Wklejam kolejne częsci mojej pracy o SMILE Briana Wilsona (Beach BOys)z przed kilku lat.
4 piosenki które tworzą cześć drugą na Smile z 2004 roku.
I mam cichą nadzieje że ktoś to przeczyta i moze się zainteresuje.
WONDERFUL (B.Wilson-V.D.Parks)
Główny vocal: Brian
Nagrywany: 25 Sierpień (podkład muzyczny) Studio Western Inżynier – Chuck Britz
06 Październik (wokal Briana)
15 Grudzień (Beach Boys dogrywają swoje ścieżki wokalne)
Studio Columbia A
WONDERFUL jest jednym z głównych koncepcji SMILE –młodość i niewinność.
Autor tekstu Van Dyke Parks wyjaśnia: „Brian chciał zbadać niewinność młodości, niewinność którą Ameryka utraciła po morderstwie prezydenta Kennediego i zamieszała się ponownie w działania wojenne”.
WONDERFUL jest to historia dziewczyny, dziewczyny która jest „wierząca”, lecz nie rozumie świata ani społeczeństwa „nie wierzącego” w którym żyje.
Utwór zawiera wiele podtekstów seksualnych. Już sam tytuł (Cudowny) przynosi skojarzenia z piękną kobietą. Wydźwięk religijny który pojawia się również w utworze nie jest raczej moralizujący. Utrata niewinności młodej kobiety (doświadczenia związane z początkiem okresu dojrzewania – „When God reached softly and moved her body”),i utrata jej dziewictwa („A boy bumped into her Wonderful) z „nie wierzącym” ma charakter duchowego przeżycia. Owe doświadczenia przeszkadzają w jej (WONDERFUL) idealnym cudownym świecie. Lecz później wraca do swej niewinności „In love with liberty” z dala od niewierzących. Tekst sugeruje wiec że możemy wrócić do stanu niewinności nie uszkodzonego doświadczeniami Utracony więc zostało cud dzieciństwa, ale będzie odnaleziony ponownie. Duchowe narodziny, śmierć i ponowne narodziny. Po prosto One One One WONDERFUL.
WONDERFUL ma również charakter autobiograficzny. Brian był wtedy („lost in mystery”)
Brian nagrał dwie wersje WONDERFUL. Pierwsza wersja nagrana 25 Sierpnia , ta wersja była odtworzona później w szybszym tempie .Druga wersja nagrywana była 9 Stycznia pod innym tytułem ROCK WITH ME HENRY i zawierała dodatkowe instrumenty: bębny, bas i instrumenty perkusyjne. Do dziś jednak nie zostało ustalone co podczas tej sesji Brian dokładnie nagrał. Jedna z hipotez sugeruje że sesja z 9 Stycznia to zakończenie VEGA-TABLES. Jedynym dowodem na to jest fakt że wersja WONDERFUL z SMILEY SMILE zawiera fragment HEY BABE RUBA który jest tą sama melodią jaką było zakończenie VEGA-TABLES.
Jest to więc następna zagadka w puzzlach SMILE. Tak czy inaczej WONDERFUL zawiera wspaniałą melodię, cudowny krystaliczny głos Briana i w swej budowie przypomina piosenki z PET SOUNDS. Wraz z SURF’S UP są jedynymi „zdrowymi” momentami płyty.
LOOK aka (Song For Children - 2004)(B.Wilson)
Utwór instrumentalny.
Nagrywany: 12 Sierpień (podkład muzyczny),studio-WESTERN, inżynier-Chuck Britz.
( nagrany pod tytułami-Unititiled Song #1, LOOK, I RAN)
13 Październik (wokale), studio-COLUMBIA A, inżynier-Ralph Ballentin
( nagrywany jako wokal do utworu z 12 Sierpnia)
Tajemnice SMILE ciąg dalszy. 12 Sierpnia Brian nagrał utwór instrumentalny który do dzisiaj istnieje pod kilkoma nazwami. Tytuł LOOK pochodzi z aktualnej „reel-to-reel” taśmy i jest prawdopodobnie tytułem roboczym. Tytuł I RAN pochodzi również z sesji z 12 Sierpnia i był zapisany na tzw.arkuszu sesyjnym. Arkusz sesyjny był dokumentem uczestniczenia muzyka w sesji i służył jako pokwitowanie do odbioru należności za sesje nagraniową. I RAN mógł być oczywiście pomyłką lub żartem ze strony któregoś z muzyków.
LOOK w refrenie przypomina zakończenie GOOD VIBRATIONS (wysokie harmonie wokalne). Niektórzy więc sugerują że LOOK miał być przedłużeniem lub też powtórzeniem GOOD VIBRATIONS na SMILE. Wprawdzie 13 Października odbyła się sesja wokalna do LOOK, lecz taśmy z owej sesji w tajemniczy sposób zaginęły (niektórzy sugerują że zostały zniszczone przez Briana – niezadowolonego z jej rezultatów). Jest wiec niemożliwe określić jak utwór LOOK miał ostatecznie wyglądać, czy też stwierdzić że Brian postanowił pozostawić LOOK jako utwór instrumentalny.
Jedna z teorii SMILE mówi że LOOK jest jednym z czterech ELEMENTÓW-Ziemią. Ponadto LOOK zawarł w sobie fragment standartu „12th Street Rog”.
CHILD THE FATHER OF MAN (B.Wilson – V.D.Parks)
Główny wokal: cały zespół
Nagrywany: 7 Październik (podkład muzyczny), Studio WESTERN, inżynier Chuck Britz
12 Październik (wokal Beach Boys)
2 Grudzień (wokal Beach Boys)
6 Grudzień (wokal Beach Boys) wszystkie wokale nagrywane w studiu
COLUMBIA A, inżynier Ralph Ballentine.
PET SOUNDS rozprawiał o utracie niewinności. SMILE był ścieżką podsumowującą
tą niewinność. SMILE zakładał że jako dzieci jesteśmy w bliskiej więzi z naturą i boskością.
Żyjemy w idealnym, duchowym wręcz cudownym stanie. Natomiast kiedy dorastamy różne doświadczenia i otaczająca nas cywilizacja psuje nas i tracimy ten duchowy stan błogości.
CHILD IS THE FATHER OF MAN jest w pewnym znaczeniu męskim odpowiednikiem WONDERFUL. Tytuł piosenki został zaczerpnięty z książki angielskiego poety Williama Wordsworth’a „My Heart Leaps Up When I Behold” znajdującego się tam utworu „Ode: Itimations Of Immorality From Recollections Of Early Chilchood”. Utwór ten opowiada o tym że „Niebo okłamuje nas i nasze dzieciństwo”, tracimy ten stan radości, błogości kiedy przybywa nam lat „gdzie to teraz jest sława i marzenia ?”. ”Dziecięca piosenka” – dziecko uczy człowieka swojej niewinności, swojej duchowości.
CHILD IS THE FATHER OF MAN został wykorzystany jako koda SURF’S UP w wersji z 1971r. Utwór jest w większości instrumentalny, bas, pianino i francuski róg prowadzą nas w swej niesamowitości do chóralnego refrenu, który oparty zastał na jednym zdaniu.
CHILD IS THE FATHER OF MAN nie jest prawdopodobnie skończony po względem ścieżek wokalnych.
Istnieje wiele wersji CHILD IS THE FATHER OF MAN które różnią się od siebie jedynie powtarzaniem słowa child.
Jedna z tez dotyczących SMILE mówi że CHILD miało być w pewien sposób połączone z sekcjami występującymi w VEGA TABLES.
Jedna z trąbek występujących w utworze została powtórzona niecałe dwa lata później w utworze Dennisa LITTLE BIRD.
SURF’S UP (B.Wilson-V.D.Parks)
Główny wokal: Brian
Nagrywany:8 Listopad, studio WESTERN, inżynier Ch. Britz(podkład muzyczny)
15 Grudzień, studio COLUMBIA A, inżynier R. Ballentine(wokal-Beach Boys,
solowa wersja Briana).
23,25 Styczeń, studio WESTERN, oraz 8 Luty, studio COLUMBIA A
1971
SURF’S UP jest powszechnie uważany za utwór kończący SMILE.
SURF’S UP jest również centralnym tematem płyty oraz zdumiewajaco genialnym połączeniem poetyckiego tekstu Van Dyke Parks’a z cudowną muzyką Wilsona.
Brian wyjaśniał tekst utworu w artykule „Goodbye Surfing, Hello God” z 1966 roku.
„ Jest to o człowieku na koncercie, na około niego widownia grająca swe role. Ubrany jest w fantazyjny strój, patrzy poprzez szklana operę („opera glass you see”) na dramat życia., Cesarstwo, idee, życie, instytucje, wszystko upada, przewraca się jak domino(„columnated ruins domino”). Muzyka zaczyna się kończyć, lecz on próbuje obudzić ją na nowo(„the music all is lost for now”). Lecz muzyka znika, a on uczestniczy teraz w podróży-wizji która jest jak marzenie. Europa dawno temu, biedni ludzie w piwnicznych tawernach, poprzez śpiew próbują być szczęśliwi, pijąc chcą zapomnieć wojnę, bitwę na morzu. Przykład cesarstwa rzymskiego. Pogrążeni w własnym smutku, spoglądają na swe puste życie i nie umieją nawet zapłakać za cierpienia swoje i całego świata. Nagle nadzieja („Surf”s Up”), wracamy do dzieciństwa, na plaże. Dostrzegamy Boga („I heard wonderful thing”), przezywamy radość oświecenia. Słyszymy („children”s song”). Dziecięca pieśń to piosenka o nas samych, o dzieciach, o wszechświecie jaśniejącym, upadającym i uderzającym jak morskie fale(wysoki falset Briana pod koniec utworu doskonale te słowa demonstruje, jest wznoszący i upadający). Jest to piosenka od Boga, który ukrywa naszą miłość do Niego, ale zawsze daję nam szansę na odnalezienie siebie i Jego”. Brian sugeruje nam że aby odnaleźć się duchowo, poczuć („radość oświecenia ujrzenia Boga”) musimy wrócić do dzieciństwa, „do plaży”
. Jest to piosenka o Bogu.
Van Dyke Parks doskonale używa gry słów w tekście SURF’S UP-(„hand in hand some” -“handsome”), natomiast niektóre zwroty mają podwójne znaczenie-(“hall a costly- holocaust).
Istnieją spekulację wyboru przez Briana, V.D.Parksa jako tekściarza na SMILE, prawdopodobnie chciał by teksty piosenek ze SMILE były inne i lepsze od tekstów J.Lennona czy B.Dylana.
Miks SURF’S UP który tu umieściłem jest znacznie odmienny od tego z 1971r. W mojej wersji użyłem podobnie jak w wersji z 71r. orginalnej taśmy instrumentalnej z 8 Listopada, (lecz bez efektów wokalnych dogrywanych w71r.) oraz taśmy z solowej wersji Briana nagranej15 Grudnia( w wersji z 71r.głównym wokalista jest Carl). Następnie połączyłem to z zakończeniem z 1971 sekcją „Child Is The Father Of Man” Wersję z 1971 umieściłem na CD2.
Największe kontrowersje dotyczą końcowej sekcji Child Is The Father Of Man nagranej w 1971r i dołączonej do SURF’S UP. Solowa wersja Briana z 1966r. zawiera w końcówce partie fortepianową która przypomina melodie Child Is The Father Of Man z 1971r.
SURF’S UP w wersji z 1971r. nie posiadał zakończenia dopóki Brian w ostatniej chwili nie opuścił swej sypialni w Bel Air i przybył do studia. Według S.Despera Brian w ostatniej chwili postanowił że SURF’S UP musi mieć zakończenie w postaci CHILD IS THE FATHER OF MAN, i zaczął uczyć pozostałych jak ten utwór zagrać oraz dodał nagraniu swój wysoki głos w fragmencie Child Is The Father Of Man. Ponadto oprócz wokalu Carla i sekcji Child Is The Father Of Man dodano również chórki i bass.
Do dnia dzisiejszego pozostaje tajemnicą co Brian nagrywał podczas sesji 23,25 I i 8 II (niektórzy sugerują że dogrywał instrumenty smyczkowe i inne instrumenty), i gdzie te taśmy zaginęły.
Podczas sesji z 15 Grudnia, Brian zamierzał nagrać wokale Beach Boysów, jak wiadomo owe wokale nie istnieją a istnieje tylko solowa wersja Briana nagrana tego samego dnia.
Według Briana i wielu fanów SMILE jest to punkt zwrotny w czasie sesji do płyty. Brian przypomina że sesja szła bardzo źle a grupa praktycznie się rozwiązała. Jedną z przyczyn mógł być kolejny po CABIN ESSENCE, sprzeciw Mike Love dotyczący umieszczania na płycie Beach Boys niezrozumiałego dla niego tekstu. Nie wiadomo natomiast po której stronie konfliktu stali pozostali członkowie zespołu. Jedna z tez mówi że Brian postanowił sam dokończyć SMILE, potwierdza to fakt solowego nagrania SURF’S UP, dzień później YOU’RE WELCOME, oraz solowych ścieżek wokalnych do HEROES & VILLAINS. Jak jednak wiadomo zrezygnował z tego pomysłu, mógł już wtedy czuć że nigdy nie dokończy SMILE.
W wersji tu zamieszczonej przed sekcją Child Is The Father Of Man słyszymy tajemnicze głosy.