Polski Serwis Informacyjny The Beatles

Istnieje od 2001 roku. Codzienna aktualizacja, ksiazki, filmy, plyty.
jesteś na Forum Polskiego Serwisu Informacyjnego The Beatles
Obecny czas: Czw Mar 28, 2024 7:35 pm

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 94 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
PostWysłany: Pon Paź 05, 2015 9:38 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Argus9 napisał(a):
Yer Blue napisał(a):
Czepiasz się w słusznej sprawie...

Przyznam, że czepiam się absolutnie nie dla samej idei czepiania się. Jeśli rzeczywiście ma to być próba (bo przecież amatorami jesteśmy) jakiejś Oceny Tych Dwóch Twórców - jak napisałeś „ROK PO ROKU”, to ja jednak zdecydowanie jestem za trzymaniem się faktów. Ja wiem, że zaliczenie Strawberry Fields Forever do roku 1967 jest „wygodne” i „atrakcyjne” :wink: dla naszego rankingowania (a może nawet „logiczne”), ale zamiast „poprawności politycznej” wolę Prawdę Historyczną: Strawberry Fields Forever Lennon skomponował i napisał w roku 1966, Martin zorkiestrował to w roku 1966, Beatlesi nagrali to w roku 1966. Koniec kropka - takie są fakty. Jeżeli miałbym w miarę rzetelnie i miarodajnie oceniać POTENCJAŁ TWÓRCZY Lennona i McCartneya w DANYM ROKU, to nie robiłbym „wyjątków”.


To jest trochę konflikt faktów ze zdrowym rozsądkiem. Doskonale rozumiem Twoje argumenty i je nawet popieram ale wolę w tym wypadku nie robić sztucznej granicy między 66 a 67 rokiem, a pozostawić "Pepperową" całość, której rok 67 jest trochę przypisany z urzędu. Jeśli to dla Ciebie takie ważne to mogę ustąpić i niech będzie rocznik 66 dla utworów, które faktycznie powstały w tym roku.


Argus9 napisał(a):
Jednak... wobec „zamieszania chronologicznego” - dla UPROSZCZENIA „najlepszym” wyjściem wydaje się być przyjęcie… DAT WYDANIA. (choć przyznaję, że nie jest to dla mnie w pełni miarodajne).


Okropne i najgorsze rozwiązanie. Żeby tego uniknąć mogę nawet zapomnieć o 67 roku dla Strawberrys i When I'm 64 ;)
Wyobrażasz sobie Hey Bulldog w 69 roku albo One After 909 w 70? Koszmar :)


Svarog napisał(a):
Jakie przyjąć rozwiązanie? Może niech zadecyduje za każdym razem osoba rozpoczynająca omawianie danego roku? Jeżeli na przykład Argus zaczyna rok 1966 to omawiamy utwory, które wymienił?


Wolałbym jedne zasady dla wszystkich roczników, w przeciwnym razie może dojść do tego, że Strawberry będzie brany pod uwagę... dwukrotnie. Raz gdy przykładowo Argus włączy go do 66 roku, drugi raz gdy przykładowo ktoś inny prowadząc rok 67 zadecyduje, że to jednak ten rocznik :)

Svarog napisał(a):
Mimo wszystko byłbym za tym, żeby przy okazji omawiania danego albumu uwzględnić chociaż parę najważniejszych outtake'ów.


Outtake'i jak najbardziej ale tylko gdy kompozycja jest dokończona (Not Guilty), ewentualnie gdy pomimo niedopracowania już nigdy się potem nie ukazała w wersji ostatecznej (A Case Of The Blues, Heather, Goodbye).

Svarog napisał(a):
Może na przykład One After 909 oceniać jako dwa osobne utwory - raz w 1963 roku i raz w 1969?


Średnio to widzę. One After 909 chyba nawet w ogóle nie weźmiemy pod uwagę bo nawet na 63 rok to mocno przeterminowany utwór.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wto Paź 06, 2015 12:05 am 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Lis 19, 2013 3:54 pm
Posty: 1335
Yer Blue napisał(a):
Jeśli to dla Ciebie takie ważne to mogę ustąpić i niech będzie rocznik 66 dla utworów, które faktycznie powstały w tym roku.

Zaraz, zaraz, to nie jest kwestia jakichś „ustępstw”. Ja nie chcę FORSOWAĆ moich pomysłów, chodzi mi jedynie o to, byśmy ustalili PRZEJRZYSTE i JEDNOLITE zasady tej rywalizacji.

Yer Blue napisał(a):
Byłbym przeciwny uwzględnianiu demówek...

Yer Blue napisał(a):
Outtake'i jak najbardziej ale tylko gdy kompozycja jest dokończona (Not Guilty), ewentualnie gdy pomimo niedopracowania już nigdy się potem nie ukazała w wersji ostatecznej (A Case Of The Blues, Heather, Goodbye).

No to widzę tu BRAK KONSEKWENCJI: demo Junk mamy pominąć (bo trafiło na album ‘McCartney’ i „wygodniej” będzie tę kompozycję TAM uwzględnić), a demo Goodbye bierzemy pod uwagę, bo Beatlesi (ani Macca) tego oficjalnie nie wydali? Czyli: oceniając Kompozytorski Dorobek McCartneya mamy „udawać”, że w roku 1968 NIE NAPISAŁ Junk, ale NAPISAŁ Goodbye… I to ma być RZETELNA OCENA Artysty?

Yer Blue napisał(a):
Argus9 napisał(a):
...dla UPROSZCZENIA „najlepszym” wyjściem wydaje się być przyjęcie… DAT WYDANIA.

Okropne i najgorsze rozwiązanie. (...) Wyobrażasz sobie Hey Bulldog w 69 roku albo One After 909 w 70? Koszmar :)

A tu się zdziwisz, bo… tak! Wyobrażam sobie (podobnie jak inni starsi fani). Młodsi fani poznają wszystko albo totalnie na raz, albo tak trochę „od tyłu” - mając już wszystko dostępne i OPISANE. Natomiast w tamtych czasach NIE BYŁO TAKIEJ WIEDZY jak obecnie. Skoro You Know My Name ukazało się w 1970 roku, to powszechne przekonanie było takie, że jest to utwór z 1970 roku, albo z 1969. Dla mnie SZOKIEM było, gdy dowiedziałem się, że jego geneza sięga roku 1967!

Yer Blue napisał(a):
...jestem za uwzględnieniem dokończonej wersji, niż początku jej powstawania...

No właśnie - a propos You Know My Name. To dobry przykład na powyższe słowa. Podczas sesji z 1967 roku, tak naprawdę nagrano TYLKO PARTIE INSTRUMENTALNE. Natomiast WOKALE i inne „efekty” dograne zostały w 1969 roku, zaś utwór wydano w 1970. I GDZIE mamy to umieścić? Jeśli w 1967 roku, to znaczy, że bierzemy pod uwagę „wersję instrumentalną”. Jeśli chcemy „wersję dokończoną”, no to 1967 nie wchodzi w grę.

Yer Blue napisał(a):
Argus9 napisał(a):
...dla UPROSZCZENIA „najlepszym” wyjściem wydaje się być przyjęcie… DAT WYDANIA.

Okropne i najgorsze rozwiązanie.

Słuchacze lat 60. (a przecież DO NICH Beatlesi adresowali swoją Twórczość) utożsamiali Fab-Piosenki z MOMENTEM (= rokiem) ich PUBLIKACJI. Dziś mamy wiedzę głębszą (choć nie do końca kompletną), bo wiemy KIEDY te kompozycje powstawały. Próba katalogowania ich, czy to wg dat powstania, czy też wg dat publikacji (lub dat rejestracji w przypadku rzeczy niewydanych) - każde z tych kryteriów nie jest do końca doskonałe. Rzecz w tym, byśmy przyjęli w tej zabawie jakieś kryterium UJEDNOLICONE i w miarę OPTYMALNE, a nie takie „naciągane”: raz tak, a raz inaczej.

_________________
WISH is the future and ASH was the past, what stood in between was WISHBONE ASH.

Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wto Paź 06, 2015 12:56 am 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Argus9 napisał(a):

Yer Blue napisał(a):
Byłbym przeciwny uwzględnianiu demówek...

Yer Blue napisał(a):
Outtake'i jak najbardziej ale tylko gdy kompozycja jest dokończona (Not Guilty), ewentualnie gdy pomimo niedopracowania już nigdy się potem nie ukazała w wersji ostatecznej (A Case Of The Blues, Heather, Goodbye).

No to widzę tu BRAK KONSEKWENCJI: demo Junk mamy pominąć (bo trafiło na album ‘McCartney’ i „wygodniej” będzie tę kompozycję TAM uwzględnić), a demo Goodbye bierzemy pod uwagę, bo Beatlesi (ani Macca) tego oficjalnie nie wydali? Czyli: oceniając Kompozytorski Dorobek McCartneya mamy „udawać”, że w roku 1968 NIE NAPISAŁ Junk, ale NAPISAŁ Goodbye… I to ma być RZETELNA OCENA Artysty?


Nie no akurat Junk trudno pomijać w 68 gdyż na debiucie solowym niewiele się różni i ciągle brzmi jak demo :) To samo np. Look At me, które pozostało takim samym utworem. Nawet Tedy Boy. Wtedy sprzeciwiłem się demówkom mając na myśli Child Of Nature, o którym też wówczas wspomniałeś, aczkolwiek pomijanie tego utworu tez do końca sprawiedliwie nie będzie i ja to rozumiem. Wygląda na to, że nigdy nie będzie klarownie i idealnie, ale na pewno lepsze są jakieś takie niedociągnięcia, sytuacje lekko patowe jak z Child Of Nature (który jest przykładem dość rzadkim) niż wrzucanie wszystkich utworów wg dat wydania co czasem bardzo naciąga rzeczywistość (np. One After 909 w 70 roku)

Argus9 napisał(a):
Yer Blue napisał(a):
...jestem za uwzględnieniem dokończonej wersji, niż początku jej powstawania...

No właśnie - a propos You Know My Name. To dobry przykład na powyższe słowa. Podczas sesji z 1967 roku, tak naprawdę nagrano TYLKO PARTIE INSTRUMENTALNE. Natomiast WOKALE i inne „efekty” dograne zostały w 1969 roku, zaś utwór wydano w 1970. I GDZIE mamy to umieścić? Jeśli w 1967 roku, to znaczy, że bierzemy pod uwagę „wersję instrumentalną”. Jeśli chcemy „wersję dokończoną”, no to 1967 nie wchodzi w grę.


Myślałem, że w 67 powstała wersja znana z Anthology 2, czyli 6 minut i razem z wszelakimi wokalami. Czyżby dorzucono tam wokale z 69 roku, które nie mają nic wspólnego z okresem Anthology 2? Jeśli tak to wprowadzono mnie w błąd :) I oczywiście zaliczyłbym utwór do 69 roku.

A tak swoją drogą, z jakimi utworami są jeszcze wątpliwości co do wrzucenia w konkretny rocznik? Ja mam tylko problem z Child Of Nature. Ostatecznie możemy go uwzględnić w 68 roku, a Jealous Guy w 71 nie.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wto Paź 06, 2015 9:14 am 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Lis 19, 2013 3:54 pm
Posty: 1335
Yer Blue napisał(a):
Myślałem, że w 67 powstała wersja znana z Anthology 2, czyli 6 minut i razem z wszelakimi wokalami. Czyżby dorzucono tam wokale z 69 roku, które nie mają nic wspólnego z okresem Anthology 2?

Na Anthology 2 jest wersja: podkład z 1967 + wokale z 1969. Być może chronologicznie kompilując Antologię napotkano na ten sam „kłopot”, z którym my się teraz borykamy. Być może umieszczając You Know My Name w roku 1967 kierowano się tym, że w 1967 w rejestracji podkładu brał udział CAŁY zespół, natomiast w 1969 wokale dogrywali tylko (że użyję słowa „tylko” :wink: ) Lennon i McCartney i potraktowano to jako DOGRYWKI do istniejącej już („gotowej” choć nieukończonej) koncepcji?

Yer Blue napisał(a):
A tak swoją drogą, z jakimi utworami są jeszcze wątpliwości co do wrzucenia w konkretny rocznik?

Też o tym pomyślałem, żeby przed zrobieniem wykazów do poszczególnych lat zastanowić się nad tymi tytułami wątpliwymi i „jakoś” problem rozstrzygnąć.

_________________
WISH is the future and ASH was the past, what stood in between was WISHBONE ASH.

Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wto Paź 06, 2015 12:04 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Argus9 napisał(a):
Yer Blue napisał(a):
Myślałem, że w 67 powstała wersja znana z Anthology 2, czyli 6 minut i razem z wszelakimi wokalami. Czyżby dorzucono tam wokale z 69 roku, które nie mają nic wspólnego z okresem Anthology 2?

Na Anthology 2 jest wersja: podkład z 1967 + wokale z 1969. Być może chronologicznie kompilując Antologię napotkano na ten sam „kłopot”, z którym my się teraz borykamy. Być może umieszczając You Know My Name w roku 1967 kierowano się tym, że w 1967 w rejestracji podkładu brał udział CAŁY zespół, natomiast w 1969 wokale dogrywali tylko (że użyję słowa „tylko” :wink: ) Lennon i McCartney i potraktowano to jako DOGRYWKI do istniejącej już („gotowej” choć nieukończonej) koncepcji?


Zapewne tak. Nie zmienia to faktu, że my zaliczymy go jednak do 69 roku, dobrze, że zwróciłeś na to uwagę.

Argus9 napisał(a):
Yer Blue napisał(a):
A tak swoją drogą, z jakimi utworami są jeszcze wątpliwości co do wrzucenia w konkretny rocznik?

Też o tym pomyślałem, żeby przed zrobieniem wykazów do poszczególnych lat zastanowić się nad tymi tytułami wątpliwymi i „jakoś” problem rozstrzygnąć.


Dokładnie. Na pewno coś tam po drodze jeszcze wyskoczy.
A co z Oh My Love? W 68 zasadniczo utwór już powstał, tyle, że na Imagine został profesjonalnie odegrany.

Argus, a możesz zrobić wykaz utworów na 63 rok, od którego zaczynamy? Nikt nie zrobi tego lepiej od Ciebie. Chyba lepiej tutaj to przerobić, by we właściwych tematach nie było bałaganu. Gotowy zestaw osoba prowadząca rocznik wklei w pierwszy post.
A może od razu poprowadzisz 63 rocznik? :) Ktoś musi zacząć ;)

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wto Paź 06, 2015 12:39 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Lis 19, 2013 3:54 pm
Posty: 1335
Myślę, że „wstępnie” do każdego rocznika trzeba zrobić dwie listy:

1) zestaw tytułów pozadyskusyjnych
2) zestaw tytułów co do których są wątpliwości

Następnie, po omówieniu tytułów „wątpliwych” i znalezieniu dla nich kompromisu-consensusu powstaje LISTA OSTATECZNA ‘obowiązująca’ w dalszych rozważaniach danego rocznika. Inaczej chyba się tego nie da uporządkować. Ale potrzebne są tu opinie innych.

_________________
WISH is the future and ASH was the past, what stood in between was WISHBONE ASH.

Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wto Paź 06, 2015 2:02 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Dobrze to zrób wykaz na 63 rocznik, niech będzie z 2 osobnymi listami. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wto Paź 06, 2015 10:32 pm 
Offline
Admiral Halsey
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Mar 28, 2014 4:48 am
Posty: 615
Miejscowość: Zamość / Warszawa
Pomysł Yer Blue jest bardzo interesujący - zapowiada się ciekawie pod warunkiem, że jak najwięcej osób włączy się do dyskusji, a nie tylko do zaznaczania opcji w ankiecie. Chociaż oczywiście obiektywnie pojedynek jest nie do rozstrzygnięcia - bo to jednak kwestia odczuć, a nie kwantyfikacji; najciekawsza będzie sama wymiana opinii :)

Nie wypowiadałem się dotychczas w temacie, bo sam nie wiedziałem, jak to rozwiązać. Wydaje mi się, że propozycja Argusa jest najrozsądniejsza. Moim zdaniem nad tymi problematycznymi utworami, których rok powstania i wydania różni się, należy się pochylić i - niestety - zdecydować w każdym przypadku z osobna, do którego roku je zaliczyć. Wyznacznikiem powinien być stopień "wykończenia" danej kompozycji. Jasne jest, że np. w wypadku "One After 909" w 1970 roku nie wprowadzono jakichś zmian kompozycyjnych, więc z powodzeniem można go zaliczyć do okresu sprzed 1963 roku (o ile ten będzie brany pod uwagę), natomiast "You Know My Name" w 1969 roku został jednak na tyle przepracowany, że jeśli mamy go liczyć jeden raz, to właśnie w 1969 roku, nie w 1967. Albo jeśli różnica między dwiema wersjami jest znaczna, można by wziąć utwór pod uwagę dwukrotnie - np. "Child of Nature", który muzycznie jest chyba taki sam w ogólnym zarysie jak "Jealous Guy", jednak inne teksty sprawiają, że to dwa różne utwory (przynajmniej dla mnie). Chyba że będziemy brali pod uwagę samą muzykę, bez tekstów? Jeśli chodzi o takie utwory - stworzone do 1970 roku, a wydane później solowo - to należałoby każdy przeanalizować osobno, czy kompozycja na tyle się zmieniła, by włączać go do rywalizacji w roku powstania ostatecznej wersji czy wcześniej, w roku powstania wersji demo.

Z tym, że jeśli mamy oceniać i porównywać sam dorobek kompozytorski, to wcześniejsza data zwykle jest ważniejsza (tak z historycznego punktu widzenia - jeden rok czy dwa lata to jednak ogromna różnica). Przyznam się, że nie pamiętam na tyle losów poszczególnych kompozycji (nie wiedziałem na przykład, że "Oh My Love" powstał w 1968 roku), żeby mieć od razu przed oczami pełną listę utworów, jakie będą brane pod uwagę, więc duża tu rola porządnego wstępnego postu w każdym roczniku. Bo celem jest nie porównanie dorobku Lennona i McCartneya na albumach, a dorobku kompozytorskiego, jak rozumiem. A ten był zawsze szerszy niż to, co było wydawane. Na pewno nie powinniśmy niczego pomijać, a lepiej nawet policzyć dwukrotnie dwie mocno różniące się wersje tego samego utworu (rozgraniczając, jeśli się da, które fragmenty powstały wcześniej, a co zostało dodane później), niż go całkiem odpuścić.

I tak się jeszcze zastanawiam, czy we wczesnych latach działalności The Beatles możliwe jest ze stuprocentową pewnością oddzielenie utworów Johna od utworów Paula? W końcu na początku pisali piosenki razem, a po latach nie byli zgodni co do tego, kto co napisał.

_________________
Kiedy się dziwić przestanę, będzie po mnie


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 10:50 am 
Offline
Sun King
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Kwi 08, 2005 3:13 pm
Posty: 452
Miejscowość: Kłobuck
Dlaczego nie uwzględniać piosenek dwukrotnie? Może na przykład uwzględnić Jealous Guy w 1971 ale odjąć punkty za wykorzystanie starej melodii (podobnie Happy Xmass War Is Over)? Punkty można by także odejmować za odgrzewanie piosenek, Np. I'll Follow The Sun i One After 909?

_________________
you can boogie if you try


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 11:38 am 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Fangorn napisał(a):
I tak się jeszcze zastanawiam, czy we wczesnych latach działalności The Beatles możliwe jest ze stuprocentową pewnością oddzielenie utworów Johna od utworów Paula? W końcu na początku pisali piosenki razem, a po latach nie byli zgodni co do tego, kto co napisał.


Svarog napisał(a):
Dlaczego nie uwzględniać piosenek dwukrotnie? Może na przykład uwzględnić Jealous Guy w 1971 ale odjąć punkty za wykorzystanie starej melodii (podobnie Happy Xmass War Is Over)? Punkty można by także odejmować za odgrzewanie piosenek, Np. I'll Follow The Sun i One After 909?


Obie wątpliwości (wspólne utwory oraz dogrywane po latach) można załatwić jednym sposobem.
Utwory w całości skomponowane i dokończone w jednym roku przez jednego Beatlesa wyboldować, natomiast utwory wspólne podzielić na dwóch ale już bez wytłuszczenia. To samo z sytuacją komponowania/ dopieszczania utworu na raty: Child Of Nature i Oh My Love włączyć zarówno w 68 i 71 rocznik, z tym, że właśnie znowu bez wyboldowania co oznacza, że kompozytor nie stworzył całości w jednym roku. To samo When I'm 64 czy I'll Follow The Sun. Wydaje mi się to bardzo sprawiedliwe i będzie zarówno czytelne.
Może pojawić się też trzeci wariant - utwory zdominowane przez jednego autora ale z małą ale istotną pomocą drugiego (np. I've Got A Feeling, She's Leaving Home, Cry Baby Cry) - główny autor ma w swym spisie utwór wyboldowany, pomocnik bez tego rzucającego się w oczy odznaczenia.
W praktyce wygląda to tak:

1967 (pierwsza połowa ;))

John:

Strawberrys
Mr Kite!
Lucy
Good Morning Good Morning
All You Need Is Love
Baby, You're A Rich Man

A Day In The Life
With A Little Help..
She's Leaving Home

Paul:

Penny Lane
She's Leaving Home
Getting Better
Rita
Fixing
Sgt Pepper's
SP (repise)

A Day In The Life
With A Little Help...
When I'm 64
Baby, You're A Rich Man*

Z tego co wiem Macca miał jakiś mały ale znaczący wkład w ten utwór. Aczkolwiek można inaczej wyróżnić mały wkład w kompozycję drugiego Beatlesa, może poprzez jeszcze inna czcionkę lub kolor. I zawsze dodawać na końcu.

Wydaje mi się, że ten sposób bardzo ułatwi nam życie w nadchodzącym starciu.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 1:35 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Lis 19, 2013 3:54 pm
Posty: 1335
Oczywiście, Yer Blue WIEDZIAŁ CO ROBI wciskając mi rok 1963 :wink: (+ czasy wcześniejsze)

Nie wiem, czy to się uporządkuje, czy zagmatwa :( , ale spróbować trzeba.
(pomijam kompozycje, które nie zachowały się w JAKIEJKOLWIEK POSTACI, zaledwie jako tytuły)

ROK 1963

WSZYSTKIE wymienione poniżej tytuły, to kompozycje podpisane Lennon-McCartney, lub McCartney-Lennon (z wyjątkiem kilku wyjątków)

Lista Pierwsza - obejmująca utwory napisane, zarejestrowane i wydane Premierowo OFICJALNIE przez Fab4 w roku 1963

Misery
Do You Want To Know A Secret
There's A Place
From Me To You
Thank You Girl
She Loves You
I'll Get You
It Won't Be Long
All I've Got To Do
All My Loving
Little Child
I Wanna Be Your Man
Not A Second Time
I Want To Hold Your Hand
This Boy

Lista Druga: utwory SPRZED roku 1963 - do Wspólnej i Demokratycznej Decyzji: CO z nimi zrobić? GDZIE je przydzielić? [próbuję je jakoś grupować i opisać]

Kompozycje powstałe w roku 1962 (i grane wówczas na koncertach)
P.S. I Love You [zarejestrowane i wydane przez Fab4 w 1962]
Ask Me Why [zarejestrowane przez Fab4 w 1962, wydane w 1963]
Please Please Me [zarejestrowane przez Fab4 w 1962, wydane w 1963]
I Saw Her Standing There [zarejestrowane i wydane przez Fab4 w 1963]

Kompozycje sprzed 1963
Love Me Do [kompozycja z ok. 1958, grana na koncertach w latach 1962-63, zarejestrowana i wydana przez Fab4 w 1962]
Hold Me Tight [kompozycja z 1961/1962, zarejestrowana i wydana przez Fab4 w 1963]
One After 909 [kompozycja z 1957, nieprzerwanie w repertuarze koncertowym w latach 1957-1962, zarejestrowana przez Fab4 w 1963 - ta wersja oficjalnie wydana została dopiero w 1995; zarejestrowana ponownie w 1969 - ta wersja oficjalnie została wydana w 1970] /dwie uwagi: 1) o istnieniu wersji z 1963 świat nie wiedział do połowy lat 80. 2) zachowały się cztery wersje One After 909 wcześniejsze niż rok 1963: z lat 1960 i 1962 - dostępne na bootlegach/

Piosenki oddane przez Fab4 innym wykonawcom i zarejestrowane oraz wydane przez tychże wykonawców w roku 1963
I Call Your Name [kompozycja z 1958, oficjalnie wydana przez Billy J. Kramera & The Dakotas w 1963; zarejestrowana i wydana przez Fab4 w 1964]
I'll Be On My Way [kompozycja z 1959, grana na koncertach 1961-62, oficjalnie wydana przez Billy J. Kramera & The Dakotas w 1963; przez Fab4 wykonana w Radiu BBC w 1963 - ta wersja oficjalnie została wydana w 1994]
Bad To Me [kompozycja z 1963, oficjalnie wydana przez Billy J. Kramera & The Dakotas w 1963; Fab-demo z 1963 oficjalnie zostało wydane w 2013]
I'm In Love [kompozycja z 1963, oficjalnie wydana przez Fourmost w 1963; Fab-demo z 1963 oficjalnie zostało wydane w 2013]
I'll Keep You Satisfied [kompozycja z 1963, oficjalnie wydana przez Billy J. Kramera & The Dakotas w 1963; brak jakiejkolwiek Fab-wersji]
Hello Little Girl [kompozycja z 1957, nieprzerwanie w repertuarze koncertowym w latach 1957-1962, zarejestrowana przez Fab4 w 1962 dla Dekki - ta wersja oficjalnie wydana została dopiero w 1995; oficjalnie wydana przez Fourmost w 1963] /dwie uwagi: 1) wersję z Dekki świat usłyszał dopiero w drugiej połowiel lat 70. 2) na bootlegach dostępna jest również Fab-wersja z 1960]
Tip Of My Tongue [kompozycja z 1962, na koncertach w 1962, grana podczas sesji w EMI w 1962; wydana przez Tommy’ego Quickly w 1963; brak jakiejkolwiek Fab-wersji]
Love Of The Loved [kompozycja z 1959/1960, w repertuarze koncertowym w latach 1960-62, zarejestrowana przez Fab4 w 1962 dla Dekki; oficjalnie wydana przez Cillę Black w 1963. / dwie uwagi: 1) wersję z Dekki świat usłyszał dopiero w drugiej połowiel lat 70. 2) Fab-wersja z Dekki DO DZISAIJ NIE ZOSTAŁA OFICJALNIE WYDANA]

Inne Prehisteryczności
In Spite Of All The Danger [zarejestrowane w 1958, oficjalnie wydane w 1995]
Cry For A Shadow [zarejestrowane w 1961, oficjalnie wydane w 1964]
Like Dreamers Do [kompozycja z 1957/1959, w repertuarze koncertowym nieprzerwanie do 1962, zarejestrowana przez Fab4 w 1962 dla Dekki - ta wersja oficjalnie wydana została dopiero w 1995; oficjalnie zarejestrowana i wydana przez Applejacks w 1964] /uwaga: wersję z Dekki świat usłyszał dopiero w drugiej połowie lat 70./
Catswalk / Catcall (instrumental) [kompozycja z 1958/1959, w repertuarze koncertowym nieprzerwanie do 1962; oficjalnie wydana przez Chrisa Barbera w 1967; na bootlegach dostępne są dwie Fab-wersje z 1962]
Hot As Sun (instrumental) [kompozycja z 1957, w repertuarze koncertowym w latach 1957-59; oficjalnie wydana w 1970]
A World Without Love [kompozycja z 1959, oficjalnie wydana przez duet Peter & Gordon w 1964; Fab-demo z 1964 dostępne jest na bootlegach]

Quarrymen 1959/1960
You'll Be Mine [oficjalnie wydane w 1995]
Cayenne (instrumental) [oficjalnie wydane w 1995]
Well Darling [dostępne na bootlegach]
You Must Write To Me Every Day [dostępne na bootlegach]
Some Days [dostępne na bootlegach]
I'll Follow The Sun [oficjalnie zarejestrowane i wydane przez Fab4 w 1964, w repertuarze koncertowym w latach 1959-61; Fab-wersja z 1960 dostępna jest na bootlegach]
What Goes On [oficjalnie zarejestrowane i wydane przez Fab4 w 1965]
When I'm Sixty-Four [zarejestrowane przez Fab4 w 1966 - wydane w 1967; w repertuarze koncertowym w latach 1960-62]

Szczenięce Fab-kompozycje z początku kariery, które zachowały się WE FRAGMENTACH (w późniejszych wykonaniach)
I Lost My Little Girl [wydane oficjalnie w 1991]
Because I Know You Love Me So [wydane oficjalnie w 2003]
Fancy My Chances With You [wydane oficjalnie w 2003]
Too Bad About Sorrows [dostępne na bootlegach]
Just Fun [dostępne na bootlegach]
Thinking Of Linking [dostępne na bootlegach]

W miarę tego jak demokratycznie będziecie przydzielać poszczególne ewentualne tytuły z listy drugiej do roku 1963, będę zmieniał im kolor z czerwonego na niebieski, a na koniec uporządkuję ‘oficjalną’ listę. Co zrobić z pozostałym? Nie wiem. Zrobić „okres zerowy”? - Gra Wstępna? :wink:

Ja swoje zrobiłem, teraz Wy się męczcie :wink: . Powodzenia! :)

PS. Oczywiście uwagi, uzupełnienia, czy też korekty mile widziane.

_________________
WISH is the future and ASH was the past, what stood in between was WISHBONE ASH.

Image


Ostatnio edytowany przez Argus9 Śro Paź 07, 2015 3:08 pm, edytowano w sumie 3 razy

Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 2:06 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Dzięki za fenomenalną robotę, Argusie! Twój post jest wartościowy sam w sobie i będę do niego nie raz zaglądał.

Argus9 napisał(a):
Oczywiście, Yer Blue WIEDZIAŁ CO ROBI wciskając mi rok 1963 :wink: (+ czasy wcześniejsze)


No pewnie, nikt by tego nie uporządkował tak jak Ty :D

Argus9 napisał(a):
W miarę tego jak demokratycznie będziecie przydzielać poszczególne ewentualne tytuły z listy drugiej do roku 1963, będę zmieniał im kolor z czerwonego na niebieski, a na koniec uporządkuję ‘oficjalną’ listę. Co zrobić z pozostałym? Nie wiem. Zrobić „okres zerowy”? - Gra Wstępna? :wink:


Tytuł "Gra wstępna" bardzo mi się podoba :)
Z tym, że tę kolejkę z prapoczątkami zostawiłbym na koniec bo to bardziej zagmatwana sprawa. A i tyle utworów nie znam, że nawet nie będę się tutaj przyznawał ;) Ale pewnie nie tylko ja ;)

Natomiast do rocznika 63 zdecydowanie dodałbym:

I Saw Her Standing There
Hold Me Tight
I'll Be On My Way (utwór bardzo stary ale skoro oficjalna wersja Beatlesów została nagrana w 63 to sprawa jest dla mnie jasna)
One After 909 (to samo, z tym, że tutaj jest to pierwsza oficjalna wersja, z dwóch)
Bad To Me
I'm In Love
I'll Keep You Satisfied

Please Pleaase Me i Ask Me Why bym nie włączał skoro w całości zostały zarejestrowane w 62 roku.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 4:22 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Cze 02, 2002 3:07 pm
Posty: 964
http://beatles.kielce.com.pl/lennon_mccartney.htm

1963
Lennon - McCartney 8:5 (do utworów z tabelki Lennonowi trzeba doliczyć singlowego This Boy)


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 4:31 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Nie ma tam 6 utworów z singli. Bardzo niekompletny zestaw. Nie mówiąc już o piosenkach oddanych innym (Bad To Me, I'm In Love itd.). Ale z ciekawości obejrzałbym takie tabele na wszystkie lata.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 4:46 pm 
Offline
Admiral Halsey
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Mar 28, 2014 4:48 am
Posty: 615
Miejscowość: Zamość / Warszawa
Argusowa Lista to po prostu skarb! :D Kilka rzeczy to dla mnie zupełna nowość (np. że A World Without Love to tak stara kompozycja - to sporo wyjaśnia :wink: ) Ja też będę do niej wracał, kiedy będę miał jakieś wątpliwości lub czegoś zapomnę.

Uważam, że w wypadku tych dyskusyjnych utworów należy wziąć pod uwagę przede wszystkim ich rok powstania, nie wydania. Tak z kronikarsko-historycznego punktu widzenia (zgodność z faktami), jak i w odniesieniu do celu tej zabawy, czyli oceny dorobku kompozytorskiego na dany rok.

Czyli do roku 1963 dodałbym: Bad to Me, I'm in Love, I'll Keep You Satisfied. Pozostałe - do wcześniejszych roczników, zgodnie z datą powstania. Inna sprawa, czy te roczniki będą traktowane oddzielnie, czy łącznie.

Yer Blue napisał(a):
Z tym, że tę kolejkę z prapoczątkami zostawiłbym na koniec bo to bardziej zagmatwana sprawa. A i tyle utworów nie znam, że nawet nie będę się tutaj przyznawał ;) Ale pewnie nie tylko ja ;)

Ja bym na rozgrzewkę zaczął właśnie od tej prehistorii, ale to w sumie wszystko jedno. Ja się przyznam, że nie znałem Because I Know You Love Me So (skoro jest na "Fly on the Wall", to nawet go słyszałem, ale zupełnie nie kojarzę), Too Bad About Sorrows i Just Fun.

Argus9 napisał(a):
PS. Oczywiście uwagi, uzupełnienia, czy też korekty mile widziane.

Wprawdzie o pytaniach nic nie było, a mam dwa, ale wiem, że dla Ciebie takie pytania to łatwizna :wink:

Argus9 napisał(a):
(pomijam kompozycje, które nie zachowały się w JAKIEJKOLWIEK POSTACI, zaledwie jako tytuły)

Czy to jedne z nich? Keep Looking That Way (1957), Looking Glass (1957), That's My Woman (1957), Winston's Walk (1957), Years Roll Along (1957), Pinwheel Twist (1962).

Znalazłem jeszcze coś takiego jak:
- I'll Wait Till Tomorrow (1960), I've Been Thinking That You Love Me (1960), Won't You Please Say Goodbye (1960) - które są podobno na bootlegach do sesji Get Back;
- Come on People (1960), I Don't Know (1960) - chyba dostępne na bootlegach.

(Jeśli powiesz, że Wikipedia (z przypisami do pozycji książkowych, żeby nie było) się myli i tych utworów nie było, to i tak Ci uwierzę :wink:)

_________________
Kiedy się dziwić przestanę, będzie po mnie


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 4:48 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Cze 02, 2002 3:07 pm
Posty: 964
Utwory z singli 1963 są nieistotne bo są napisane wspólnie. Wyjątkiem jest This Boy, którą dodałem do rachunku.
Piosenki darowane innym, które nie ukazały się na płytach TB, moim zdaniem nie powinny zaciemniać stanu rywalizacji, bo to po prostu knoty i rzemiosło robione na wagę.


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 5:23 pm 
Offline
Admiral Halsey
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Paź 12, 2010 6:31 pm
Posty: 866
Fangorn napisał(a):
Czy to jedne z nich? Keep Looking That Way (1957), Looking Glass (1957), That's My Woman (1957), Winston's Walk (1957), Years Roll Along (1957), Pinwheel Twist (1962).
Znalazłem jeszcze coś takiego jak:
- I'll Wait Till Tomorrow (1960), I've Been Thinking That You Love Me (1960), Won't You Please Say Goodbye (1960) - które są podobno na bootlegach do sesji Get Back;
- Come on People (1960), I Don't Know (1960) - chyba dostępne na bootlegach.



Na ponad 90 (!) godzinnym zestawie nagrań do sesji Let It Be , możesz znaleźć Winston's Walk , I'll Wait Till Tomorrow , I've Been Thinking That You Love Me , Won't You Please Say Goodbye.

Come On People ( aka That's An Important Number) i I Don't Know nagrano w kwietniu 1960 roku.
Innych wymienionych przez Ciebie piosenek , nie znalazłem na bootlegach.


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 6:04 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
admin_joryk napisał(a):
Utwory z singli 1963 są nieistotne bo są napisane wspólnie. Wyjątkiem jest This Boy, którą dodałem do rachunku.


Wszystko jest istotne, a single to już śmietanka w każdym roczniku. Wszystko należy odnotować, czy wspólne czy nie. A This Boy jak widzisz nie jest nawet wspólny.

admin_joryk napisał(a):
Piosenki darowane innym, które nie ukazały się na płytach TB, moim zdaniem nie powinny zaciemniać stanu rywalizacji, bo to po prostu knoty i rzemiosło robione na wagę.


Tylko Twoim zdaniem bo moim zdaniem np. I'm In Love to najlepszy numer 63 roku. Ba, pierwszy, który uważam za wybitny. Bad To Me też widzę w czołówce rocznika, zresztą wiem, że nie tylko ja. Są to bardzo istotne świadectwa niesłychanej formy Johna już wtedy, w 63 roku.

Fangorn napisał(a):
Uważam, że w wypadku tych dyskusyjnych utworów należy wziąć pod uwagę przede wszystkim ich rok powstania, nie wydania.[/b]


Moim zdaniem ważniejszy jest rok ostatecznego ukształtowania / nagrania utworu, niż rok powstania. Chyba, że w momencie powstania utworu było on już bliski tego co znamy ostatecznie. A nie zawsze mamy na to dowód.
Tak swoja drogą - jest może gdzieś na bootlegach wersja When I'm 64 grana na początku lat 60-tych? Bardzo bym chciał jej posłuchać.

Fangorn napisał(a):
Czyli do roku 1963 dodałbym: Bad to Me, I'm in Love, I'll Keep You Satisfied.


Mam inne zdanie ale ciekawe jak będą się wypowiadali inni.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 6:17 pm 
Offline
Admiral Halsey
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Paź 12, 2010 6:31 pm
Posty: 866
Yer Blue napisał(a):
Tak swoja drogą - jest może gdzieś na bootlegach wersja When I'm 64 grana na początku lat 60-tych? Bardzo bym chciał jej posłuchać.


Nie ma

Fangorn napisał(a):
Czyli do roku 1963 dodałbym: Bad to Me, I'm in Love, I'll Keep You Satisfied.


No ale przecież I'll Keep You Satisfied nie słyszeliśmy w beatlesowskiej wersji. Chyba ,że wystarczy Wam Kramer i jego zespół.


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Śro Paź 07, 2015 6:23 pm 
Offline
Beatlesiak
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Sie 28, 2005 10:56 pm
Posty: 4281
Miejscowość: Bielsk Podlaski
Musi wystarczyć. Podgląd na kompozycje mamy. I'll Keep You Satisfied akurat mi nie leży, ot taki tam wypełniacz ale już World Witou Love czy przede wszystkim It's For You to już będą mocne argumenty na tak dla Paula w swoich rocznikach.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 94 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY