po pierwszych próbach nie uważał zresztą, by byli szczególnie dobrzy – „Love Me Do" było jedyną kompozycją, która jego zdaniem nadawała się na singiel.

Ale Martin po prostu lubił spędzać z młodzikami czas. Byli zabawni, energiczni i kreatywni. Szybko skomponowali „Please Please Me", które po poprawkach Martina (pierwotna wersja była jego zdaniem zbyt wolna) stało się pierwszym prawdziwym hitem The Beatles. Potem rozwiązał się worek z przebojami, bo każda kolejna kompozycja była potencjalnym numerem 1.

Beatlesi przez kolejne lata niemal mieszkali w Studio 2 – mniejszym niż orkiestrowe Studio 1, ale jak na potrzeby rockowego kwartetu i tak bardzo przestronnym. Nagrali tam 12 ze swoich 13 albumów. Wyjątkiem jest płyta „Let it Be" nagrana w założonym przez George’a Harrisona studiu Apple Studios – o tamtym okresie opowiada wybitny dokument „The Beatles: Get Back" Petera Jacksona. Ale nawet wówczas zarejestrowali w EMI Studios kilka fragmentów orkiestrowych – Apple Studios było na to za małe.

Rok przed rozpadem zespołu weszli do Studia 2 po raz ostatni, a owocem tamtej sesji nagraniowej było „Abbey Road" z 1969 r., z kultową okładką i zdjęciem na pasach. To na cześć tej płyty EMI Studios zmieniło nazwę na Abbey Road Studios.

Żywe muzeum

Studio 2 do dziś mieści pamiątki z tamtych lat. Stoją w nim np. zabytkowe instrumenty - jak pianino Steinway Vertegrand z 1903 r., zwane pianinem pani Mills, od nazwiska pianistki Gladys Mills. Lekko rozstrojone, o ciepłym, swojskim brzmieniu przywodzącym na myśl potańcówki w lokalnym pubie. Bardzo dobrze słychać je w napisanym głównie przez McCartneya utworze „Penny Lane" z 1967 r. W Studio 2 stoją też m.in. dwa egzemplarze elektronicznych organów Hammonda (B3 i RT3), Fender Rhodes, zabytkowe wzmacniacze, gitary i mikrofony.

Za drzwiami studia znajduje się też specjalne pomieszczenie do generowania echa – wciąż używane pomimo istnienia licznych cyfrowych efektów pozwalających imitować jego brzmienie. Wprost ze Studia 2 schody prowadzą na antresolę, do specjalnej reżyserki ze słynną analogową konsolą miksującą AMS Neve 88RS, zaprojektowaną przez genialnego inżyniera Ruperta Neve’a.

Inna konsola Neve’a jest obiektem, wokół którego kręci się dokument muzyczny „Sound City" z 2013 r. Jego reżyserem jest Dave Grohl, perkusista Nirvany i lider Foo Fighters, który chcąc zachować legendę innego legendarnego studia, Sound City Studios z Los Angeles, wykupuje przed jego zamknięciem tamtejszą konsolę Neve’a.

Potem, wspominając czasy, gdy nagrywali tam m.in. Fleetwood Mac, Nirvana i Rage Against the Machine, Grohl zaprasza zaprzyjaźnionych muzyków, by na zabytkowym sprzęcie nagrali nowe utwory. Wśród gości jest oczywiście Paul McCartney. Wielka szkoda, że dokument o Abbey Road nie doczekał się dokumentu tej jakości co „Sound City".

Szkoda, że ściany nie zaśpiewały

Najciekawszy fragment „Gdyby ściany mogły śpiewać" pojawia się pod koniec, gdy historia przechodzi do lat 80. i 90. Wówczas studio otworzyło się na produkcję muzyki filmowej. Świetne są sceny z sesji nagrań Johna Williamsa z brytyjską London Symphony Orchestra (wspaniałe „Duel of the Fates" z „Mrocznego widma"!) i energia, z jaką po latach opowiadają o tym czasie George Lucas i sam Williams. Zwłaszcza fragment o przerwach w kantynie, w której muzycy mogli do obiadu kupić też coś mocniejszego. Ponoć na popołudniowe sesje zawsze przychodzili bardziej wyluzowani.

Dla tych fragmentów warto dokument Mary McCartney obejrzeć, choć nie da się pozbyć wrażenia niewykorzystanego potencjału. Ktoś o takim nazwisku ma wszelkie możliwości, by o tak legendarnym miejscu opowiedzieć pasjonującą historię, a nie tylko posiłkować się garścią historycznych not i źle wyreżyserowanych gadających głów. Nawet jeśli te głowy należą do Paula McCartneya, Jimmy'ego Page’a czy Eltona Johna.

O samym potencjale świadczą też napisy końcowe, podczas których reżyserka pokazuje niewykorzystane w dokumencie klipy. Na jednym z nich Paul McCartney przechodzi przez słynne przejście na Abbey Road, pozuje jak na okładce i… prawie rozjeżdża go samochód. Dlaczego taką perełkę zostawiono na sam koniec?



Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2024-05-02 07:50:39,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl