Aktualnosci roku 1967

27 gru Leonard Cohen wydaje pierwszą płytę "Songs of Leonard Cohen"
26 gru Premiera filmu Magical Mystery Tour
25 gru Paul McCartney ogłasza swoje zaręczyny z Jane Asher
23 gru Ukazuje się singiel Rolling Stones "She's a Rainbow / 2000 Light Years from Home"
19 gru Ukazała się debiutancka płyta Harry'ego Nilssona "Pandemonium Shadow Show".
8 gru W Anglii ukazuje się podwójny EP Magical Mystery Tour
8 gru Beatlesi ukryci na okładce albumu The Rolling Stones
2 gru Ukazuje się singiel Rolling Stones "In Another Land / The Lantern"
24 lis W Anglii ukazuje się singiel Hello, Goodbye / I Am The Walrus
10 lis Ukazuje się singiel Moody Blues "Nights in White Satin"
9 lis Ukazuje się pierwszy numer Rolling Stone z Johnem Lennonem na okładce
7 paĽ Beatlesi odrzucają ofertę koncertu za milion dolarów.
6 paĽ Kontynuowanie nagrywania Blue Jay Way
2 paĽ Sesja nagraniowa do Magical Mystery Tour: "Hello, Goodbye"
27 wrz Nagrywanie Fool On The Hill oraz I Am The Walrus
25 wrz Nagrywanie Fool On The Hill
19 wrz W Anglii ukazuje się singiel Bee Gees - Massachusetts
13 wrz Trzeci dzień kręcenia filmu Magical Mystery Tour
11 wrz Rozpoczyna się kręcenie filmu Magical Mystery Tour
8 wrz Nagrywanie Flying
7 wrz Nagrywanie Blue Jay Way
5 wrz Nagrywanie I Am The Walrus
27 sie Zmarł Brian Epstein
22 sie Sesja nagraniowa do MMT - Your Mother Should Know
18 sie Lennon i McCartney "klaszczą" u Jaggera. Ukazuje się singiel "We Love You / Dandelion"
11 sie Psychodeliczna sesja fotograficzna z Richardem Avedonem
8 sie George Harrison w San Francisco
24 lip Wąsaci Beatlesi ukazują się na okładce magazynu Life
22 lip Beatlesi jadą do Grecji.
7 lip W Anglii ukazuje się singiel All You Need Is Love
29 cze Sesja fotograficzna Johna w Kenwood
25 cze Premiera All You Need Is Love w programie Nasz Świat
14 cze Nagrywanie "All You Need Is Love"
8 cze Nagrywanie You Know My Name (Look Up The Number) - trzecia sesja
4 cze Paul McCartney i George Harrison udają się na koncert Jimiego Hendrixa
1 cze W Anglii ukazuje się LP Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band
27 maj Beatlesi nie będą więcej koncertować
25 maj Nagrywanie piosenki "Too Much" (It's All Too Much)
19 maj Przyjęcie promocyjne dla prasy z okazji wydania LP Sgt Pepper
18 maj Sesja fotograficzna w Hyde Park
17 maj Nagrywanie piosenki "You Know My Name (Look Up The Number)"
15 maj Paul McCartney spotyka Lindę Eastman
13 maj Ukazuje się singiel "San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair)"
12 maj Sesja nagraniowa - All Together Now
12 maj Ukazuje się debiutancki singiel grupy Procol Harum "A Whiter Shade of Pale"
11 maj Nagrywanie i miksowanie Baby You're A Rich Man
25 kwi Rozpoczynają się sesje nagraniowe do Magical Mystery Tour
1 kwi Nagrywanie "Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)"
30 mar Wykonano zdjęcie na okładkę płyty Sgt. Pepper
29 mar Beatlesi nagrywają "With A Little Help From My Friends"
21 mar Spotkanie z Pink Floyd, Hunterem Daviesem i LSD. John na dachu pod wpływem narkotyku.
17 mar Ona ucieka z domu - praca z Paulem to koszmar.
15 mar Nagrywanie "Within You Without You"
11 mar The Beatles dostają 3 nagrody Grammy za "Michelle", "Eleanor Rigby" i album Revolver.
9 mar Sesja nagraniowa do LP Sgt. Pepper - Getting Better
2 mar Michelle zostaje piosenką roku 1966
1 mar Sesja nagraniowa do LP Sgt Pepper - Lucy In The Sky With Diamonds
23 lut Nagrywanie piosenki Lovely Rita
22 lut Kończy się nagrywanie piosenki A Day In The Life
17 lut Rozpoczyna się nagrywanie "Being For The Benefit Of Mr. Kite!"
17 lut W Anglii ukazuje się singiel wszech czasów Penny Lane / Strawberry Fields Forever
13 lut Nagrywanie Only A Northern Song
9 lut Nagrywanie piosenki "Fixing A Hole"
8 lut Nagrywanie "Good Morning Good Morning"
5 lut Pierwszy dzień kręcenia teledysku do "Penny Lane" - przerwa w pubie Salway Arms
1 lut Rozpoczyna się nagrywanie "Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band"
31 sty Drugi dzień kręcenia filmu promocyjnego do Strawberry Fields Forever
31 sty Koń Henryk znaleziony na Truskawkowych Polach
19 sty Beatlesi rozpoczynają nagrywanie "A Day In The Life"
18 sty Paul McCartney udziela wywiadu Scene Special
13 sty Paul McCartney i Ringo Starr na koncercie Hendrixa
11 sty Drugi Koncert Brandenburski Bacha inspiracją dla Penny Lane
8 sty Trzech Beatlesów świętowało urodziny Carmen Jimenez w londyńskim klubie
7 sty Pierwsze plotki o śmierci McCartneya
4 sty Ukazuje się album The Doors: Doors
Klasyka rocka wydana w kwietniu:

3 Badge / What A Bringdown (Cream) (S - 1969)
3 Flashdance... What a Feeling (Irene Cara) (S - 1983)
11 Strangers in the Night (Frank Sinatra) (S - 1966)
13 Mesjasz (Georg Friedrich Händel) ( - 1742)
15 Back To Bedlam (James Blunt) (LP - 2004)

Nagrywanie i miksowanie Baby You're A Rich Man

1967-05-11,  autor: kasia  
[...powrót do newsów]

Beatlesi udają się do Olympic Sound Studios w Londynie gdzie pracują przy utworze "Baby You're A Rich Man".
W Olympic nagrywali już Rolling Stones, Jimi Hendrix oraz Yardbirds. Studio słynie z innowacji oraz z najlepszej na świecie konsoli miksującej. Beatlesi wynajęli studio na cztery dni,

Komponowanie
Paul McCartney: "Napisaliśmy to wspólnie z Johnem u mnie na Cavendish Avenue."

Utwór jest przykładem połączenia dwóch piosenek:
1) Paul skomponował refren "Baby, you're a rich man",
2) John miał szkic piosenki, która zaczynała się od słów "How does it feel to be one of the beautiful people" (jak to jest być jednym z tych pięknych ludzi?)

Nagrywanie
Jest to pierwsza piosenka nagrana poza studiem Abbey Road.
George Martin: "- Dzwonili znienacka mówiąc: >>jutro chcemy nagrywać<< - i musiałem biegać po Londynie szukając wolnego studia, bo przecież nie można było wyrzucić umówionych muzyków z jakiejś zaplanowanej przed miesiącami sesji na Abbey Road."

Producentem jest George Martin. Pomagają mu Keith Grant oraz Eddie Kramer.

Geoff Emerick: "Nie mogłem iść z nimi. Byłem pracownikiem EMI. (...) Odpadały mi nadgodziny ale nie dbałem o wynagrodzenie - marzyłem, żeby się wreszcie porządnie wyspać (Beatlesi nagrywali w nocy). Kiedy okazało się, że Beatlesi nie mogą pracować na Abbey Road, bo kilka kolejnych dni było zamówionych przez kogoś innego, doznałem czegoś na kształt ulgi. (...) Z drugiej strony, gdy pracowali na zewnątrz zawsze musiałem poświęcić dużo czasu na naprawianie taśm. (...) Tym razem jednak Beatlesi ukończyli całą piosenkę łącznie z miksami. Muszę przyznać, że efekt był bardzo dobry. Szef studia Keith Grant wiedział co robi. Poza tym mieli świetną konsolę miksującą, która nie ucinała niskich tonów. Piosenka ma dzięki temu świetne basy. "

W przyszłości Beatlesi dość często będą korzystać z innych studiów nagraniowych. Dlaczego? "Być może szukali nowych brzmień?" - zastanawiał się Geoff Emerick. "Być może mieli dość ciągle tych samych czterech ścian? Może szukali odrobiny wygody? W naszych studiach nie mieliśmy foteli ani kanap, zaledwie twarde krzesełka w reżyserce. Był to ogromny kontrast między nami, a Olympic lub Trident Studios. Oni mieli pluszowe fotele i wielkie, obszerne oraz wygodne reżyserki. W dodatku można było w nich przygasić światła i tworzyć odpowiednią atmosferę. U nas co najwyżej można było zgasić wszystkie żarówki ...i otworzyć pokrywy magnetofonów. Świecące lampy elektroniczne dawały akurat tyle światła, żebyśmy nie wpadali na siebie po ciemku."
"Liczyło się też pewnie to, że w połowie 1967 roku nie mieliśmy jeszcze - jako ostatnie studio w Londynie - ośmiościeżkowego magnetofonu. (...)
Poza tym, żadne inne studio w swingującym Londynie nie miało 'dress kodu'. Pracownicy chodzili, jak hippisi, a my musieliśmy wkładać fartuchy i krawaty. (...) Również i atmosfera u konkurencji była o niebo bardziej swobodna. Można sobie było wejść do reżyserki, wypalić skręta z technikami. Wiadomo, że nikt tak się nie dogada ze sobą jak ćpun z ćpunem. W tym kontekście musieliśmy się wydawać Beatlesom strasznymi sztywniakami.
Gdziekolwiek jednak nie poszli, zawsze wracali. Nawet ostatnią płytę nazwali na naszą cześć. Powód był prosty - nigdzie nie mogli uzyskać takiego samego brzmienia. Byliśmy sztywniakami ale dostarczaliśmy wyjątkową jakość."


