Jak w wielu Fab-plebiscytach zadanie do prostych nie należy. Łatwo ulec pokusie i punktować utwory, które się po prostu w ogóle lubi - muzycznie.
Miejsca od 2 do 30 mógłbym w zasadzie ułożyć w różnych konfiguracjach, natomiast bez chwili wahania, bedyskusyjnym pewniakiem jest u mnie pozycja pierwsza.
Co do pierwszego miejsca u mnie, nie mam i nigdy nie miałem wątpliwości. To dla mnie od zawsze Fabowy tekst numer 1. Lennon nie ukrywał swojej dumy ze słów Across The Universe i swego czasu powiedział, że według niego dobry tekst piosenki to taki, który broni się niezależnie od muzyki, który może być osobno czytany, jak wiersz. Mówił to właśnie w kontekście Across The Universe.
1.
Across The Universe [każde słowo i każda linijka - PERFEKCYJNE!
]
2.
Lucy In The Sky With Diamonds [najpiękniejszy tekst psychodeliczny w ogóle]
3.
Nowhere Man [za mądrość i ponadczasowość]
4.
Because [piękno prostoty]
love is all, love is you5.
She's Leaving Home [słuchając tych słów WIDZĘ tę historię]
6.
Taxman [specyficzne poczucie humoru Harrisona niepowtarzalne]
now my advice for those who die, declare the pennies on your eyes7.
In My Life [za nostalgię]
8.
Strawberry Fields Forever [choćby już za sam tytuł
]
living is easy with eyes closed9.
Norwegian Wood (This Bird Has Flown) [mhm…za “surrealizm”?
]
10.
All You Need Is Love [niesamowite: w tekście o wymowie pozytywnej zawrzeć kilkanaście przeczeń!]
11.
The Long And Winding Road [znowu za nostalgię, perfekcyjne połączenie odpowiednich słów z odpowiednią melodią]
don't leave me waiting here, lead me to your door12.
Piggies [nie chciałbym być wrogiem Harrisona-prześmiewcy
]
everywhere there's lots of piggies living piggy lives… clutching forks and knives to eat their bacon13.
The Fool On The Hill [za trafną obserwację świata]
he knows that they're the fools 14.
I Am The Walrus [za poezję nonsensu; gdyby nie Lennon ileś tam milionów ludzi na świecie znających angielski jako drugi język raczej niekoniecznie by wiedziało jak jest po angielsku ‘mors’, bo niby po co?
]
15.
Come Together [za te wszystkie ‘Lennonizmy’]
one and one and one is three16.
The Inner Light [piękny tekst - również broni się bez melodii]
see all without looking17.
There's A Place [wczesne, naiwne ale mądre]
18.
Two Of Us [‘ciepło’ to określenie, które najczęściej mi się nasuwa przy lubianych przeze mnie tekstach McCartneya]
two of us wearing raincoats, standing solo in the sun19.
When I'm Sixty-Four [za pogodne ciepło]
I could be handy, mending a fuse 20.
Eleanor Rigby [tu już nie ma Maccowego ‘ciepła’, ale są intrygujące obrazy]
wearing the face that she keeps in a jar by the door21.
Octopus's Garden [za pomysł - uwiecznić w piosence ośmiornicę!
]
no one there to tell us what to do22.
Happiness Is A Warm Gun [za dwuznaczność
]
23.
Within You-Without You [za mądrość i ponadczasowość]
24.
Here, There And Everywhere [już za sam tytuł i za delikatność słów pasujących do delikatności melodii]
25.
Tomorrow Never Knows [za tak wiele treści w tak niewielu słowach]
listen to the colour of your dream26.
While My Guitar Gently Weeps [koniecznie w wersji z Antologii - z dodatkową ostatnią zwrotką, pominiętą w wersji Biało-Albumowej]
I look from the wings of the play you are staging… as I'm sitting here doing nothing but ageing27.
Being For The Benefit Of Mr Kite! [tekst to gotowy scenariusz do surrealistycznego teledysku-w surrealistycznym cyrku]
and of course Henry the horse dances the waltz!28.
Penny Lane [za ciepłe obrazy, łatwo je sobie wyobrazić]
29.
I Will [za lekkość I wdzięk]
30.
Hello Goodbye [za prosty pomysł z przeciwnościam: yes-no, high-low, stop-go]
PS. I
WIELE innych…
_________________
WISH is the future and
ASH was the past, what stood in between was
WISHBONE ASH.