Nowość Wydawnictwa SQN
Aktualności roku 2006

28 gru Płyta Meet The Beatles z autografami czterech Beatlesów została sprzedana za 115 tysięcy dolarów
21 gru The Beatles - Hate
21 gru FBI uchyla rąbka tajemnicy
20 gru Padło yoyo...
16 gru Paul McCartney największą żyjącą ikoną Wielkiej Brytanii?
8 gru Paul został dziadkiem, a Stella mamą córki
22 lis Reedycje albumów Johna Lennona
20 lis Nowa płyta The Beatles - LOVE
15 lis Pięć płyt The Beatles w setce magazynu Time
14 lis The Space Within US - koncertowe DVD Paula.
14 lis Piąty Beatles w UK Hall Of Fame
13 lis "Heal The Pain" duet Paul McCartney & George Michael
2 lis Mira Nair o Beatlesach w Indiach
1 lis Beatlesi odrzucili piosenkę Stonesów!
29 paź Paul McCartney wstrzymuje publikację taśm Lindy
29 paź Peter Cox opowiada o małżeństwie McCartneyów
24 paź "Butchering The Beatles" czyli ostre, rockowe covery
17 paź Paul McCartney opatentuje nazwisko
11 paź Bezprawne wtargnięcie fanów do domu Paula
10 paź Książka "Memories of John Lennon"
10 paź Średnio ponad 2 tysiące dolarów trzeba zapłacić za autograf Paula McCartneya
9 paź 66 rocznica urodzin Johna Lennona
3 paź "...odzyskam część praw do katalogu The Beatles"
3 paź Ukazuje się LP Seana Lennona - Friendly Fire
25 wrz Ukazała się nowa płyta McCartneya "Ecce Cor Meum"
25 wrz Nieznany John Lennon na soundtracku
21 wrz Recenzja "The U.S. vs. John Lennon"
18 wrz "Abbey Road" w Las Vegas
18 wrz Casbash Coffee Club - miejscem dziedzictwa kulturowego
13 wrz Nowe forum dyskusyjne.
12 wrz Beatlesi na znaczkach.
11 wrz Były mąż Heather broni Paula McCartney
6 wrz LSD & The Beatles czyli premiera książki "The Gospel According To The Beatles"
5 wrz Lekcje jogi Paula McCartneya u Aleca Baldwina
31 sie Premiera filmu "The U.S. vs. John Lennon"
8 sie Paul McCartney zablokował żonie dostęp do konta
8 sie Najlepiej sprzedające się płyty w Ameryce
7 sie The Beatles: 600 tysięcy dolarów za gitarę
1 sie Premiera kalendarza na 2007 rok "The Sixties" by Linda McCartney
1 sie John Lennon agresywnym mężem? Ukazała się książka Cynthi Lennon "John"
30 lip Stadion imienia Ringo Starra
30 lip Paul McCartney odwołał występ przez swoją byłą żonę
16 lip Paul McCartney wynajął do swej sprawy rozwodowej prawniczkę Fionę Shackleton
12 lip Ulica Penny Lane zachowa nazwę mimo niechlubnej przeszłosci Jamesa Penny
30 cze Premiera "Love" w wykonaniu Cirque du Soleil
30 cze Yoko Ono nie żałuje decyzji o pozostaniu w domu, przed którym został zamordowany John
27 cze Ringo koncertuje.
18 cze Happy birthday Paul!
18 cze Gdy będę miał 64 lata
14 cze Korzenie "Yesterday"
14 cze Heather Mills McCartney zaskarża "News of the World"
12 cze Trudne chwile Paula po rozwodzie z Heather
8 cze Edukacja, czy pornografia?
7 cze Paul McCartney: Oratorium w Łodzi i Warszawie
6 cze Billy Preston nie żyje.
2 cze Najlepsze albumy wszech czasów według słuchaczy brytyjskiej listy przebojów
1 cze Paul McCartney i The Streets
31 maj John Lennon: nie "zrzynaliśmy", to było "zakochanie"...
30 maj Jak Beatlesi rzucili palenie... czyli papierosy w muzyce rozrywkowej
25 maj Szybki rozwód za 45 milionów
25 maj Listy Lennona na aukcji
24 maj Ringo Starr o domu na Madryn Street - chrzanić historię i tak nigdy nie lubiłem tego miejsca
18 maj Heather Mills nie jest łowczynią posagów
17 maj Kto się zaopiekuje Beatrice, córką Paula McCartneya i Heather Mills?
17 maj Rozwód Paula McCartneya
8 maj Apple kontra Apple - przegrany proces Beatlesów
22 kwi Wystawa zdjęć z trasy koncertowej Paula 2002-2003
19 kwi Pamiętnik Johna Lennona
17 kwi Michael Jackson spłaca długi ...piosenkami The Beatles.
11 kwi Ukazuje sie box z hitami The Beatles
9 kwi Osobliwa podróż przez klasykę Beatlesów - sztuka sceniczna "The White Album"
29 mar Beatlesi żądają od Apple Computers zaprzestania działalności w dziedzinie muzyki lub zmiany nazwy
25 mar Zak Starkey perkusistą Oasis
15 mar Autograf Lennona podrzucony w torbie
7 mar Aukcja autografu piosenki Beatlesów "A Day In The Life"
2 mar Paul i Heather McCartney w obronie przyrody.
25 lut Mike McCartney oczyszczony z zarzutów molestowania kelnerki
13 lut Grammy 2006 - gorycz porażki Paula
10 lut Yoko Ono wystąpiła na ceremoni otwarcia Olimpiady Zimowej
30 sty 10 rocznica utworzenia przez Paula McCartneya szkoły Liverpool Institute of Performing Arts
26 sty Heather Mills - cena małżeństwa
25 sty Tatuaż ku czci Johna Lennona
24 sty Na wesoło: Roger Waters: To wina McCartneya!
23 sty Chapter 27 - Yoko Ono nie chce filmowania sceny śmierci Johna przed jej domem
20 sty Premiera "Imagine: John Lennon" na DVD
17 sty Lindsay Lohan i Sean Lennon
13 sty Awantura o pomnik w Hamburgu - brak Pete Besta.
4 sty Dominic Monaghan fan The Beatles
2 sty "Imagine" Lennona pokonało Beatlesów w rankingu radia Virgin
Klasyka rocka wydana w wrześniu:

1 The Sound of Silence (Simon & Garfunkel) (S - 1965)
1 How Deep Is Your Love (Bee Gees) (S - 1977)
3 Painkiller (Judas Priest) (LP - 1990)
4 Sir George Martin Presents (George Martin) (box - 2002)
12 Wish You were Here (Pink Floyd) (LP - 1975)
15 Fireball (Deep Purple) (LP - 1971)
17 Anna (Go To Him) (Arthur Alexander) (S - 1962)
18 Black Sabbath (Black Sabbath) (LP - 1970)
19 Massachusetts / Barker of the UFO (Bee Gees) (S - 1967)
21 Shout (The Isley Brothers) (S - 1959)
21 ABBA Gold: Greatest Hits (Abba) (LP - 1992)
21 Guitar Heaven: Santana Performs the Greatest Guitar Classics of All Time (Carlos Santana) (LP - 2010)
23 When I Was A Boy (ELO) (S - 2015)
24 Jailhouse Rock (Elvis Presley) (S - 1954)
26 Time Is on My Side / Congratulations (Rolling Stones) (S - 1964)

The Beatles Polska: Osobliwa podróż przez klasykę Beatlesów - sztuka sceniczna "The White Album"

Osobliwa podróż przez klasykę Beatlesów - sztuka sceniczna "The White Album"

2006-04-09,  autor: beatles   ...powrót do newsów

Biały Album The Beatles inspiracją dla interesującego przedstawienia.

Sztuka pod tytułem "The White Album" (Biały Album) opowiada historię obsesji pewnego maniaka na punkcie owego zbioru epickich i ulotnych piosenek, które zwaśniona już wtedy Wspaniała Czwórka nagrała w 1968 roku po powrocie z kilkutygodniowego pobytu w Indiach, podczas którego praktykowała medytację.
Przedstawienie ma tyle scen, ile utworów liczy album, a każda część trwa 46 minut – tak jak każda z dwóch płyt. Autorem jest Michael Pinchbeck, który napisał ją "na podstawie oryginalnego pomysłu" Gilesa Crofta, byłego opiekuna literackiego National Theatre, który od sześciu lat prowadzi scenę Playhouse.

Po raz pierwszy Pinchbeck spotkał się z Croftem, gdy przyjechał zrobić z nim wywiad dla wydawnictwa Arts Council. Akurat miał przy sobie egzemplarz "Revolution" Davida Quanticka z 2002 roku – książkę o powstawaniu "Białego Albumu". I tak wywiązała się rozmowa. "Powiedziałem, że album Beatlesów mógłby być kanwą dla dobrej sztuki. Zawsze mi się wydawało, że druga strona Abbey Road nadaje się na scenę" – wspomina Pinchbeck, który prowadził w tym czasie własny teatr eksperymentalny. Na to Croft miał odpowiedzieć: "Jeśli ją napiszesz, ja zajmę się reżyserią". I wydawało się, że na tym temat się zakończył.

Dwa lata później Croft wpadł "w kiepski nastrój", gdy nie udało mu się zdobyć praw do wystawienia "Nowego, wspaniałego świata". "Zupełnie zdołowany zaszedłem do księgarni Waterstone’a i zobaczyłem książkę o Beatlesach. Przypomniałem sobie wtedy o tamtej pod tytułem Revolution. I pomyślałem: To będzie przedstawienie o Beatlesach, no, raczej o Białym Albumie".

Sztuka, którą napisał Pinchbeck jest zbiorem luźno powiązanych ze sobą scen, nawiązujących lub odnoszących się wprost do jakiegoś wątku czy motywu każdej z 30 piosenek na płycie. Pinchbeck wymyślił fikcyjnego bohatera Milesa, który pewnego dnia w latach 70. podczas słuchania "Białego Albumu" postanowił popełnić samobójstwo. Podczas śmiertelnej jazdy na kwasie błądzi nie tylko przez historię własnej obsesji, ale także powstawania płyty. (…)

Na kanapie czwórka odwróconych plecami do widzów mężczyzn, których tożsamości można się domyślić, pracuje nad piosenką urodzinową. Według biografów, był to w owym czasie jeden z niewielu dni harmonijnej współpracy podczas słynnych, pełnych napięcia sesji nagraniowych, kiedy to Ringo Starr nawet na chwilę opuścił zespół. Zebrali się w domu Paula McCartneya, żeby obejrzeć pierwszą telewizyjną emisję filmu "The Girl Can’t Help It", który uwielbiali jako dzieci. Piosenka z przedstawienia przypomina nieco – choć jest inna – beatlesowski utwór zatytułowany "Birthday".
Problemy z prawami autorskimi zmusiły Crofta, reżysera przedstawienia, do pewnej przebiegłości. Zna się na tym, bo trzy lata temu wystawiał sztukę na podstawie książki "Rat Pack Confidential" – dużo bardziej kontrowersyjną relację z ekscesów Sinatry i spółki: Na żywo z Las Vegas, a obecnie na West Endzie. Stowarzyszenie Praw Scenicznych jest jednak bardzo niechętnie nastawione, jeśli chodzi o Beatlesów. "Nie wolno wykorzystywać piosenek w scenach" – wyjaśnia Croft. "Tylko jako łączniki między nimi. Można też puścić utwór w tle, ale nie wtedy, gdy którykolwiek z bohaterów ma to usłyszeć. Musieliśmy więc pozmieniać piosenki tak, by tekst i melodia różniły się od oryginałów, nie przysparzając problemów z prawami autorskimi, ale z drugiej strony musiały być na tyle podobne, by publiczność mogła je rozpoznać".

Szczęśliwym zbiegiem okoliczności tytuł sztuki też nie łamie praw autorskich, ponieważ oficjalnie album nazywa się "The Beatles". "Biały Album" to tylko tytuł roboczy, który powszechnie się przyjął. Ale wizerunek także podlega prawom autorskim, więc aktorzy, choć dwudziestoparoletni i z długimi włosami, nie przypominają zbytnio Beatlesów.

Aktor grający Paula jest praworęcznym gitarzystą, a odtwarzający rolę George’a nie potrafi wcale grać na gitarze. W sali prób Croftowi stale towarzyszy biblia każdego maniaka Beatlesów - "Revolution In the Head" Iana MacDonalda, opisująca każdą piosenkę zespołu. To istotna baza dla przedstawienia, które pod względem stylistycznym stara się oddać chaotyczność sesji na Abbey Road z okresu, gdy raz jeden, to znów drugi obrażony Beatles opuszczał kolegów, żeby z ponurą miną oddać się pracy w pojedynkę.

"Sztuka okazała się łamigłówką samą w sobie. Uznaliśmy, że to także podróż dla widzów. Tu nie ma spójnej fabuły" – mówi Croft.

Jednak jeden ze słuchaczy doszukał się spójnych treści – był nim Charles Manson. Na drzwiach domu w Beverly Hills, gdzie w sierpniu 1969 roku została zamordowana Sharon Tate i jej przyjaciele, nabazgrano krwią słowa "Helter Skelter" [sic], "Pigs" (Świnie) i "Rise" (Wzleć) – napisy odnosiły się do piosenek z "Białego Albumu", które - jak sam Manson sobie uroił - prowokowały go do popełnienia morderstwa. ("Rise" odnosiło się do piosenki "Blackbird"). To właśnie taka płyta: pełna - jak określił to Croft - "dziwnych zbieżności, historii i odniesień". W utworze "Revolution 9" John Lennon oddawał się własnej obsesji na punkcie liczby 9. To także jeden z utworów na płycie ("I’m So Tired" jest drugim z nich), które podobno w tajemniczy sposób zrodziły plotki o śmierci McCartneya.

Pinchbeck dodał do sztuki swoje własne ukryte przesłanie. Jak mówi, Miles otrzymał takie imię, "ponieważ jest to połączenie Michaela i Gilesa. Poza tym długość rowka każdej płyty analogowej wynosi pół mili, więc w podwójnym albumie jest to w sumie mila. Sztuka to opowieść o podróży, jaką przemierza igła gramofonowa i historia owej mili (Miles z ang. to mile – przyp. red.). Był to zbieg okoliczności, szczęśliwy traf, podobnie jak powstanie płyty, która w dużej mierze była wynikiem przypadku".

Na dowód, że macki "Białego Albumu" sięgają jeszcze dalej, Pinchbeck pewnie chciałby dowiedzieć się też, że Paul McCartney napisał utwór "Helter Skelter", żeby przebić nowy singiel The Who, który prasa muzyczna nazwała najgłośniejszym kawałkiem wszechczasów. Singiel ten nosił tytuł "I Can See For Miles"

Dotychczasowe komentarze:

Twój komentarz do umieszczenia w Rocznikach The Beatles:

komentarz dnia 2018-09-24 03:39:22,
Komentarze mog± zamieszczaæ tylko redaktorzy serwisu. Pytaj admina joryk2@wp.pl