Zarówno Lewisohn, jak i MacDonald twierdzą, że w studio był Mick Jagger i trochę pomógł kolegom w chórku kończącym piosenkę.

Dźwięk przypominający dudy, to partia Lennona na claviolinie - protoplaście organów elektronicznych. Dźwięk tego instrumentu przesądza o brzmieniu całego utworu. Można się o tym przekonać słuchając wersji bez claviolinu.

Warta odnotowania jest partia basu, grana przez Paula McCartneya.

Sesja trwała od 21 do 3 nad ranem. W tym czasie ukończono całą piosenkę. Była to więc, jedna z najszybciej nagranych piosenek Beatlesów drugiej połowy lat sześćdziesiątych.

John Lennon – double-tracked lead vocal, clavioline, piano
Paul McCartney – backing vocals, bass, piano
George Harrison – backing vocals, guitar, handclaps
Ringo Starr – drums, tambourine, maracas
Eddie Kramer – vibraphone
Mick Jagger* – backing vocals
George Martin – producer
Keith Grant – engineer

Tekst
Przypuszcza się, że piosenka może się odnosić do managera Beatlesów Briana Epsteina. Podobno John śpiewał w studio "Baby you're a rich fag Jew".

Paul McCartney: "Wiele się wtedy mówiło w mediach o pięknych ludziach. Powstało więc pytanie, jak to jest być pięknym człowiekiem."
Pięknymi ludźmi określano hippisów w początkach tego ruchu, zanim jeszcze pojawiło się określenie hippis.

How does it feel to be
One of the beautiful people?
Now that you know who you are.
What do you want to be?
And have you travelled very far?
Far as the eyes can see

How does it feel to be
One of the beautiful people?
How often have you been there?
Often enough to know
What did you see when you were there?
Nothing that doesn't show
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man too
You keep all your money in a big brown bag inside a zoo
What a thing to do
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man too

How does it feel to be
One of the beautiful people?
Tuned to a natural E
Happy to be that way
Now that you've found another key
What are you going to play?
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man too
You keep all your money in a big brown bag inside a zoo
What a thing to do
Baby, baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man too
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby, baby you're a rich man too
Jak to jest być jednym z tych pięknych ludzi,
Teraz, skoro wiesz, kim jesteś,
Kim chcesz być,
I czy kiedykolwiek podróżowałeś tak daleko,
Jak tylko można sięgnąć wzrokiem?

Jak to jest być jednym z tych pięknych ludzi,
Jak często tam byłeś?
Na tyle często, by wiedzieć,
Co widziałeś, kiedy tam byłeś,
Nic, czego nie można by zobaczyć.

Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Ty również jesteś bogatym człowiekiem, kochanie.
Trzymasz wszystkie pieniądze w wielkiej brązowej torbie w zoo,
Co za ważna sprawa.
Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Ty również jesteś bogatym człowiekiem, kochanie.

Jak to jest być jednym z tych pięknych ludzi,
Zabierając się do melodii, czy czujesz się szczęśliwy?
Teraz znalazłeś nowy dźwięk
Co zamierzasz zagrać?

Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Ty również jesteś bogatym człowiekiem, kochanie.
Trzymasz wszystkie pieniądze w wielkiej brązowej torbie w zoo,
Wielka rzecz,
Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Jesteś bogatym człowiekiem, kochanie,
Ty również jesteś bogatym człowiekiem, kochanie

Więcej na temat All You Need Is Love / Baby, You're A Rich Man:
1967-07-07: W Anglii ukazuje się singiel All You Need Is Love,
1967-06-25: Premiera All You Need Is Love w programie Nasz Świat,
1967-06-14: Nagrywanie "All You Need Is Love",
1967-05-11: Nagrywanie i miksowanie Baby You're A Rich Man,

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2024-04-24 07:34:27,
Komentarze mogą zamieszczać tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl