Nowość Wydawnictwa SQN
Aktualności roku 2017

26 maj Nowy film Alana Parkera "It Was Fifty Years Ago Today! Sgt Pepper & Beyond" pojawi się w kinach i na DVD
27 kwi Posłuchaj wcześniej niepublikowanej wersji Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (take 9)
27 kwi Koncert McCartneya w Tokyo Dome
25 kwi Koncert Paula McCartneya w Budokan
25 kwi "One on One" wraca latem do USA
25 kwi Sgt. Pepper w czerwcowym numerze MOJO
23 kwi McCartney przyleciał do Japonii
23 kwi W Rybniku zagra orkiestra Sierżanta Pieprza
13 kwi "Yesterday", today and tomorrow... - relacja Zbigniewa Michalskiego
11 kwi Relacja Piotra Metza z odsłuchu Sierżanta Pieprza w studiu Abbey Road
9 kwi Koncert BIG BIT - The Beatles Show w Warszawie
5 kwi Paul McCartney na okładce japońskiego wydania ROCKIN´ON
5 kwi Jesienią Ringo Starr rusza w trasę koncertową z All-Starr Band
5 kwi Brazylijska prasa zapowiada koncert Paula McCartneya
5 kwi "Pięćdziesiąt" płyt na pięćdziesięciolecie Pieprza - Amazon już przyjmuje zmówienia
4 kwi Czyżby szykowała się specjalna, rocznicowa edycja LP "Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band"?
4 kwi Liverpool uczci 50. rocznicę wydania płyty Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
30 mar Odeszła Rosie Hamlin - autorka ulubionej piosenki Johna Lennona "Angel Baby"
24 mar Paul McCartney nagrywa nową płytę - wywiad dla radia BBC
23 mar Kontrowersje wokół wznowienia płyty "Flowers In The Dirt"
22 mar When I'm Fifty-Four. Album "Please Please Me" kończy dziś 54 lata
18 mar Odszedł Chuck Berry
17 mar Zapowiedź aukcji pamiątek "The Beatles Collection: Vinyl Records and Memorabilia"
13 mar Zmarł Tommy LiPuma
13 mar Paul McCartney przygotował kasetę magnetofonową na 10 rocznicę Record Store Day
11 mar Sławomir jako Paul McCartney - Twoja Twarz Brzmi Znajomo
8 mar Brodski Beatles Show zagrają 8 marca w Gdańsku
7 mar "Strawberry Fields Forever" i "Penny Lane" znajdą się na rocznicowym wydaniu "Sierżanta Pieprza"
7 mar Gramofon Pro-Ject The Beatles
2 mar Kolekcja De Agostini "The Beatles Vinyl Collection"
28 lut Paul McCartney wyjaśnia znaczenie piosenki "Put It There"
26 lut Świętowanie urodzin George'a Harrisona i jego książki "I Me Mine"
24 lut Agata Widzowska opowiada o Johnie Lennonie - najważniejszym człowieku w jej życiu
19 lut Paul McCartney gościł w studio u Ringo Starra
17 lut Zmarł Peter Skellern
17 lut Zmarł Alan Aldridge
16 lut Paul i Ringo na męskim spotkaniu z Tomem Hanksem i Dave'em Grohlem
16 lut Beatlesi w zamian za Serce i Rozum w nowej reklamie Orange Polska
15 lut "The Beatles: Eight Days A Week - The Touring Years" zdobył nagrodę Grammy
12 lut Zmarł Al Jarreau
9 lut Walentynkowa kolekcja gadżetów od Paula McCartneya
4 lut Duch Lennona i Harrisona na fotografii
2 lut Ruszyły prace nad filmem opowiadającym o miłości Yoko Ono i Johna Lennona
1 lut Paul McCartney publikuje nagranie z Elvisem Costello
31 sty Odszedł John Wetton - kompozytor "Starless"
29 sty Paul: Elvis Costello zbliżył się poziomem do Johna najbardziej ze wszystkich moich partnerów
27 sty Zmarł John Hurt
27 sty Beatlesi razy dwa miliardy, czyli Ringo komentuje na Twitterze
25 sty Zmarł Jack Mendelsohn
24 sty Koncert akustyczny We Love The Beatles
21 sty Yoko Ono wzięła udział w marszu przeciwko Trumpowi
18 sty Paul McCartney pozywa SONY
18 sty Zmarł Mike Kellie
17 sty Zapowiedź nowego wydawnictwa z okazji 74 urodzin George'a Harrisona
16 sty W Liverpoolu odsłonięto pomnik Cilli Black
14 sty Nie żyje Alexis Mardas, znany jako "Magic Alex"
12 sty Zmarł Tony Booth, autor plakatów Beatlesów z wczesnych lat 60-tych
10 sty Film "The Beatles: Eight Days a Week" wśród nominowanych do BAFTA
10 sty Sean Lennon pojawił się na pokazie u Stelli McCartney
10 sty Paul McCartney jako...łodyga selera
9 sty Hifi Sean Ft. Yoko Ono - “In Love With Life” (Official Music Video)
6 sty Paul McCartney pojawił się na przyjęciu pożegnalnym u prezydenta Obamy
3 sty Najlepiej sprzedające się płyty winylowe w 2016 roku
1 sty Paul McCartney składa noworoczne życzenia i zapowiada trasę koncertową po Japonii
1 sty Jak minął rok 2016 na naszej stronie? Statystyki.
1 sty Najnowsze notowanie listy Top Wszech Czasów Trójki
1 sty Paul McCartney zaśpiewał "Helter Skelter" z The Killers
Klasyka rocka wydana w kwietniu:

3 Badge / What A Bringdown (Cream) (S - 1969)
3 Flashdance... What a Feeling (Irene Cara) (S - 1983)
11 Strangers in the Night (Frank Sinatra) (S - 1966)
13 Mesjasz (Georg Friedrich Händel) ( - 1742)
15 Back To Bedlam (James Blunt) (LP - 2004)

The Beatles Polska: Zmarł Tommy LiPuma

Zmarł Tommy LiPuma

2017-03-13,  autor: fangorn   ...powrót do newsów

W wieku 80 lat zmarł amerykański producent muzyczny Tommy LiPuma. Był zdobywcą pięciu nagród Grammy i 33 nominacji. Zapisał się w historii muzyki popularnej wieloma klasycznymi już albumami oraz współpracą z najsłynniejszymi muzykami. Wyprodukowane przez niego płyty sprzedały się w nakładzie ponad 75 milionów egzemplarzy.

Tommy LiPuma był producentem albumu Paula McCartneya „Kisses on the Bottom” z 2012 roku. Współpraca LiPumy z McCartneyem, jak i przygotowania do nagrania płyty, zaczęły się już w 2009 roku.

LiPuma wspominał: Myśleliśmy z Paulem nad tym projektem od jakiegoś czasu. Znam Nancy Jeffries, kierującą MPL [firmą Paula McCartneya], odkąd pracowała jako starszy wiceprezes Elektry w latach 90. Gdy Paul szukał producenta płyty i poprosił ją o rekomendację, skontaktowała się ze mną i w lipcu 2009 roku pierwszy raz spotkałem McCartneya.

Pierwsze próby odbyły się w marcu 2010 roku w Hog Hill Mill, studiu McCartneya w Anglii, gdzie muzyk nagrał wersje demo kilku standardów. LiPuma sam podsunął Paulowi tytuły utworów, którym powinien się przyjrzeć, oraz zachęcił go do umieszczenia na albumie dwóch nowych kompozycji, „My Valentine” i „Only Our Hearts”. LiPuma odpowiadał także za dobór muzyków i dźwiękowców na albumie oraz wybór studia nagraniowego. Obaj bardzo pozytywnie wypowiadali się o współpracy.

Tommy LiPuma: Zazwyczaj ktoś zapisywał nam po prostu nuty, a my bazowaliśmy na tym, próbując rozpracować piosenkę na gorąco. (…) Wielu artystów nie potrafi rozpoznać, kiedy brzmią źle, ale w tym wypadku nie musiałem przekonywać Paula i wskazywać mu, czy rzeczy idą w złym kierunku, czy dobrym. (…) Chciałbym mocno podkreślić, że Paul McCartney nie tylko jest profesjonalistą, ale też wie, w jaki sposób współpracować z muzykami i – w moim przypadku – producentem. Pozwala ci wykonywać swoje zadanie, a nie jest to zwyczajem [w branży]. Niektórzy artyści, z którymi pracowałem, byli bardzo niepewni i ostatecznie próbowali tylko odgadnąć moje zamiary, ale przy tym projekcie było zupełnie inaczej. Było to dla Paula niezbadane terytorium, ale wierzcie mi – on doskonale rozpoznaje, kiedy rzeczy stoją źle lub dobrze, niezależnie po jakim terytorium się porusza. Gdyby sesje nie przebiegały w porządku, pewnie byłoby trudniej, ale Paul czuł się bardzo komfortowo w otoczeniu muzyków, których dla niego zebrałem, a także pracując z Alem Schmittem, wyśmienitym inżynierem dźwięku. Wśród wielu przymiotów Paula jest też umiejętność rozpoznawania i doceniania talentu. W chwili wejścia do studia nagraniowego zawsze zwraca uwagę, by uścisnąć dłoń każdemu muzykowi i powiedzieć mu kilka słów, patrząc prosto w oczy. Postarał się tak nawet dla wynajętych muzyków grających na smyczkach, przywitał się z każdym z nich i porozmawiał przez chwilę, przez co wszystkich uspokoił.

Paul McCartney: [Nasza współpraca] przypomina mi to, co robiliśmy w The Beatles. John i ja pisaliśmy piosenkę, wynajmowaliśmy studio na Abbey Road na konkretny dzień i nikt – George Martin, George Harrison, Ringo Starr – nie wiedział, jakie piosenki zamierzamy zagrać. Pozostali próbowali je rozgryźć na bieżąco, od razu w studiu nagraniowym.

Tommy LiPuma urodził się 5 marca 1936 roku w Cleveland. Wychowywał się, słuchając muzyki jazzowej i R&B. Grał na saksofonie i uczył się na fryzjera, jednak rzucił edukację, by występować na scenie. Zaczynał w lokalnej firmie dystrybucyjnej M.S. Distributors, a z czasem wspinał się na coraz wyższe szczeble kariery w branży.

W 1961 roku zaczął pracę dla Liberty Records, produkując nagrania demo Jackie DeShannon, P.J. Proby'ego, Leona Russella i Randy'ego Newmana. Jego pierwszym nagraniem, które zostało wydane, była piosenka „Lipstick Traces (On a Cigarette)” zespołu The O'Jays. Było to w roku 1964, a już rok później Herb Alpert zwerbował go do swojej nowo powstałej wytwórni A&M. Tam LiPuma produkował m.in. Chrisa Monteza i The Sandpipers.

W 1968 roku LiPuma założył wytwórnię Blue Thumb, która nie ograniczała się do jednego gatunku muzycznego. W jej katalogu wydawniczym znaleźli się tacy artyści, jak Gerry Rafferty, Dave Mason, Ike i Tina Turner, The Pointer Sisters, The Crusaders, Captain Beefheart, Aynsley Dunbar Retaliation, W.C. Fields, Tyrannosaurus Rex, Love, Sun Ra, Gerry Rafferty, John Mayall, Buddy Guy. Wytwórnia została odsprzedana w 1972 roku, a istniała do 1978 roku.

W 1974 roku LiPuma rozpoczął współpracę z Columbia Records, dla której wyprodukował album Barbry Streisand, a później dla Warner Bros. Records zajął się albumem „Breezin'” George'a Bensona, za który dostał swoją pierwszą nagrodę Grammy. Współpraca z Warner Bros. przyniosła nagrania Ala Jarreau, Billa Evansa, Antônio Carlosa Jobima czy João Gilberto.

Po pracy w Horizon Records (Dr. John, Yellow Magic Orchestra, Brenda Russell) został wiceprezesem ds. muzyki jazzowej i progresywnej w Warner Bros. Records. (współpracował z Randy Crawford, Milesem Davisem, Michaelem Breckerem czy Davidem Sanbornem). W 1990 roku przeniósł się do Elektra Records, gdzie pracował z Natalie Cole nad albumem „Unforgettable... with Love”, za który dostał drugą nagrodę Grammy.

W latach 1994-2011 LiPuma pracował dla GRP Records i Verve Records. Tam spotkał Dianę Krall, współpraca z którą zaowocowała kilkoma albumami. Najsłynniejsze z nich to „When I Look in Your Eyes”, „The Look of Love” i „Live in Paris” (trzecia nagroda Grammy).

Od 2004 roku LiPuma nie był już związany kontraktem z jedną wytwórnią, w związku z czym produkował albumy dla takich artystów, jak Michael Bublé, Willie Nelson, Barbra Streisand i Paul McCartney. Album „Kisses on the Bottom” był jednym z ostatnich zawodowych przedsięwzięć Tommy'ego LiPumy.

[Na fotografii nr 2 - Tommy LiPuma, Paul McCartney i Al Schmitt]

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2017-04-29 05:34:00,
Komentarze mogą zamieszczać tylko użytkownicy posiadający konto na Forum. Pytaj admina joryk2@wp.pl